BikeshopHuntteriElectrobikePartioaitta
Näyttää tulokset 1 - 29 / 29

Aihe: Korvaamattomat vaatekappaleesi

Korvaamattomat vaatekappaleesi

Jälleen yksi tarpeeton ketju mutta koska marraskuu niin muutakaan tässä keksinyt...
    En liene ainoa jolla on vaatekappaleita jotka ovat syystä tai toisesta erityisen mieluisia, ja niiden roskiin heittoa on lykännyt jopa vuosia kun sen ominaisuuksiin ei pysty vastaamaan mikään muu.
    Omani tällä hetkellä:

- On Onelta joskus ostettu pipo. Ruman tumman vihertävä jossa niitä on onen sylkäisy läiskiä oransseina ympäriinsä. Mikään muu pipo ei tunnu olevan juuri noin oikean paksuinen, mallinen ja muotoinen, eikä varsinkaan väritykseltään tuolleen sopivasti outo. Ostaisin viisinkertaisella hinnalla uuden jos löytäisin...tosin tuo taisi maksaa n.3€.
    - Haglöfs harmaa fleece takki rintataskulla, ainakin 10v vanha. Istuu aivan jumalaisen hyvin, se rintatasku täydellinen puhelimelle ja kaksi harmaan sävyä ovat juuri oikeita ja oikeissa paikoissa.
    Aikoinaan tuon kanssa saattoi olla polleana toimistolla, viimeiset vuodet ollut pohjoisen lomien tunnelman nostattajana.
    -Armeijan villapaita, harmaa sinisellä raidalla. Joskus SA kaupasta ostettu, tämä sitä ei kutisevaa versiota. Aivan täydellinen, maksoi 10€. Toimii hyvin edellä mainitun fleecen päällä jolloin olostani tulee hyvin miehekäs, mielestäni. Tämä tosin tuskin ihan heti kuluu loppuun niin korvaamisesta ei tarvitse heti huolehtia, mutta todella onnessani omistaisin toisenkin.
    -Lee daren farkut. Minulla on noita samoja perkeleen dareneita kolmet muutkin, mutta yksikään ei ole likikään riittävän saman mallinen eikä ne värit ja haalistumat ole likikään niin hyvät kuin niissä yksissä täydellisesti istuvissa.

- Shimanon windstopper-aluslakki - tässä on windstopperia vaan otsassa ja muuten hengittelee paremmin
    - Craftin kerrastot, sellaiset ”vakosametti” -kuvioiset. Vanhimmat on ysäriltä ja vielä käytössä

Nastakengät. Talviliikunnassa ihan ehdottomat.

Lähetetty minun SM-S908B laitteesta Tapatalkilla
    - Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Concorde Katso viesti
    Nastakengät. Talviliikunnassa ihan ehdottomat.

Lähetetty minun SM-S908B laitteesta Tapatalkilla
    Jep. Ice bugit on pop talvella.
    Sitten autossa koko ajan oleva sadetakki:
    https://www.varusteleka.fi/fi/produc...-ylijaama/3683

Ja _autossa_? Kyllä, kun asiakaskeikkoja vähänkö hankala tehä fillarilla.

Nastalliset ja nastattomat Icebugit omistan mutta ei korvaamattomia vaan välttämättömiä pahoja. Niihin ei synny suhdetta, ainoastaan käyttöarvoa.

Pyöräilyvaatteet ei ole korvaamattomia, kulutustavaraa, omat korvaamattomat löytyy jostain 80luvun teetetystä nahkatakista tai Leviksen farkkutakeista ja vastaavista aina muodissa olevista.

Ne kasaribyysat säämiskällä. Otan krematorioon mukaan. 2 paria vielä kehissä, toinen jo aika harva...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    - Shimanon windstopper-aluslakki - tässä on windstopperia vaan otsassa ja muuten hengittelee paremmin
    - Craftin kerrastot, sellaiset ”vakosametti” -kuvioiset. Vanhimmat on ysäriltä ja vielä käytössä
    Täältäkin löytyy Shimanon aluslakki, josta valmistajan nimi ei enää oikein erotu. Hankin sen kun muutaman vuoden maantiepyöräilyn jälkeen uskaltauduin aloittamaan talvipyöräilynkin eli se on nähnyt kymmenen talvea. ¨

Windstopperia otsassa ja sivuilla, hauskana yksityiskohtana rei'itykset korvien kohdalla. Fleecevuori, joka ei ole turhan paksu. Toimii silloinkin kun laittaa alle vielä buffin niskaa suojaamaan tai kovemmalla pakkasella balaklavan (eli kommandopipon eli finlandshetten).

Craftin kerrastoja minulla ei ole ollut. Yksi sellainen edestä tuulisuojattu aluspaita kylläkin, mutta se ei ole millään lailla rakas eikä korvaamaton. Sen sijaan minulla on yhä käytössä kolme Rukan aluspaitaa jostain teknisten alusasujen aikojen alusta. Niin vanhat että ne on tehtykin Suomessa (mistä kertoo Suomen lippu valmistajan merkin toisella puolella), Ovathan ne hieman kulahtaneen näköisiä ja helma ja hihat ovat venähtäneet, mutta ajavat asiansa eikä luonnevikaisen nuuka käyttäjä ole siksi hennonut heittää niitä roskiin.

Ainoa syy miksi en voisi sanoa Brynjen Super Thermo -verkkoalusasuja korvaamattomiksi on etten ole muita etsinyt enkä kokeillut. Lämpimät, mutta hengittävät, ja kun hikoilee enemmän, kosteus siirtyy erinomaisen hyvin seuraavaan kerrokseen. Synteettinen materiaali (100% Meraklon eli jotain polypropyleeniä), mutta pehmeä ja hankaamaton ihoa vastaan. Ei rupea haisemaan pytonkäärmeeltä (kuten ruotsalaiset sanovat), voi pestä 60 asteessa. Made in Norway Fabrique en Norvège.

Niin sanotulla siviilipuolella minulla ei korvaaamattomia vaatekappaleita ole, vanhoja kylläkin. Tai onhan minulla pari sellaista joihin liittyy muistoja ja joita en sen vuoksi ole osannut laittaa kierrätykseen tai heittää roskiin.

Toinen on karvalakki, jonka sain leskeksi jääneeltä vanhalta rouvalta jonka miehen hengen olin joitain vuosia aikaisemmin hänen käsityksensä mukaan pelastanut, vaikken ollut kuin sattunut paikalle silloin kun tämä oli saanut sairaskohtauksen. Pariin talveen ei tosin ole ollut sellaisia pakkasia että olisin sen päähäni laittanut.

Toinen on kauluksellinen T-paita, jonka rintataskussa komeilee merkki "YSL". Se on arvatenkin piraattituote, mutta niin laadukas että se saattaa yhtä hyvin olla aito mutta kuorma-auton lavalta pudonnut (kuten englantilaiset sanovat). Sain sen joululahjaksi vanhemmiltani jotka olivat ostaneet sen etelänmatkallaan joltain afrikkalaiselta rantakauppiaalta. Asuin silloin Tukholmassa ja pidin sitä ahkerasti seuraavana kesänä. Se kuitenkin unohtui vanhempieni luo kun kävin faijan syntymäpäivillä ja löytyi sitten kun mutsi hänen kuoltuaan tyhjensi vaatekaappia.

(Se oli ylläni myös silloin kun yhtenä iltana olin T-Centralenissa ja semmoinen steroideja liikaa syöneeltä vaikuttanut samanlaiselta näyttäneen kaverinsa kanssa laiturilla seissyt tyyppi rupesi tuijottamaan minua ja tivasi "Vad glor du på?" Olisi pitänyt ymmärtää ottaa jalat allensa eikä jäädä miettimään miten olisi, mutta seuraavassa hetkessä minua talutettiin käsi selän taakse taivutettuna sivummalle.

Olin varma että kohta Jussi-poika saa köniinsä. Siis jos ei käy vielä huonommin. Tunsin miten sydän löi tiheämmin ja jalat alkoivat ikään kuin täristä. Se oli lopultakin melkoisen suojatun elämäni ensimmäinen - ja toistaiseksi ainoa - tilanne, jolloin olen fyysisesti kokenut pelontunnetta,

En yhtäkkiä kääntynyt, vetänyt polvella munille ja polkenut sääreen ja tehnyt vapaana olevalla kädellä jotain korealaista itsepuolustusliikettä. Sen sijaan kulman takaa käveli vastaan kaksi vartijaa, Minua pitelevän tyypin kaveri oli ilmeisesti vähemmän "påverkad" ja kiinnostuneempi pääsemään viivytyksettä sinne minne he olivat menossa, joten YSL-paitaani ei tullut veritahroja.)

Yli 30 vuotta vanha benettonin collegepusero. Resorit jo repsottaa, mutta kangas täysin ehjä ja nypytön. Joskus sitä osattiin.

Pyöräilykamat vaihtuu sitä tahtia, ettei kaikista saa valmistajan lappujakaan irti ennen kuin menee eteenpäin.

Haglöfs Trident 3 WS takki vuodelta 2004. Kerran on vetoketju vaihdettu, mutta muuten ihan kohtuu kunnossa. Se WS kalvo on kulunut osittain puhki, mutta silti ihan loistava retkitakki. Käytössä viikottain.

Mun "vakosametti" Craft-alusvaatteista paidat on korvattu Acliman merinoilla, niistä tulee varmasti uudet "luottopaidat", käytän niitä lähestulkoon läpi vuoden. Ja kalsareista kuoleentui kuminauhat, niin niistäkin parit piti heittää menemään.

Ps. Törmäsin netissä vaatehaasteeseen ja innostuin laskemaan kaikki mun vaatteet. Niitä löytyi yhteensä 269 kpl kun laski kaikki sukat, buffyt yms. Pyöräily/hiihtokamoja niistä on n 60 kpl, eli noin 200 vaatekappaletta on se käyttösetti. Ja siinä on siis mukana kaikki pipot, hanskat yms.
    XT-vaihtajia vuodesta -95.

^ Minä olen ompeluttanut kahdet Brynjet; niistä "otettiin vähän sisään" jotta ne pysyisivät ylhäällä. Hyvin ne ovat pysyneetkin - ja olisi ollut sääli ja luonnonvarojen tuhlausta heittää ne menemään kun ne muuten olivat kuin uudet.

PS Vaatehaasteeseen en uskalla tarttua. Kaappitilat riittävät vielä hyvin, kun osa on aina banaanilaatikoissa vietynä kellarivarastoon. Veikkaisin että enemmän kuin kolmannes vaatekappaleista - lasketaanko muuten sukat, hanskat, irtohihat ja -lahkeet yhtenä vai kahtena? - on sporttikäytössä eli vaikkei niissä kokonaan käyttämättä jääviä ole, niitä on kuitenkin enemmän kuin mikä vallan mainiosti riittäisi. (Siviilipuolella muuten kynnys siihen että vaate laitetaan kiertoon on huomattavasti matalampi...)

(Muistan takavuosilta miten joku maajoukkuetason juoksijatar - kuten silloin olisi ehkä sanottu - kertoi miten juoksuvaatteita pitää olla monenvärisiä niin että voi aina valita useammasta sen minkä uskoo antavan potkua harjoitukseen. Ihan samaa en tunnusta kokevani, mutta kyllähän niin sanotusti lajinmukaiseen varustukseen pukeutuminen on osa lenkille lähtemisen rituaalia ja antaa lenkilläkin tiettyä motivaatiota

Vaatehaastetta tuskin ota vastaan, t-paitoja taitaa olla liki 100kpl...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oulunjulli Katso viesti
    - Haglöfs harmaa fleece takki rintataskulla, ainakin 10v vanha. Istuu aivan jumalaisen hyvin, se rintatasku täydellinen puhelimelle ja kaksi harmaan sävyä ovat juuri oikeita ja oikeissa paikoissa.
    Aikoinaan tuon kanssa saattoi olla polleana toimistolla, viimeiset vuodet ollut pohjoisen lomien tunnelman nostattajana..
    Minulta löytyy vanha Vauden fleecetakki. Kerran Bike24 tai Rosen sivuilta osia ostettaessa poimin sen jostain tarjouskorista. Sillä on ikää joku 12-14 vuotta. Ei mikään nätti enää, mutta luottovaate hiihto, luistelu etc lenkeillä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Vaatehaastetta tuskin ota vastaan, t-paitoja taitaa olla liki 100kpl...
    miksi?

Jo 50 vuotta täyttänyt punainen pipo, johon on valitettavasti tullut pieni reikä. Tupsu siinä on varmasti joskus ollut, mutta ei ole enää. Jälkeen on tullut toisia pipoja, mutta ne ovat joko kadonneet, tai olen ne hylännyt.

Kummitädin kutoma korkeakauluksinen villapaita noin 50 vuoden takaa. Edelleen käytössä koleammilla ja kylmemmillä metsäreissuilla.

Fjällräven untuvatakki & housut. Päällikangas jotain muuta kuin herkästi nuotiolla kipinöistä puhkipalavaa keinokuitua. Vuosimalli lienee jossan 1980 lopulta.
    Varsinkin housut edelleen jokapäiväisessä käytössä lyhyellä työmatkalla (fillarilla) Vetoketju kerran uusattu. Toki untuva saattaa olla "hieman" kasaan painunutta.
    https://lh3.googleusercontent.com/pw...-no?authuser=0
    *keski-iän ylittänyt, putkiaivoinen plösö hiihiville*

Hihat näyttää lyhyiltä tuossa kuvassa. Se on mun ongelma vaatteiden kanssa. M olis sopiva vyötäröltä, L tai XL hihoista. Housuissa sama juttu.

Mun yksi parhaista ostoista on Duofold merkkinen aluskerrasto. Hieman lyhyet hihat siinäkin mutta siis 60 asteessa pestävä aluskerrasto jonka ostin inttiaikaan eli yli 20 vuotta sitten! Käsittämätömäntä. Ei yhtään reikää ja elastisuuttakin tallella. En meinaa uskoa itsekään.

Ei oikein ole, kaikki pitää korvata koska ei vaan kestä, ei vaikka maksais et saa laatua. Lempi flanelliki pöllittii narikasta ja uusia ei enää samanlaisia saa. Mut, tuosta tulikin mieleen, toisiks paras joku salomonin flanu on kyllä varmaa jo vuosikymmenen vanha ainakin ja edelleen rokkaa Varmaan mun vanhin käytössä oleva vaatekappale. Keväällä ostettu blacl diamondin softshelli on taas ollu mieluisin vaate hetkeen, ihan huikeen monikäyttöinen, mukava, istuva ja toimiva. Monet pannut se kesti mut nyt sain siihenkin reiän, pitänee ostaas uus mitä ei pyöräilessä käytä ja jättä reiällinen pyöräilyyn.

Toi on tosiaan niin ärsyttävää, että nykyään kohtalaistakaan kestoa ei saa edes sijoittamalla niihin kalliimman pään vaihtoehtoihin. Samoissa kaukoidän tehtaissa samoista kankaista tehtyjä ilmeisesti. Paitaan ilmestyy reikä keskelle neulosta noin vain yhtäkkiä pian käyttöönoton jälkeen. Enkä usko ötököiden niitä syövän siihen, kun joku toinen 20 vuotta vanha paita voi säilyä ehjänä. Kaukoidässä ne tehtiin suurimmalta osin silloinkin mutta jotain tässä on muuttunut.

Pyöräilykamoista mua on palvellut tosi pitkään gore bike wearin softshell talvitakki. Olisko 10 vuotta jo täynnä.
    Maantiekengät (Spessun valmistamat kuitupohjaiset) myös kohta 10 vuotta vanhat.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Toi on tosiaan niin ärsyttävää, että nykyään kohtalaistakaan kestoa ei saa edes sijoittamalla niihin kalliimman pään vaihtoehtoihin… Enkä usko ötököiden niitä syövän siihen, kun joku toinen 20 vuotta vanha paita voi säilyä ehjänä. Kaukoidässä ne tehtiin suurimmalta osin silloinkin mutta jotain tässä on muuttunut.
    Juuri noin. Joku on muuttunut, ja harmittaa kovasti jos joku luottovaate pettää/katoaa, kun tietää että uutta vastaa ei välttämättä löydä mistään.

Jos löydän todella toimivan vaatekappaleen niin saatan ostaa heti toisen samanlaisen. Esim viime vuonna Craftin hiihtohousut.

Craftin ohuet säämiskäbokserit

Merrellin lenkkarit, 20 vuotta tulee mittariin kohta mutta mökkikäytössä aivan ehdottomat.
    "Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"

Vihreä onone merino. Näitä oli kolme mutta vaimo pesi 2 kpl 40* villapesussa jä yksi jäi jäljelle. Oli melkoinen avioriita rakkaiden merinopaitojen menetyksen takia.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    SLAVA UKRAINI

30 olis ollut oikea aste? Sinänsä jännää, että Teseman 100% merinoa olevat sukat saa pestä 60 asteessa. Todella outoa.

Oma kitsahti vaikka pesi 30 asteessa.

Mulla taitaa olla jokainen vaatekappale tarvittaessa korvattavissa.

Jos tässä nyt nipottaa haluaa, niin kaikkihan ne on korvattavissa. Mutta eikö sinulla ole yhtään vaatetta, jota olisit käyttänyt poikkeuksellisen pitkään ja mistä et haluaisi luopua. Jos näin ei tosiaan ole, niin mielenkiintoinen tieto sekin on.

Mjoo, ehkä otin turhan kirjaimellisesti. On noita pitkään käytettyjä laatukamoja jokunen, mm. täällä jo mainittua Craftin teknistä kerrastoa pari settiä (väh. 15 vuotta), Gore Bike Wearin softshell ajotakki (toinen jo menossa, tää ehkä 10 v), Gore Bike Wearin windtopper-kalvotakki (10-15 v)... ja sitten on paljon eräily/vaellusvaatetta, joita en millään muista tässä eriteltäväksi. Niitäkin joutuu aina välillä uusimaan... joku Haglöfsin tekninen kauluspaita maastotyöorjana toiminnan ajoilta on kyllä vanha, n. 20 vuoden takaa.

Pari viikkoa sitten petti lopullisesti Enduran MT500 kurapersesortsit 9 vuoden takaa, ehkäpä ne on luottokamaa kun harkitsen ostavani samanlaiset tilalle, vaikkeivat edes kymmentä vuotta kestäneet?

Siviilivaatteista ei mielikuvaa. Paitsi että jokunen viikko sitten hukkasin ikivanhat(?) mukavat nahkahanskat, joiden menettäminen kirpaisee. Uusien yhtä mukavaksi kauhtuminen vie vähintään loppuelämän.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •