GarminBikeshopShimanoGarmin
Näyttää tulokset 1 - 12 / 12

Aihe: Maasto vai gravel?

  1. #1

    Maasto vai gravel?

    Hei, aloittelen pyöräilyharrastusta lähinnä kuntoilumerkeissä, mutta tulevaisuudessa kiinnostais myös pyörämatkailu. Alustana tulisi olemaan varmaankin enimmäkseen hiekkatiet ja asfalttisiirtymät, ehkä helpot metsätiet/polut. Kokeilin maastopyöräilyä mutta se on ehkä turhan rynkytystä meikälle ja nautin enemmän vauhdista tasailella alustalla. Etsinnässä siis pyörä vauhdikkaampaan kuntoiluun sekä retkeilyyn, jossa ajoasento saisi olla melko rento kuitenkin. Maastopyörällä pääsisi myös hankalammassa maastossa, mikäli sellaista sattuisi eteen omalla reitillä, mutta onko se sitten liian raskas tuollaiseen nopeaan kuntoajoon? Gravel olisi varmaan sitten siinä ketterä, mutta onko niissä turhan agressiivinen ajoasento? En ole oikein löytäny aiheesta keskustelua joten auttakaa vähän. Pohdintaa ja mielipiteitä kiitos!

  2. #2
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    15.130
    Määritä ensin mikä on se alusta jolla eniten ajat ja sitten pyörän tyyppi sen mukaan. Gravel ei yleensä ole niin agressiivinen kuin oikea maantiepyörä ja melkein jokaisen pyörän voi säätää kuskille/kuskin makuun sopivaksi. Täytyy vain arpoa gravelin ja cyclon väliltä.

  3. #3
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    4.599
    Heti alkuun se että jos käsitykset siitä mikä on rento ja mukava ja mikä turhan aggressiivinen ajoasento perustuvat pelkästään ohiajavia pyöräilijöitä katsellessa saatuihin vaikutelmiin tai lyhyisiin istumisiin ja parkkipaikan ympäriajoon jonkun kaverin pyörällä, niin ne kannattaa heti alkuunsa unohtaa. Kallistuipa pyörävalinnassaan kummalle puolelle tahansa, ajoasennon perusteela niitä ei kannata tehdä.

    Tai, no, lievennyksenä: joidenkin käsille suora tai sopivasti taivutettu tanko kädensijoineen on sopiva ja joillekin toisille droppitanko tarjoaa luontevimmat ja rennoimmat otteet.

  4. #4
    Liittynyt
    09/2018
    Viestit
    76
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Heti alkuun se että jos käsitykset siitä mikä on rento ja mukava ja mikä turhan aggressiivinen ajoasento perustuvat pelkästään ohiajavia pyöräilijöitä katsellessa saatuihin vaikutelmiin tai lyhyisiin istumisiin ja parkkipaikan ympäriajoon jonkun kaverin pyörällä, niin ne kannattaa heti alkuunsa unohtaa. Kallistuipa pyörävalinnassaan kummalle puolelle tahansa, ajoasennon perusteela niitä ei kannata tehdä.

    Tai, no, lievennyksenä: joidenkin käsille suora tai sopivasti taivutettu tanko kädensijoineen on sopiva ja joillekin toisille droppitanko tarjoaa luontevimmat ja rennoimmat otteet.
    Lainausta hyödyntäen toteaisin että kun gravel alkoi kiinnostaa, koeajon ensimetrit kippurasarvisella Kallion kaduilla tuntui todella omituiselle maastopyörän jälkeen. Huteraa, kiikkerää ja kumarassa. Kiinnosti kuitenkin edelleen, niin etsin vuokrapyörän päiväksi (lopulta sain pitää sen koko viikonlopun) ja kävin pari kunnon lenkkiä ajamassa, joiden aikana gravelointi avautui ihan eri tavalla. Tuli hankittua, ja ajopäiviä tullut sillä paljon maastopyörää enemmän. Suosittelen siis vuokraamista ja kunnon koeajoa.

  5. #5
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Määritä ensin mikä on se alusta jolla eniten ajat ja sitten pyörän tyyppi sen mukaan. Gravel ei yleensä ole niin agressiivinen kuin oikea maantiepyörä ja melkein jokaisen pyörän voi säätää kuskille/kuskin makuun sopivaksi. Täytyy vain arpoa gravelin ja cyclon väliltä.
    Eikös pyörä pitäisi määrittää vaativimman maaston mihin on päästävä ajamaan mukaan eikä sen mitä eniten ajaa? Jos poluille on päästävä niin XC jäykkäperä on kevyin ja nopein vaihtoehto. Jos jonkinlainen tie on aina alla niin gravelien joukosta katselemaan.

  6. #6
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    4.599
    Hyvä kysymys, johon ei voi vastata kysymättä jatkokysymyksenä paljonko sitä vaativinta maastoa on? Viisi, kymmenen vai 0,5 % ajokilometreistä? Pätkiä jotka on ajettava tai jotka haluaa ajaa miltei joka lenkillä vai joitain aivan satunnaisia pätkiä niillä kauden eeppisillä pitkillä lenkeillä?

    En tiedä mitään siitä millaista on ajaa XC jäykkäperällä pitkiä pätkiä hyviä hiekkateitä tai asfalttisiirtymiä, mutta tiedän jotain siitä millaista on ajaa metsäteitä ja polkuja cyclolla tai gravelilla (ja olemattomalla maastoajotaidolla) eikä se niin kauheaa ole, kunhan pätkät eivät ole kauhean pitkiä eikä niitä ihan joka lenkillä ole.

    Oikeastaan gravelin suola on se että välillä tie on epämukava tai polku ihan väärä - tai, kuten minulle, välillä jalkautumistakin vaativa - sillä seuraavat paremmin ja vauhdikkaammin ajettavat kilometrit ovat sitten taas pelkkää juhlaa.

    Mutta ymmärrän senkin että XC jäykkäperällä voi kokea ihan saman tunteen, kun pääsee asfaltilta tai siihen verrattavissa olevalta hiekkastradalta pomppuisemmalle tielle tai oikealle polulle.
    Firlefanz muokkasi tätä : 27.09.2022 at 21.10

  7. #7
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.909
    Jos valitsee gravelin, niin 28-tuumaisten kiekkojen lisäksi mahdollisuus laittaa alle leveämmillä renkailla 650b-kokoiset on etu: keula kääntyy helpommin poluille ja vastaaville. Vastavasti taas 28-tuumaiset vähän kapeammat ovat paremmin kotona asfaltilla.

    Yksi pyörä+kahdet eri kokoiset kiekot=puolitoista pyörää.

  8. #8
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    15.130
    On sääli ettei XC tyyppisiä pyöriä olemattomasti saatavilla täysjäykkinä, toimii sekä että olosuhteissa ja rengastuksella tai kaksilla kiekoilla käyttö laajenee.

  9. #9
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.652
    Kiitos taas kerran topiikin avaamisesta!
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  10. #10
    Mites fitnesspyörä?

    Eikä tää oo läppä menneiltä vuosikymmeniltä vaan oikeesti. Esim tommonen:
    https://www.bike-discount.de/en/cube...xoCffsQAvD_BwE

    Ei tommonenkaan väärin olis kuvattuun tarpeeseen jos tykkää semmosesta.

    Vaikka race king racesportit litkutettuna renkaiksi niin rullaa tautisen kevyesti ja ominaisuudet riittää polullakin ajaa. Kiinnityspisteet aika monenlaisiin tavaratelineisiinkin taitaa olla sekä edessä että takana tuossa.

  11. #11
    Itse oon miettinyt gravelia, kun kuitenkin eniten tulis ajeltua kuntolenkkejä hiekkateillä, jonkin verran asfaltilla. Olen käsittänyt että gravel olisi muutenkin vähän jokapaikan pyörä monipuolisille alustoille?

  12. #12
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    15.130
    ^Jos ajat asvaltilla enemmän niin maantie/cyclo ja jos enemmän hiekalla niin gravel. Monasti lenkkiajossa hiekkateillä maantiepyörää rajoittaa rengaskoko/tyyppi, harvoihin saa paljoa yli 30millistä mahtumaan.

Samanlaisia aiheita

  1. Gravel Grinding ja Gravel Racing
    By stenu in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 1037
    Viimeinen viesti: 30.11.2022, 11.03
  2. Pyöräilyhousut, maasto
    By EemeIi in forum Varusteet
    Vastaukset: 90
    Viimeinen viesti: 11.05.2022, 22.30
  3. Kaakon maasto-cup 2017
    By Pete Riemu in forum Kilpailut ja pyörätapahtumat
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 11.08.2017, 10.12
  4. Maasto pyörän valintaa
    By Takapakka in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 21.04.2017, 22.48
  5. Tukipinta-ala SPD maasto- vs maantiepolkimet
    By tchegge_ in forum Varusteet
    Vastaukset: 13
    Viimeinen viesti: 05.08.2016, 20.46

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •