ShimanoElectrobikeBikeshopCanyon
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 40

Aihe: Pitäjänmäen baana suljettu Huopalahden kohdalla 18.8. - 15.12.2022

  1. #1
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    56

    Pitäjänmäen baana suljettu Huopalahden kohdalla 18.8. - 15.12.2022

    Tein nyt tästä aiheesta oman ketjun, kun voipi tulla yllätyksenä monelle työmatkapyöräilijälle PK-seudulla tämä ensi viikolla, oli ainakin täysin yllätys itselleni kun työmatkaa poljin ensimmäistä kertaa kesälomien jälkeen.

    Ensi viikolla menee siis PK-seudulla yksi pyöräilyn pääväylä kiinni 4kk ajaksi (18.8.2022 - 15.12.2022) kun Huopalahden kohdalla oleva Pitäjänmäen baana / Rantaradan varsireitti, tai mikä tuon junaradan viereisen pyörätien virallinen nimi nyt onkaan, katkaistaan katutöiden takia. Paikalle oli sentään jo hyvissä ajoin tuotu suht selkeät kiertotie-kartat, itse bongasin nuo eilen:



    Tyypilliseen tapaan ei kyltissä ole kuitenkaan mitään mainintaa miksi katu katkaistaan, ei nimittäin ole ihan selkeää niille, jotka eivät tuossa Haagan suunnalla asu, tämänkin sai itse googletella eikä kovin helposti edes löytynyt mitä tuolla tehdään: https://www.sttinfo.fi/tiedote/haaga...aseId=69947789 . Luulisi olevan järkevää laittaa joku plakaatti paikan päälle, joka kertoo syyn niin ihmisiä pännii tuo kiertotie vähemmän kun perustellaan se sillä, että pyörätietä parannetaan tuolla osuudella. Tosin mitään vikaahan ei tuolla pätkällä olevassa tiessä ole ollut, melko leveetä baanaa ollut tuo kohta aikaisemminkin.

    Mutta saas nähdä mikä sotku ja valitus tuostakin lopulta tulee, ei nimittäin käsittääkseni ole tuo eteläinen kiertotie edes joka kohdasta asfalttipintaa ja on sen verran tärkeä pääväylä tämä katkaistava katuosuus esim. Pasilaan polkeville, vähän kuin autoilta pistettäisiin Kehä III poikki ja siirrettäisiin autot kiertämään pikkuteitä pitkin. Itse ainakin joudun nyt suunnittelemaan työmatkareittini Myyrmäki - Pasila aika lailla uusiksi, jos maantiepyörällä haluan sen ajaa: todennäköisesti ajan vastaisuudessa Pasilaan Vihdintietä ihan loppuun asti ja siitä Hakamäentietä entiselle Hartwall Areenalle asti, jolloin saa kierrettyä tuon työmaan sekä Pasilan veturitien työmaan, jonka liikennejärjestelyt tuntuvat muuttuvan nekin melkein viikoittain.
    Polkupyöräwiki muokkasi tätä : 13.08.2022 at 12.16 Syy: typo

  2. #2
    Tosi hyvä, että foorumilta löytyy aktiivi joka toi tämän tietoon! Omaakin reittiä hankaloittaa merkittävästi. Todennäköisesti kierrän alueen kauempaa, tai ei ainakaan alustavasti suunniteltu kiertoreitti houkuttele.

  3. #3
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    56
    Kävin äsken ajamassa tuon eteläisen kiertotien ja sen laatu oli yksi iso vitsi, suosittelen välttämään sitä jos vain mahdollista. Ensinnäkin n. puolet siitä on hiekkatietä ja joku parisataa metriä tätä hiekkatietä on niin löysää hiekkaa, että se on käytännössä lähes ajokelvoton maantiepyörällä tai sähköskuuteilla, maastopyörän melkein vaatii. Kapeimmillaan tämä hiekkatie on n. metri puolitoista leveä, eli ei välttämättä mahdu kaksi vastakkaisiin suuntiin menevää samaan aikaan. Eli tuommoiseen kinttupolkuun ängetään suuri massa työmatkapyöräilijöitä, onkohan tämä nyt ihan loppuun asti mietitty. Tästä ei kyllä hyvää seuraa. Lisäksi kiertotiellä ei juuri mitään kovin selkeää viitoitusta vielä näkynyt. Vitsiä parantaa vielä se, että kiertotie ohjaa Huopalahden aseman alle menevälle tielle, joka on liikennemerkein merkitty kävelytieksi ja siellä liikkuu junasta tulevia jalankulkijoita joskus paljonkin, eli siitä ei saisi laillisesti edes pyörällä ajaa ja ei varmasti ole turvallista tuonne paljon pyöräilijöitä ohjata. Noh, onhan tässä vielä jokunen päivä aikaa tuota kiertotietä vielä parannella, mutta pelkään kyllä pahinta että näillä mennään mitä siellä nyt on...

    Pohjoista kiertotietä en ajanut, se voi ehkä olla vähän parempi, mutta muistaakseni sekin on hiekkatietä länsipuolella. Suurin osa kuitenkin varmaan valitsee karttaa katsoessaa tuon eteläisen kiertotien, koska se on lyhempi ja käytännössä ainut järkevä vaihtoehto, jos jatkaa Leppävaaran suuntaan, koska pohjoinen kiertotie kiertää silloin vähän liikaa.

    Aika vaikea kyllä kiertää tämä tietyömaa. Kävin kokeilemassa äsken Myyrmäki - Pasila työmatkareittivaihtoehdon ajamalla Vihdintietä loppuun asti ja sitten Hakamäentietä Hartwall areenalle asti ja ei hyvä sekään: tulee kilsa lisää matkaa entiselle 10km työmatkalle ja useita huonoja risteyksiä liikennevaloineen. Vaikea siis keksiä hyvää vaihtoehtoa näin keskeiselle baanalle, joka tuosta vain pistetään poikki.

    Veikkaisin, että tämänkin tietyömaan olisi voinut tehdä järkevämmin, jos vain halua ja yritystä olisi, mutta kun ei edes yritetä. Mitään tietöistä tietämättä, veikkaisin, että ei olisi ollut mahdotonta tehtä tätä esim. jotenkin näin:
    - Pistät nykyisen n. 4-5 metriä leveän pyörätien aidalla puoliksi ja jotkut varotusmerkit kapeasta tiestä teiden molempiin päihin. Kun nykyinen kiertotie on laadultaan kehno niin mieluummin ajan hiljaa kapeaa suoraa asfaltoitua tietä kuin käytän huonoa hiekkapintaista kiertotietä.
    - Levennät toisen aidatun puolen tiestä ensin ja uusit sen asfaltin, kun homma on valmis, avaat tämän puolen tiestä käyttöön ja siirryt remppaamaan toista puolta
    - Näin yksi puoli pyörätiestä on koko ajan käytössä, kapeana toki, mutta pienempi paha tämä varmaan olisi
    Polkupyöräwiki muokkasi tätä : 13.08.2022 at 16.32 Syy: lisätty maininta pohjoisesta kiertotiestä

  4. #4
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    56
    Piirsin ajamani kiertotien vielä OSM-kartan päälle: https://ridewithgps.com/routes/40571359 . Reitin alku- ja loppupisteiden välillä siis pitäisi tuon paikanpäällä olevan kartan mukaan katu olla poikki. Nyt kun tuota fyysistä kiertotien karttaa katselen tarkemmin niin aika sekavasti sekin on merkitty. Minulle jää ainakin epäselväksi pitääkö tuossa pyörällä mennä Huopalahden aseman itä- vai länsipuoleisten laitureiden kohdalta ali ja pääseekö länsipuolelta edes ali pohjoispuolen kiertotielle, kartan mukaan ei välttämättä riippuen miten sitä tulkitsee. Onkohan tuo idänpuoleinen alitus vain kävelijöille ja läntinen pyöräilijöille? Eipä näitä karttoja ole varmaan testattu kellään tavallisella tallaajalla ymmärtääkö noita kukaan. Veikkaampa että kyllä tuosta aika moni menee pyörällä tuota itäistä reittiä kuten itse menin vaikka siellä onkin jalkakäytävän liikennemerkit.

    STT infon nettisivun mukaan "Baanan jalankulku ja pyöräliikenne ohjataan työalueen ohi Eliel Saarisen tien alikulun ja Riistavuorenpuiston kautta." eli mielestäni tuo reitti minkä OSM-karttaan merkitsin on se oikea reitti niin käsittämätöntä kuin se onkin. Jään itse ainakin mielenkiinnolla odottamaan minkälainen kaaos tästä syntyy ensi viikon torstaina...

  5. #5
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    56
    STT infon artikkelissa oli tämän projektin yhteyshenkilöt, sinne vaan palautetta sitten. Itse laitoin jo heikki.kosonen@hel.fi palautetta kiertotiestä ja linkkasin tämän foorumiketjun hänelle:

    Yhteyshenkilöt
    Urakoitsija:
    Mika Nissi
    Työnjohtaja
    GRK Infra Oyj
    0400548927
    mika.nissi@grk.fi


    Rakennuttaja:
    Heikki Kosonen
    Projektinjohtaja
    Helsingin kaupunki
    09 31 0421 58
    heikki.kosonen@hel.fi

  6. #6
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    56
    Tsadin ulkopuoliset voisi jättää sitten kommentoimatta tähän ketjuun, jos ei ole mitään järkevää sanottavaa, kukaan jaksa lukea turhia kommentteja asian vierestä. Kyse ei myöskään ole mistään työmatkatempoilusta vaan ihan myös turvallisuudesta. En kovin aktiivisesti fillarifoorumia itse seuraa, mutta toivottavasti tämä foorumi ei ole mennyt sellaiseksi urpoiluksi ja trollailuksi kuin moni muu ja jotain moderointia harrastettaisiin, että ketjut pysyy asiallisina eikä tule turhia aiheen vierestä kommentointia.

  7. #7
    Itse olen tämän kesää ollut kahden tietyömaan "saartamana", mutta eipä silti ole tullut otettua yhteyttä kaupunkiin tai urakoitsijoihin, että väärin teette nuo hommanne. Positiivisen kautta ajattelen, että hetken kärsimyksestä (sorapintainen kiertotie) seuraa parempi tulevaisuus. Mutta kukin tyylillään: on hepo-tyyli jossa twiittaillaan aggressiivisesti joka kivenmurusta asvaltilla ja sitten niitä muita tyylejä.

  8. #8
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Polkupyöräwiki Katso viesti
    Veikkaisin, että tämänkin tietyömaan olisi voinut tehdä järkevämmin, jos vain halua ja yritystä olisi, mutta kun ei edes yritetä. Mitään tietöistä tietämättä, veikkaisin, että ei olisi ollut mahdotonta tehtä tätä esim. jotenkin näin:
    - Pistät nykyisen n. 4-5 metriä leveän pyörätien aidalla puoliksi ja jotkut varotusmerkit kapeasta tiestä teiden molempiin päihin. Kun nykyinen kiertotie on laadultaan kehno niin mieluummin ajan hiljaa kapeaa suoraa asfaltoitua tietä kuin käytän huonoa hiekkapintaista kiertotietä.
    - Levennät toisen aidatun puolen tiestä ensin ja uusit sen asfaltin, kun homma on valmis, avaat tämän puolen tiestä käyttöön ja siirryt remppaamaan toista puolta
    - Näin yksi puoli pyörätiestä on koko ajan käytössä, kapeana toki, mutta pienempi paha tämä varmaan olisi
    Mietippä uudestaan.
    Nehän repii sen todennäköisesti kokonaan auki ja vaikka ei repisikään mikään työkone&kuormuri ei mahdu operoimaan millään n. 2 metrin kaistaleella, ainiin mutta siinä on vielä se aita joka vie reippa puolmetriä operointi tilaa eli jääkin n.1.5m...saati sitten asfaltointi. Siittä tulis tuolla tyylillä tolkuttoman kallis ja helvetin vaivalloinen/mahdoton operaatio sekä laadultaan varmaan semmonen pottupelto. Kerta leventävät/viemäröinti uusitaan niin luultavasti repiivät sen todella auki niin pohjat tehdään uusiksi ja mielellään varmaan pitäs saada tiivistettyä maa samalla lailla koko leveydeltä, kun muuten tuloksena tuo pottupelto ja taas kansa kitisisi että tämmöstä paskaa taas teitte, miksi ette tehneet kerralla kunnolla.
    Sula mahdottomuus.
    On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
    Juice

  9. #9
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    56
    Täähän meni tosi asialliseksi tämäkin keskustelu. Voitte jatkaa sitten tätä asian vierestä "keskusteluanne" keskenänne. Saavutin tällä ketjulla jo oman tavoitteeni, eli jos laittaa googleen hakusanaksi esim. "huopalahti pyörätie poikki", tämä ketju löytyy ensimmäiseltä sivulta niin muutkin pyöräilijät tietävät mikä tämä työmaa oikein on ja jos on jotain palautetta antaa kaupungille niin täältä löytyvät yhteystiedot.

  10. #10
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    56
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti KalleHermanni Katso viesti
    Itse olen tämän kesää ollut kahden tietyömaan "saartamana", mutta eipä silti ole tullut otettua yhteyttä kaupunkiin tai urakoitsijoihin, että väärin teette nuo hommanne. Positiivisen kautta ajattelen, että hetken kärsimyksestä (sorapintainen kiertotie) seuraa parempi tulevaisuus. Mutta kukin tyylillään: on hepo-tyyli jossa twiittaillaan aggressiivisesti joka kivenmurusta asvaltilla ja sitten niitä muita tyylejä.
    Positiivisen kautta tätä itsekin yritin ajatella. Siksi ihmettelinkin jo ensimmäisessä kommentissa, miksi paikan päällä ei ole mitään infoa miksi reitti menee poikki (parannetaan pyörätietä ja tehdään muita katutöitä). Sen vielä kommentoin tähän ketjuun, että mitä väärää on antaa palautetta huonosti suunnitelluista kiertoteistä? Jos kukaan ei näistä työmaista anna palautetta, sama homma jatkuu tulevaisuudessakin eikä asioihin tule koskaan parannusta. Tuossa kiertotiessä oli mm. nämä ongelmat:
    - Kartta on hieman epäselvä mistä pystyy kiertämään. Karttaan olisi ihan hyvin voinut myös merkitä tienpinnan missä on hiekkaa ettei turhaan lähde kiertämään esim. rullaluistimilla tms. hiekkatietä.
    - Maastossa ei ole niin hyviä merkintöjä kuin voisi olla, kaikissa risteyksissä ei ole viitoitusta. Olisi tuohon voinut laittaa maastoon ihan selkeät viitoitukset, joissa lukee nuolien alla esim. "Rantaradan baanan kiertotie" tms. Tuolla on kuitenkin lähellä myös raidejokerin työmaa niin mistäpä sitä tietää, mikä kiertotie-merkki kuuluu johonkin raidejokerin työmaahan liittyvään ja mikä rantaradan baanan kiertotiehen.
    - Ohjataan pyöräilijät kävelijöiden sekaan ja vieläpä tielle, joka on merkitty liikennemerkillä jalankulkutieksi
    - Ohjataan pyöräilijät, sähköskuutit jne. kapealle hiekkatielle, jossa tien pinta on niin löysää hiekkaa, että tankoa kääntämällä voi etupyörä lähteä alta
    - Miten mahdetaan talvella hoitaa kiertotien auraus kun siellä on metri puolitoista kapeita osuuksia, josta tuskin aura-autot kovin hyvin mahtuvat. Kiertotie kuitenkin käytössä joulukuulle asti.

    Jos näistä palautteen antaminen on jonkun mielestä väärin niin...

  11. #11
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    56
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SvaR Katso viesti
    Mietippä uudestaan.
    Nehän repii sen todennäköisesti kokonaan auki ja vaikka ei repisikään mikään työkone&kuormuri ei mahdu operoimaan millään n. 2 metrin kaistaleella, ainiin mutta siinä on vielä se aita joka vie reippa puolmetriä operointi tilaa eli jääkin n.1.5m...saati sitten asfaltointi. Siittä tulis tuolla tyylillä tolkuttoman kallis ja helvetin vaivalloinen/mahdoton operaatio sekä laadultaan varmaan semmonen pottupelto. Kerta leventävät/viemäröinti uusitaan niin luultavasti repiivät sen todella auki niin pohjat tehdään uusiksi ja mielellään varmaan pitäs saada tiivistettyä maa samalla lailla koko leveydeltä, kun muuten tuloksena tuo pottupelto ja taas kansa kitisisi että tämmöstä paskaa taas teitte, miksi ette tehneet kerralla kunnolla.
    Sula mahdottomuus.
    Se riippuu ihan siitä mitä tuossa työmaassa tehdään, mutta kun sitäkään ei ole kunnolla avattu missään. Ehkä joku paikallinen voisi kommentoida tänne jos tietää paremmin? Paikka on toki hankala kun toisella puolen on paikoin kalliota ja toisella puolen rautatie. Jos alle vedetään esim. viemeräitä tai kaukolämpöputkia niin silloin toki pakko pistää poikki kokonaan. Mutta jos pohja on kunnossa ja vain erotellaan kävelytie ja pyörätie kuten STT infon uutisessa mainittiin niin kyllä mahdollisuuksia varmasti olisi muitakin kuin pistää tie poikki. Ojan puolella on esim. pari metriä lisätilaa jonka voi väliaikaisesti täyttää hiekalla ja asfaltoida se väliaikaisesti. Työkoneita on myös erilaisia, jos sinne jollain normi traktorilla tai kuormurilla menee niin liian leveitähän ne on, mutta esim. joku pieni bobcat on aika kapea. Asiasta mitään tietävä perus pulliainen voisikin ihmetellä, että onko urakoitsijan työkoneet oikeanlaisia tähän urakkaan, jos niillä ei pysty tekemään tällaisia remontteja kapeissa tiloissa? Mutta kun kevyen liikenteen remonteissa tuntuu, että näitä vaihtoehtoja ei pohdita riittävästi vaan heti jo alussa päätetään, että tie laitetaan poikki.

  12. #12
    Tie poikki on varmana nopein, turvallisin ja halvin vaihtoehto...ja lopputuloksena paras. Ei vaan omaan ajatuksen juoksuun mahdu, että miten muuten onnistuisi. On toki pieniäkin kaivureita yms. mutta ei ne vaan sovellu tuommoiseen ilmeisen kohtuu mittavaan urakkaan, kun sitä ainakin levennetään, valaistus uusitaan ja hulavesiviemäröinti ainakin uusiksi jos nopeasti oikein luin. Tuo levennys jo äkkiseltään sellainen, että useampaa erillistä maa-ainesta pitää tuoda ja ensin pehmeä tavara viedä pois. Kaivuri joka mahtuu 1.5-2m tilaan ei yksinkertaisesti yletä työskentelemään riittävästi eli esim. mättämään tavaraa kuormurin kyytiin joka vie sen jonnekin kaus kun Helsingistä puhutaan, sitä ei pysty millään pikku dumpperilla sinne kuskaamaan. Pohjien teko jo viisain tehdä kerralla koko leveydelle, että loppu pinnasta saa mahdollisimman hyvän. Asfaltti koneista en tiedä mikä on kapein, mutta itse mieluummin ottaisin pinnan joka on leveydeltään yhtenäinen ettei siinä olisi ainakaan pitkittäis saumaa. Mitä tasaisemman pinnan saa sitä helpompi sitä on talvellakin hoitaa, etenkin lumien auraksen suhteen eli saat lumet minimiin kauttaaltaan.
    Kannattaa miettiä kokonaisuutta.
    Olkaa onnelisia, että saatte uutta pintaa, kun monessa paikkaa ympäri Suomen kelvit aivan karmeessa kunnossa.
    On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
    Juice

  13. #13
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    56
    Juu, se on hyvä, että saadaan uutta tietä, tosin nykyisessäkään ei mitään vikaa kyllä ollut. Toivottavasti työt tehdään hyvin, eikä tehdä epätasaista pintaa kuten on näkynyt joissain täysin uusissa asfalttipätkissä esim. Espoossa ja Sipoon suunnalla. Positiivista tässä työmaan aikataulussa ainakin on se, että se kestää vain 4kk ja viimeiset 2kk on talvikuukausia, jolloin baanalla on vähemmän liikennettä eikä siihen aikaan siellä kukaan sähköskuuteilla, maantiepyörillä tai rullaluistimilla todennäköisesti ajele. Parastahan olisi ehkä ollut, jos koko homman olisi voinut tehdä talvikuukausina marras-helmikuu, mutta taitaa talven pakkaset estää kaivuu- ja asfaltointihommat tuollaisella aikataululla.

  14. #14
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.443
    Asfaltoinnista puheen ollen on kausiluontoista hommaa, joten pinta tuohon luultavasti saadaan toukokuussa. Koneilla kuitenkin paskotaan vanha päällyste jota ei pois kaiveta, joten kaikki uusittava.
    Maailman toimivimman kaupungin rakentamisen voisi aloittaa toimivimmilla työmailla.

  15. #15
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    47
    ^hyvä huomio, tuosta voisi jopa kysäistä että miten ovat meinanneet tuon toteuttaa. Mutta kuten tuossa muutkin jo mainitsi, on koko pätkän vetäminen poikki ainoa järkevä ratkaisu mutta se ei tarkoita, etteikö väliaikaisia reittejä voisi toteuttaa laadukkaasti. Opastus ja pinnat ovat pyöräreittien tilapäisillä reiteillä lähtökohtaisesti ala-arvoisia Helsingissä. Ja tosiaan tuotakin baanaa pitkin menee melkoisesti liikennettä, ei se ole mikään Kauhavan kirkokylän yhdistetty jkpp.

  16. #16
    Yhtään kun en Helsinkiä tunne niin onko vaan etsitty lyhimmät mahdolliset reitit, eikä parhaita ja kuka ne on katsonut niin ymmärtääkö katsoa pyöräilijän näkökulmasta?
    Mutta toteutukseen vielä niin mitä nyt uusitaan tai tehdään uutta niin ne pitäs tehdä ihan vimosen päälle, että ne olisi semmosia "kutsuvia" jotka kannustaisi sitä myöten pyörän käyttöön. Eli tosiaan pohjat niin hyvin, että ei tulisi mitään edes painumia/monttuja myöhemminkään joihin sitten jää vesi/ lumi aiheuttamaan ylläri jäätyviä lätäköitä ja sohjoa yms.
    Ihteä vituttaa aina kun jotain tehdään vähän sinnepäin eikä kerralla ja kunnolla.

    20v sitten tuossa lähellä uusittiin kahden isomman tien välinen oikotie. Alku oli todella verkkanen eli miehiä/koneita oli todella vähän, mutta kun urakan määräaika rupes lähenemään loppua niin oli muuten konetta kuin sieniä sateella...en ole koskaan nähnyt esim. kaivureita niin paljoa kilometriä kohden. Urakka tais valmistua määräajassa, mutta pohjien tiivistämisen kanssa taidettiin pikkasen luistaa/ei jääny aikaa eli ei kasteltu/jyrätty oikeen mitään. Yhden talven jälkeen meni pintaa uusiksi aika pitkät pätkät. Edelleen tiessä on semmosia veikeitä heittoja.
    On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
    Juice

  17. #17
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    56
    Kävin vielä polkemassa myös tuon pohjoisen kiertotien. Puolet siitä on tosiaan myös hiekkatietä, mutta ihan ok hiekkapintaa, kyllä siinä vielä maantiepyörälläkin varmaan menisi hissukseen. Tosin viitoitus tällä reitillä puuttuu kokonaan ainakin vielä, toivottavasti parantavat torstaihin mennessä, tosin vähän epäilen, koska käsittääkseni tämän työmaan piti alkaa jo alunperin maanantaina ja nyt siirretty torstaille. Joitain karttoja pohjoisen kiertotien varrella oli, mutta yhdessäkään risteyksessä ei ollut viitoitusta. Eli jos tuon pohjoisen kiertotien ajattelee nykyisellä viitoituksella niin sinne kyllä eksyy aika helposti jos ei aluetta tunne tai muista mitä kiertotien karttaan oli merkitty.

    Otin myös eteläisestä kiertotiestä pari kuvaa, joista näkee kuinka hyvin tämä kiertotie on merkitty nyt ja pari vaaranpaikkaa. Tässä siis kuvia eteläisestä kiertotiestä lännestä itäänpäin kuljettaessa:

    Ensimmäinen risteys, ei viitoitusta, vasemmalle vai oikealle? Vastaus: vasemmalle


    Toinen risteys, ei viitoitusta, vasemmalle vai oikealle? Vastaus: vasemmalle


    Puska aikamoinen näköeste ja tie varmaan enää noin metrin kapea:


    Mihinkäs tästä? Ei viitoitusta. Vasemmalla olevan liikennemerkin keltainen väri (sama väri kuin kiertotien merkeissä) houkuttelisi vähän ajamaan vasemmalta jos ei merkin tekstiä näe kaukaa lukea, mutta sieltä paljastuukin portaat. Tästä siis oikealle autotietä pitkin.


    Tässä yksi ihan ok merkitty risteys, mutta parempaakin pystyisi, merkki vähän turhan kaukana risteyksestä ja alla ei mitään tekstiä että kiertotie on baanan kiertotie. Tästä eteenpäin on nimittäin myös raidejokerin työmaa, jossa myös kaikenlaisia kiertotie-merkkejä:


    Mennäkkö edestä vasemmalle vai oikealle jos haluan takaisin baanalle? Nuolet molempiin suuntiin. Tästä pitää mennä vasemmalle.


    Tuonne radan alle pitää mennä, vaikka vasemmalla olevat liikennemerkit eivät kyllä sinne ohjaa:


    Tästä sitten vaan pysäkkien läpi ja sormet samalla ristiin, että oikealta rappusista ei ryysi junasta ihmiset päälle ja bussia odottavat ihmiset eivät astu eteen:


    Tätä tietä siis pitäisi ajaa pyörällä radan alle lain vastaisesti kun oikealla on kävelytien liikennemerkki:


    Toivottavasti viitoitusta on parannettu ensi viikkoon mennessä. Itse ainakin tekisin tuohon eteläiseen kiertotiehen vielä seuraavat parannukset ainakin:
    - Hiekkatien lanaaminen ja irtohiekan vieminen pois. Nyt siinä on yksi mäennyppylä, jossa on vesisateet syövyttäneet uria ja tuoneet sinne irtohiekkaa.
    - Puskan kaataminen reitin varrelta pois, jotta ei ole vaarallista näköestettä ja tiestä tulee leveämpi
    - Joka ikiseen risteykseen selkeä viitoitus ja mielellään joku teksti alle tyyliin "Pitäjänmäen baanan kiertotie"
    - Selkeästi merkitä, että kiertotie ei mene yhdessä kohtaa rappusiin, joku sähköskuuttaaja sinne kuitenkin ajaa lujaa
    - Liikennemerkit kuntoon, jotta ei tarvitse rikkoa lakia kiertotietä käytettäessä
    - Jotkut varoitus-liikennemerkit ennen radan alitusta ettei tuonne esim. sähköskuuttaajat aja kahtakymppiä pysäkkien läpi

  18. #18
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    56
    Itse päädyin eri reittivaihtoehtojen tutkiskelun jälkeen siihen, että tätä työmaata on ihan turha yrittää kiertää. Pakko siis vain mennä tuon eteläisen kiertotien kautta vaikka se huono onkin, itse ajan sitten seuraavat 4kk tuota matkaa fatbikella. Kaikki muut reitit ovat vielä huonompia ainakin itselleni: kilsoja tulee lisää työmatkalle ja mikä pahinta tulee useita vaarallisia valoristeyksiä lisää matkan varrelle. Pitäjänmäen baana on kuitenkin siitä hyvä, että se on tämän työmaan kanssakin mielestäni paras reitti Pasilan suuntaan, koska se on enimmäkseen tasaista ja turvallista baanaa ilman vaarallisia risteyksiä.

  19. #19
    Sehän tuossa kannattaa kanssa muistaa, että vakiokulkijat nuo reitit oppivat varsin nopeaan, ja jopa hakevat kokonaan uusia reitityksiä kauempaakin kuin tuo merkitty kiertotie. Satunnaisille tuo opastus on kaikkein tärkeintä. En tiedä suhdetta vakiokulkijat/satunnaiset kulkijat, mutta veikkaisin 90/10 tai jotain sen suuntaista. Vai laitettaisiinko klassinen Pareton sääntö 80/20.

  20. #20
    Liittynyt
    07/2018
    Viestit
    129
    Kiitos aloittajalle tiedottamisesta ja noiden kiertoteiden tutkimisesta. Itselläni melkein samanlainen työmatka (Malminkartano - Vallila) ja tämä yhdistettynä Pasilan tietöihin ei kyllä innosta käymään toimistolla enempää kuin on pakko.

  21. #21
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.443
    Karttaa kun katsoo, niin fiksuimmin olisivat selvinneet tekemällä Myyrmäenbaanan risteyksestä sen rakenteilla olevan tontin syrjästä tilapäisen oikosen Orapihlajatielle.
    Vaan kun on insinöörit asialla..

  22. #22
    Itse, jos pohjoisesta olisin tulossa, ajaisin Lassilasta Pohjois-Haagan skeittipuiston vierestä Alppiruusupuiston kulmille, Laajasuontielle ja siitä edelleen aseman kohdilta takas radanvarteen. Mutta elämä on valintoja..

  23. #23
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    56
    Helsingin kaupungilta vastasivat minulle, ripeää toimintaa siitä iso plussa, tässä pääkohdat:

    Kiitos aiheellisista havainnosta, pyysin urakoitsijaa ottamaan ne huomioon ja korjaamaan tilannetta, ennen kiertoreitin käyttöönottoa.
    Baanan alle tulee 600mm hulevesiputki. Baanan alla on myös kohta, jossa on pilaantuneita maita. Nämä maat poistetaan työn edetessä rakennettavalta alueelta.
    Baanan kohdalta selviteltiin, jos siinä voisi ohjata liikenteen työmaan vieressä, mutta valitettavasti siinä on liian vähän tilaa turvalliseen työmaan ohittamiseen.
    Urakoitsija asensi viime perjantaina kiertoreitin kylttejä, koska sopimuksessa edellytimme, että opaskyltit pitää olla paikallaan ennakkotietona viikkoa ennen kiertoreitin käyttöönottoa. Varsinaiset työmaan kyltit asennetaan tämän viikon aikana, ennen rakennustöiden aloitusta.
    Urakoitsija lisää puuttuvat kiertotien merkit ja he korjaavat puutteita tämän viikon aikana ennen kiertoreitin käyttöön ottoa.
    Eli kyllä noista kiertotiestä onneksi tulee vähän parempia tämän viikon aikana.

  24. #24
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    284
    Kiitos ketjusta, koitin etsiä lisää tietoa aiheesta ja vähän nihkeästi löytyi muualta, mutta tämä ketju jäi haaviin.
    Vihdintietä tullessani varauduin jo tänään, että kiertotie olisi käytössä ja kurvasin jo uudelle reitille, mutta näytti olevan kuitenkin vielä auki.

    Yhden hengen ohitin Vihdintiellä ja uudestaan Huopalahden jälkeen, varmaan noin minuutin vaikutus kokonaisaikaan vs. vanha reitti, hieman oli toki hakemista alussa. Pitää tässä tulevina päivinä vielä koittaa optimoida nopeinta ohitusta tuosta kohtaa.

    Itse otin ao. reitin Vihdintieltä, cyclocrossille/Gravelille ainakin sopiva reitti.
    (en osannut onedrivestä kuvaa linkata, mutta linkin takaa aukeaa.)

    https://1drv.ms/u/s!Argpu_grhP_4jdVa...jHazw?e=6cSpCr

  25. #25
    Oma reitti Leppävaarasta Helsingin keskustaan muuttui todella erilaiseksi tämän työmaan johdosta. Tänään ensimmäistä kertaa ajaessa tuli todella ikävä "turvallista" reittiä. Väliaikaisesti joutuu autoteille ja ylittämään useita risteyksiä. Toivottavasti ei vaan sattuisi mitään.

  26. #26
    Liittynyt
    07/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.233
    ^ Leppävaarasta Tarvon kautta? Kiertääkö liikaa?

    Lähetetty minun DN2103 laitteesta Tapatalkilla

  27. #27
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MV Katso viesti
    ^ Leppävaarasta Tarvon kautta? Kiertääkö liikaa?

    Lähetetty minun DN2103 laitteesta Tapatalkilla
    Tällaiseen vaihtoon olen päätynyt ja Munkkiniemeen saakka ihan kiva reitti. Pakko kuitenkin sanoa, että Paciuksenkadusta alkaen reitti ei ole mikään erikoisen kiva. Onhan siinä pyöräteitä tarjolla mutta kuitenkin useampi "vaarallinen" risteys. Ainakin jos vertaa keskuspuistoon ja täydelliseen autojen poissaoloon.

  28. #28
    Liittynyt
    09/2018
    Viestit
    71
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nakkalajarvi Katso viesti
    Oma reitti Leppävaarasta Helsingin keskustaan muuttui todella erilaiseksi tämän työmaan johdosta. Tänään ensimmäistä kertaa ajaessa tuli todella ikävä "turvallista" reittiä. Väliaikaisesti joutuu autoteille ja ylittämään useita risteyksiä. Toivottavasti ei vaan sattuisi mitään.
    Millaisella pyörällä ajat ja kuinka suora reitti pitää olla? Säteristä keskustaan mulla on ollut reitteinä tuo Tarvo, tai sitten Vermonpuiston, Talin huipun, Munkkivuoren ja Pikku-Huopalahden kautta Keskuspuistoon. Talin suunnalla hiekkatietä.

    Tarvo-Munkkiniemen jälkeen on mahdollista ajaa Meilahden rantoja pitkin niin välttää isompia risteyksiä. Rantareitille mahdollista kääntyä jo Tarvon jälkeen

  29. #29
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    787
    Itse ajan tuosta päivittäin, turha se varmaan on itkeä mutta eikö olisi voinut tehdä kesäkuukausien aikana..
    Siirryn ajamaan Pitäjänmäentie- Haagan liikenneympyrä-Maksu- reittiä, missä on toki omat haasteensa (Takkatien risteysalue ja Pitäjänmentien itäpää)..

  30. #30
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    56
    Selvennyksenä vielä, että ko. baana Huopalahden kohdalla on siis vielä edelleen käytössä (oli ainakin tänään sunnuntaina 21.8), eli ei ole työmaa alkanut ajallaan. Ei kannata siis vielä alkaa tätä paikkaa kiertämään. Paikan päällä ei ole mitään tietoa, milloin reitti oikeasti pistetään poikki, tauluissa on edelleen vanhat päivämäärät. Eteläisellä kiertotiellä ei myöskään ole vielä tehty mitään parannuksia, esim. kiertotien viitoitus puuttuu edelleen täysin. Koska kaupungin puolelta lupailtiin, että kiertotie otetaan käyttöön vasta sitten kun nuo ongelmat on korjattu, voi hyvinkin olla että työmaa ei ala vielä ensi viikollakaan. Tuskimpa sitä kiertotietä laittavat kuntoon ihan yhdessä päivässä.

Samanlaisia aiheita

  1. 5. Tour de Päijänne 325km 2022 16.7.2022 klo.7.00 alkaen
    By Mike 77 in forum Kilpailut ja pyörätapahtumat
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 12.04.2022, 15.39
  2. "Marketti" Läskipyörän (Baana Flesu) vaihteiden päivityksestä
    By rettee in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 42
    Viimeinen viesti: 28.07.2020, 11.46
  3. Baana stadiin
    By Pietari K in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 246
    Viimeinen viesti: 30.06.2019, 19.15
  4. Polkimien kohdalla naksuu?
    By Juippizz in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 10.08.2016, 16.12
  5. Pullistuma hiilikuiturungossa ruuvihahlon kohdalla
    By mikke1 in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 17.08.2014, 19.23

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •