ElectrobikeCanyonShimanoBikeshop
Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 61

Aihe: Suosituksia gravel- & retkipyöräksi

Itse kurvailen melkein kaikki ajot (n. 5-6000km/v) Whyte Deanilla. Perusvarma ja vakaa paketti suoraan "pakasta" järkevään (1799€) hintaan.

Puskis, siis lähinnä tarkoitin ettei ainakaan "huonompi" ole. En itsekkään moista hankkisi tieten tahtoen ellei pyörässä joku muu pointti. Nuo standardien viidakot ärsyttää.

Antsa41 tyhjenti jo pajatsoa aikas hyvin. Tuommosella viikon/kahden reissulla tuo välitys asia on jo itselle aika merkittävä. Nuissa hommissa en tykkää 1x voimansiirrosta, kun vaikka siinä nyt sen skaalan saat leveäksi niin harppaukset vaihteiden välillä on väkisin liian isoja. Jos kaksi viikkoa ajat niin se tunnista toiseen "junnaaminen" kärsii, kun optimi vauhtia junnatessa ero kahden vaihteen välillä semmoinen, että toinen tuntuu lyhyelle ja toinen pitkälle. 11-34 kymppi pakka on nyt itselle se jolla mennään...vastaava ysin pakka niin siellä oli joku väli liian isolla harppauksella, mutta kyllä sillä pärjää.
    Jos ei tykkää tangonpäävaihtajista, mutta käyttää maastosarjaa niin katselisin Gevenallen suuntaan.
    On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
    Juice

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SvaR Katso viesti
    Antsa41Jos ei tykkää tangonpäävaihtajista, mutta käyttää maastosarjaa niin katselisin Gevenallen suuntaan.
    Tähän vain se kikka, että Shimanon 9-vaihteiset maastovaihtajat toimivat 10-vaihteisten maantiekahvojen (ei Tiagra 4700) kanssa. Tosin Shimanon 10-vaihteiset 5700-, 6700-ja 4600-kahvat alkavat pikkuhiljaa olla ns. kiven alla. Ja nehän ovat tietysti sitten vaijerijarruille.

Hyvin raskaassa lastissa ja hyvin vaihtelevassa maastossa, vaikka itäsuomen vaaroilla ja väliin maan tasangoilla ajettaessa, ei kolmatta eturatasta pidä jättää kokonaan ajatuksista. Pakan saa valita vapaammin ja välitykset passaavat kumpaankin maastotyyppiin parhaalla mahdollisella tavalla. Etuvaihtaja on ongelmattomin osa - pienellä totuttelulla sekä ajossa mäkiin ennakoimalla.
    Tästä tai joku vastaava suoratankoinen:
    https://www.bikeshop.fi/Kona-Sutra/ekauppa/pKOSU/

^ Sanottasko että idioottivarma valinta.
    3x10 on itseni valinta. Tuolla jaksaa ns. junnata (joka terminä minusta kuvastaa tuota matkantekoa hyvin...kihnuttaa on toinen) tunnista ja päivästä toiseen.

Salmisen ? lähestymis tapa siihen maailman ympäri pyöräilyyn oli minusta hyvinhyvin outo, kun eikös se paahtanu aivan päättömänä menemään? Sittenhän se tais keskeytyä uni ongelmiin, minkä nyt itse aavistelen johtuneen ylikunnosta/ylirasituksesta. Itse jos lähden vaikka parin viikon taipaleelle niin sykkeet pyrin pitämään siellä 110-120max tuolla jaksan ja jaksan ja jaksan. Unetkin pysyy hyvinä, jos ei ole tolkuttomasti mäkiä jolloin sykkeet nousee väkisin. Ilman sykemittaria en voi ajaa, kun ajan muuten liian kovaa.

Pienen kompromissin tuossa nyt joutuu tekemään yhden pyörän taktiikalla ja mitenkä painottaa mitäkin ratkaisee.
    Maastossa pärjää 1x vaihteistolla, mutta itse kyllä suosin tielle vähintään 2x, mutta kun se 22 piikkinen siellä ei haittaa ilman lastiakaan 3x systeemissä niin sillä mennään.
    On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
    Juice

Salmisen retket tuli luetuksi täältä lehdestä ja netistäkin, kiinnostivat siitäkin syystä, että omia vaatimattomia retkiä ajoin noihin aikoihin. Salmisen retket käynnistyivät univaikeuksista eikä teraponeet tuota tai muitakaan hänen ongelmiaan, ongelima ei pääse pakoon, jos ne kulkee kuorman mukana.
    Monia retkiä on tullut tehdyksi, tyydytykseen saakka enkä enää aja kuin päivittäin tutuissa maastoissa, mutta vahva kannustus noita pidempiä tekemään.

Minäkin jos sanasen välityksistä... Gravel/retkipyörässä 1 eturatas (kuten mulla oli 80/90-luvun vaihteessakin) ja hyvin on toiminut, olen pärjännyt lenkeillä ja retkillä hienosti. Kainuun mäissä ja Pohjanmaan tasaisellakin. Aina on löytynyt sopiva kadenssi ja mäet nousseet sekä tarpeeksi lujaa päässyt.

En juuttuisi liikaa pohtimaan asiaa. Ostaa sen fillarin kun miellyttää silmää, on sopivan kokoinen ja saatavilla.

Kiitos ketjun aloittajalle sekä hyviä näkemyksiä tänne kirjoittaneille! Tässä on ollut hyvää pohdintaa pyörätyypeistä ja nimenomaan vaihteista/välityksistä.

Jackin kanssa samaa mieltä, 90luvun lopulla eka 1x modaus ja hyvin tullut toimeen. Kunhan löytää sopivan/mieleisen välityksen niin homma takuulla toimii!

He, kyllä tänne mielipiteitä mahtuu. Ykskertaasysteemillä, ikiwanhaan hyvään aikaan on tullut kierretyksi norjan, ruotsin ja suomen mäksimmät maat, nykyisin suon itselleni kehittyneemmän vaihteiston, jossa rattaita kammissakin on useampi, taaksehan noita näyttää koko ajan tulevan lisää. Mielipide tämäkin.

Kun ootte saanu oikeean vaihteen silmään niin kommentoikaapas vielä tätä yhtä Grizlin haastajaa, jossa etusijalle nousee ensisijasesti mahdollisuus ostaa paikallisesta liikeestä, mutta mites muilta osin - kumpi voittaa karhu vai...?

https://rtech.fi/tuote/cube_nuroad_e...gravel_grinder
    Mielummin miten vaan O.O

Vertailu vaikeaa kahden mainion välillä, Cube on hyvä ja plussaa lähikaupan kanssa kaupanteko ja Cuben standartitkin lähempänä normaalia.

Yksi ratas kammissa johtaa pakkaan, jossa kahden piikin portaat...tuota, keskivaiheille saakka parempi olisi yhden nousu. Kyllä sen tiellä pitkää matkaa ajaessaan hyväksi toteaa ilman kisan häivääkään, tai kadenssia pohtimatta. "Oikea" vaihde on tärkeä ajaessa, samoin oikea ajoasento, osasarjat, materiaalit, renkaat...näitä voi pohtia loputtomiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti villariveijari Katso viesti
    Kun ootte saanu oikeean vaihteen silmään niin kommentoikaapas vielä tätä yhtä Grizlin haastajaa, jossa etusijalle nousee ensisijasesti mahdollisuus ostaa paikallisesta liikeestä, mutta mites muilta osin - kumpi voittaa karhu vai...?

https://rtech.fi/tuote/cube_nuroad_e...gravel_grinder
    Jos tarkoitus on ajella lenkkiä soralla ja silloin tällöin kerran-kaksi kesässä tehdä joku lyhyt pyöräreissu, niin ottaisin itse sen Canyonin. Hyvä kiinnikkeet, saa malliin tehdyt laukut ja lokarit yms. hankittua. Nuo neuvot hankkia joku pataraudasta tehty retkipyörä tangonpäävaihtajilla tai jollain mooseksen aikaisilla ysivaihteilla voi mun mielestä unohtaa. Se Canyonin haarukanputken halkaisija ei ole mikään ongelma, normaali ihminen ei vaihda pyöräänsä stemmiä kuin kerran, jos sitäkään.

Felt Broam? Olen omaani (malli 30) tyytyväinen. Toki sekin piti varustella, ja moderneita bike packing -kiinnikkeitä ei juurikaan oo, mutta tarakka ja low riderit menee. Olen pitänyt, vaikka retkille ole vielä päässytkään. Löytyy ainakin Lauttasaaresta, Tampesterin tienoosta ei tietoa.

Mitäs mestarit olette mieltä tämmöisestä konkelista?
    https://velosport.fi/verkkokauppa/fi...ora-p-89916-11

^Varmaan ihan ok mutta hieman nyppii nuo reilun kolmen sadan kiekot tuon hintaluokan pyörässä.

Sekä tuosta linkatusta Cubesta että Lookista näyttäisi ainakin kuvien perusteella puuttuvan tarakkakiinnikkeet kokonaan, mikä on mielestäni hyvinkin merkittävä puute, jos tarkoitus on hankkia retkipyörä

Look ei ole kyllä gravell retkipyörää nähnytkään.

Paha tuota grizliä on sivuuttaa. Todella monipuolinen fillari komealla rengastilalla. Hintakin järkevä.

Mulla itselläni on niner, mutta noidenkaan hinnoissa ei ole enää uusina tolkkua.

Jos se nyt mitään kellekkään merkitsee tai jonkun ostopäätökseen hippuakaan vaikuttaa, niin sanottakoon, että olen henkilökohtaisesti lukinnut vastaukseni ja se on Grizl. Todella hankala löytää lähellekään menevää kilpailijaa ketjun otsikon kategoriassa, kun asiaa tarkastellaa laajasti ja kriittisesti. Erilaisia mielipiteitä tietenkin voi ja pitää olla, mutta ne ovat vääriä :'D Makuasioista jne.. Tiedätte homman juonen. Ihmisen mieli..

Nyt pitää vaan odotella, että työpaikan työmatkapyöräetu tulee voimaan ja pyörät tulee saataville. Kiitos ajatuksien vaihdosta ja ketjusta itse kullekin.

^Itse asiassa se on ihan hyvä tapa sanoa mihin on päätynyt, jos on neuvoa kysellyt ja sellaisia saanut. Sitten vaan vielä kuvaa uudesta fillarista kun sellaisen saat .

^^Muista että kun tulevat niin menevät myös, nopeat syö tuossa firmassa hitaat.

^^Joo, totta. Se auttaa hahmottaan tuleville lukijoille, että mitä on tapahtunut kysymysten ja ajatusten vaihdon jälkeen. Pistän kuvaa sitten ????

^Hyvä vinkki. Toivottavasti sähköpostiin tilattu saatavuusilmotus pelaa. Toisaalta en tiedä miten toimii homma, kun tulee työmatkapyöräedulla. Ja toisaalta sen näkee kyllä sitten, kun tehdään puolison pyörän tilaus. Hänelle tulee mitä todennäköisimmin myös Grizl. Harmi vaan ettei saa tuota joustokeulallista versioo XS koossa (ilmeisesti pienemmän rengaskoon takia).

^Grizl CF SLX 8 eTap on tuo ihan ok mutta jos jäykällä saa niin hyvä vaihtoehto ja siten ainakin saa helposti kilon pois painosta pienellä vaivalla.

^^ Muistelisin jostain viestiketjusta lukeneeni, että Canyon päivittäisi varastosaldoja, tai tilausmahdollisuuksia tiettynä viikonpäivänä ja viesti tulisi reilummalla viiveellä, ehkä jopa seuraavana päivänä tms. Jos tuo pitää paikkansa, niin voi olla pyörät menneet jo siinä vaiheessa, kun saatavuusilmoitus tulee, joten kannattavampaa voi olla kyttäillä tuotesivua tiettynä päivänä. Valitettavasti en muista, mikä viikonpäivä se oli, tai edes, että mistä ketjusta tuon luin, mutta ehkä tuurilla keksit sopivat hakusanat

Minusta joku on maininnut maanantain... Mutta siinä vaiheessa, kun kamaa on tilattavana, niin pitää tilata asap, eikä jahkailla vaikka kama odottelee ostoskorissa. Muutoin menee ohi suun. Ai mistäkö tiedän...

Maanantaista olen kans kuullut puhuttavan. Täytyy tsekkailla aina maanantaina ja toivoa ettei mene liian nopeeta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti villariveijari Katso viesti
    Maanantaista olen kans kuullut puhuttavan. Täytyy tsekkailla aina maanantaina ja toivoa ettei mene liian nopeeta.
    Maanantai aamupäivisin tulee uusi saldo pyöriä. Sähköposti saatavuhdesta tulee vasta ti-ke, jos pyörät eivät ole menneet siihen mennessä. Aktiiviset palkitaan.

Itse mietin vuosi sitten syksyllä pyörän hankkimista melko lailla vastaavilla spekseillä ja päädyin lopulta alumiinirunkoiseen Sonder Caminoon 1x Rival-vaihteilla ja flare-tangolla. Tuolloin myivät vielä viime vuoden runkoa, mutta vaihtoivat sen tilausta odotellessa ilman lisämaksua tälle vuodelle päivitettyyn runkoon. Itse siis maksoin tuosta 1449€ viime syksynä ja hinta näyttää nyt olevan varsin paljon korkeampi...

Mutta omaan käyttöön Camino on kyllä ollut varsin nappivalinta ja tilatessaan voi ruksia mieleisensä värin ja komponentit pyörään. Lisäksi uudessa runkoversiossa on haarukassakin molemmin puolin kolme kiinnitysruuvia, joten kiinnikkeitä löytyy retkeilykäyttöön.

Tuolta löytyy lisätietoa: https://eu.alpkit.com/collections/sonder-camino

Samanlaisia aiheita

1. Gravel Grinding ja Gravel Racing
    By stenu in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 829
    Viimeinen viesti: 01.09.2022, 08.53
  2. 2022 FOCUS ATLAS 6.7 EQP retkipyöräksi?
    By John McCurve in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 21.07.2022, 16.56
  3. Suosituksia yleispyöräksi
    By Valve in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 60
    Viimeinen viesti: 21.02.2021, 08.55
  4. White gravel gx lite 18 vs white gravel gx pro 18
    By Jmh in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 21
    Viimeinen viesti: 11.12.2019, 21.01
  5. Suosituksia kammista
    By ranzi in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 30.11.2017, 20.02

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •