GiantHotelli KantriBikeshopCannondale
Näyttää tulokset 1 - 23 / 23

Aihe: Vanha Colnago

Vanha Colnago

Minun pitäisi huoltaa tai huollattaa arviolta noin 80-lopun Colnagoa, jossa siis on Campagnolon tekniikka. Olen tähän asti huoltanut pyörät lähes kokonaan itse, mutta niissä kaikissa on ollut Shimanon tekniikka. Onko Tampereen lähiympäristössä ketään joka tuntisi asiaa? Suomen Urheilupyörässä huolletaan kyllä 2000-luvun Colnagoja. Eivät innostuneet kun kyselin asiasta.

Pystyputkessa on tarra jossa lukee "SLX Columbus Spiral Conic". Rungon korkeus 56. Paino 10.7 kg. Eturattaat 41/53. Takarattaat 13...21. Mavicin vanteet. Renkaat 622*23.

Haluaisin ennenkaikkea:
    - vaihtaa hitaammat välitykset, eli haluaisin vaihtaa takarattaat.
    - oikaista etuvannetta.

Tuo oikaisu pisti miettimään huoltoliikettä tai asiantuntijaa. Rattaat osaan itsekin vaihtaa, mutta mitä kaikkia Campan työkaluja siihen tarvitaan?

Ja sokerina pohjalla: tuossa olisi muutama tuore kuvakin, mutta en osaa laittaa niitä tänne

Kuvan voit jakaa esim. Android kännykällä: jaa kuva -> luo linkki ja kopioit sen tänne.

Kyllä kai jokainen paja osaa kiekon oikaista.

Työkaluista en tiedä, mutta luulisin suurimman ongelman olevan, että mistä löydät uuden takapakan. Ja jos ne on kovin kuluneet, niin vaihda ketju samalla.

Jaa, löytyyhän niitä näköjään helpostikin.

Työkalua voi haarukoida täältä: https://www.parktool.com/en-int/blog...freewheel-type

Todella outoa jos joku liike ei innostu kiekon oikaisemisesta.
    Tampereella Signaturen Ilonen ymmärtää varmasti Campagnolonkin osasarjojen päälle eli koita ottaa yhteyttä sinne.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Todella outoa jos joku liike ei innostu kiekon oikaisemisesta.
    Tampereella Signaturen Ilonen ymmärtää varmasti Campagnolonkin osasarjojen päälle eli koita ottaa yhteyttä sinne.

Meidän kylällä pari liikettä ei huolla kuin omia pyöriään tähän pahimpaan sesonkiaikaan ja sekin ajanvarauksella. Voisiko kyse olla siitä. Tietysti jos kysyy, että huollatteko 1989 Colnagoa, niin kuulostaa jo aika vaativalta hommalta. Pitää kysyä, että oikaisetteko etukiekon?

Kiitos kommenteista.

Hämmennyin tuon aloitusviestin yhteydessä tuosta kuvien laittamisen vaikeudesta niin paljon että se keskeinen kysymys viestissäni jäi hämäräksi. Ja se on: kuvien perusteella piti kysyä että minkä ikäisestä tai jopa vuosimallista voisi olla kysymys, jotta osaisin tilata osasarjoja kuten takarattaita. Vanteen oikaisu siis ei ole ongelma.

Puhelimessani Samsung A3 ei ole galleria-kuvan "Jaa"-vaihtoehdossa "Luo linkki" -toimintaa. Koitan selvittää mitä kautta saisin nuo kuvat näkyviin.

Pistä kuva https://pic.useful.fi/ ja sitten kopioit linkin (se tarjoo sulle sitä automaticly). Kirjoitat viestiisi [img]tähän se kopioitu linkki[/img] ja kuvan pitäisi näkyä.

Hieno pyörä. Niin kuin Colnagot toki noin yleensäkin on.

Kuten kuvat armottomasti paljastavat, olen jo pilannut vintage-pyörän mm. Shimanon polkimilla ja KMC:n ketjuilla

Ja jos joku ihmettelee miksi hallussani on pyörä jonka alkuperä on hämärä, niin tämän sain ystävältäni hänen ajauduttuaan terveysongelmiin joitten myötä ajot loppuivat. Hän oli aikoinaan ostanut sen käytettynä, eikä muistanut enää vuosimallia eikä muutenkaan tuntenut lainkaan pyörän tekniikkaa. Oli vain ajanut sillä ja huollattanut aikoinaan liikkeessä.

Pyörä oli seissyt kesämökin ulkorakennuksen seinän takana monenmonta vuotta, mutta minulle tullessaan oli täysin ajokuntoinen, ei vaatinut muuta kuin painetta renkaisiin. Jopa maata vasten seisseet kumit olivat säilyneet ehjinä. Toki olen hieman kiillotellut kromiosia, putsaillut muutenkin, ja vaihtanut ketjut ja polkimet, mutta ei mitään muuta! Suurin mikä nyt häiritsee, on todella nopeat aavikkovälitykset, jotka tekevät ylämäistä tuskaisia. Ja se heittävä etuvanne.

Paremman sarjan runko ainkain kun haarukat ja muhvit kromatut, hieno pyörä. Onkohan takapakka kierteinen? Valikoima saattaa olla aika suppea ja tietenkin voisi eturattaita pienentää jos löytyy sopivalla jaolla.

Ensimmäiseksi sun varmaankin täytyy selvittää, onko pyörässä kierteellinen rataspakka vai jo jonkinlainen kasettisysteemi?
    Jos rataspakka, jota itse arvelen, niin isompirattaista pakkaa hommaamaan. Voi olla, että sopivan ulosvetäjän hankkimisessa saattaa olla metsästämistä. Millään "vuosimallilla" ei sinänsä ole merkitystä.
    Eiköhän se pakkakin voi olla 5,6 tai jopa 7-lehtinen?
    Kuvien perusteella noi kammet vois olla jo 135 BCD:llä, jolloin saisi 39-hampaisen rattaan kiinni.
    Onko noi vaihteet pykälälliset vai ei.? Käsittääkseni tuon ajan Campagnolo-vaihteissa oli valittavissa pykälät tai "portaatoton"-vaihtaminen, ainakin jossain malleissa.

Hieno Colnago...kyllä mie mieluummin tuota värkkäisin kuin nyky sähköhimmeleitä.
    On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
    Juice

Mutta mikä malli ja miltä vuodeltan toi on? Eikö palstan Colnago-tietäjät ole olleet vielä kuulolla vai ovatko poistuneet. Parin Colnagon aiemmasta omistuksesta huolimatta itse en valitettavasti tunne noita vanhempia malleja hyvin. Enkä toisaalta viimeisimpiäkään

On kyllä hieno pyörä. Itse tein vastaavaa voimansiirtoremonttia vanhaan peugeottiin. Takana oli 5 lehtinen kierrepakka mihin vaihdoin 8 lehtisen tilalle ja eteen uudet nelikanttikammet. Mutta tosiaan onnistuu vaan jos tuo kitkavaihtaja on portaaton.

Lopulta vaihdoin koko takakiekon jotta sain 9 lehtisen pakan kiinni (takahaarukkaa piti hieman levittää), ultegran 2x9 vaihtajat ja eturatas 1x systeemiksi. Ohjainkannatinadapteri jotta sai modernin stemmin ja kompaktitangon kiinni lisäsi mukavuutta huomattavasti.

Päivitysvaihtoehtoja on kyllä monia.

Luulenpa että kyseessä on Colnago Mexiko. Minulla on samanlainen, mutta olen "pilannut" sen Campagnolo Athena osasarjalla. Mexiko valmistettiin 1968 Mexikon olympialaisiin, mutta sitä on ollut saatavina ihan näihin päiviin saakka. Omani ostin joskus 80-luvun lopussa. Ajoin sillä vielä 1994 Nokialla triathlonin täysmatkan pyöräilyn ja muistaakseni sinne vaihdoin uudemman osasarjan. Lisätanko tietenkin oli pyörässä, lyhempi stemmi ja eteenpäin taivutettu istuinkannatin. Pyörä on riippunut nyt varaston orressa kymmenisen vuotta. Sillä oli hyvä ajaa ja haaveissa on ollut vielä kerran päivittää sen vaikka uudella Athenan osasarjalla. Onnea kunnostukseen, mutta säilytä alkuperäiset osat, jos alat päivittää sitä. Minä en niin tehnyt, mutta voisivat ne vaivalla jostain vielä löytyä.
    Jos et aja et voi ottaa!

Kiitoksia taas kommenteista asiantuntijat!

Olen juhannusreissussa enkä nyt pääse heti tarkastamaan kohtia joita kyselette, mutta se tiedoksi että sekä etu- että takavaihtajan tyyppi on portaaton. Sehän siis helpottaa sovitusta uuteen rataspakkaan. Takapakka on 6-lehtinen, se 13..21, mutta onko se kierresovituksella, kasettityyppinen vai joku muu, niin kerron reissusta palattuani. Tuon tyypin mukaanhan pitää ulosvetäjät ja muut ratastyökalutkin hankkia.

Samoin koitan tarkistaa onko eturattaissa se 135 BCD -standardi, joka siis ilmeisesti mahdollistaa ainakin ulomman rattaan vaihtamisen.

Hannulta hyvä vinkki siihen ettei kannata hukata alkuperäisiä osia. Lisäksi tuo tieto Mexiko-mallista oli erittäin mielenkiintoinen!

Nautinnollisia Juhannuslenkkejä! Itsellä on reissussa mukana maastorullasukset (Skiket), lähden kohta niillä soratielenkille...

Onpa hieno vähälle ajolle jäänyt pyörä. Onnittelut!

Ihan tarkkaa vuosilukua muutoin kuin osista voisi löytyä salaperäinen nelinumeroinen luku, esimerkiksi 24 89, joista kaksi ensimmäistä viikkoa ja jälkimmäiset vuotta. Se on osan ikä, mutta noin hieno pyörä on varmasti kasattu uusimmilla osilla.
    Pilalle ei ole mennyt noilla muutoksilla, ajoa vaan paljon, se tykkää siitä.

Kampeen löytynee helpommin pienempiä rattaita, mutta jos löytäis pakaksi tuollaisen junnupakan 14-26, niin noilla eturattaillakin voisi hyvin ajaa. Kuudellakin pakan lehdellä on hyvä ajaa, kun ovat täysin sopivat omiin ajoihin sekä maastoihin. Kisaa tuskin enää - tulee liikaa tasoitusta kilpailijoille vaikka olisi varaakin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J_Antero Katso viesti
    Takapakka on 6-lehtinen, se 13..21, mutta onko se kierresovituksella, kasettityyppinen vai joku muu, niin kerron reissusta palattuani. Tuon tyypin mukaanhan pitää ulosvetäjät ja muut ratastyökalutkin hankkia.
    Kierrepakan saa melko kätevästi irti ilman työkaluakin kun irrottaa ensin laakerien pölysuojan. Rattaat nousevat vapaasti pois jonka jälkeen toisen puolen voi irrottaa lukko / putkipihdeillä. Joskus nuo ovat olleet niin tiukassa että mikään muu ei ole auttanut (käyttänyt jopa liikkeessä missä oikea työkalu). Mutta ei paras konsti jos pakan haluaa irti hyväkuntoisena koska laakeripinta saattaa naarmuuntua.

Oman käsityksen mukaan kierre 7 pakka pitäisi mennä tuohon suoraan tilalle korkeintaan lisäämällä prikan vetopuolelle. Noita näyttää löytyvän 14-34t asti.

Itse tutkailin vastaavaa asia vuosi sitten japanilaisen 80-luvun Dura Ace Nationalin kohdalla. Löysin 130 mm poljin keskiöön 38 hampaan rattaan mutta tilaukseeni Bike 24 GmbH tuli peruutus vähäisen kysynnän vuoksi! Takapakan muutos ei tullut kysymykseen koska takavaihtajan kapasiteetti ei sallinut suurempia rattaita, enkä vaihtajaa ollut innokas uusimaan. Limpun kokoiset takarattaat eivät myöskään kuulu maantiepyörän tyyliin. Mainitulla pyörällä olen ajanut n. 150 tonnia ja pääosin alkuperäisellä kokoonpanolla kisassa hajoitettuam etukiekkoa ja polkimia sekä tavanomaisia kulutusosia lukuun ottamatta.
    Järkevimmäksi näytti jäävän poljin kampisetin vaihto 110 mm johon sitten löytyy sopivia rattaita. Itse olen polkenut vielä vanhalla setillä mutta en enää lähde Kaukajärveltä Hervantaan suorinta tietä.

Siinä ammuttiin alas väittämäni kisaan sopimattomuudesta. Hyväksyn koska se on periaatteeni, jos ei käy, on minulla muitakin periaatteita.

Samanlaisia aiheita

1. Vanha AutoMoto fillari
    By jamper in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 27.05.2022, 23.00
  2. Vanha comet teräs
    By onsekone in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 28.08.2021, 20.12
  3. Pyöräprojekti: Colnago Nuovo Mexico
    By Creatiini in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 24
    Viimeinen viesti: 21.05.2019, 13.08
  4. Colnago C50 keskiön avaus
    By WetWillie in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 02.05.2017, 09.05
  5. Colnago World Cup
    By tero_k in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 39
    Viimeinen viesti: 02.02.2016, 20.57

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään