FenixHuntteriShimanoCanyon
Näyttää tulokset 1 - 11 / 11

Aihe: Cannondale F600 Headshokin korvaaminen jollakin muulla

Cannondale F600 Headshokin korvaaminen jollakin muulla

Moi! Rekisteröidyin tänne kysyäkseni tämän yhden kysymyksen, johon en löydä mistään vastausta. Minulla on Cannondale F600 vuodelta 2003 ja se on mittoihini erittäin mainio. Mutta, sen Headshok valutti joitakin vuosia sitten öljyt ulos ja nyt so on aivan hervoton. Olen yrittänyt keksiä kuka näitä osaisi korjata, mutta en ole onnistunut. Varaosiakaan ei taida olla enää saatavilla. Kysymys kuuluu
    • Kannattaako tällaista lähteä korjaamaan ja miten se kannattaisi tehdä? Onko korvaaminen tavallisella etujousella mahdollista, järkevää ja taloudellista?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti smoltron Katso viesti
    Moi! Rekisteröidyin tänne kysyäkseni tämän yhden kysymyksen, johon en löydä mistään vastausta. Minulla on Cannondale F600 vuodelta 2003 ja se on mittoihini erittäin mainio. Mutta, sen Headshok valutti joitakin vuosia sitten öljyt ulos ja nyt so on aivan hervoton. Olen yrittänyt keksiä kuka näitä osaisi korjata, mutta en ole onnistunut. Varaosiakaan ei taida olla enää saatavilla. Kysymys kuuluu
    • Kannattaako tällaista lähteä korjaamaan ja miten se kannattaisi tehdä? Onko korvaaminen tavallisella etujousella mahdollista, järkevää ja taloudellista?
    Jos ei täältä löydy apua, niin kokeile fb:n vintage-ryhmästä.

https://www.facebook.com/groups/1935...114/?ref=share

Muistaakseni näihin joskus vaihdettiin ihan sujuvasti uusia normaaleja keuloja, ainoa mitä tarvittiin oli uusi ohjainlaakeri (1.5" kokoinen) ja siihen sitten normaali joustokeula sopivan mittaisena.

https://www.cannondalespares.com/

Tuolta löytyy varaosia, meidän taloudessa päädyttiin Salsan jäykkään keulaan headshokin tilalle.

Sopiva ohjainlaakerikorvike löytyi esim bike24

Kiitos vastauksista. Aika vaikea on löytää tietoa sopivuudesta. Cannondalesparesissa ei ole mitään tietoa noin vanhoista malleista.
    Miten vaikea työ on vaihtaa keula itse?

Vaihto on helppo, katso vaikka Velogin video aluksi: https://youtu.be/ofPx5u97hms

Ei tarvitse edes mitään erikoistyökaluja, jos löytyy rautasaha kotoa.

Edit: Kokeile ensin huoltaa keula itse, "rebuilt kit" hakusanoilla löytyy kyllä varaosia interwebistä. Jos ei onnistu, niin uusi keula sisään.

Kiitos vastauksista. Aika vaikea on löytää tietoa sopivuudesta. Cannondalesparesissa ei ole mitään tietoa noin vanhoista malleista.
    Miten vaikea työ on vaihtaa keula itse?
    Tärkeintä löytää oikean pituisella ja paksuisella kaulaputkella oleva keula. Samalla laakerit. Kannattaa täällä ensin kysellä sopivuuksista ennen ostoa. Itse laitoin joskus 1 1/8 paksuisella kaulaputkella olevan keulan ja siihen sai adapteriholkit jotka pienensi isomman 1,5" reiän pienemmälle laakerille. Nykyään saa keuloja suoraan 1,5" kaulaputkella. Vai onko niitä vanhoja kapeampia enää edes olemassa...

Vaihtotyö iisiä; vanha keula pois ja naputtelee pitkällä tuurnalla vanhat laakerit pois. Tässä kohtaa en muista, oliko cannondalessa laakerikupit vai laakerit suoraan rungossa. Uusissa laakereissa pitäisi tulla kupit mukana. Suurin "haaste" on saada vanhat laakerit pois ja uudet paikalleen. Uudet menee naputtelemalla, mutta laakeriin pitäisi pystyä lyömään tuurnan avulla siihen kooliin joka ahistaa eli ottaa kiinni. Alemmassa laakerissa sisäkooliin ja ylemmässä ulko.
    Jos lyö laakeriin suoraan, voima välittyy kuulien kautta ja kohta kuulat on hakannut laakeripesään kolot ja laakeri on entinen.

Muuten vaihtotyö ei ole kummoinenkaan homma.

Tai tekee isosta pultista laakeriprässin ja veivaa sillä kiinni, niin ei tarvii naputella.

https://youtu.be/HGfvO-ztoT4

edit: Onko niitä laakereita edes pakko vaihtaa?

Jos hommaa sopivan adapterisarjan, ei vanhoja laakerikuppeja tarvitse irrotella, eikä vasaraa tarvitse kuin vanhan keulan irrotukseen.

Search for "headshok reducer" (cannondalespares.com)

Noista valitset omalle korvikekeulalle sopivan version.

Moi, tavallisen keulan vaihto tulikin käsiteltyä.
    A-C mitta kannattaa passata kohilleen eli etuakselista haarukan yläkruunuun. Olikos se sit niin että ~80mm joustolla oleva headshok jos korvataan normikeulalla niin tarvii laittaa joku 100-120mm normikeula jotta A-C mitta pysyy riittävänä ja geo ei mene pilalle. Mutta tämä mutu haakurointia, tarkista itse keulaa valitessa.

Headshokkeja huoltaa ja korjaa suomessa Fillariosa: https://fillariosa.verkkokauppaan.fi/
    Pari vuotta sitten kyselin seuraavaa korjausta ja olisi onnistunut:

" 1999 Super Fatty ilmajousella ja lock-outilla.
    Keulasta on vaimennukset hukassa ja näyttäisi öljyt tulleen pihalle ja lock out ei toimi (vaikuttaa hieman vaimennukseen tosin)
    Jousi on hereillä eli pitää paineita edelleen,"

Huollosta tuuumasivat seuraavaa:
    Tiivisteiden laskennallinen kestoikä on 7 vuotta, ja keulan huoltoväli vuosi tai 1000 ajettua kilometriä.
    Jos pahoja hapettumia ei löydy, niin saadaan taas (ainakin) vuodeksi keula käyttöön.

Kyllä noita varmaan osataan korjata aika monessa paikassa, mutta osia ei varmaan enää hyllyistä löydy.

Samanlaisia aiheita

1. Rockshox 0-30w korvaaminen?
    By eakin in forum Jousitus
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 08.06.2022, 09.46
  2. Pudonneen Kiox-näytön korvaaminen uudella?
    By Jutenk in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 18.02.2021, 07.55
  3. Shimanon Kampisarjan FC-RS500 korvaaminen
    By ToommiH in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 6
    Viimeinen viesti: 24.05.2020, 14.51
  4. Atom-vapaarattaan korvaaminen?
    By ThaiMTB in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 01.10.2015, 09.51
  5. G2 keulan korvaaminen tavallisella
    By Mike in forum Jousitus
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 31.12.2013, 13.24

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja