GASGASShimanoFenixElectrobike
Näyttää tulokset 1 - 28 / 28

Aihe: Wahoo KICKR Bike ja muut smart biket

Wahoo KICKR Bike ja muut smart biket

Jos näistä on jo oma ketjunsa niin ylläpito siirtäköön.
    Alkaa trainerilla polkeminen innostamaan siinä määrin että herää jo pieni kiinnostus näihin "älypyöriin".
    Toisekseen mietityttää hiilarirungon kestävyys trainerilla kitkuttaessa, vai onko huoli turha jos reisistä ei lähde paria tuhatta wattia?
    Ärsyttävää on myös pyörän siirtely traineriin ja takas varastoon jne.

Wahoo Kickr Bike ja Tacx Neo Bike vaikuttavat hyvin mielenkiintoisilta. Kummassakin puolensa. Muita varteenotettavia trainereita?
    Onhan noi hinnakkaita kyllä..

Mutta jos kokemuksia löytyy niin mieluusti jakakaa.
    Ja mielipiteitä laitteista noin yleensä olis kiva kuulla myös.
    brilleaux muokkasi tätä : 01.10.2020 at 08.07 Syy: Typottaa

No Stagesbike SB20ja Wattbike Atom on listassa myös syytä olla mukana. Muista ei ole kokemuksia kuin Stagesbikestä nyt parin kuukauden ajalta, tyytyväinen olen tuohon ollut. Kokemuksiahan kirjoittelin jo aiemmin tuonne. Hintalappu tässä n. 3000€ eli jonkin verran Wattbikea ja Tacxia kalliimpi mutta Wahoota halvempi. Eli pikkuraha "oikeiden" pyörien markkinoilla.
    Yksi syy tämmöisen hankkimiseen oli toki zwiftiin hurahtaminen, mutta myös helppo muokattavuus eri kokoisille ajajille.

^Zwiftiin alan pikkuhiljaa itsekin kai hurahtamaan.

Tuo saattaa muuten olla merkittävä osatekijä valinnassa:

"I rub on both the KICKR Bike and Tacx Bike, but not on the Wattbike Atom. That’s because the Wattbike Atom frame is super thin compared to the beastly Wahoo & Tacx Bikes."

EDIT: Ja Rainmakerin vertailua näistä kun lukee niin ikävästi menee ristiin laitteiden kesken omalla toivelistalla olevat ominaisuudet. Kuten aina; noista kolmesta ominaisuuksia yhdistelemällä saisi mieleisen laitteen.
    -USB-portit ois kiva olla, uupuu Wattbikestä.
    -Tuki esim Garminille uupuu Wahoosta

Jotenkin äkkipäätä jää sellainen fiilis että Wattbike voisi olla "varmin" vaihtoehto. Toki siinä ilmeisesti säädöt kuskille taas kaikista rajoittuneemmat?
    ATOMista näyttää olevan myös next generation-malli?

https://www.bikeradar.com/news/new-wattbike-atom-smart-bike/

Wattbike pitää muuten melkoista meteliä ja teholukemat ovat ainakin toisinaan mitä sattuu. Ainakin allekijroittaneelle noi on pienoisia ongelmia kun puhutaan melko ison rahan laitteista.

Wahoo taitaa olla ainoa, joka tukee useampaa Bluetooth yhteyttä, jos tämä on tärkeä asia. Wahoossa on mun mielestä myos parhaat jarru/vaihdekahvat.

Fiksupyorässä on eittämättä puolensa ja on toi itselläkin ollut harkinnassa/mielessä. Oma arvonta olisi varmaankin Wahoo-Tacx.
    6.7 WTF/kg

Mitä nyt olen lisää perehtynyt niin Tacx/Wahoo se olisi itselläkin.

Tärkeää noissa olisi saumaton yhteistyö Zwiftin ja Garminin kanssa. Taxcin olettaisi handlaavan Garminin, koska Garminhan osti koko firman.

Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk

Testin perusteella Tacxin wattien tarkkuus riittäisi kellottamaan treenit myös Edgellä ilman Vectoreita? Vectorit saisi pysyä kiinni ulkopyörässä.

Wattbikeistä
    - originaali Pro pitää ääntä (ilmanvastus + magneettivastus ja q-factor on iso)
    - Atom ei pahasti äännä mutta tehon säätö on hidasta.
    - Uudessa Atom NG mallissa pitäisi olla nopeampi tehonsäätö mutta ei ole vielä ostettavissa Suomeen.

Toimitusajat sitten NG:lle mitä lie, tavallisia Atomejakin saa välillä odottaa kuukausia.
    Toissatalvena oli Wattbike Atom vuokralla Finnrowingistä vajaa puoli vuotta, nyt hankittiin omaksi havaituista puutteista huolimatta. Kickr Bike kiinnosti mutta iso hintaero, Tacxin saatavuus mysteeri ja mitäs niitä muitakin oli nyt tulossa.

Traineriin verrattuna plussat Atomista: kompaktimpi paketti sisätiloissa ilman öljyisiä ja teräviä osia, säätämällä saa useammalle käyttäjälle vaihtamatta pyörää.
    Miinukset yleisesti: Kaikki säädöt ei ole pikasäätöjä (hommasin toisen Atom-satulatolpan (n 80-90€) koska satulan säätö erityisen hidasta), vaihdekahvat on mitä on, hidas tehonsäätö (en ole ajanut Zwiftiä vaan Wattbiken omia ohjelmia + Sufferfestiä joista jälkimmäisessä jo huomaa hitauden), ei kammen mitan säätöä, q-factor selvästi eri kuin mun maantiepyörässä (säädöillä selviää mutta pitää melkein olla eri kengät tähän hommaan). Satula ei toimi minulle mutta se nyt on normaalia.
    marco1 muokkasi tätä : 02.10.2020 at 11.30 Syy: novelli

Täällä 1200km verran kokemusta Wattbike Atomista, enimmäkseen Trainerroadin kanssa, mutta viime aikoina myös Zwiftissä.

Atomin iso ongelma on se, että se reagoi hitaasti kadenssin ja wattien vaihteluihin. Esim. Erg-moodisssa 15W/50rpm muutos kestää noin 20 sekuntia ennen kuin Atom on suunnilleen tavoiteluvuissa. Pyörä ampuu ensin pahasti yli ja jää sitten oskilloimaan tavoitearvon molemmin puolin kunnes viimein asettuu. Erittäin ikävä jo 60s intervalleissa, lyhyemmistä puhumattakaan. Ongelmaa voi yrittää kiertää ajamalla Gear-moodissa, mutta tulokset ovat hyvin pitkälti samat. Hitauden perusteella on voi suositella Atomia Zwiftaukseen, samaa sanoo mm. GPLama.

Harmi juttu, koska mekaaninen rakenne on Atomissa todella hyvä ja pyörä on kaikkiaan laadukkaan oloinen.
    Spiral out

Ei kai tässä kun odottelee mustaa perjantaita! Siihen mennessä saattanu jo järki ottaa vallan...

EDIT: ylläolevat kommentit vahvistaa kyllä Tacxin asemaa omassa listassa.

Olisi kyllä kiva kuulla myös Tacxista käyttökokemuksia vaikka oma valinta onkin jo tehty. Jos ajan 50-100 tuntia talven aikana ja muut perheenjäsenet yhteensä saman verran niin riittää siihen että osto on onnistunut, muutama muukin talvilaji on valikoimassa ja ajankäytöstä kilpailemassa.

Mulla omassa valinnassa painoi myös tuo rungon paksuus ja mahdollinen hinkkaus reisiin. Sitä kautta jäi jäljelle Wattbike ja noiden yllämainittujen puutteiden vuoksi sitten lopulta Stagesbike. Wattbike Atom X varmaan paikkaisi joitain puutteita mutta sen hinta näyttää menevän aika kovaksi (yli 4te?). Stagesbikessä on vähän samoja ongelmia ERG-moodissa kuin mitä huotah tuossa mainitsee, mutta kyllä se nyt vähän nopeammin mielestäni reagoi tavoitewatteihin/kadenssimuutoksiin. Käyttämällä SIM-moodia ERGin sijaan nuo lyhyemmätkin (15s) intervallit saa tarvittaessa hoidettua.

Ja saatavuushan näissä kaikissa on aika heikkoa, paitsi Wahoo KickrBikeä olis näköjään heti Verkkokaupasta haettavissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Jos näistä on jo oma ketjunsa niin ylläpito siirtäköön.
    Alkaa trainerilla polkeminen innostamaan siinä määrin että herää jo pieni kiinnostus näihin "älypyöriin".
    Toisekseen mietityttää hiilarirungon kestävyys trainerilla kitkuttaessa, vai onko huoli turha jos reisistä ei lähde paria tuhatta wattia?

Wahoo Kickr Bike ja Tacx Neo Bike vaikuttavat hyvin mielenkiintoisilta. Kummassakin puolensa. Muita varteenotettavia trainereita?
    Onhan noi hinnakkaita kyllä..

Mutta jos kokemuksia löytyy niin mieluusti jakakaa.
    Ja mielipiteitä laitteista noin yleensä olis kiva kuulla myös.
    Mukava kun homma innostaa, mutta imo kannattaa hinkata sitä traineria nyt ensin vaikka se 200 tuntia ja katsoa sit miten se homma pidemmän päälle kiinnostaa. Trainerin lisäksi ainoa mistä mulla on kokemusta on Wattibike (Pro) ja sitä en missään nimessä ostaisi.

Joo. Ja kannattaa tietää mitä trainerilta/pyörältä haluaa. Esimerkiksi tuo verttaus wattbikeen on tosi hyvä. Minäkään en ikinä vaihtaisi neota wattbike prohon, tai esimerkiksi tuohon stagesiin, mutta pelkkää raakaa treeniä ajava voi olla toista mieltä. Kaveri koetti diretoa kotona, eikä koeta toista kertaa. Wattbike kuulemma on ja pysyy salilla käytössä.

Eli ihan eri laitteita.

En ite pelkäisi hiilarirungon puolesta jos ajaa vähänkään runkoa ajatellen. Eli välttää seisaaltaan tehtäviä sprintterjä missä kuski heiluu puolellta toiselle ja watit korkealla. Itse jaksoin parin talven ajan nähdä sen verran vaivaa, että hain parin sadan kilsan päästä ilman autoa vanhan hiilarirunkoisen Cervelon trainerikäyttöön. Viime talvena en enää jaksanu ja heitin säälimättä 800g painoisen rungon kiinni Diretoon. Ainakin toistaiseksi kestänyt, mutta ehkä ne ongelmat näkyy myöhemmin... En aja kisaa Zwiftissä ja putkeltaki ajaessa ajan pehmeästi vaikka watit olisi korkealla.

Eikös tuollainen smart bike vaadi lähes saman verran lattia tilaa kuin pyörä + trainer? Ainakin Direton jalat saa helposti kasaan ja nostettua kahvasta seinän viereen, näin teen itsekkin joka treenin jälkeen (vie alle 30 s). Luulisi myös Wahoon Kickr toimivan samalla tavalla.

Itse näkisin tuollaisen smart biken investoinniksi siinä kohtaa, kun tietää traineroinnin oikeasti olevan mielekästä puuhaa pitkällä ajanjaksolla. Raha on tietenkin jokaiselle suhteellinen käsite.

Brille on siitä outolintu, että haluaa ajaa trainerilla myös ajokaudella. Silloin erillinen pyörä on perusteltu.

Minä vaikka ajankin trainerilla paljon, niin en tosiaankaan koske siihen ennenkuin on viimeinen pakko. Yleensä kaivan trainerin siinä vaiheessa kaapista, kun tekee mieli alkaa taas treenata järkevästi ja ulkona on duunin jälkeen kylmä ja pimeää. Tuossa kohtaa maantiepyörä joutaa jo hyvin traineriin kiini.
    Enkä ole säälinyt pyörää ollenkaan. Uudemmissa läpiakselillisissa fillareissahan tuota ei tarvitse edes miettiä.

Niin ja laskisin ehkä yhden edun pyörä+traineir kombolle. Rocker Plate. Tuon jos ostaa tai tekee fillarin alle, niin väittäisin ajotuntuman olevan parempi, mitä erillisellä pyörällä. Niin ja tuon jälkeen ei ainakaan tarvitse sääliä pyörää yhtään.

Kannattaa myös miettiä erillistä traineripyörää. Senkin saa kuitenkin paljon halvemmalla, mitä smart biken, varsinkin kun traineri on jo olemassa.

Kuulun ehkä samaan outolintu-kategoriaan sikäli, että tänä vuonna ensimmäistä kertaa tuli myös ns ajokaudella ajeltua enemmän sisällä kuin ulkona. Pääsyynä traineritreenin helppo keskeytys ja jatko sitten kun mikä ikinä "family emergency" onkaan taas hoidettu. Treenit olisivat jääneet aika lailla vähemmälle ilman tätä mahdollisuutta. No sinänsähän tuo ei liity smartbiken hankintaan, toki laittamalla pyörä traineriin päästään samaan lopputulokseen.

Smartbiken etuina ovat hiljaisuus ja helppo asetusten muutos kun ajaja vaihtuu erikokoiseen. Jos nuo eivät ole oleellisia kriteerejä, niin trainerkäyttöön varattu pyörä + traineri voisi tosiaan olla hyvä kombo. Varsinkin kun sen pyörän ei tarvitse olla mikään hiilikuituohjus. Plussaa jos vaihteisto on vähän paremmasta päästä.

Kannattaa kuitenkin miettiä mitä ajaa ja testata laitteita. Esimerkiksi minä arvota korkealle toimivan ERG moodin ja zwiftin kanssa toimivuuden. Kaveri tuossa juuri kommentoi, ettei esimerkiksi atomilla tee zwiftin kanssa mitään. Jos ei parempaa ole koettanut, tai ei kaipaa noita, niin kaikki tietysti toimii.

En vaan oikein itse ymmärrä, miksi mistään pitäisi tinkiä. Tuon hintaisen laitteen kanssa ei tule tehdä kompromissejä. Mutta siis mä ajankin zwiftiä ja trainerroadia erg:n kanssa...

Smart bike pitäisi päästä koeajamaan, sen jälkeen kun tietää miten parhaat trainerit toimivat, ja mitä ominaisuuksia itse kaipaa. Koeajo siis tuon vuoksi, että näkee ottaako oikeasti jalka kiinni johonkin kohtaan rungossa. Kuulostaa kyllä älyttömältä bugilta, jos noin on. Enkä ihan heti tuota usko.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Brille on siitä outolintu, että haluaa ajaa trainerilla myös ajokaudella. Silloin erillinen pyörä on perusteltu.
    Voi olla myös uutuudenviehätystä, jää nähtäväksi.
    Tosin tänä aamuna oli helvetin hieno sää, mutta ajoin silti pari tuntia Watopiassa.

Ehkä tossa on sitäkin että nautin suunnattomasti musiikista, noin yleensä. Trainerilla saan yhdistettyä musiikin kuuntelun samaan satsiin. Maantiellä en uskalla musaa kuunnella.

Mutta toki ulkona ajaminen on äärimmäisen nautinnollista myös, sään niin salliessa.
    Molempi parempi siis.

Ehkä tosiaan joku halpa toinen pyörä pultattuna traineriin lopullisesti ois hyvä ratkaisu. Ainakin rutkasti halvempi.

Mullahan traineri on tuolla kotisalilla, en sitä liikkuttele mihinkään. Spessua siis pitää ajokaudella roudata salille ja sieltä pois.
    Nyt se on talven salilla trainerissa kiinni.

Smart bike pitäisi päästä koeajamaan, sen jälkeen kun tietää miten parhaat trainerit toimivat, ja mitä ominaisuuksia itse kaipaa. Koeajo siis tuon vuoksi, että näkee ottaako oikeasti jalka kiinni johonkin kohtaan rungossa. Kuulostaa kyllä älyttömältä bugilta, jos noin on. Enkä ihan heti tuota usko.
    Tämä jalkojen kolhiminen runkoon voi olla kiinni myös arvostelin mieltymyksistä ja tottumisesta. Omassa trainerikäytössä olevassa pyörässä toptuben leveys 38 mm ja pyörässä mitä käytän vain kesäisin 47 mm. Talven jälkeen tuntuu muuten yllättävän leveeltä tuo toinen pyörä ja polvet kolisee muutaman lenkin ajan vähän enemmän ennen kuin taas tottuu. Jos tuossa smart bikessa on leveys paljon yli 50 mm niin sit voin kuvitella tuon isommaksi ongelmaksi.

Juurikin noin. Ja kun esimerkiksi brille on vanha läskikuski, joiden lonkkanivelet osoittavat jo kävellessä 20ast ulospäin, niin ongelmia ei varmasti ole

Mutta tuokin siis totta, että ihmisen kroppa tottuu lähes kaikkeen. Olen kuullut huhuja, että noilla läskeilläkin voi ajaa tyytyväisenä.
    30min testillä huomaa takuulla erot, mutta onko ne sitten merkittäviä enää viikon ajon jälkeen...

En vaan oikein itse ymmärrä, miksi mistään pitäisi tinkiä. Tuon hintaisen laitteen kanssa ei tule tehdä kompromissejä. Mutta siis mä ajankin zwiftiä ja trainerroadia erg:n kanssa...
    Kompromissejä tulee koska ominaisuuksiltaan täydellistä laitetta ei vielä ole. Lisäksi hinta ja saatavuus vaikuttavat.

Tämmöinen Wahoo Bike muuten Tampereella Signaturessa Nekalassa nähtävillä ja varmaan saa testata myös, jos vaikka helpottaisi jonkun ostopäätöstä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Kompromissejä tulee koska ominaisuuksiltaan täydellistä laitetta ei vielä ole. Lisäksi hinta ja saatavuus vaikuttavat.
    Joo, mutta pitää tietää mitä haluaa. Esimerkiksi tuo atom ja neobike ovat ihan erillaisia laitteita. Sama koskee käsittääkseni stagesia.

Eli ehkä niin, että wahoo/neo ovat noista oikeasti toimivia älylaitteita. Muut enemmän älylllä varustettuja spinningpyöriä, mikä sekään ei missään nimessä ole huono juttu, jos älyä ei juurikaan treeneihin kaipaa. Tiedän itsekkin muutaman kaverin, jotka ajavat neo trainerilla ihan tyhmässä moodissa. Ei ERG:stä ole mikään pakko tykätä.

Aloittelijan on tuota tarvetta vaan tosi hankala tietää. Sitä tarkoitin, ettei minusta ole mitään järkeä tehdä kompromisseja.

Juurikin noin. Ja kun esimerkiksi brille on vanha läskikuski, joiden lonkkanivelet osoittavat jo kävellessä 20ast ulospäin, niin ongelmia ei varmasti ole

Mutta tuokin siis totta, että ihmisen kroppa tottuu lähes kaikkeen. Olen kuullut huhuja, että noilla läskeilläkin voi ajaa tyytyväisenä.
    30min testillä huomaa takuulla erot, mutta onko ne sitten merkittäviä enää viikon ajon jälkeen...
    Kyllä mulla nykyään näin mamilina ajaessa on polvet polkiessa hyvin sivistyneesti ja neitimäisesti lähes yhdessä.
    Toki jalat on niin ohkaiset että tuskin on mulle ongelma toi hankaus.

Kyllä mä olen hyvin tyytyväisenä ajanu läskilläkin Jyväskylästä Hankasalmelle ihan maantietä pitkin. Polvet levällään.

Edit: ja ryhdikkäästi pystyssä istuen.

brilleaux muokkasi tätä : 04.10.2020 at 08.30

Lainaus Alkujaan tämän lähetti r.a.i Katso viesti
    Mukava kun homma innostaa, mutta imo kannattaa hinkata sitä traineria nyt ensin vaikka se 200 tuntia ja katsoa sit miten se homma pidemmän päälle kiinnostaa. Trainerin lisäksi ainoa mistä mulla on kokemusta on Wattibike (Pro) ja sitä en missään nimessä ostaisi.
    Juu, eilen tuli 10 tuntia Zwiftailua täyteen, ilman Zwiftiä ehken vähän vähemmän lisäksi. Parempi tosiaan ehken makustella vielä.

Mutta tuon runkojen leveyden takia mahdollista tulevaa hankintaa ei kyllä uskalla tehdä ilman koeajoa.
    Wahoo ja Tacx ovat kiinnostavimmat, Tacx ehkä enemmän. Oma näyttö vaihteille ja telineet tilpehööreille iso plussa.
    Wahoo taas saattais antaa "realistisemman" ajofiiliksen.

Kummasakin vaan se runko helkkarin leveä.

Itsellä kokemusta Atomista ja Neo 2T trainerista. Atomin viive "vaihtaessa" teki laitteesta käyttökelvottoman. Tästä jo toki jo kohta pari vuotta, joten varmasti tullut päivityksiä tai uusia versioita. En ole seurannut.

Jos trainerista voi mainita niin Neo 2T on on aivan loistava. Ei voi kun suositella. Wahoosta ei ole kokemusta, mutta käsittääkseni myös hyvä ja kehuttu. Itse päädyin Neoon sen takia että se ei vaadi sähköä ja siinä ei ole hihnaa. Ei ole johto pitkin lattiaa ja kuvittelen ainakin että on huoltovapaampi. Aika näyttää.

GPLama julkaissut viimein syvällisemmän arvostelunsa Stagesbikestä:

Aika pitkälti samaa mieltä kaikista ongelmista ja hyvistä puolista mitä tuossa tuodaan esiin.

Onkos näistä lisää antaa vinkkejä ja/tai käyttökokemuksia? Poika lähtee maailmalle niin asunnossa vapautuu yksi huone ja siitähän voisi tehdä sisäpyöräilyluolan.

Tacx kiinnostaisi kun sitähän saa jo 2300€ hintaan postikuluineen, niin hinta alkaa olla varmaan niin alhaalla kuin hetkeen laskee. Sitä jopa saa heti, eikä vasta kuukausien odottamisen jälkeen.

Samoin Tacxin oma harjoitusappi kiinnostaa kun hinta (9.99€/kk)ja on reittejä pitkin maita ja mantuja, myös esim Tourin ja Giron klassikkoetappeja. Sehän ei vaan toimi muiden kuin Tacxin omien laitteiden kanssa.

Samanlaisia aiheita

1. Wahoo ELEMNT
    By kervelo in forum Varusteet
    Vastaukset: 194
    Viimeinen viesti: 14.12.2021, 19.26
  2. Wahoo ja sopiva USB...
    By nure in forum Varusteet
    Vastaukset: 4
    Viimeinen viesti: 05.12.2019, 12.12
  3. Garmin Edge 830 & Wahoo Elemnt Roam
    By M_V in forum Varusteet
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 28.05.2019, 18.21
  4. Wahoo Elemnt Bolt. Maastossa navigointi.
    By mikkoforslund in forum Varusteet
    Vastaukset: 0
    Viimeinen viesti: 17.06.2017, 14.45
  5. Virallinen Fat-Bike miten ajat okein ja muut väittelyt
    By mutanaama in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 83
    Viimeinen viesti: 01.03.2015, 10.39

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja