RideHelkamaVerkkokauppaGasGasContinentalElectrobike
Näyttää tulokset 1 - 11 / 11

Aihe: Polvikipu ja bikefit

  1. #1

    Polvikipu ja bikefit

    Eli mulla siis vasen polvi kipeytyy polkiessa huomattavasti. Ensin ajattelin juoksijanpolvi-tyyppistä oireilua mutta ei helpota harjoitteilla ja levolla ja tulee ainoastaan pyöräillessä. Maantiepyörä siis kyseessä ja klosseja yrittänyt itse käännellä. Mietinkin nyt että olisiko tuon vanhan pyörän bikefittaamisesta hyötyä? Tampereella ainaki signature tekee jonkinlaista ja sitten googlettelulla vastaan tuli Parolan pyörähuolto jonka bikefit ainakin kuulosti hyvältä. Onko kellään kokemusta asiasta tai bikefit suosituksia jossa saisi apua tälläisiin ongelmiin. Olen aika aloittelija mutta kadenssin ja tekniikan pitäisi olla niin ok kun tässä kohtaa vois ja tosiaan toinen polvi ei ikinä kipeydy.

  2. #2
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    1.496
    Varmasti bikefittaamisesta on hyötyä, en tosin osaa suositella ketään.


    Itsellä ollut sellaisia kokemuksia, että kun olen nostanut satulaa liiankin korkealle, niin vasemman jalan polven ulkosyrjässä on ollut vähän tuntemuksia.
    Jostain sitten luin, että polven ulkosyrjän tuntemukset/kivut voivat kieliä liian korkeasta satulasta ja polven etuosan liian matalasta satulan paikasta.
    Toki myös monesta muusta asiasta, eli tämä kuuluu luokkaan internet ja ei lähdekriittisyyttä

    lisäys: ja ilmenee usein vain toisessa polvessa johtuen mm. lihaksiston epätasapainosta, jäykkyydestä, lantion toispuoleista asennosta, jalkojen pituuserosta

  3. #3
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.851
    Jos löydät pätevän fittaajan niin varmasti on hyötyä ainakin kivun diagnosoinnissa, mutta voi olla että ajoasennon säätämisen lisäksi tulee tehtäväksi harjoitteita kropan korjaamiseksi. Kuten JKO17 tuossa vihjaa niin kaikki me olemme enemmän tai vähemmän epäsymmetrisiä ja siksi mitään luotettavaa yleispätevää ohjetta mihinkään ajoasento-ongelmiin tai vaivoihin ei voi antaa.

    Ongelma vaan on se, että mistä löydät sen hyvän fittaajan. Itse kiertäisin kaukaa kaikki pyöräliikkeet mihin on hankittu shimanon systeemi ajatuksella "tehdäänpä vähän lisäarvoa tällä". Valtaosa paikoista mennee tähän kategoriaan. Nuo pitäisi olla suht helppo tunnistaa jos pääsee juttusille fitin tekijän kanssa.
    This life is more than just a read through

  4. #4
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    14.124
    Niin, näissä kiputapauksissa ainakin taitaisi olla tarvetta fyssaritaustaiselle säätäjälle, kuten mun mielestä aina.

    Voin minäkin alkaa tekemään bike-fittiä, mutten ole varma haluaisinko sitä myydä kavereille

  5. #5
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    389
    Alexander Coh Larun pyörästä Helsingissä saattaa tietää bike fittingistä jotain.

  6. #6
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.851
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pesuman Katso viesti
    Alexander Coh Larun pyörästä Helsingissä saattaa tietää bike fittingistä jotain.
    Alex ei ole enää Larussa, mutta tekee kyllä fittejä, ja hyvin pitkälti Steve Hoggin lähestymistavalla. Vahva suositus Alexille, mutta taitaa vaan olla aika kaukana alkuperäisen kysyjän sijainnista.
    This life is more than just a read through

  7. #7
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.319
    Mulla se polvi kyllä aina ilmottaa jos satula on liian alhaalla. Sitte vaan luotilangalla säätämään

  8. #8
    Joo, fyssarilla käyty ja perus jumppia tehty juoksijanpolveen, mutta itse epäilen onko sittenkään vaivana se kun vaan polkiessa ärsyyntyy. Voisin tuota alexia katsella, jos on osaava. Helposti tästä pääsee Helsingin suunnille kuitenkin. Monessa paikassa juurikin tuo shimanon bikefit, joka ei vaikuta sopivalta tähän tarpeeseen. Jos löytyisi vaikka paljon pyöräilystä tietävä fyssari sekin olisi mahtavaa mutta tuntuu olevan hankala löytää.

  9. #9
    Liittynyt
    09/2014
    Viestit
    305

  10. #10
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rawjunk Katso viesti
    +1

  11. #11
    Vahva suositus kivenlahdessa toimivalle Andersille, käytiin siellä pojan kanssa koska halusin varmistaa pojalle mukavat ajokilometrit ja kasvavassa iässä kun on niin ei meinaa pysyä stemmien ja satulakorkeuksien kanssa mukana.

    Lopputuloksena omaan asentoon ja mukavuuteen tuli huomattavampi muutos, Zwiftiä hinkatessa menee helposti yli tunti nousematta putkelle ja nykyisin joutuukin katsomaan kellosta aikaa ja muistuttamaan että nyt pitäisi nousta välillä. Aiemmin tuli 40-45min kohdalla "pakottava tarve" nousta putkelle, toki samaan aikaan hommasin elite sterzon eturenkaan alle joka myös helpottaa zwiftissä staattista hartia jumia.

    Myös satuloita on siellä koeajettavaksi mikä oli kohdallani mukava juttu.

    Kiitos Anders 5/5

Samanlaisia aiheita

  1. Missä paras BIKEFIT?
    By Juge in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 137
    Viimeinen viesti: 06.09.2023, 22.52
  2. Sitkeä polvikipu + ahtaan lonkaan FAI oireyhtymä
    By Gibsy in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 36
    Viimeinen viesti: 27.02.2021, 12.54
  3. Polvikipu & pyörän säädöt
    By aisavola in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 15
    Viimeinen viesti: 26.09.2016, 21.30
  4. Polvikipu
    By Zed in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 33
    Viimeinen viesti: 19.08.2016, 15.42
  5. Polvikipu, sisäpuolella
    By Ishtor in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 18
    Viimeinen viesti: 27.10.2015, 01.09

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •