VerkkokauppaElectrobikeGasGasContinentalHelkamaCanyon
Sivu 6 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 5 6 7 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 151 - 180 / 199

Aihe: Suuri terveysketju

Enterorokko taitaa olla vb-tauti, kuten tässäkin ketjussa on kuvattu.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-20000...ntent=promobox
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fob Katso viesti
    Enterorokko taitaa olla vb-tauti, kuten tässäkin ketjussa on kuvattu.
    Ei tuota kovin mielellään sairastaisi, voisi tosiaan VB:t lennellä. Noi oireet on aika perseestä.
    "Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    ^ Matala ferritiinitaso vai väsymys tai siis molemmat?

Mutta joka tapauksessa ja ennen kaikkea iso käsi säännöllisessä verenluovutuksessa käymisestä!
    Molemmat oli, mutta sitä on siinä ajan hetkessä vähän vaikea havaita ja/tai tulkita mistä mikin johtuu, kun tilanne kehittyy pikku hiljaa. Vasta kun viikkokausien helteet oli menneet ohi ja edelleen kevyellä perusjuoksulenkillä hiki valui kuin saunassa, lopulta vahvistui että jotain täytyy olla pielessä. Tutkimuksissa löytyi vielä joku keuhkopöpö, johon sain pitkän antibiootti- ja tukilääkityskuurin. Tämä oli se lääkärin kannalta tärkein löydös, ferritiinistä (oli 30) totesi enempi maininnalla että on alhainen ja saisi olla parempi (ainakin 50). Verenluovutushistorian kuitenkin kirjasi kertomukseen, joten lienee merkitystä.

Tuo ferritiini havahdutti enemmänkin itseäni ja enemmänkin 'omalla määräykselläni' söin pidempään rautaa ja kävin sitten vajaan puolen vuoden päästä ilman lähetettä labrassa mittauttamassa luvun. Odottelin sen jälkeen vielä jokusen kk ja kävin sitten verta luovuttamassa. Mulla ei ole tämän johdosta mitään lääkärikontaktia, joten en tiedä luvista, mutta olen ajatellut käydä jatkossa pari kertaa vuodessa SPR:n kahveilla. Vähän vaikea luopua kokonaan tästäkään vuosikymmenten 'harrastuksesta'...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti bici74 Katso viesti
    Ei tuota kovin mielellään sairastaisi, voisi tosiaan VB:t lennellä. Noi oireet on aika perseestä.
    Vaihtaisin tämän päivän taudin vaiheen mielelläni kahden päivän takaiseen. Silloin vain kutitti, nyt kaikki missä tarvii sormia, varpaita tai suuta sattuu...

Tulee mieleen enemmänkin kausiebola kuin lasten leppoisa nuhakuume.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Travelkicking Katso viesti
    Virtsaumpi iski. Saattaisko tuollainen liittyä satulaan ? Muuten mielenkiintoinen juttu, että jos rakossa on jotain kiinteämpää kuten hyytynyttä verta, kiteitä tms., niin kyseinen materiaali tukkii poistoaukon suuta silloin, kun seisot tai istut, mutta ei selin makuulla oltaessa. Virtsaummen voisi siten laukaista ilman päivystykseen menoa heittäytymällä selälleen kylppärin lattialle, nurmikolle tms. ja antamalla mennä. Ei vaan tullut mieleen ajoissa. Hoksasin tuon itse nyt, kun on letku hepissä ja pussi housun vyötäröllä. Samanlailla se tukkii letkun kanssakin. Viisaampi olla siis selällään. Joten: Miksi tässä yhteydessä puhutaan vain eturauhasen höyläämisestä, jos ongelmana on irtoaines rakossa ?
    Korkea kynnys alkaa katetroimaan itse, mutta tuo onkin aika helppoa. 4-5 cm verihyytymä tuli ensimmäisenä. Joo ja yllä hahmottelemani rakon tyhjennys selin makuulla on nyt testattu ja vähemmän toimivaksi ideaksi havaittu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Cyclooppi Katso viesti
    Tuo ferritiini havahdutti enemmänkin itseäni ja enemmänkin 'omalla määräykselläni' söin pidempään rautaa ja kävin sitten vajaan puolen vuoden päästä ilman lähetettä labrassa mittauttamassa luvun. Odottelin sen jälkeen vielä jokusen kk ja kävin sitten verta luovuttamassa. Mulla ei ole tämän johdosta mitään lääkärikontaktia, joten en tiedä luvista, mutta olen ajatellut käydä jatkossa pari kertaa vuodessa SPR:n kahveilla. Vähän vaikea luopua kokonaan tästäkään vuosikymmenten 'harrastuksesta'...
    Näin se lääkäri omalla kohdallanikin neuvoi: syömään 6kk apteekin rautalisää ihan ilman reseptiä ja katsomaan sitten labrassa miltä näyttää. Oma ferritiini oli 23 ja tavoite on päästä yli 50, mielellään 70 tuntumaan.
    *

La chance, c’est comme le Tour de France : on l’attend longtemps et ça passe vite. -Jean-Pierre Jeunet, Amelie

Tämä voi olla hassu vinkki, mutta aikoinaan nuorena minulla oli ( on vieläkin) alhainen Hb, ja aika-ajoin join Kräuterblutsaftia, joks auttoi ( rautatabletit eivät auttaneet ja lisäksi tuli masuoireita ).
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tchegge_ Katso viesti
    Vaihtaisin tämän päivän taudin vaiheen mielelläni kahden päivän takaiseen. Silloin vain kutitti, nyt kaikki missä tarvii sormia, varpaita tai suuta sattuu...

Tulee mieleen enemmänkin kausiebola kuin lasten leppoisa nuhakuume.

Alkaa varmaan pikkuhiljaa kääntyä voiton puolelle.
    Silmän sidekalvojen tulehdukset parantuneet, kurkkukipu ei ole enää kovin paha, pari kuumeetonta yötä takana ja tänä aamuna jopa terve olo.

Suussa paiseet on varmaan parantuneet kun ei satu syödessä
    Käsien paisekentät ehkä vähän jo parantumassa. Sormien päät aikalailla tunnottomat johtuen just Näistä paiseista, tuntuu kuin olisi koppurat viiltosuojahanskat kädessä kun koittaa esim kirjoittaa kännykällä.

En edelleenkään suosittele tätä kenellekää. 1

Alkaa varmaan pikkuhiljaa kääntyä voiton puolelle.
    Silmän sidekalvojen tulehdukset parantuneet, kurkkukipu ei ole enää kovin paha, pari kuumeetonta yötä takana ja tänä aamuna jopa terve olo.

Suussa paiseet on varmaan parantuneet kun ei satu syödessä
    Käsien paisekentät ehkä vähän jo parantumassa. Sormien päät aikalailla tunnottomat johtuen just Näistä paiseista, tuntuu kuin olisi koppurat viiltosuojahanskat kädessä kun koittaa esim kirjoittaa kännykällä.

En edelleenkään suosittele tätä kenellekää. 1

VMP-meno jatkuu. Tää kausilepra jatkuu varmaan jouluun saakka.

Iltaisin saksitaan kuollutta ihoa irti jalakapohjista ja aamulla 10.min teippailua että iho ei repeä päivän aikana vereslihalle.

VMP-meno jatkuu. Tää kausilepra jatkuu varmaan jouluun saakka.

Iltaisin saksitaan kuollutta ihoa irti jalakapohjista ja aamulla 10.min teippailua että iho ei repeä päivän aikana vereslihalle.

Enteron viimeinen oirehan tosiaan on monesti että muutaman viinon päästä kynnet katkeaa ja alkaa irtoamaan. Mutta kukaan ei jumalauta kertonut että siinä voikin sitten kestää kuukausia.

Nyt isovarpaat enää jäljellä kynsisavotassa, oikeasta vanhaa jäljellä enää pikku pala. Vasen on katki mutta veikkaan ettei lähde samalla tavalla irti.

No on tuo aika setti.

Mulla lopetti aktiivisen pyöräilyn hypokalemia eli kaliumvaje jota ei hoidettu alussa lainkaan ja itse en ymmärtänyt siitä oikein mitään. Ei vaan jaksanut enään ja ei palautunut edes parinkympin lenkistä päivässä kahdessa ja lisäksi luulin että poden magneesiumin puutetta kun jalat kramppas niin levossa kuin rasituksessa.Kolme vuotta sitten vielä pääsin yli 1500 vuosittaiseen kilometrimäärään joka tuntui kyllä pieneltä kun aikaisemmat vuodet oli olleet 6-9 tuhatta, mutta olosuhteisiin nähden ihan ok. Sitten se paheni kun kalium taso oli koko ajan jopa alle 2,8 ja esimerkiksi kun jouduin sappileikkaukseen niin ottivat vuorakautta ennen sisään ja laittoivat tiputukseen ja kaliumia suoraan suoneen että pystyivät leikkaamaan (silloinkaan lääkärit eivät lähteneet sitä tutkimaan). Nyt vuosi sitten talvella löytyi lääkäri joka otajusi pyytää oikeat verikokeet ja siitä selvisi että sairastan aldostreronismia eli lisämunuinen tuottaa liikaa aldostrenonia. Tampereelle on ainoa paikka SUomessa jossa tehdään tähystyksiä tähän vaivaan ja siellä todettiin että oikea lisämunuainen tuottaa viisi kertaa enemmän kuin vasen ja suositeltiin poistoa. Nyt olin syyskuun lopussa leikkauksessa ja katsotaan miten jaksamisen kanssa nyt sitten on, kalium lääkitys jotain söin aikaisemmin 7,5g(10 pilleriä) vuorokaudessa on kokonaan poissa ja verenpainelääkettäkin vai yksi. Tosin en ole tyytyväinen sen tasoon ja täytyykin tehdä seuranta ja varata työterveyteen aika. Kaivan nyt nastarenkaat esiin ja katson onko niistä vielä johonkin ja jos niin laitan alle ja aloitan 5-6 kilsan lenkeillä. Tämän opetus oli että olisi pitänyt olla itse piukempi ja pyytää asiaan selvitystä aikaisemmin, nyt tämän kanssa meni kymmenkunta vuotta ennen kuin homma selvis.
    Don't ride faster than your guardian angel can fly!

http://pd.kuvat.fi/

Enteron viimeinen oirehan tosiaan on monesti että muutaman viinon päästä kynnet katkeaa ja alkaa irtoamaan. Mutta kukaan ei jumalauta kertonut että siinä voikin sitten kestää kuukausia.

Nyt isovarpaat enää jäljellä kynsisavotassa, oikeasta vanhaa jäljellä enää pikku pala. Vasen on katki mutta veikkaan ettei lähde samalla tavalla irti.

Täällä ollaan melko varpaankynnettömiä, ei sormien kynsissäkään kehumista ole. Aina ollu näin. Ja vaikka rasvaan jalkapohjat ja varpaat päivittäin 1-2 kertaa ( luontokaupan tervavoide ja kuusenkerkkävoide) niin ei edisty, saa leikata saksilla kuollutta ihoa.
    Mutta eipä kasva muuten hiuksetkaan, joskus silloin tällöin pari haiventa leikkaan, mutta parturi/kampaajalla ei ole tarvinnu käydä sitten vuoden 2007. Tosin hoidan itse hiusten värjäämisen paremmin.

En käy "kiinnostuksen vuoksi" verikokeissa enkä muissakaan tutkimuksissa. Jos on joku vakavampi tauti niin ehkä se aiheuttaa oireita..ja jos on sitten liian myöhäistä niin sittenpä on. Olen nyt kyllä kokonaisuudessaan ( fyysinen, psyykkinen, taloudellinen) parhaassa kunnossa ikinä. Ainoastaan koronarokote no3 jälkeen väsyttää tosi paljon, aamuheräämiset on tosi vaikeita - ja kun aikoinaan lähdin ajeleen jo aamukahden aikaan, ja heräsin pirteänä aamun lehden kolahdukseen kolmelta.
    tempokisu.kuvat.fi

Koronakuolemista: Kummitätini kuoli 6 päivää alle 90-vuotiaana. Viimeinen päällä ollut tauti oli korona. Tuo oli liki sokea ja jalat eivät toimineet viimeisen parin vuoden aikana, joten tuo ei voinut asua kotonaan. Lähipiirilleen daami kertoi ottaneensa koronarokotteet. Niitä hän ei kuitenkaan ollut ottanut. Pyöreästi hänellä oli kaksi jalkaa haudassa jo ennen koronatartuntaa. Hän olisi kuollut varmaan seuraavaan kausiflunssaankin. Kauhea korona vei taas yhden - vai veiko ?

^Täysin yhdentekevää koronasta keskusteltaessa tai valittua politiikkaa, koronarokotuksia tai koronavalistusta arvioidessa.

Ei millään lailla uutinen eikä yllätys kenellekään eikä mitään mitä ei erinomaisen hyvin tiedetty etukäteenkin.

Jos haluat esimerkiksi sanoa että tilastointitapa oli tarkoituksella valittu näyttämään mahdollisimman suuria kuolinlukuja siksi että saataisiin valittu politiikka menemään helpommin läpi, niin sano se suoraan

PS Toivottavasti olen ainoa hölmö, joka erehtyy vastaamaan.

Kalikka osui johonkin, sori siitä. En ymmärtänyt edes heittäneeni kalikkaa. Itse älysin lopettaa rokotteiden ottamisen (2 saatu), kun kolmannen kierroksen aikana alkoi tulla tietoa mm. sydämen sykkeen kovastakin noususta. Sisko ja serkku saivat kolmella rokotuksessa kunnon oireelliset tartunnat. Itselläni oli oireeton 17 pv sairaalajakson aikana (ilmeisesti sairaalasta saatu tartunta).

Ei se kalikka osunut yhtään minnekään. Totesin vain itsestäänselvän asian ja lausuin ääneen toivomuksen että no not again!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    Ja vaikka rasvaan jalkapohjat ja varpaat päivittäin 1-2 kertaa ( luontokaupan tervavoide ja kuusenkerkkävoide) niin ei edisty, saa leikata saksilla kuollutta ihoa.
    Itse oireilen tästä, eli tuommoiset kisun käyttämät voiteet eivät sovi ollenkaan.
    Luonnonhartsi

https://www.allergia.fi/allergia/allergiset-iho-oireet/kosmetiikka-allergia/luonnonhartsi/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    Ei se kalikka osunut yhtään minnekään. Totesin vain itsestäänselvän asian ja lausuin ääneen toivomuksen että no not again!
    Ilmeisesti sanoit, että monisairaiden vanhusten kuolinsyiden repostelu on yhdentekevää. Toinen asia oli se, että kolmen rokotuskerran jälkeen voi saada taudin oikein reippailla oireilla. Mainittujen siskon ja serkun iät 65 ja 72. Tämä on mielestäni huolestuttavaa. Itse olen tähän asti ymmärtänyt rokotesuojan toimivan niin, että tauti ei iske. Nyt sitten puhutaan vain vakavan muodon välttämisestä.
    PS. Minäkin voisin mennä fillareiden merkkikeskusteluihin ilmoittamaan, että suurin osa tehtaista ei tee siihen konkeliin yhtäkään komponenttia itse, enintään maalauksen, joten herätys seurakuntalaiset ! Not this again.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OKS Katso viesti
    Itse oireilen tästä, eli tuommoiset kisun käyttämät voiteet eivät sovi ollenkaan.
    Luonnonhartsi

https://www.allergia.fi/allergia/all...luonnonhartsi/
    Laitoin hakusanaksi, mutta tuli todellakin vain allergisia oireita. Ei mulla niitä ole, vain kuiva iho. Ja tätä on ollut läpi koko mun elämän.
    Sellainen voide kun "Jalkkis" oli todella toimivaa.

Joka tapauksessa kuusenkerkkä-hunaja-voide on miellyttävää ja tulee hyvä tunne tassuille ( ainakin vähäksi aikaa )

Mutta sitten HYVÄ UUTINEN! Pitkän toimitusvaikeuden jälkeen MOBILAT-geeliä on jälleen apteeksiessa saatavilla. On ehdottomasti paras voide lihas-nivel-tms.- kipuihin.
    tempokisu.kuvat.fi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti

Minkä takia pitäis aina kilpailla? Miksi "pää"harrastuksessa pitäisi olla paras?
    Olen kyllä aika pitkälti samaa mieltä.

Esimerkiksi Warren Buffettia on monesti kehuttu parhaaksi sijoittajaksi. Mutta onko hän sitten paras siksi että olisi halunnut olla paras? Ei, vaan osakesijoittaminen on ollut hänen lempiharrastuksensa nuoresta iästä asti. Se vaan tuppaa menemään niin, että jos jotain asiaa tekee oikein mielellään, ja siihen uppoutuu joka päivä, siinä kehittyy ja sivuvaikutuksena siinä saattaa tulla aivan parhaaksi. Siis vaikka ei edes aikoisi kilpailla kenenkään kanssa. Huipulle kohoaminen saattaa olla odottamaton sivuvaikutus. Mutta kyllä se edellyttää, että harrastus on erityisen mieleinen. Ei siihen muuten voi paneutua ja uppoutua niin paljon. Kumminkin rakkaat harrastukset ovat tyypillisesti sellaisia, että ne vievät suuren osan ihmisen elämästä.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Concorde Katso viesti

Tumman suklaanhan väitetään olevan luonnollinen verenpainelääke. Mitä tummempi, sen parempi.
    Muuten söisin tummaa suklaata itsekin, ja aiemmin söinkin, mutta tässä muutama vuosi sitten äkkäsin suklaan ja migreenin yhteyden. Lopetin suklaan syömisen, pl. valkoinen suklaa. Migreenit melkeinpä hävisivät.

Toisinaan kyllä saatan jonkun suklaapalan syödä, jos tarjotaan. Mutta kyllä ajatus mahdollisesta migreenistä hillitsee.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

vain kuiva iho.
    Sellainen voide kun "Jalkkis" oli todella toimivaa.
    Ja myöskin O'Keeffes on toimiva

https://www.tokmanni.fi/jalkavoide-9...-5704947004385

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nikolas Ojala Katso viesti
    Olen kyllä aika pitkälti samaa mieltä.

Esimerkiksi Warren Buffettia on monesti kehuttu parhaaksi sijoittajaksi. Mutta onko hän sitten paras siksi että olisi halunnut olla paras? Ei, vaan osakesijoittaminen on ollut hänen lempiharrastuksensa nuoresta iästä asti. Se vaan tuppaa menemään niin, että jos jotain asiaa tekee oikein mielellään, ja siihen uppoutuu joka päivä, siinä kehittyy ja sivuvaikutuksena siinä saattaa tulla aivan parhaaksi. Siis vaikka ei edes aikoisi kilpailla kenenkään kanssa. Huipulle kohoaminen saattaa olla odottamaton sivuvaikutus. Mutta kyllä se edellyttää, että harrastus on erityisen mieleinen. Ei siihen muuten voi paneutua ja uppoutua niin paljon. Kumminkin rakkaat harrastukset ovat tyypillisesti sellaisia, että ne vievät suuren osan ihmisen elämästä.
    Joo tasan noin se on; itse inhoon kilpailua - mutta vastapainoksi haluan, tai olen halunnu, olla paras. Sitten jossain vaiheessa ei pärjää enää itselleen, eli se oli siinä.
    Luontoharrastusten kanssa tätä kilpailutilannetta ei onneksi tule, kaikki tekeminen ja havainnointi on hienoa ja mukavaa, kun luonto voittaa aina.

Migreenistä. En ole kokenut yhteyttä mihinkään ruoka-aineeseen, enkä muuhunkaan tilanteeseen. Tumma suklaa on pahaa ja tuskin sillä on verenpainetta alentava vaikutus? , valkoisesta suklaasta taas tykkään liikaakin, pitää vaan olla ostamatta. Mutta töihin olen sippauksen varalta ostanu.

joo, olen katsellu tuota O´Keefers, tuntuu kumminkin että tassut tarvii kosteuttavaa voidetta ( hunaja-kuusenkerkkävoide, joka on myös miellyttävää käyttää)

edit. no voi elämä sentään, kun jostain asiasta on erityisen paljon kiinnostunu ....siitä oppii vaikka muuten englanninkielisten tietokirjoiten lukeminin olisi ihan mahdotonta. Lamprey-kirjallisuus kyllä menee, ja sitä jaksaa ponnistella että ymmärtää. Voi että kun tämä olisi ammatti.

> tarvii vaan löytää tasapaino, töitä on pakko tehdä mutta vapaa-ajalla voi harrastaa. Harrastuksiin olen kyllä panostanut niin paljon kun olen kyennyt, kaikki fillarit yms. ja sitten nuket. Luontoharrastuksiin käytetty aika ja vaiva on kaikki ollut miljoonakertaisesti sen arvoista.
    tempokisu muokkasi tätä : 09.02.2023 at 19.45 Syy: harrastusinspiraatiot
    tempokisu.kuvat.fi

--- Tumma suklaa on pahaa ja tuskin sillä on verenpainetta alentava vaikutus? ---
    On siitä tutkimuksia tehneet käsittääkseni useampia vuosien saatossa, ja enimmäkseen kyllä viittaavat verenpaineen laskuun ja muihinkin terveyshyötyihin. Mutta ei taida olla ihan lääkkeisiin verrattavissa, ja samat terveyshyödyt kyllä saanee muillakin ravintoaineilla, kukin makunsa mukaan.

IBD on ikävä seuralainen tällaiselle muutenkin laiskalle ja saamattomalle: lenkille lähtö on muutenkin hiukan työlästä ajoittain, ja se ei hirveästi motivoi jos vie mahaa kuralle heti alkumatkasta. Hyvä tekosyy siis olla lähtemättä...

^ masuvaivoja ollut anoreksian loppumisesta lähtein, tai siis anoreksia ne varmaan alunperin aiheutti eli siis että suolisto ei toimi. On niin paljon kammottavampaa kun ei toimi, ja suolistoleikkauksen jälkeen on sitten toiminut, ja olen iloinen siittä. Vaikka joutuukin melki joka lenkin aikana käymään jossain paikassa pusikossa...

Sekin on nyt että kun syön pienen aamupalan ja kerran päivässä se isomman aterian, ruoan pitää olla hyvää. Ei tarvi olla terveellistä, on voita, on majoneesiherkkua - mutta pääasiassa vihanneksia ja kalaa. Liian kauan oli ettei syö ollenkaan, sitten oli taloudellinen rajoite ja ostin vain halvinta, nyt ostan aterioille sitä mikä on maukkainta
    tempokisu.kuvat.fi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Travelkicking Katso viesti
    Ilmeisesti sanoit, että monisairaiden vanhusten kuolinsyiden repostelu on yhdentekevää. Toinen asia oli se, että kolmen rokotuskerran jälkeen voi saada taudin oikein reippailla oireilla. Mainittujen siskon ja serkun iät 65 ja 72. Tämä on mielestäni huolestuttavaa. Itse olen tähän asti ymmärtänyt rokotesuojan toimivan niin, että tauti ei iske. Nyt sitten puhutaan vain vakavan muodon välttämisestä.
    PS. Minäkin voisin mennä fillareiden merkkikeskusteluihin ilmoittamaan, että suurin osa tehtaista ei tee siihen konkeliin yhtäkään komponenttia itse, enintään maalauksen, joten herätys seurakuntalaiset ! Not this again.
    Itsellä taasen sairastetun koronan jälkitautina tuli muutamaksi viikoksi veemäisen korkea leposyke ja muljahtelut. Työkaveri joutui käymään päivystyksen kautta beetasalpaajaa myös koronan vuoksi, kun leposyke paukutti 120. Kolme rokotetta otettuna, mutta edellisistä jo hieman aikaa, niin terävin kärki niistä jo syöty. Rokotetuilla sairastetusta koronasta on myös hieman hankala mennä sanomaan, kuinka pahat oireet olisivat olleet, jos niitä rokotteita ei olisi ottanut, koska täydellista vertailupohjaa ei voi olla olemassa. Itse tautina ei kausiflunssaa kummempaa, mutta jälkioireet huolestutti, onneksi syke palautunut normaaliksi ja muljahtelutkin jääneet pois.

Enterorokko onkin niin vahvan muistijäljen (mahdollisesti) aiheuttava vaiva, että haluan palata siihen näin jälkilukijana. Itse sain sen joskus 4v sitten omien lapsien kautta - mutta kynsihankaluuksia kesti kolmisen vuotta - kynsien uudistumisen yhteydessä sain nimittäin kynsisienen kylkiäisenä, ja siitä eroon pääseminen otti aikansa. Kannattaa olla suoraan lääkäriin yhteydessä kun erinäisillä apteekin rohdoilla ei sitten ainakaan omalla kohdalla ollut toivottua lopputulosta.
    -ei oo pakko, jos ei taho-

Miten te olette pärjänneet refluksitaudin kanssa, kun harrastatte pyöräilyä? Olen monta vuotta ihmetellyt, että miksi vähänkään raskaampien fillarilenkkien jälkeen tulee todella huono olo, joka ei tahdo helpottaa. Tänä kesänä tajusin, että huono olo on närästystä -> vatsalaukun tähystykseen. Tähystyksessä ei mitään ihmeellistä löytynyt, vähän löysä portti ja ärtynyt vatsan yläosa. Nyt on menossa kuukauden Somac kuuri, painon pudotus ja ruokavalion muutos, mutta ainakaan vielä oireet eivät ole helpottaneet merkittävästi. Ajoin viime viikonloppuna fillarilenkin pyörällä jossa ajoasento oli käytännössä selkä suorana ja lenkki oli rauhallinen, se meni ihan ok. Seuraavan oman pyörän ajoasennon pitää olla korkea, mutta mistäpä sitä taas tietää, että mikä on riittävän korkea.

Minä menin aikoinani lääkäriin kun rintakehässä oli kovasti kipuja. Tutkittiin että pumppu on kunnossa ja sain närästyslääkkeitä niin helpotti. Lääkäri epäili jonkinasteista refluksityyppistä vaivaa. Ei tutkittu tarkemmin. Mutta närästystä on yhä aika ajoin, etenkin aamuöisin kun nukkuu ja jos on syönyt raskaasti myöhään illalla. Ajaessa tai heti lenkin jälkeen ei ole närästystä. Mutta joskus etenkin pitkillä matkoilla tulee huonoa oloa vastaan joka ei varsinaisesti närästystä ole mutta ikävää oloa vatsassa. Minua on auttanut: ei urheilujuomia yli 4h lenkeillä (siis lähes koskaan, koska alle 3h lenkit ei tarvi kuin vettä) vaan vettä. Energia mieluiten kiinteänä - jostain syystä sokerilimu toimii eikä aiheuta oireita. Yleisesti sokerin välttäminen (mutustelen mielelläni vihiksiä ajaessani). Suolatasapainosta huolehtiminen, useamman kerran olen vatsakivut taittanut ottamalla ihan pelkkää suolaa + nestettä. Voisi toimia suolan lisääminen juomaankin, mutta en tykkää juoda suolaista. uskoisin että nestetasapaino ja nesteen imeytyminen vaikuttaa. Vaikuttaisi siltä että kokeilemalla se tasapaino pitää hakea.
    Lisäksi mulla on taipumusta ärtyvään suoleen, mutta siihen kaikkinainen liikunta (etenkin kunnon tehoilla lyhempi, alle 2h, lenkki) vain auttaa.
    Eli kannattaa kokeilla mikä tuottaa vähiten tuskaa tai tuntuu toimivan ja toistaa ihmiskoe useamman kerran. Vatsavaivat on aika ikäviä, se kyllä täytyy sanoa.
    Tsemppiä!
    Sika joka ei pyöräile on vain pelkkä sika

Samanlaisia aiheita

1. Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.
    By HC Andersen in forum Renkaat
    Vastaukset: 10983
    Viimeinen viesti: 03.04.2024, 13.01
  2. Suuri, pysyvä yleisvitsithread, Vol. II
    By John McCurve in forum Esson baari
    Vastaukset: 217
    Viimeinen viesti: 26.06.2023, 16.15
  3. Suuri työntekokeskustelu!