Minulla on vähän tuon kaltaista painia kolesteroliarvojen kanssa. Kokonaisarvo on kohtuu hyvä, mutta se LDL/HDL suhde on huono. Sitä HDL arvoa en saa millään nousemaan. Elintavat ja ruokailutottumukset pitäisi olla jo aika hyvät, eli korjattavaa ei oikein tahdo löytyä.
Ja lääkityksellä tuota ei vissiin pysty korjaamaan.
Huomentaäskön mittasin niin verenpaine tavanomainen 149/105....en mä tämän takia minnekään lääkärille mene..samoin ihan sama mitä kolesteroliarvot on. En mä nyt ruokailua muuta kun noin 40 vuoden jälkeen olen löytänyt hyvän ruoan ilon. Kalaruokaa siis.
...antaa olla, kuolen varmaan kohta mutta mitäpä väliä, nyt saan mukaani tosi kivoja muistoja elämästä.
Silloin joskus aiemmin 1995 sairaalassa totesivat " ei elä yli viikonlopun" ja juurikin jaksoin taistella kun en halunnut että tämä elämä olisi ollut pelkkää kärsimystä - kipua, kiusaamista, köyhyyttä.
tempokisu.kuvat.fi
o O nahkiaiset maailmankartalle O o
Lievää suurempia terveyshuolia, toisaalta tähän ikään päässy ilman isompia murheita miinus yksi syöpä. Pyörän päällä pysyn ja onhan syrjässä asuvalle nää taksitkin tullu tutuksi.
arctic biker muokkasi tätä : 12.06.2022 at 13.24
I väntan på ännu dåligare tidet
Itselläni tahtoo terveystarkastuksessa olemaan suorituspaineita jonka vuoksi paineet tahtoo olla korkeat silloin. Kotona kun mittailen Omronilla niin paineet palautuu normaaliksi aika pian. Tällä viikolla kun mittasin niin oli 127/74. Ihan riittävän hyvä 58-vuotiaalle. Joskus on molemmat vähän alempanakin olleet.
Sent from my iPad using Tapatalk
Paineet on joskus niin kovat että pyörryttää kun äkkiä hyppää pystyyn mutta enpäs oo aatellut vielä lääkitystä
Täällä välillä sama juttu, mutta syynä matalat paineet. Yläpainekin on joskus alle sadan.
Kompsista täältä, aikoinaan oli käytössä lääke joka alensi verenpainetta vähän liikaakin, pahin oli se 55/36. Korkein painelukema ollu 250/125.
Yleensähän se kun äkkiä nousee makuulta tai muuten alhaalta, se on lähinnä se verenpaineen äkillinen muutos kun saa aikaan huimauksen, joku "ortostaattinen reaktio" muistaakseni.
Kolesterolikin (kokonais) ollut joskus 9, ja sitten yhdessä vaiheessa 1. Hemoglobiini on aina ollut alhainen, satasen luokkaa mutta pahimmillaan 59. Sekin aiheutti lievää huimausta...
tempokisu.kuvat.fi
Jostain luin, että verenpainelääkkeen ottaminen illalla olisi hyödyllisempää ja vähentäisi erilaisten kohtausten riskiä, kun on tärkeää paineen olla matala yöllä kehon ollessa levossa kuin päivällä.
Kokeilin sitä itsekin ja siirryin ottamaan tämän kaksi vuotta lääkkeenä olleen Losartan 50 mg illalla aamun sijaan. Tänään paineet oli aamulla 126/82, vaikka välillä on ollut korkeammalla aina saunaillan jälkeen.
Losatrix on lääkkeenä, ohjeen mukaan puoli tablettia aamulla, toisen ohjeen mukaan koko tabletti! Paineita en oo mittaillu.
I väntan på ännu dåligare tidet
Aika ristiriitaiset verenpainelukemat äskön 135/110. Joskus etsin googlen kautta, sain diagnoosin että "autonomisen hermoston häiriötila" kun noi paineet on vähän mitä sattuu.
Kammottavinta on kuitenkin paniikki-jännitysoireet, ja kun siis mikään ei erityisesti pitäisi jännittää ( paitsi auton korjaukset ), aiemmin jännitin onko töitä mutta nyt niitä on ollu... tulen töihin ja huomaan että jaha, on tosi vaikeeta tehdä allekirjoitus kun käsi vapisee ( ja mun allekirjoitus on perinteisellä kaunokirjoituksella, eikä mikään söherrys...) ja Propralia olen joutunu ottamaan tarvittaessa.
Ainoa vakituisempi lääke on migreenin estolääke Triptyl. Mutta kiitos koronarokote3:sen, otan vain neljänneksen sillä muuten nukuttaa liikaa.
Oma hyvinvointi on kyllä parantunut ..äärettömän paljon kalaruoan myötä, ja myös kiinnostus kaloihin. On asioita, joita ei mitata labrakokeilla![]()
tempokisu.kuvat.fi
Itselle se on alkanut tuntua luonnollisemmalta rytmiltä, samoin otan myös allergialääkkeen iltaisin.
Q. I've taken blood pressure medicines every morning for many years, and they keep my pressure under control. Recently, my doctor recommended taking them at bedtime, instead. Does that make sense?
A. It actually does make sense — based on recent research. For many years, there have been at least three theoretical reasons for taking blood pressure medicines before bedtime. First, a body system that strongly affects blood pressure, called the renin-angiotensin system, has its peak activity during sleep. Second, circadian rhythms cause differences in the body chemistry at night compared with daytime. Third, most heart attacks occur in the morning, before medicines taken in the morning have a chance to "kick in."
https://www.health.harvard.edu/disea...tions-at-night
Eipä uskois jotta lääkärin "tarvitsisi tai hän ihmettelisi" päivittäistä verenpaineen vaihtelua. Mulla se käsitys että vaihtelee jos ei huomattavasti niin ainaski jonkin verran päivän aikana. Ja toisaalta taisit antaa ymmärtää ettet välitä noista ja kolestroliarvoista paskaakaan kun vain kala ja hyvä ruoka maistuuposti nro 39
Mistä muuten tiedät jotta tuo koronarokote 3 väsyttää sinua vieläkin?
Ihan vaa hyvässä hengessä kyselen ja ihmettelen
PS. ja Suuret jaksamiset topicin aloittajalle, toivottavsti lenkki tänään sujui ja vointi kohenee!
^ Suutarin lapsilla ei ole kenkiä mutta eipä ole suutarillakaan, ei tällaisia tilanteita ole tullut koskaan vastaan että verenpaineen vaihtelut on näin infernaalisia, samoin ei ole ihan normaalia että systolinen ja diastolinen on näin lähellä toisiaan..On paljon asioita juurikin mun terveyden ( tai siis sairastelun) suhteen että ei ole normaalia. Munhan piti kuolla jo 1995, mutta ähäkutti en suostunut luovuttamaan.
Veriarvot on nyt semmoinen asia että ei todellakaan jaksa niistä murehtia, tai seurata. Kuten aiemmin kerroin, oli aika että jätettiin kaikki liha, rasva ja hyvä pois ja söin vain kasviksia ja samalla hiihdin pitkiä lenkkejä - kolesteroliarvo nousi seiskasta ysiin. Ja lenkillä pyörrytti. Ja jos kokonaiskolesteroli on 1, niin en siinä vaiheessa ihan elämäni parhaassa kunnossa ollut ( just se 1995 kun oli lähtö lähellä..)
Olen aiemmin, vuosikausia, heräillyt jo ennen aamukolmea ja esimerkiksi lukenut, kutonut ja kuullut kun ( jos on se varhainen jakaja) Aamulehti tulee. Tasan sen 3-rokotteen jälkeen, voisiko vielä nukkua vähän? en herää varhaisaamulehden tuloon, nousen vasta neljältä aamupalalle ( pakko syödä aamupala hyvissä ajoin ennen lenkkiä) ja väsyttää.
Aiemmin otin puoli-1 tablettia migreeninestolääkettä, nyt siis neljännes ja kohta tässä jo meen nukkumaan. Aiemmin yöunet oli 5 tuntia, nyt voin nukkua kymmenenkin tuntia.
Mutta kalasta on ollut paljon iloa, ruokana ja sitten kututalkoot, ja hienoja ihmiskohtaamisia ja keskusteluja, sekä jotain oppia kalakirjoista![]()
tempokisu.kuvat.fi
Yhdella sydänvikaisella hemmolla oli ylä- ja alapaine aika lähellä toisiaan. Jos tuo osallistui ruumiillisiin töihin, hengähdystaukoja piti pitää usein.
^kututalkoissa ovat ihmetelleet kun jaksan lapioida ja kivet siirtyy , talkoitten vetäjän on tarvinnu patistella lepotauoille...
tempokisu.kuvat.fi
Kokeiles tehdä sitä 5 päivää viikossa, 8 tuntia päivässä.
tempokisu.kuvat.fi
Suola on suolaa lähteestä riippumatta, mutta entäs ne linnunkakat ja savi, jota aurinkokuivatussa merisuolassa väistämättä on. Onhan se harmaatakin verrattuna ruokasuolaan. Norsutkin kulkevat pitkiä matkoja saadakseen suolapitoista savea.
Norsuksi ei tarvitse ruveta, mutta kokeilkaa, jos jotain epämääräisiä vaivoja joihin ei lääkkeet tai lääkärit keksi apuja. Paljon liikkeellä olevilta suoloja lorisee jätepuhdistamolle mm. vaatteita pestessä ja on siihen toinenkin syy, mutta siveellisyys syistä jääköön mainitsematta.
Tänä aamuna mittasin 140/100 ja mietin, että mitenköhän nopeasti lääkkeet vaikuttavat, onko suurin teho lääkkeen ottamisen jälkeen tunnin vai viiden päästä, vai kenties kolmen vuorokauden syklillä.
^ muutaman tunnin päästä.
Mutta en ole ottanut verenpainelääkettä viikkoon - ja nyt kun autostressin helpotettua mittasin, siis 100/75. En ymmärrä miten vaihtelu voi olla näin suurta..
..eilen kompuroin kotonani ja löin vasemman olkapään lattiaan. No onneksi silmälasit säilyi ehjinä. Nyt on olkapää ja koko käsi kipeenä.
Samoin kyynärnivelissä iho on ihan verillä kun olen pöytään nojannut, oikea on niin kipee ettei auta koskea mihinkään...
tempokisu.kuvat.fi
Yx serkku (ikäluokassa 60-70v ja sukupuoleltaan henkilö... okei nainen) kompuroi samoin kotonaan. Leukaluu murtui.
Muistaakseni kirjoitin Kisulle sähköautoreseptin. Hellittää stressiä. Sama uudestaan https://www.nettiauto.com/fiat/500e/12728619
tempokisu.kuvat.fi
Kiitos hyvästä ketjusta.
Minä olen miettinyt sitä, että vaikuttaako verenpainelääkkeet jotenkin liikunnan harrastamiseen, lähinnä siis suorituskykyyn? Ei tässä nyt mitää kilpaurheilua tarkoiteta mutta kiinostaa asia kun itse olen keikkunut paineen suhteen pitkään siinä rajoilla. ja ylipäänsä eri sivuvaikutukset kiinnostaa, ja niitä tuntuu olevan kuten on ilmennyt. Lääkärissä mulle ihan tyypillinen lukema on 150/90 ja sitten kun mittailen kotona ollaan 130-140/70-80 lukemissa. Tyypillisesti yläpaine on mulla aina korkea. Ja kolesterolikin lienee hiukan koholla siten että huonoa lienee 3,5 (po alle 3) ja sitten hyvää aika reilusti. Tuohon koleteroliin lienee vaikuttaa, ei niinkään se että syötkö rasvaa vai et, vaan millaista rasvaa. Lekuri aikoinaan sanoi että lotraa vain oliivi/rypsiöljyllä kun paino ei ole ongelma. Liikunnan aloitin aikoinaan kun lekuri uhkaili että jos en jotain tee niin hyvä ei heilu. No, ei noi arvot ole pahemmin muuttuneet, mutta kunto on kohentunut ja onhan tuo pyöräily yhä edelleen hyvin addiktoivaa.
Sika joka ei pyöräile on vain pelkkä sika
Verikokeen tulokset tuli taannoin ja niissä ei kai ollut mitään ihmeempää.
hdl kol 1,4
kol ldl 3,3
alat 14
hb 139
Varmaan voisi sokerin syömistä vähentää ja lisätä sitä vihreää..
Kirjanmerkit