FenixonactiveBikeshopImatraRideElectrobike
Sivu 1 / 7 1 2 3 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 199

Aihe: Suuri terveysketju

Suuri terveysketju

En nyt löytänyt yleistä keskusteluketjua terveysasioista, joten päätin aloittaa sellaisen.

Itselläni todettiin yllättäen pari vuotta sitten kriittisen korkea verenpaine, johon sain lääkityksen. Elämäntavat ovat aina olleet hyvät ja kohtuulliset ja liikuntaa tulee päivittäin vähintään ne työmatkat, joiden päälle lenkit ja muut harrastukset kuten puutarhanhoito. Ruokavalio on ollut jo vuosia myös kala- ja kasvipainotteinen, mutta tätä nykyä saa kiinnittää enemmän huomiota myös suolan määrään. Mutta. Ensimmäinen lääke toimi kyllä, mutta lääkäri ei tänä keväänä ollutkaan tyytyväinen mun noin 130/90 arvoihin ja määräsi uuden nesteenpoistolääkkeen lisäksi.

Se toimi, mutta sain siitä ikävät sivuoireet: ahdistusta ja todella pahaa mielialan laskua - jouduin mm. lähtemään töistä kotiin, koska en tuntikausiin pystynyt tekemään muuta kuin itkemään. Lääkkeellä oli myös riskinsä ja auringonottoa tulisi välttää, mikä nyt on pyöräilijälle vähän vaikeaa. Heitin lääkkeen pois ja sain uuden. Se puolestaan nosti pulssia rankasti ja tavallinen 5 km työmatkakin oli yhtäkkiä hyvin rankka ajaa. Koko kevät on mennyt vähän pilalle näiden myrkkyjen takia. Yritin uudestaan kokeilla nesteenpoistolääkettä puolikkaalla annoksella, mutta nyt polvet eivät enää skulaa kunnolla ja 41-vuotiaana olen jo vanha mummo, joka hipsii portaat ylös varovasti. Helvetti.

Tuntuu jo siltä, että elämä menee tämän takia pilalle, harrastukset kärsii, masentaa ja ärsyttää. Jos elämäntavoilla pitäisi olla suotuisa vaikutus, niin miksi sitten lääkkeet tekevät ne mahdottomiksi? Onko kukaan täällä joutunut kamppailemaan samojen asioiden kanssa? Hyvät vinkit ja vertaistuki olisivat nyt tarpeen.
    *

La chance, c’est comme le Tour de France : on l’attend longtemps et ça passe vite. -Jean-Pierre Jeunet, Amelie

Ootko mitannut verenpainetta kotona? Toi 130/90 asemalla mitattuna ei kuullosta yhtään pahalta, kun "valkotakkisyndrooma" nostaa lukemia aina vähän.

Mulla on ollut vastaavat lukemat työterkassa, eikä niihin ole koskaan puututtu. Kotona mitattaessa sitten ollaan 120/80 hoodeilla.
    - Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -

Tsemiä. Jos lääkkeestä tulee enempi haittaa kuin hyötyä, ei sitä ole pakko syödä.
    Minäkin jos menisin lääkäriin verenpaineen takia niin joutuisin varmaan osastolle seurantaan, ja se on kauhein mahdollinen tilanne. Verenpaine on ollu nimittäin 250/125 ja siinä on suuri osa hermoilua ja jännitystä. Nyt jos on 140/90 niin hieman huimaa. Otan verenpainelääkkeen neljänneksen silloin tällöin.
    Mitähän kolesteroli on....ihan sama, sillä kiitos vuosikymmenten anoreksian syön nyt just sitä mistä tykkään - eli kasviksia ja kalaa. Mutta myös voita. Ja suolaa no ostin luontokaupasta kuitenkin villiyrttisuolaa...( siitä meni ehkä euro luonnonsuojeluun)

Tämä lääkäri täällä on verenpainearvoosi 130/90 ihan tyytyväinen. Niitä tavoitearvoja verenpaineen ja kolesterolin suhteen lasketaan koko ajan, lääkefirmat haluaa että kaikki käyttää verenpaine- ja kolesterolilääkettä. Jostain luin että kokonaiskolesterolin tavoitearvo 2. Voin kertoa että kun kokonaiskolesteroli oli 1 niin ihminen oli kuolemaisillaan. Kun opiskelin, suositusarvot verenpaine 140/80 ja kolesteroli 7. ( joskus 80-luvun lopulla siis )
    Aikoinaan nuorena kun oli jalkavammoja, me kokeiltiin kaikki vaihtoehdot ja yksi "luontaisguru" kielsi kaikki rasvat, jäätelöt, lihan....kolesteroli oli silloin noin 7. No yritin 16-vuotiaana sitten kasviksilla ja miten kävi; meinasin hiihtolenkillä pyörtyä ja kolesteroliarvo nousi ysiin > eikun kunnon ruokaa syömään hiihtolenkin jälkeen.

Anoreksian aikaan määrättiin viittä lääkettä, oli mieliala- ja rauhoittavia. En käynyt hakemassa niistä mitään ( ja jälkeenpäin oli hankala, tai mahdotonta todistaa etten ollut niitä käyttänyt) anoreksia paranee ihan muuta kautta kuin lääkkeillä.

Olen ollut myös tilanteessa että lääkäri toteaa "paperilla kaikki on kunnossa" - mutta oikeasti tämä potilas oli kuolemaisillaan ( melko pian sen jälkeen todettiin sepsis, keuhkopöhö ja paksusuoli oli jo menossa kuolioon...)

On tosi tärkeää kuunnella omaa kehoaan ja omaa vointiaan. Me eletään ( ihmisenä) täällä vain kerran ja mitä olen ite kokenut, niin nyt se on niin että mahdollisimman paljon hyvää oloa eikä mitään että jotain ei voi syödä tai pitää tarkkailla veriarvoja ( käy missään verikokeissa). Ja jos jotain on halunnut aina tehdä/hankkia, niin heti kun se on mahdolista niin tee - eikä "sitten kun".

En elä maailman terveellisimmin, mutta asiat on mielestäni nyt tasapainossa ja olen kokonaisvaltaisesti paremmassa kunnossa kuin ikinä.
    Mitataanpa verenpaine....oho 117/84, eilen otin neljänneksen verenpainelääkettä, tänään ei tarvitse.

Moni on sitä mieltä että pitää käydä verikokeissa, lääkärissä, esim. gynekologilla säännöllisesti. En ole käynyt, en ikinä gynekologilla, kerran kävin papa-kokeessa ja mammografiassa ja kauhukokemusten perusteella päätin että oli ensimmäinen ja viimeinen kerta. Jos tulee syöpä niin sittenpä tulee, ei huoleta.
    Voi myös olla että verikoetulokset on ...no ei ihan pidä paikkaansa. Olin allergisen reaktion takia 2018 tays:issa, otettiin verikokeita ja kuulemma minulla on vaikea munuaisten vajaatoiminta ja diabetes.
    En jäänyt osastolle vaikka olisi haluttu...vuoden päästä Pirkkalan tk:ssa olin migreenin takia ja ottivat verikokeita. Kaikki arvot ihan normaalit.
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

Tuo 130/90 on justiinsa kotona mittaamisen vakioluku. 120/80 lukemiin pääsin esimerkiksi toissakesänä ajamalla satasen lenkkejä, mutta eihän sitä voi koko ajan tehdä. Nyt kyllä en tiedä edes pystyisinkö, kun kroppa sekoilee täysillä näistä lääkkeistä.
    *

La chance, c’est comme le Tour de France : on l’attend longtemps et ça passe vite. -Jean-Pierre Jeunet, Amelie

130/90 on kyllä siinä tyydyttävän rajoilla. Mulla on pidemmän ajan keskiarvo 120/74. Ja olen ylipainoinen enkä syö kovinkaan hyvin suositusten mukaan. Kalaa ehkä kerran viikossa. Alkoholia eikä tupakkaa kulu lainkaan.

Mutta siis, olen syönyt vpl:iä (verenpainelääke) varmaan parisenkymmentä vuotta. Pitkään meni, että paineet oli lääkkeistä huolimatta korkealla. Yritettiin jopa beta-salpaajia, mutta niistä luovuin, kun alkoi v*tuttamaan se, ettei syke noussut treenatessa. Niin kuin ei pitänytkään. Kunnes sitten mulla vaihtui lääkäri - ihan vahingossa - ja tämä uusi lekuri totesi, että niissä kahdessa lääkkeessä, mitä minulle oli määrätty, on sama vaikuttava aine. Toinen lääke vaihdettiin sitten uuteen ja sen jälkeen on paineet pysyneet kurissa.

Ja mulla on suvussa taipumusta korkeaan verenpaineeseen, sekä isällä että äidillä, kuten myös veljellä (BMI luokkaa 20). Broidilla yläpaine saattaa välillä alkaa kakkosella, kun ei nyt niin jaksa seurailla lääkitystä.

Mut siis joo, suosittelen vaikka toisen mielipiteen hakemista joltain toiselta lääkäriltä. Mulla on tällä hetkellä lääkkeinä Amloratio ja Losatrix.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ilmora Katso viesti
    Ensimmäinen lääke toimi kyllä, mutta lääkäri ei tänä keväänä ollutkaan tyytyväinen mun noin 130/90 arvoihin ja määräsi uuden nesteenpoistolääkkeen lisäksi.
    "Verenpaineen viitearvot eli verenpainetasot kannattaa mittauttaa:
    Normaali verenpaine: 130/85 mmHg.
    Korkea normaali: 130–139/85–89 mmHg.
    Lievästi koholla: 140–159/90–99 mmHg.
    Kohtalaisesti kohonnut: 160–170/100–109 mmHg."

Kun noita netistä löytyviä viitearvoja katsoo niin onko 130/90 kuinka huolestuttava?

Jos uusista lääkkeistä tulee noinkin suuria sivuvaikutuksia itse kävisin juttelemassa toisen lääkärin kanssa mitä mieltä hän nykyisistä paineista ja löytyisikö muita vaihtoehtoja lääkitykseen ja sen jälkeen tekisin päätöksen tyytyisinkö 130/90 paineisiin vai jatkaisinko lääkekokeiluja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    Tsemiä. Jos lääkkeestä tulee enempi haittaa kuin hyötyä, ei sitä ole pakko syödä.

..

Tämä lääkäri täällä on verenpainearvoosi 130/90 ihan tyytyväinen. Niitä tavoitearvoja verenpaineen ja kolesterolin suhteen lasketaan koko ajan, lääkefirmat haluaa että kaikki käyttää verenpaine- ja kolesterolilääkettä. Jostain luin että kokonaiskolesterolin tavoitearvo 2. Voin kertoa että kun kokonaiskolesteroli oli 1 niin ihminen oli kuolemaisillaan. Kun opiskelin, verenpaine 140/90 oli ihan hyvä, samoin kokonaiskolesteroli 7.

..

On tosi tärkeää kuunnella omaa kehoaan ja omaa vointiaan. Me eletään ( ihmisenä) täällä vain kerran ja mitä olen ite kokenut, niin nyt se on niin että mahdollisimman paljon hyvää oloa eikä mitään että jotain ei voi syödä tai pitää tarkkailla veriarvoja ( käy missään verikokeissa). Ja jos jotain on halunnut aina tehdä/hankkia, niin heti kun se on mahdolista niin tee - eikä "sitten kun".
    Kiitos tempokisu hyvästä vastauksesta. Itseänikin vähän tässä hiertää, että on asetettu tavoite, johon on vaikea päästä, ja eniten häiritsee, että kun lääkärille varaa soittoaikoja, niin mitään kunnon keskustelua ei oikeastaan ikinä synny ja potilasta ei ns. kohdata lainkaan, laitetaan vain reseptiä perään. Itsestä tuntuu, että mikä on painonlaskun vaikeuden taustalla voisi myös olla tän mun verenpaineen taustalla, kun vähän vaikea on elää tätä terveellisemmin.

Mieluummin mä kyllä palaisin takaisin syömään vain ensimmäistä, vähemmän sivuoireita antavaa lääkettä ja keskittyisin samalla ensisijaisesti elämänlaatuun, ja varmaan niin teenkin. En vain pidä siitä, että nyt lääkärien suunnasta mua on peloteltu, että elimistö ei kestä jatkuvasti tuollaisia lukuja ja pelkästää juustosiivun laittamisesta leivälle on tullut nyt mitä syyllisin olo sen suolan takia. Kerrankin seisoin kaupassa hämmentyneenä pohtien mitä sitä oikein voi syödä, kun kaikessa on suolaa, enkä enää tiennyt mitä voisin ostaa. Ostin sitten vaan vihanneksia.

Ah jos nyt vain saisi polvet takaisin normaaliksi ja keskittyisi siihen fillarien ajamiseen.
    *

Terveenä on tullut pysyttyä, toistaiseksi. Viimeksi lääkärissä tullut käytyä armeijassa 1996. Toki firman työhöntulotarkastus 2006, mutta taisi olla vain sairaanhoitaja. Jaksamista kuitenkin niille, jolla ei niin hyvä tuuri tms.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    "Verenpaineen viitearvot eli verenpainetasot kannattaa mittauttaa:
    Normaali verenpaine: 130/85 mmHg.
    Korkea normaali: 130–139/85–89 mmHg.
    Lievästi koholla: 140–159/90–99 mmHg.
    Kohtalaisesti kohonnut: 160–170/100–109 mmHg."
    Mä en olisi huolissani, jos lukema 130/90 olisi ilman lääkitystä. Lääkityksellä se IMHO pitäisi olla kyllä alempi.

Ostin vuosia sitten ensimmäisen merisuolapussin luontaistuotekaupasta ja verenpaineet nykyisin luonnonkansojen tasolla.

Lääkäri uhkaili jo lääkityksellä, kun yläpaine huiteli päälle 150 hänen mittauksellaan.
    Hommasin tietenkin laadukkaan mittarin kotiin samoihin aikoihin kuin eka suolapussin, josta aluksi lenkkien jälkeen palautusjuomana vartti teelusikallinen lasilliseen vettä, nykyisin käytän vain aamupuuron ja muun ruoan valmistukseen. Mitään muuta elämäntavassani ei ole muuttunut ja tämä voi olla täyttä harhaa ja toimia vain tässä yksttäisessä tapauksessa. Plseboa ei vaikutus ole koska jatkuu ja jatkuu.

Merisuolasta oli muutoinkin hämmästyttävän paljon vaikutuksia, mm. vatsan toimintaan, hikoilun määrään...jotain puuttui elimistöstä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Jos uusista lääkkeistä tulee noinkin suuria sivuvaikutuksia itse kävisin juttelemassa toisen lääkärin kanssa mitä mieltä hän nykyisistä paineista ja löytyisikö muita vaihtoehtoja lääkitykseen ja sen jälkeen tekisin päätöksen tyytyisinkö 130/90 paineisiin vai jatkaisinko lääkekokeiluja.
    Tilanne todettiin työterveydessä ja olen yrittänyt heidän palveluitaan käyttää, mutta aiempi työterveyslääkäri lopetti ja nyt sitten on ollut soittoaikoja eri lääkäreille eri kyliin ja kaupunkeihin. Yritin saada aikaa julkisellekin, mutta ei ollut yhtään tälle kesälle. Yksityiselle kalliille asemalle en haluaisi mennä siksi jos lopputulos on aivan sama kuin näiden Wellamon lääkäreidenkin kanssa ja kaikki jatkotutkimukset ovat kuitenkin aina julkisella. Lääketehtaan koekaniinina oleminen ei oikein enää nappaa.
    *

Tumman suklaanhan väitetään olevan luonnollinen verenpainelääke. Mitä tummempi, sen parempi. Annostuksesta en osaa sanoa, mutta tuskin montaa levyä päivässä...
    - Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -

^Ääni Terveystalolle. Meillä on työterveys Mehiläisellä ja silti käyn välillä omalla rahalla Terveystalon lääkäreillä.

Melkein oftopicina sanoisin ettei se lääkäriaseman nimi meinaa mitään. Mulla ollu kun firma ehkä etsinyt itseään tai jotain ollut 2015 alkaen Finla, Pihlajalinna ja Mehiläinen paikkana.

Kaikissa ollut mielestäni hyvät lääkärit, 2007-2010 oli terveystalo ja mielestäni siellä mulle sattu mulkku lekuri. En siltikään sano että se olisi huono paikka, lääkäreissä kuten muissakin ammattiryhmissä eritasoista porukkaa vaikka lekureita keskimäärin pidettäisiinkin ja pidetään fiksuina.

Täällä maaseudulla asuessa valinnat tahtovat mennä rataa: ajanko 30 km päähän vai 60 km päähän. Lahdessa asuessa oli kyllä hyviä kokemuksia Terveystalosta - kyseinen lääkäri tosin kirjoitti lähinnä vain lähetteen itselleen Päksiin, jotta pääsin tutkimuksiin.
    *

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Concorde Katso viesti
    Tumman suklaanhan väitetään olevan luonnollinen verenpainelääke. Mitä tummempi, sen parempi. Annostuksesta en osaa sanoa, mutta tuskin montaa levyä päivässä...
    20g levyissä saa parhaat tummat suklaat, eikä jää rahaa turhuuksiin.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Jos polvien kanssa on haasteita ja haluja pyöräilyyn on, kannattaa kokeilla yhdeksi pyöräksi sähköavusteista pyörää. Ajaa sillä ja tarvittavalla määrällä avustusta huonoina päivinä ja moottorittomalla sitten hyvinä päivinä. Kyllä se sähköfillari kulkee tasaisella tarvittaessa sen kolmekymppiä vaikka avustus loppuukin nopeudessa 25 km/h. Tästä on eiliseltä lenkiltä tuore kokemus nappularenkaisella enskapyörällä.
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fob Katso viesti
    Jos polvien kanssa on haasteita ja haluja pyöräilyyn on, kannattaa kokeilla yhdeksi pyöräksi sähköavusteista pyörää. Ajaa sillä ja tarvittavalla määrällä avustusta huonoina päivinä ja moottorittomalla sitten hyvinä päivinä. Kyllä se sähköfillari kulkee tasaisella tarvittaessa sen kolmekymppiä vaikka avustus loppuukin nopeudessa 25 km/h. Tästä on eiliseltä lenkiltä tuore kokemus nappularenkaisella enskapyörällä.
    Omat uudet polvivaivat eivät ole siis pyöräilyperusteisia, vaan tod.näköisesti sivuvaikutuksia lääkkeestä (Losartan/Hydrochlorothiazide Krka), sillä ne alkoivat äkisti ja yhtäkkiä kaikki nivelet naksuu ja vasen polvi on turvonnut vaikka se on just se ns. parempi polvi. Oireet mainitaan myös haittavaikutuksissa:

"käsivarsien, hartioiden, lonkkien, polvien tai muiden nivelten kipu, nivelten turpoaminen, jäykkyys, lihasheikkous"

Ongelma on siinä, että nämä verenpainelääkkeet tekevät aiemmasta aktiivipyöräilijästä laiskan pullan, jonka kroppa krakaa tyhjästä.
    *

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Fillarinosia hakiessasi et miettisi kahta kertaa, vaan ajaisit Lahteen, mutta onhan ne nyt terveyttä tärkeämpiä
    Haha! Tämä on totta!

^^edelleen ehdottaisin toista lääkäriä & lääkitystä.

Onko sulle tehty 24h verenpainemittausta? Minulla oli samanlaisia ongelmia vuosia ja vihdoin kun AMC:ssä tehtiin 24h verenpainemittaus. Siinä selvisi että suurin ”vika” on ns. Valkotakki-syndrooma”. Paineet koholla kun hoitaja / lääkäri mittaa tai jopa silloin kun itse mittaan.

Laite seurasi 24h paineita ja niistä käyristä kävi selville, että ihan hyvällä tasolla ollaan.

Mä pidän entistä enemmän Tempokisusta. Suvussa on taipumusta korkeaan verenpaineeseen. Lähdin lääkärien ajatuskelkkaan v. 2011, siis hieman yli viisikymppisenä. Jotain saatiin aikaiseksi. ACE:n estäjä-diureetti-yhdistelmällä vp meni kovinkin alas, mutta 5v kuluttua tuli angioedeema. Lääkärit eivät meinaa ymmärtää, että se turvotus vaan tulee. Kurkku, kieli, posket, hirmuisia läikkiä haaroista ylöspäin. Nyt olenkin ollut oman tien kulkija. Ehkä käytän jotain, ehkä en. Pidän tarkkaa kirjanpitoa oireista, omista lääkekokeiluista ja toisinaan myös verenpaineesta. Vp-kirjanpito jo vuodesta 2007 lääkärisiskoni yllytyksestä. Alussa satoja mittauksia vuodessa.
    PS. Isän siskoista yksi elää vielä. Tuo on 93 v. kuten miehensäkin. Mies sanoi viikko pari sitten, että hän on käyttänyt merisuolaa aamuisin kielen alle, koska jalkoihin iskee välillä suonenveto. 1 pussi on riittänyt useamman vuoden.
    PPS. Lisätään pyöräjuttu. Edellinen herra pyöräilee. Hän sanoi ostaneensa 1. pyöränsä heti armeijasta tultuaan intin päivärahoilla. Se kesti 40 v. siihen asti, kunnes hän ajoi johonkin pöpelikköön ja vanne ja etuhaarukka pettivät. Sitten hän osti toisen pyöränsä, jolla ajelee edelleen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Genesis Katso viesti
    Onko sulle tehty 24h verenpainemittausta? Minulla oli samanlaisia ongelmia vuosia ja vihdoin kun AMC:ssä tehtiin 24h verenpainemittaus. Siinä selvisi että suurin ”vika” on ns. Valkotakki-syndrooma”. Paineet koholla kun hoitaja / lääkäri mittaa tai jopa silloin kun itse mittaan.

Laite seurasi 24h paineita ja niistä käyristä kävi selville, että ihan hyvällä tasolla ollaan.
    Ei ole tehty, täytyy kyllä harkita. Silloin kun tämä todettiin omat paineet olivat yli 180/120 ja lääkitykselle todellakin oli tarve, enkä omasta voinnista yhtään arvannut, kun siihen olotilaan oli jo tottunut. Kyllähän sen valkotakkisyndrooman vaikutuksen on itsekin joskus nähnyt, jos on oikein keskittynyt ensin rentoutumaan niin paineet ovat mitatessa alhaisemmat. Ja jotenkin uskon, että koska omassa elämässä on takana aika helvetilliset neljä vuotta, niin osa voi olla ihan stressiperäistäkin.
    *

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Travelkicking Katso viesti
    Mä pidän entistä enemmän Tempokisusta. Suvussa on taipumusta korkeaan verenpaineeseen. Lähdin lääkärien ajatuskelkkaan v. 2011, siis hieman yli viisikymppisenä. Jotain saatiin aikaiseksi. ACE:n estäjä-diureetti-yhdistelmällä vp meni kovinkin alas, mutta 5v kuluttua tuli angioedeema. Lääkärit eivät meinaa ymmärtää, että se turvotus vaan tulee. Kurkku, kieli, posket, hirmuisia läikkiä haaroista ylöspäin.
    Tämän kyllä uskon. Itselle Amlodipin aiheutti jo viikon jälkeen kasvoihin turvotusta niin paljon, että aamulla kiitin onneani siitä, että on sunnuntai, eikä tarvitse ihmisten ilmoille lähteä. Samoin lääkärini ei halunnut uskoa, että Hydrochlorothiazide sai aikaan ahdistusta ja mielialanlaskua, vaikka siellä se lukee sivuvaikutuksissa. Huvittaa myös miten sivuvaikutukset yksi 100:sta merkitään melko harvinaisiksi, vaikka verenpainelääkkeiden yleisyyden vuoksi sanoisin, että se on aika paljon.

Mutta on hyvä, että olet löytänyt nyt tasapainon omaan elämään.
    *

Nuo suolan vaihtamiset terveellisempään siis perustuu siihen että natriumsuola NaCl on tavallisessa suolassa liian isolla osuudella. Muita suoloja siitä saa liian vähän. Merisuola on Pan-suolaa edullisemi tapa saada suolatasapaino kuntoon.
    Kaikkea pitää saada kohtuudella. Niukkuus tai liika-annostus ei ole hyväksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ilmora Katso viesti
    Ei ole tehty, täytyy kyllä harkita. Silloin kun tämä todettiin omat paineet olivat yli 180/120 ja lääkitykselle todellakin oli tarve, enkä omasta voinnista yhtään arvannut, kun siihen olotilaan oli jo tottunut. Kyllähän sen valkotakkisyndrooman vaikutuksen on itsekin joskus nähnyt, jos on oikein keskittynyt ensin rentoutumaan niin paineet ovat mitatessa alhaisemmat. Ja jotenkin uskon, että koska omassa elämässä on takana aika helvetilliset neljä vuotta, niin osa voi olla ihan stressiperäistäkin.
    Mulla oli vuosittaisessa terveystarkastuksessa yläpaine yli 200 ja aloittivat heti lääkityksen. Sitä lisättiin pikkuhiljaa ja toinenkin rinnalle (ACE ja beetasalpaaja), sillä seurauksella että aloin kärsiä aamuisin kovasta huimauksesta ja aina mittauksessa paineet silti koholla. Tehtiin tuo 24 tutkimus ja totuus paljastui, nyt pärjään candesartan pienellä annoksella, ilman isompia sivuvaikutuksia.

Joo, kyllähän nuo paineet heittelee. Tänään kahden mittauksen tulokset (välissä 3 minuuttia): 124/76 ja 116/68.

Mä sain kanssa lääkityksen viime talvena, ka paineet oli noin 160/105, maksimit huiteli huomattavasti korkeammalla. Nyt paineet on lääkityksellä candesartan 32mg ja amlodipin 5mg ka 128/80, kai tuohon voi olla tyytyväinen.

Toi on ihan perusjuttuja että verenpaine otetaan pari kolme kertaa kerralla ja lukemaksi lasketaan se pienempi jälkimmäinen. Mulla yläpaineessa on saattanut olla kymmenien yksikköjen eroja peräkkäin otettuna. Yläpaine nousee iän mukana. 130/90 on aika hyvä, vaikka mulla on alapaine alkanut aina kasilla. Ja kyllä siellä laboratoriossa vain pitää ravata jotta näkee mikä sen vahvan lääkityksen oikea taso on - en puhu verenpainelääkkeestä. Jos on munuaisvaivoja verenpaine pitää saada normaaliakin alemmas.

Itsellä on ollut kaikki labra-arvot koko ajan hyvät ja liki täydelliset. Olo on kyllä heti parempi kun jätin sen yhden lääkkeen pois tiistaina: nivelet ei enää turvonneet ja kipeät ja mielialakin kirkkaampi, ei tarvitse rämpiä enää syvien vesien reunalla.

Pääsee ehkä huomenna lenkille, mikä on ihan parasta.

Samanlaisia aiheita

1. Suuri, pysyvä yleisvitsithread, Vol. II
    By John McCurve in forum Esson baari
    Vastaukset: 218
    Viimeinen viesti: 18.08.2024, 20.37
  2. Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.
    By HC Andersen in forum Renkaat
    Vastaukset: 10988
    Viimeinen viesti: 12.06.2024, 14.10
  3. Suuri työntekokeskustelu!
    By jalkkis in forum Esson baari
    Vastaukset: 88