Tsemiä. Jos lääkkeestä tulee enempi haittaa kuin hyötyä, ei sitä ole pakko syödä.
Minäkin jos menisin lääkäriin verenpaineen takia niin joutuisin varmaan osastolle seurantaan, ja se on kauhein mahdollinen tilanne. Verenpaine on ollu nimittäin 250/125 ja siinä on suuri osa hermoilua ja jännitystä. Nyt jos on 140/90 niin hieman huimaa. Otan verenpainelääkkeen neljänneksen silloin tällöin.
Mitähän kolesteroli on....ihan sama, sillä kiitos vuosikymmenten anoreksian syön nyt just sitä mistä tykkään - eli kasviksia ja kalaa. Mutta myös voita. Ja suolaa no ostin luontokaupasta kuitenkin villiyrttisuolaa...( siitä meni ehkä euro luonnonsuojeluun)
Tämä lääkäri täällä on verenpainearvoosi 130/90 ihan tyytyväinen. Niitä tavoitearvoja verenpaineen ja kolesterolin suhteen lasketaan koko ajan, lääkefirmat haluaa että kaikki käyttää verenpaine- ja kolesterolilääkettä. Jostain luin että kokonaiskolesterolin tavoitearvo 2. Voin kertoa että kun kokonaiskolesteroli oli 1 niin ihminen oli kuolemaisillaan. Kun opiskelin, suositusarvot verenpaine 140/80 ja kolesteroli 7. ( joskus 80-luvun lopulla siis )
Aikoinaan nuorena kun oli jalkavammoja, me kokeiltiin kaikki vaihtoehdot ja yksi "luontaisguru" kielsi kaikki rasvat, jäätelöt, lihan....kolesteroli oli silloin noin 7. No yritin 16-vuotiaana sitten kasviksilla ja miten kävi; meinasin hiihtolenkillä pyörtyä ja kolesteroliarvo nousi ysiin > eikun kunnon ruokaa syömään hiihtolenkin jälkeen.
Anoreksian aikaan määrättiin viittä lääkettä, oli mieliala- ja rauhoittavia. En käynyt hakemassa niistä mitään ( ja jälkeenpäin oli hankala, tai mahdotonta todistaa etten ollut niitä käyttänyt) anoreksia paranee ihan muuta kautta kuin lääkkeillä.
Olen ollut myös tilanteessa että lääkäri toteaa "paperilla kaikki on kunnossa" - mutta oikeasti tämä potilas oli kuolemaisillaan ( melko pian sen jälkeen todettiin sepsis, keuhkopöhö ja paksusuoli oli jo menossa kuolioon...)
On tosi tärkeää kuunnella omaa kehoaan ja omaa vointiaan. Me eletään ( ihmisenä) täällä vain kerran ja mitä olen ite kokenut, niin nyt se on niin että mahdollisimman paljon hyvää oloa eikä mitään että jotain ei voi syödä tai pitää tarkkailla veriarvoja ( käy missään verikokeissa). Ja jos jotain on halunnut aina tehdä/hankkia, niin heti kun se on mahdolista niin tee - eikä "sitten kun".
En elä maailman terveellisimmin, mutta asiat on mielestäni nyt tasapainossa ja olen kokonaisvaltaisesti paremmassa kunnossa kuin ikinä.
Mitataanpa verenpaine....oho 117/84, eilen otin neljänneksen verenpainelääkettä, tänään ei tarvitse.
Moni on sitä mieltä että pitää käydä verikokeissa, lääkärissä, esim. gynekologilla säännöllisesti. En ole käynyt, en ikinä gynekologilla, kerran kävin papa-kokeessa ja mammografiassa ja kauhukokemusten perusteella päätin että oli ensimmäinen ja viimeinen kerta. Jos tulee syöpä niin sittenpä tulee, ei huoleta.
Voi myös olla että verikoetulokset on ...no ei ihan pidä paikkaansa. Olin allergisen reaktion takia 2018 tays:issa, otettiin verikokeita ja kuulemma minulla on vaikea munuaisten vajaatoiminta ja diabetes.
En jäänyt osastolle vaikka olisi haluttu...vuoden päästä Pirkkalan tk:ssa olin migreenin takia ja ottivat verikokeita. Kaikki arvot ihan normaalit.
tempokisu.kuvat.fi
o O nahkiaiset maailmankartalle O o
Kirjanmerkit