CannondaleSuomityresShimanoBikeshop
Näyttää tulokset 1 - 12 / 12

Aihe: Kiero vanne mittaamalla

  1. #1

    Kiero vanne mittaamalla

    Piti vaihtaa vanne eturenkaaseen ja ajattelin samalla tarkistaa kaikki koska hieman väpätti. Säädin levyjarrun puolelta kaikki 23,5 ja toiselta puolelta 21. Keskiarvot sain takarenkaasta. Lopputulos on koominen venkula. Toinen renkaan puoli osuu haarukkaan ja kun pyöräyttää niin osuu toinen puoli.
    Mikä voi olla syy? Jotain aivan selvästi olen missannut.

  2. #2
    Mitkä säädit 23,5 ja 21, onko tuo pinnan kireyden mitta siis? Mä pinnaan vanteen ensin osapuilleen keskelle, sit pystyheitto pois, seuraavaksi sivuheitto pois ja sit pinnat kireälle.

  3. #3
    https://www.amazon.de/gp/product/B08...?ie=UTF8&psc=1

    Tuolla mittasin kaikki pinnat vasemmalta 21 ja oikealta kaikki 23,5. Arvoilla kyllä ei ole merkitystä. Ilmeisesti noita ei pidä kiristää samaan kireyteen? Niin kyllä katsonut monesta Youtube tutoriaalista että se tehdään.

  4. #4
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    3.469
    Mestarin sanoja lainaten.

    ”Pinnajännitys on suoruuden ja tasajännityksen kompromissi”

  5. #5
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Mestarin sanoja lainaten.

    ”Pinnajännitys on suoruuden ja tasajännityksen kompromissi”
    Löysin kyseisen mcarbon pdf:n googlettamalla tuon lainauksen. Samat ohjeet siinä on että mitä lähempänä tasajännitystä pinnat on niin sen parempi pitäisi olla. Pinnat on siinä suoruudessa missä ne tehtaalta on tulleet tai siis itse vaihdoin vain yhden. En tajua miksi koko rengas on nyt kierona joka suuntaan vaikka on tasajännityksessä. Kaippa hieron noita nännejä niin kauan, että silmämääräisesti pyörii edes jotenkin.

  6. #6
    Vain hyvin harvoin pinnat osuvat alle 10% tasakireyteen, eli ei ihme ettei onnistunut. Nyt vain youtube tutoriaalia katsomaan, miten se säätö saadaan kohdilleen. Jos ei ole rihtauspukkia, pääset kohtuulliseen tulokseen vaikka virittämällä nippusiteet haarukkaan.

  7. #7
    Pointti on kuitenkin että ne olisi tasakireät samalta puolelta? Vaikka olisi tismalleen samat luvut joka pinnassa, niin tuo vanne oli kuin taco. Löysäsin kaikki pinnat ja teen aivan alusta loppuun tuon.

  8. #8
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.297
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Posteljooni Katso viesti
    En tajua miksi koko rengas on nyt kierona joka suuntaan
    Koska tuossa on mainittu renkaan kierous, niin mainittakoon vielä että kiekon suoruus mitataan vanteesta. Jos vanne on suora ja vanteelle huolella asennettu rengas heittää, niin heitä rengas pois.

  9. #9
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.973
    On aika poikkeuksellista, että kiekko olisi luotisuora pinnojen ollessa täysin tasajännityksessä molemmin puolin (tarvittavat puolierot huomioiden) edes uusilla komponenteilla. Insinööri toivoisi toki täydellisessä maailmassa näin olevan. Lähelle voi päästä, mutta pientä heittoa on todennäköisesti joka tapauksessa suoristettavana. Suurimmaksi osaksi tämä johtunee vanteen valmistuksen epätarkkuuksista, joskin poikkeamaa voi olla myös muissa komponenteissa. Toki, mitä paremmat komponentit kyseessä, sitä vähemmän heittoa usein ilmenee.

    Kiekon kasaajan tai rihtaajan tehtävä on löytää juurikin aiemmin mainittu kompromissi tasajännityksen ja kiekon (hyväksyttävän) suoruuden välillä. Esimerkkinä, vanteen saumakohdassa ilmenee usein pientä pystyheittoa, joka on usein parempi jättää siihen kuin lähteä oikomaan sitä, joka puolestaan voi saada merkittävää hajontaa pinnojen jännitykseen.

    Ja kaiken lisäksi, tilanteet ovat aina tapauskohtaisia. Vaikuttavia tekijöitä ovat käsissä olevat komponentit, niiden ikä ja käyttöhistoria, pyörä, sen käyttötarkoitus sekä mekaanikon tietotaito.

  10. #10
    Liittynyt
    07/2016
    Viestit
    94
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Posteljooni Katso viesti
    Pointti on kuitenkin että ne olisi tasakireät samalta puolelta? Vaikka olisi tismalleen samat luvut joka pinnassa, niin tuo vanne oli kuin taco. Löysäsin kaikki pinnat ja teen aivan alusta loppuun tuon.
    Optimitilanteessa jees, mutta käytössä kuluneella vanteella voi tehdä tiukkaa päästä edes muutaman millin sivuttaisheittoon ~20% vaihteluvälillä vetojännityksessä. Mitä lähemmäksi pääset suoraa kehää ilman "kuumia"pinnoja, sen parempi luonnollisesti.

  11. #11
    Liittynyt
    09/2007
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    1.045
    Tuosta ensimmäisestä viestistä ei käynyt selväksi rihdattiinko vanha vanne, vai vaihdettiinko vanhaan etunapaan ja pinnoihin uusi vanne. Vanhojen pinnojen ja napojen kanssa ei suoran kiekon kasaaminen ole mikään 5 min. homma. Käytetyissä navoissa pinnanreijät kuluvat ovaaleiksi. Käytetyt pinnatkin venyvät erimittaisiksi vaikka uutena olisivatkin olleet tasapituisia. Kyllä käytetyistä osista saa melko hyvänkin kiekon kasattua, mutta vaatii kyllä 2* enemmän säätöä kuin kasaisi uusista osista.
    SLAVA UKRAINI

  12. #12
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.973
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lai Katso viesti
    Tuosta ensimmäisestä viestistä ei käynyt selväksi rihdattiinko vanha vanne, vai vaihdettiinko vanhaan etunapaan ja pinnoihin uusi vanne. Vanhojen pinnojen ja napojen kanssa ei suoran kiekon kasaaminen ole mikään 5 min. homma. Käytetyissä navoissa pinnanreijät kuluvat ovaaleiksi. Käytetyt pinnatkin venyvät erimittaisiksi vaikka uutena olisivatkin olleet tasapituisia. Kyllä käytetyistä osista saa melko hyvänkin kiekon kasattua, mutta vaatii kyllä 2* enemmän säätöä kuin kasaisi uusista osista.
    Juurikin näin. Vanhoista osista kasatessa kyseessä on työläämpi projekti. Syitä en tosin aivan allekirjoita. Kaikki edellä luetellut syyt eivät kuitenkaan vaikuta pinnojen jännitykseen, vaan ainoastaan miten paljon nippeleitä pitää kiertää, että tietty jännitys saavutetaan.

Samanlaisia aiheita

  1. Keraaminen vanne
    By Nikolas Ojala in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 20
    Viimeinen viesti: 18.12.2021, 15.47
  2. Westwood -vanne
    By Roope in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 19.04.2020, 12.05
  3. Mikä DT:n vanne?
    By James. in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 01.05.2018, 16.25
  4. 54-622 tilalle 28-622 jos vanne on 622-19??
    By Aloittelija68 in forum Renkaat
    Vastaukset: 13
    Viimeinen viesti: 01.06.2017, 03.49
  5. Vanne ei keskellä etuhaarukkaa?
    By Secreterial in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 18
    Viimeinen viesti: 01.05.2016, 16.01

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •