HuntteriElectrobikeLullebieggaBikeshop
Näyttää tulokset 1 - 21 / 21

Aihe: Whyten maasturit

Whyten maasturit

Terve, edellisen trekin XC - pyörän kadottua pitkäkyntisten matkaan on uuden menopelin hankinta edessä tänä talvena. Kaikkia tavanomaisia vaihtoehtoja ja youtubea katseltuani alkaa pyöräkuume olemaan jo melkoisen polttava. ????
    Ajoa tulisi +10 km työmatkalle mutta myös metsässä tulisi vapaa-ajalla pyörittyä, en kuitenkaan harrasta täyspainotteista hissi tai enska rymistelyä.

Jokin whyten jäykkäperien suunnittelussa miellyttää omaa silmää ja kysyisinkin onko kellään sanoa omakohtaista kokemusta esimerkiksi 909 -mallista?
    Myös s-120 on varsin kiinnostava
    https://whyte.bike/collections/s-120...products/s120s
    Toisaalta larun pyörässä olisi tämmöinen enemmän XC painotteinen focus joka ei sekään ole paha, mutta varmasti vähemmän miellyttävä juurakko ja kivikkoreitillä:
    https://larunpyora.com/tuote/2021-fo...en-8-8-29-red/
    Budjettina on 3500€. Hassua ettei whyten tuoreemmista jäykkäperistä pahemmin löydy ajokokemuksia verkosta, mutta varmasti joku täälläkin on sellaisella ajellut ????

Whiteä ja Whyteä ei kannata missään nimessä sekoittaa keskenään, Whyte on tosiaan laatumerkki. Itse ottaisin ehdottomasti tuon Ravenin varsinkin jos tulee ajettua kovalla pohjalla. Vanhempi malli oli ainakin hieno kokemus ja pikkuvaivalla painonkin saa alle kymmenen kilon...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Whiteä ja Whyteä ei kannata missään nimessä sekoittaa keskenään, Whyte on tosiaan laatumerkki
    Juuri näin, etenkin täpärit ovat saaneet hyviä arvosteluja verkon vertailuissa. Itse mietin jäykkäperää tuon työmatka-ajon puolesta ja koska pidän sellaisen ajotuntumasta. Kokeilin polen evolinkkiä (tiedän, ei suoraan verrannollinen näihin) päivän verran ja olihan se todella nopea hankalilla poluilla mutta jäykkiksen tuntuma ja ajamisen keveys ovat ainakin vielä tärkeämpiä omassa vaakakupissa.
    Muutenkin whyteä ei erikoisemmin edes näillä foorumeilla näy, muutama kuva löytyi pyöräsi kuva - langasta.

905 v2 löytyy ja sillä olen ajellut nyt pari kesää ja talvea enkä keksi mitään huonoa sanottavaa. Tosi vakaa ajettava alamäkeen ja kiipeää myös haastavat ja tekniset nousut ylös. Plussa renkaista tykkään ja vakio kumit on hyvin rullaavat myös siirtymillä. Parkissa olen käynyt myös muutamia kertoja ja pärjää hyvin sielläkin vaikka pääasiassa ajelen niitä täysjoustolla. Lähes kaikki lenkkiajot ajelen Whytellä koska sillä vaan on niin hauska ajella mahdollisimman hankalia ja teknisiä paikkoja. Pyörällä pääsee myös kovaa vaikka ei olekkaan mikään XC vehje.

Täältä löytyy myös Whyten pyöriä: 905 v2 sekä uusi S-120 S. 905 on pääosin vaimon käytössä, mutta tykkään toisinaan itsekin sillä ajella. Itselleni hankin tänä kesänä tuon S-120 S mallin ja se tuntuu erittäin hyvälle. Jos verrataan 905:ttä ja S120 mallia, niin S120 on nopeampi kaikilla hiemankin kivikkoisemmilla ja juurakkoisemmilla poluilla. Vaikka siinä on joustoa vain 120 mm molemmissa päissä, niin yllättävän kovaa sillä uskaltaa päästellä myös kivikkoisia alamäkiä. Jousto on varsin progressiivinen, joten iskareiden pohjaamista ei tarvitse pelätä. Vahva suositus S-120 mallista, jos pyörän ei tarviste olla mikään DH/Enduro monsteri, vaan ns. nopea "ralliauto" tyyppinen riittää.

Itseänikin vähän tuo S-120 puhutteli, mutta luonnollisesti saatavuus on aika heikko. Onko tietoa mistä noita ylipäänsä vois kyttäillä. Tampereella oli sportax, joka toi kiitettävästi whyten täpäreitä maahan, mutta eipä ole ko. liikettä enää.

Ainakin tuurin pyörästä löytyy whytejä; https://tuurinpyora.fi/

Saatoin ostaa kesäkuussa viimeisen M kokoisen S120 mallin Suomesta. L kokoa näyttää olevan vielä saatavilla. Sportsource on maahantuoja käsittääkseni tällä hetkellä. Omani ostin Diamond Bikes liikkeestä.

Ihmeen vähän näistä tosiaan mitään kokemuksia löytyy. Mulle ilmestyi talliin hyvin vähän käytetty Whyte 529 v3, eli siis tuollainen perushyvätasoinen 29er jäykkäperäinen trail-pyörä. Noita näkyy kaupoissa uutena ja muutaman olen nähnyt käytettynäkin myynnissä, eli kyllä niitä olemassa on, mutta onko Whyte-kansa sitten ajamassa eikä kirjoittelemassa vai miksi löytyy näin vähän kokemuksia?

Tuosta omasta Whytestä on toistaiseksi sangen hyvä fiilis. Laatuvaikutelmassa ei ole moittimista, nätti ja hyvin viimeistellyn oloinen, hintaisekseen ihan kelvolliset osat, hissitolppakin valmiina, moderni geometria, syö paksumpiakin kumeja (ainakin 2,8 pitäisi mennä molempiin päihin, varmaan osa 3.0 menee ainakin kapeammilla vanteilla). Kauheasti en tässä vaiheessa osaa moittia. Jos ei narkit tuota pölli, niin arvelisin että meillä voi olla pitkäkin suhde edessä. Jos nyt jostain pitää rutista, niin ehkä toi i27 vanne on tämän henkiseen pyörään vähän kapeahko, mutta kiekkojahan saa kaupasta jos haluaa läskeilemään ruveta ja varmaan tuossa on painon- ja hinnansäästöä haettu.

Ihmeen vähän näistä tosiaan mitään kokemuksia löytyy. Mulle ilmestyi talliin hyvin vähän käytetty Whyte 529 v3, eli siis tuollainen perushyvätasoinen 29er jäykkäperäinen trail-pyörä. Noita näkyy kaupoissa uutena ja muutaman olen nähnyt käytettynäkin myynnissä, eli kyllä niitä olemassa on, mutta onko Whyte-kansa sitten ajamassa eikä kirjoittelemassa vai miksi löytyy näin vähän kokemuksia?

Tuosta omasta Whytestä on toistaiseksi sangen hyvä fiilis. Laatuvaikutelmassa ei ole moittimista, nätti ja hyvin viimeistellyn oloinen, hintaisekseen ihan kelvolliset osat, hissitolppakin valmiina, moderni geometria, syö paksumpiakin kumeja (ainakin 2,8 pitäisi mennä molempiin päihin, varmaan osa 3.0 menee ainakin kapeammilla vanteilla). Kauheasti en tässä vaiheessa osaa moittia. Jos ei narkit tuota pölli, niin arvelisin että meillä voi olla pitkäkin suhde edessä. Jos nyt jostain pitää rutista, niin ehkä toi i27 vanne on tämän henkiseen pyörään vähän kapeahko, mutta kiekkojahan saa kaupasta jos haluaa läskeilemään ruveta ja varmaan tuossa on painon- ja hinnansäästöä haettu.

Mulla oli whyten S120C RS 2019. Todella hyvä ja laadukas mielikuva pyörästä jäi. Juuri sellainen jokapaikan höylä. Myin sitten, kun piti saada tuollainen täysverinen xc tykki.
    Tuurin pyörää suosittelen!

Mulla olisi harkinnassa xc:n rinnalle Whyten 905 ja sen vaihtoehtona Trekin Roscoe 8, joka geometrialtaan tutumpi. Olisi mukava kuulla lisää kokemuksia Whytesta. Esim. talviajo kiinnostaa. Ajatuksena on ajella polkuja ja jättää xc enemmänkin pyhäpyöräksi ja työmatkoille. Tosin talvella työmatkoille se kumpi suoriutuu paremmin.

Toisekseen tuo geometria hieman mietityttää. Whyte on melko pitkä pyörä. Kokosuositusten mukaan tässäkin lienee viisainta mennä?

Whyten kokotaulukot sopivat ainakin meikäläiselle hyvin. Olen 173 cm ja M kokoinen 905 ja s120 ovat justiinsa passeleita. Talvipoluilla 905 varustettuna isp:llä on varsin mukava peli.

Mä olen L- ja XL-kokojen välistä ja ostin XL-kokoisen, koska kädet on pitkät ja syli melkein kaksimetrinen. Muutaman lenkin jälkeen toi alkaa tuntua aika passelilta, mutta kyllähän se aluksi tuntui pitkältä kun oli tottunut liki 50 mm lyhyempään reachiin. Luottaisin kokotaulukkoon, ja huomioi myös käsien pituus jos on kovin lyhyet tai pitkät kädet. Reachin osalta käsien pituus on varsin oleellinen mitta. Googlaa ape index, jos ei ole tuttua asiaa.

Jos XC on jo olemassa, niin itse ehkä haluaisin nimenomaan erilaisen pyörän. Trek on aika paljon konservatiivisempi ja lyhyempi. Vertailin XL-kokoja, niin Whyte on 44mm pidempi reachilta, keulakulma Trekissä 69,7 astetta ja Whytessä 64,5 astetta ja akselivälissäkin eroa luokkaa 80mm. En edes yritä väittää osaavani sanoa mikä sopii kenellekin ja minkäkinlaiseen käyttöön paremmin, mutta melkoisen erilaisia nuo tosiaan ovat ajaa. Ja itse olen kyllä nyt tuon Whyten kanssa sinuiksi päästyäni tykännyt tuollaisessa omaan tahtiin tapahtuvassa polkutykittelyssä. Olisi kiinnostavaa päästä enemmänkin testaamaan erilaisia pyöriä peräkkäin niin oppisi paremmin arvioimaan hyviä ja huonoja puolia. Mä en ihan usko että nää long&slack on yksiselitteisen mahtavaa aina ja kaikkialla, mutta huomaan kyllä että monessa paikassa menee rennommin kun ei tarvitse jännittää meneekö tangon yli. Esim. ojien ylitys pohjaa myöten ajamalla on kyllä tällaisella melkoisen paljon helpompaa kuin edellisellä, joka sekin oli kuitenkin vähän pidempi ja loivempi kuin moni muu. Lienee kuitenkin edelleen syynsä siihenkin, miksi XC-kisoissa ja trialissa ajetaan aika erilaisella geometrialla... jos matala ja loiva olisi ainoa oikea, niin kaikkihan niillä ajaisi jo.

Asiasta toiseen; tekisi mieli vaihtaa 529 v3:n eturatas 32 -> 30. Minkälaisella kiinnityksellä tuo mahtaa olla, kun kampisetti on Whyten omaa tuotantoa? Meneeköhän tuohon Shimanon, Sramin vai jopa Rallinaaman rattaat? Selviäisi toki irrottamalla kammet mutta saattaa selvitä myös täällä kysymällä

529v3 speksin mukaan näyttäisi ihan Direct mount olevan. Nuo speksit saa muuten hyvin tuolta Whyten sivuilta eri malleihin.
    https://cdn.shopify.com/s/files/1/01...f?v=1626085418

Kiitoksia hyvistä vinkeistä ja tiedoista. Polkurälläämiseen ajopeli on täälläkin tulossa, mutta toki joitain muitakin ajoja sillä tulee varmasti fiilispohjalta ajeltua. Tuo on totta, että Trek on selvästi lyhyempi ja geometrialtaan paljonkin erilaisempi niin numeroiden valossa, kuin livenäkin. Täytyypä vielä käsiä mittailla ja vertailla myös sen perusteella. Tällä viikolla on tarkoitus mennä koeajamaan molemmat, mutta jotenkin tuo Whyte kiinnostelee jo tässä vaiheessa enemmän juurikin siksi, että se on melkoisesti erilaisempi nykyinen x caliber 9, sekä vertailuna oleva Roscoe 8 (joka taas lähempänä x caliberia). Ja onhan tuo Whyte kerännyt myös hyvät arviot ympäri internettiä. Näin ollen sen voisi kuvitella soveltuvan hyvin siihen, mihin tarkoitukseen pyörä on tässä tapauksessa hakusessa.

Mutta eikös direct mountia ole olemassa ainakin Shimanon ja SRAMin versiona ja taisi RalliNaamallakin olla omansa? Ainakin Googlen kuvahaun perusteella keskireikä on sangen eri näköinen. Pahoittelen jos on tymä kysymys, mutta kyseessä on ensimmäinen direct mount -fillarini.

No niinpäs noita Direct Mounteja onkin useampaa sorttia. Varmaan parasta tarkistaa millainen pyörässä on nyt, jos ei kampia halua vaihtaa. Itse vaihdoin Racefacen NextR kammet s-120 pyörääni, jolloin piti hommata racefacen cinch tyyppinen eturatas. Alkuperäinen oli Sram.

Onkos kellään käyttäjäkokemuksia T-160s-mallista? Kävin käpistelemässä liikkeessä ja vaikutti erittäin pätevältä, 160mm jousto, isot levyt, rokkarin Lyrik ja Deluxe -ainakin omaan silmään tuntui erittäin pätevältä pk-seudun jouurakkoon ja kivikkoon..

Whyteltä näkyy jääneen pois trail/dc-pyörä s120. Mielenkiinnolla odottelen mitä sieltä on tulossa vai onko mitään..
    S150RS oli ajossa vuoden tai pari ja todella luonnollisen ja hyvän tuntuinen pyörä ajaa, iso pyörä mutta kuitenkin ketterä.
    Mutta jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt ottaa tuo s120 malli, koska haaveilemani endurokesä jäi toteuttamatta.
    Huonoa mitä pyörästä jäi kaivelemaan niin perä on fleksaava, ja itseä se häiritsi hieman. Eikä tuo perän käytös xc:myllytykseen oikeen sopinut.
    Tuossa uudessa t-160:ssä näkyykin olevan setstay bridge joka oletettavasti parantaa tilannetta. Pyörä näyttää myös hieman pidentyneen.

Itse en huomannut parkkipaikkapyörittelyssä löysyyttä takapäässä (jos ei omaa oteta lukuun), pyörähän on pitkä mutta toisaalta pyörä vaikutti kyllä ketterältä. Geometria tuntuu kyllä kyvykkäältä, itsellä ollut ehkä enemmän old school-geometria pyöriä ja loiva keulakulma tuntui aluksi hurjalta mutta toimii varmaan hienosti juurakossa tai parkissa.

Samanlaisia aiheita

1. Isojen miesten maasturit
    By chrisu in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 13
    Viimeinen viesti: 21.06.2020, 14.49

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään