CannondaleBikeshopSuomityresShimano
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 31

Aihe: Tarkkaavaisuushäiriöt ja pyöräily

  1. #1
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.679

    Tarkkaavaisuushäiriöt ja pyöräily

    Onkohan täällä muita jotka kärsii jonkinlaisista tarkkaavaisuushäiriöistä, niin että se vaikuttaa pyöräilyyn.

    Itseäni nyppii totaalinen paikanhahmotuksen puute. Hiukankin vieraalla seudulla ajaminen menee ihan kartan lukemiseksi. Maastossa pärjää kun Trailmapilla tekee reitin ja laittaa kännykän ohjaustankoon. Ja seuraa sitä todella orjallisesti. Mutta ilman etukäteen tehtyä reittiä ajamisesta ei tule mitään. Kännykän karttaa pitää katsoa 50 metrin välein.

    Mutta nyt kun on yrittänyt ajella jotain gravel-tyyppisiä lenkkejä vähän rennommin, ilman reittisuunnittelua, niin vaikeaksi menee. Joidenkin asutusalueiden läpiajaminen pyöräteitä pitkin on todella vaikeata, ilman näitä GPS systeemejä en voisi edes yrittää.

    Hermostuksissani jo mietin, että pitääkö siirtyä maantiepyöräilyyn, noilla asfalttiteillä ei niin helposti eksy. Ehkä.

    Mutta onko muilla vastaavia kokemuksia? Tai muuten hyviä vinkkejä. Tykkäisin ajella kivoja pyöräteitä pitkin Tamperetta, mutta on ahdistava ajaa kun ei hahmota missä on ja onko menossa edes oikeaan suuntaan.
    Hankit lippiksen, teethän edes sen
    Lippis on ehto viimeinen
    Lippis auttaa sulautumaan
    Elämä on hauskaa taas

    - Litku Klemetti
    -

  2. #2
    Mun vaimo on totaalieksyjä. Yksin ajellessaan tuo on silti osannut takaisin kotiin. Yllätys: Serkku, jonka kanssa tein alppienylityksen (mtb), sanoo itsestään samaa.

  3. #3
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.297
    Eniten häiritsee jos liikenteessä tapahtuu jotain johon huomio kiinnittyy liiaksi. Silloin jää helposti jotain muuta oleellista huomaamatta ja voi tulla vaaratilanteita. Maastossa on siksi(kin) kivempi ajaa.
    Suunnistus on niin päässä, että pitää mennä vieraalle seudulle ilman karttaa, jotta itsensä saa hukattua.

  4. #4
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    158
    Isommassa kylässä kun ajelee vieraissa kaupunginosissa pieniä ulkoiluteitä, niin ilman karttaa on todellakin vaikeaa hahmottaa sijaintia. Mutkia ja risteyksiä on pirusti. Auringon suunnasta voi vähän hahmottaa mihin suuntaan on menossa.

    Itse usein suunnittelen reitit tarkasti kartalle, ja ennen ajoa käyn reitin karttaa pitkin läpi, opetellen sen ulkoa. Omalla kohdalla tämä vähentää tarvetta pysähtyä katsomaan karttaa sitten ajaessa. Pystyy nauttimaan paremmin itse ajamisesta ja maisemista. Toki ymmärrän että toisille tarkka suunnittelu on myrkkyä ja halutaan ajaa vapaasti, siinäkin tietty hyvät puolensa.

  5. #5
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    593
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti

    Mutta nyt kun on yrittänyt ajella jotain gravel-tyyppisiä lenkkejä vähän rennommin, ilman reittisuunnittelua, niin vaikeaksi menee. Joidenkin asutusalueiden läpiajaminen pyöräteitä pitkin on todella vaikeata, ilman näitä GPS systeemejä en voisi edes yrittää.
    Jos ajattelit ajaa esim 2 tunnin lenkin niin aja 1 tunti suunnilleen haluamaasi suuntaan karttaa vilkuilematta ja sitten puhelimen navilla takaisin niin voi ainakin puolet lenkistä nauttia maisemista.
    Vaikka omaankin kohtuullisen suuntavaiston niin uusilla asutusalueilla menee helposti harhailuksi. Piti Hyvinkää rautatieasemalta päästä Kytäjälle päin. Katsoin että länteen eli aurinko vasemmalla ja kun motari näkyy niin vähän pohjoiseen. No, olikin täysin pilvistä. Vähän harhailtiin mutta lopulta selvittiin.
    Itsekin uusilla paikoilla piirrän reitin. Sitten kun tuntuu että ei olla ihan missä pitäisi tai pörähdetään jonkun pihaan niin katsotaan kartasta missä ollaan ja palataan reitille. Ei se "eksyminen" niin vaarallista älypuhelin aikana enää ole.

  6. #6
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.679
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti spaddu Katso viesti
    Itse usein suunnittelen reitit tarkasti kartalle, ja ennen ajoa käyn reitin karttaa pitkin läpi, opetellen sen ulkoa. Omalla kohdalla tämä vähentää tarvetta pysähtyä katsomaan karttaa sitten ajaessa. Pystyy nauttimaan paremmin itse ajamisesta ja maisemia.
    Tuo ei onnistu. Vaikka kuinka yritän katsoa karttaa ja painaa sen mieleen, niin se unohtuu ennen kuin kartta on kunnolla laskostettu.

    Juuri se pyöräilystä nauttiminen menee ihan pieleen, kun koko ajan pitää täysillä keskittyä siihen eksymisen välttelyyn. Pari kertaa kokeillut, että mennäänpä nyt ilman gepsiä, ihan vaistoihin luottaen. Niin sitten löytää itsensä kyllä ihan jostain muualta.

    Mutta sama se on autolla ajaessa. Mun ns oikoreitti onkin oikeasti ihan kaamea kiertotie. Viime viikolla lähdin yhden asiakkaan luota, ja tuumasin että haen samalla kirjastoon tulleen varauksen. En ottanut karttaa esiin, vaan päättelin suorimman reitin. Sitten kirjaston pihassa tarkastin, että olikohan tämä suorin reitti. No, mun ajama reitti oli 16 km, kun gepsi näytti reitiksi 7 km. Mun mielessä se gepsin reitti kiersi pohjoisen kautta ja mun valitsema oli suora. Todellisuudessa se mun reitti kiersi etelän kautta ison lenkuran.

  7. #7
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.679
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Ei se "eksyminen" niin vaarallista älypuhelin aikana enää ole.
    No ei vaarallista mutta turhauttavaa. Jos haluaisi kotoa Kaukajärveltä ajaa Niihaman majalle kahville, niin ärsyttää jäädä pyörimään tunniksi jonnekin Leinolan ja Atalan asutusalueille. Olen kuitenkin jo kuusi vuotta asunut täällä.

    Mentiin kerran anoppilaan ja vaimo nukahti siihen viereen. Sitten kun heräsi, niin säpsähti heti että mihin ihmeeseen minä olen ajanut. Siinä vaimon nukkuessa olin ajanut autolla 50 km harhaan. Ei ihan luvatusti ehditty anopin ruokapöytään. Tai yritin tulla Mobilian automuseosta Kangasalan läpi kotiin, niin jostain syystä päädyin ajamaan Lahden tietä kohti Lahtea. Eli siis ihan päinvastaiseen suuntaan.

    Näitä esimerkkejä löytyisi vaikka kuinka. Mutta eiköhän nämä jo riitä.

  8. #8
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    3.469
    Ajaa vaa, onko sillä niin väliä minne päätyy, aina voi tehä uukkarin, kunhan kotio löytää takas.

  9. #9
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    11.743
    En tiedä onko kyse varsinaisesta tarkkaavaisuushäiriöstä vai mistä, mutta tunnistan itseni tuosta osittain. Onnistun välillä eksymään mitä ihmeellisempiin paikkoihin. Tai en löydä jotain haluttua polkua metsästä.

    Välillä onnistun eksymään jopa kepuun, joten odotan niitä viitoituksia innolla.

  10. #10
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.599
    Mulla on ollut aikoja, joina kokonaiskuormitus on ollut sillä tasolla, että paikka ei enää kunnolla hahmotu: jalat ja kädet kyllä viuhtovat, mutta pää ei enää ole mukana. Mutta kuormituksen laskiessa ja nupin toipuessa paikkakin on alkanut aikasempaan tapaan hahmottua.

    Toisaalta ainakin itse tarvitsen reittien kunnolliseen hahmotukseen ja siihen, että muodostan pysyvän kartan päähäni, ajamisen ilman navin opastusta ja harhaan ajamisen: pitää tavallaan opiskella alue yrityksen ja erehdyksen kautta.

    Jotkin lähiöt saattavat tosin olla toistensa kaltaisia ja harhaan ajaminen onnistuu yhä uudestaan.

    Toisaalta itse ajan laajalla alueella, eikä mitään erityistä tuttua reittiä ole ja pyrin lisäksi vaihtelemaan ajosuuntia, niin tunnistan paikkoja laajalta alueelta, mutta en aina pysty niitä kunnolla kartalle sijoittamaan. On kuitenkin joitakin varmoja solmukohtia, jotka tunnistan ehdottoman varmasti.

  11. #11
    Liittynyt
    07/2004
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    16.005
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti spaddu Katso viesti
    Itse usein suunnittelen reitit tarkasti kartalle, ja ennen ajoa käyn reitin karttaa pitkin läpi, opetellen sen ulkoa. Omalla kohdalla tämä vähentää tarvetta pysähtyä katsomaan karttaa sitten ajaessa. Pystyy nauttimaan paremmin itse ajamisesta ja maisemista. Toki ymmärrän että toisille tarkka suunnittelu on myrkkyä ja halutaan ajaa vapaasti, siinäkin tietty hyvät puolensa.
    Kututalkoisiin menossa, niin käyn sen reitin läpi kartalla ja teen muistiinpanoja. Joka kerta löytänyt perille, kerran tuli myöhästyminen kun netti kertoi paikaksi Ikaalinen - ja kohde oli Parkanossa. Puhelimitse isä antoi reittiohjeita, pysähtelin aina "etapin" jälkeen...
    Kyllä se jotain taitoja kehittää kun katsoo karttaa ja tekee reittisuunnitelman.

    Jos on kyse pyöräilystä, niin reitit on tuttuja ja en mä niin kauas ajele ettenkö tietäisi missä on ja mistä pääsee mihin.
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

  12. #12
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.679
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    tunnistan paikkoja laajalta alueelta, mutta en aina pysty niitä kunnolla kartalle sijoittamaan. On kuitenkin joitakin varmoja solmukohtia, jotka tunnistan ehdottoman varmasti.
    Kuulostaa tutulta. Tunnistan jotain tiettyjä oudon näköisiä puita tai muita merkkejä metsästä, mutta en osaa kartalta näyttää missä ne ovat, tai että voisin neuvoa muille missä ne on. Joskus yritin antaa ajo-ohjeita joillekin perhetutuille, niin vaimon kehoituksesta lopetin sen. Niissä ei kuulemma ollut mitään tolkkua.

    Osaan ajaa pyörällä töihin paikallisia kevlejä pitkin, mutta en kyllä tiedä miten ja missä se reitti oikeasti menee.

    Eli minua harmittaa suuresti kun pyöräteiden opasteet ja merkkaukset on niin kehnot ja sekavat kuin ne nykyään on.

  13. #13
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.157
    En ole ihan varma onko kehnolla suunnistuskyvyllä tai liki olemattomalla suuntavaistolla mitään yhteyttä erinäköisiin tarkkaavaisuushäiriöiksi kutsuttuihin ominaisuksiin.

    Olen kiertänyt ympyrää niin fillarilla pientaloalueilla ja lähiöissä kuin ulkoiluteilläkin ja tietysti metsässä liikkuessani. Olen joutunut katsomaan päärataa kulkevista junista kumpaan suuntaan pitää ajaa päästäkseen takaisin Helsinkiin ja olen ajanut Kehä III:a eri suuntaan kuin luulin ajavani. Mutta en ole tunnistanut itsessäni minkäänlaista tarkkaavaisuushäiriötä (eikä minulla kouluiässäkään ollut sellaisia ongelmia joiden aiheuttajaksi nykyään osattaisiin epäillä tarkkaavaisuushäiriötä).

    Minulla ei oikeastaan ole minkäänlaista karttaa päässä, Tietysti osaan laittaa vaikkapa Nurmijärven tai Järvenpään suunnilleen oikealla paikalle, mutta reittiä niiden välille en osaisi piirtää, Ajamistani reiteistä minulla on muistissa ikään kuin kokoelma valokuvia. Ensin yksittäisiä ja sitten sarja kuvia tietyssä järjestyksessä. Niiden perusteella tiedän yleensä olevani oikealla reitillä ja jos huomaan ettei vähään aikaan ole tullut vastaan tuttua paikkaa, osaan päätellä että olen (taas) ajanut harhaan.

    Oikaisemiset olen ymmärtänyt jättää muiden tehtäviksi - ja lenkkikaverit ovat oppineet ettei minua sellaisessa tilanteessa pidä päästää suunnistamaan - koska olen kokenut aivan saman kuin Ohiampujakin: oikaisemalla matka vain pitenee tai oikaisureitti viekin ihan muualle kuin kuvittelee, joskus jopa niin outoon paikkaan ettei tiedä missä on ja minne päin pitäisi suunnata.


    Kun omat rajoituksensa tiedostaa, ongelman kanssa pystyy varsin mainiosti elämään: en poistu tutuilta vakioreiteiltä silloin kun lenkin kesto ei saa venyä ja vältän niin sanotuilla siirtymäosuuksilla pientaloalueita ja lähiöitä, joiden tiedän muodostuvan minulle ongelmaksi. Sitten ajan erikseen sellaisia lenkkejä joilla kiertely, eksyminen, paikan ja suunnankin tajun katoaminen joksikin aikaa ja - kuten sanotaan - pääseminen takaisin kartalle kuuluvat asiaan ja ne oikeastaan ovat joskus koko lenkin suola. Mutta silloin osaan ensin arvioida lenkin keston ja sitten etukäteen lisätä siihen 50%

  14. #14
    Liittynyt
    07/2004
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    16.005
    Tarvii nyt tunnustaa viime sunnuntaina laittelin pihalla mullat ja siemenet astioihin, ja kannoin sitten ne ensin rappukäytävän tasanteelle ja aikomus siitä sitten parvekkeelle...oho - olin vienyt viljelyslaatikot siis B-rappuun. Lukulaseja käyttäessä kaukohahmotus vinoutuu? tai olin sitten vaan ajatuksissani kun kuuntelin lintujen laulua.
    Sitten vaan kaikki ulos ja tänne A-rappuun. Onneksi kukaan ei nähny.
    Tuli kyllä rappukävelyä aika paljon.
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

  15. #15
    Hyväkin suunnistaja kokee yllätyksen mailijärjestelmän maassa.

  16. #16
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.679
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Kun omat rajoituksensa tiedostaa, ongelman kanssa pystyy varsin mainiosti elämään: en poistu tutuilta vakioreiteiltä silloin kun lenkin kesto ei saa venyä ja vältän niin sanotuilla siirtymäosuuksilla pientaloalueita ja lähiöitä, joiden tiedän muodostuvan minulle ongelmaksi.
    Tämä oli erittäin hyvin sanottu, ehkä minä vaan en ole vielä oppinut elämään tämän asian kanssa. Jotenkin tuntuu että se rajoittaa omaa pyöräyharrastusta hiukan liikaa.
    Mutta joo. Ehkä se vaan pitää hyväksyä, että parempi pysyä vakioreiteillä.

    Ps. Puhdasta maasto- tai maantieajelua tämä ei ennen niin haitannut. Mutta nyt kun on koettanut ajella gravel-tyyppisesti pieniä teitä ja muita väyliä pitkin, niin tähän ongelmaan on törmännyt.
    Hankit lippiksen, teethän edes sen
    Lippis on ehto viimeinen
    Lippis auttaa sulautumaan
    Elämä on hauskaa taas

    - Litku Klemetti
    -

  17. #17
    Liittynyt
    09/2014
    Viestit
    263
    Olen suosinut Komoot + Wahoo Bolt -komboa, varsinkin gravel-lenkeillä. Harvemmin taitaa tulla enää täysin samaa reittiä ajettuakaan.

  18. #18
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    158
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti spaddu Katso viesti
    Itse usein suunnittelen reitit tarkasti kartalle, ja ennen ajoa käyn reitin karttaa pitkin läpi, opetellen sen ulkoa.
    Omaan viestiini vähän tarkennusta, eli suunnittelu tapahtuu Google Mapsilla näin:


    Seuraavaksi avaan toisen Google Mapsin uuteen välilehteen, siten että siinä ei näy suunniteltu reitti. Sitten zoomaan 3d-näkymässä ihan lähelle ja "ajan" reitin läpi ainakin pariin kertaan, niin että alkaa muistamaan risteykset ja maamerkit.


    Tämän jälkeen on valmis lähtemään baanalle eikä tarvitse koko ajan keskeyttää flowta karttaa katsoakseen. Suunnittelu ja valmistautuminen ovat tärkeä osa ajamisen rituaalia.

  19. #19
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi
    Viestit
    1.291
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Mutta ilman etukäteen tehtyä reittiä ajamisesta ei tule mitään. Kännykän karttaa pitää katsoa 50 metrin välein.

    Mutta nyt kun on yrittänyt ajella jotain gravel-tyyppisiä lenkkejä vähän rennommin, ilman reittisuunnittelua, niin vaikeaksi menee
    Minusta navigoiva pyöräilytietokone on hieno keksintö. Sen avulla juurikin pystyy ajamaan rennosti, kun ei tarvitse stressata ylimääräistä. Kotona voi pähkäillä reitit etukäteen tarpeen mukaan

    Minä piirtelen melkein aina reitin tietokoneella Stravassa valmiiksi, vaikka olisin ihan lyhyellekin lenkille menossa. Se helpottaa aikataulun arviointia, mikä on erinäisistä syistä tärkeää. Reitti on kivana referenssinä esillä, vaikka en haluaisi sitä täysin noudattaakaan.
    Pyöräily on kivaa!

  20. #20
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.679
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti spaddu Katso viesti
    Seuraavaksi avaan toisen Google Mapsin uuteen välilehteen, siten että siinä ei näy suunniteltu reitti. Sitten zoomaan 3d-näkymässä ihan lähelle ja "ajan" reitin läpi ainakin pariin kertaan, niin että alkaa muistamaan risteykset ja maamerkit.
    Ahaa, en tiennytkään että tuollainen 3D moodi on olemassakaan. Enkä kyllä sitäkään että myös Google mapsillä voi tehdä reittejä.

  21. #21
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    593
    Suunnistustaitoinen kaveri lenkeille.

    https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...-ja-ajoporukat

    Sopivin välein tarjoaa kahvit ja pullat niin molemmat on tyytyväisiä.

  22. #22
    Nykysuuntauksen mukaan kun ihminen tekee jotain ongelmallista tai "väärää", se tulkitaan nopeasti terveydelliseksi tai neurologiseksi "häiriöksi". Tämä on medikalistisen kulttuurimme tuotosta, aikaisemmin tulkinta oli erilaista .
    „Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)

  23. #23
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.297
    Kolumbuskin eksyi matkalla Intiaan, jotain ehkä kuitenkin löysi samalla.

  24. #24
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    11.743
    Niin, en tiedä onko eksymisessä kyse tarkkaavaisuushäiriöstä tai edes eksymisestä, jos ei koko ajan tiedä missä ollaan ja mihin suuntaan pitäisi mennä.

    Olen suunnistanut onnistuneesti niin NYCissä kuin San Franciscossakin ilman karttaa, mutta ”eksynyt” Rajakylässä.

    Enemmän ehkä kyse siitä, että ajelee ilman päämäärää ja jossain kohtaa havaitsee, ettei ole ihan ”kartalla”.

  25. #25
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.599
    Jos on oikein kuormittunut ja stressi sulkenut lähimuistin, niin ei välttämättä tiedä, mistä ovesta huoneeseen hetki sitten tuli. Silloin ei polkiessakaan synny käsitystä sijainnista. Tarkkavaisuuden häiriöltä sellainen tuntuu.

    Ei kait tarkaavaisuuden puutteelle tai häiriölle ole vain yhä syytä, joku voi olla luonnostaan, toiselle sen tuo kuormitus. Jotakuta mäiskitään olan takaa ja silti tietää pohjoisen piirun tarkkuudella.

  26. #26
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.583
    Joskus ajatus karkaa ihan muuhun ja täytyy pysähtyä katselemaan ympärille, että missä olen, mihin olenkaan ajanut!

    Ihan tuttuja ovat alueet pääpiirteissään missä päivittäiset ajot, enintään auringon mukaan suuntaa, jos jollain Oulun sivutaajamalla ajaa, nuo eivät kaikki toki ole tuttuja. Kartasta tai puhelimesta ei ole tarvinnut katsella edes ihan vieraiden taajamien läpi ajossa, auringon mukaan on päässyt. Isot kaupungit ovat varmasti vaikeampia suunnistaa.

    Muutten, maastossa ole hyvin herkkä eksymään, kerrankin katsoin hetken puuhun kiipeävää oravaa kiertäen puun enkä tiennyt mistä olin tulossa tai mihin suuntaan mentävä, täytyi kiivetä puuhun, jotta sain oikeat suunnat takaisin. Oli tyventä ja tasaisen pilvinen taivas selityksenä.

  27. #27
    Liittynyt
    07/2004
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    16.005
    Mielestäni osaan hyvin arvioida missä olen ja minne pitäisi mennä. Taannoin katselin kartasta että tuonnepäin jos patikoi niin pitäisi Iso-Naistenjärven laavu olla siinä.
    Sitten löytyi asiasta kertova kyltti ja sinnehän sitä mentiin. Etäisyys oli vaan lyhempi kun mitä ajattelin.
    Olen muutaman kerran lähtenyt katselemaan että mitäs täältä löytyy, Pirkkalan metsäalueilta. Hyvin tulin takaisin lähtöpaikalleni.

    Muutaman kerran kun olin ajamassa ylipitkää lenkkiä, energiat loppui niin pahimmillaan en tajunnut minnepäin tässä nyt pitäisi ajella ( olin Valkeakoskella) ja ei siinä auttanu kun soittaa isälle että tuu hakeen.
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

  28. #28
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.679
    Sieni- ja marjareissut pitää tehdä niin että auton paikka merkataan aina gpsillä karttaan, ei muuten tulisi mitään.

    Osa tästä hortoilusta on toisaalta ihan harmitonta, mutta monesti se on turhauttavaa. Menee käydään vaikka uudessa asiakastapaamisessa, niin noloa pyytää neuvoja siellä firman käytävillä kun ei ole mitään mielikuvaa mistä tultiin ja minne päin. ( tässä kyllä kännykkä pelastaa, aina voi pysähtyä lukemaan jotain tärkeää viestiä, vaikka todellisuudessa koettaa miettiä, että kumpaan suuntaa tätä käytävää pitää mennä. )

    Aikoinaan tuli tehtyä lyhyitä, muutaman päivän kaupunki-minilomia niin oli kiehtova katsoa kuinka muut, vaimo erityisesti osasi ottaa paikan haltuun ihan päivässä, kahdessa.

    Itse en olisi hotellia löytänyt ilman GPS apuja.

  29. #29
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.679
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu H Katso viesti
    Minusta navigoiva pyöräilytietokone on hieno keksintö. Sen avulla juurikin pystyy ajamaan rennosti, kun ei tarvitse stressata ylimääräistä. Kotona voi pähkäillä reitit etukäteen tarpeen mukaan .
    Juuri kävin gravel-lenkin ajamassa, jonka eilen piirtelin Trailmapilla GPX-reitiksi.

    Kyllähän se hyvin meni Leinolan ja Atalan läpi Niihamaan, kun luuri oli koko ajan ohjaustangossa. Mutta siellä asutusalueilla tuli ravihevos-fiilis, ihan kuin olisi laput silmillä. Ei mitään käsitystä missä on ja missä päin koti on. Sokeasti vaan seurataan ruudulla näkyvää vihreää viivaa. Heti kun pääsi metsään ja latupohjille, niin fiilis parani huomattavasti.

    Mutta jos Garmin merkkinä kiinnostaa, niin kuinka hyvät navigointi ominaisuudet niissä on? Antaako ne esim äänimerkin kun putoaa reitiltä? Ja eroaako ne mallit toisistaan kuinka paljon näin navigointi mielessä?
    Hankit lippiksen, teethän edes sen
    Lippis on ehto viimeinen
    Lippis auttaa sulautumaan
    Elämä on hauskaa taas

    - Litku Klemetti
    -

  30. #30
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi
    Viestit
    1.291
    Garminissa voi valita, piipitteleekö se, vai onko hiljaa reitiltä poistuessa. Myös navigoinnin uudelleen kohteeseen voi valita, tai sitten voi itsekin vain ajella takaisin viivalle.

    Minulla on Edge 1030. Muissakin on varmaan vastaavia ominaisuuksia. Navigaattorikäytössä tykkään tuon isosta näytöstä. Näkee seikkaillessa vähän laajemmankin alueen. Kisamiehet valitsevat ehkä pienemmän ja kevyemmän. Aikaisemmin minulla oli Garminin 800-sarjalainen Edge, liian pieni se minusta oli.

Samanlaisia aiheita

  1. Pyöräily haltille
    By Susanna Kesti in forum Pyörämatkailu
    Vastaukset: 6
    Viimeinen viesti: 28.06.2017, 21.38
  2. Pyöräily ja lenkkeily
    By arkkimedes in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 31
    Viimeinen viesti: 30.06.2015, 13.41
  3. Vesikives ja pyöräily
    By sianluca in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 6
    Viimeinen viesti: 04.05.2015, 15.31
  4. Pyöräily ja mieskunto
    By pyöräilijäksikö in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 35
    Viimeinen viesti: 29.12.2013, 23.22
  5. Pyöräily + HCM
    By mafiamistress in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 15.07.2013, 15.19

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •