FillarilehtiCanyonBikeshopContinental
Näyttää tulokset 1 - 17 / 17

Aihe: Miten hinnoitella käytetty sähköavusteinen polkupyörä

  1. #1
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1.282

    Miten hinnoitella käytetty sähköavusteinen polkupyörä

    Itsellä alkanut mietityttämään tuon vanhimman käyttö/xc-ajokin korvaaminen uudemmalla (tai ottaisi siis uudemman pyörän "päivitysprojektiksi) ja kun noita pyöriä on kerrostaloasukille kertynyt muutenkin jo liikaa (5kpl) niin jostain olisi suunnitelman toteutuessa pakko luopua ja se olisi näillänäkymin tuo vanhempi käyttö/xc ajokki mille pitäisi etsiä uusi koti.

    Miten palstalaiset yleisestikkin arvottavat noita hieman iäkkäämpiä ajokkeja (palstalla harvoin isompaa keskustelua hieman vanhemmista jokeista, vaan suhteellisen tuoreet pyörät halliysevat keskustelua) niitä myydessä/ostaessa?

    Nyt koitan miettiä asiaa sekä myyjän että ostajan näkökulmasta, tuo ajokki mistä ehkä olisin luopumassa, on vanhempi Ghost Teru2 ( https://www.ghost-bikes.com/e-bikes/...bike/teru-2-al ) Vm.2017 (ostettu ylivuotisenä liikkeestä loppusyksystä 2018 ja käytännössä lähtenyt ajoon vasta keväällä 2019). Pyörällä nyt ajettu joku 5500km. ja siitä on korjattu tuo Bosch:n Gen2 moottorin tyyppivika, eli laakerivaurio jonka aiheuttaa veden pääsy moottorin sisään, Bosch:n omalla korjaussarjalla sekä sen jälkeen vaihdettu nuo tiivisteet alle 1000km. välein.
    Pyörään on päivitetty heti uutena Bosch:n Nyon Gen1 ajotietokoneella sekä speedbox:lla, ja nyt viimeisen 18kk. aikana (osa edellisenä ja osa nyt menneenä talvena) päivitty uusi RockShox:n Judy Silver 120mm. ilmakeula, Uudet Shimano Deore 6100 jarrut, Uudet Mavicin Crossmax vanteet, Uusi XT-Takapakka, Uudet XT-Jarrulevyt ja Uusi ThunderBurt/RacingRay rengastus Tubolitoilla.
    Noilla päivitysosilla pyörästä on tullut suhteellisen pätevä polkuajokki ikäisekseen (painoa maltilliset noin 20kg.) josta periaatteessa en haluaisi luopua, mutta pakko on jos uutta projektia tulee alle kun tila loppuu kesken.

    Miten tuollaiset päivitykset pitäisi hinnoitella, vai olisiko vain helpompi vaihtaa osa osista (Nyon + vanteet + takapakka + levyt) pois mille löytyy vielä vanhat osat tilalle ja hyödyntää ne uusissa tulevissa projekteissa?

  2. #2
    Liittynyt
    01/2022
    Viestit
    40
    Paha näistä on sanoa, missä kunnossa akku 5v jälkeen, sen vaihto ei ole ilmaista, heittäisin ilmoille että alle tonni jos oikeasti haluaa eroon.

  3. #3
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1.282
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Turos Katso viesti
    Paha näistä on sanoa, missä kunnossa akku 5v jälkeen, sen vaihto ei ole ilmaista, heittäisin ilmoille että alle tonni jos oikeasti haluaa eroon.
    Sinänsä en ole suoraa hintaa hakemassa millä myisi, vaan sitä yleisempää ajatusmallia millä noita vanhempia pyöriä hinnoittelee niin ostajan kuin myyjän näkökannalta katsottuna.

    Nuo kilometrit on ajattu aika pitkälti kahdella akulla puoliksi (eli noin 2500-3000km./akku) ja uudempi akuista on noin kolme vuotta vanha (siis kun tehtaalta tullut ulos, valmistuskuukaudenhan näkee akun koodikilvestä kun sen osaa tulkita oikein).
    Mutta akun kunto on varmasti yksi asia mikä vanhemmassa pyörässä pitää ottaa huomioon, uudet kun maksavat aika hunajaa tällä hetkellä.

  4. #4
    Mitä olisit laitteesta itse valmis maksamaan? Jos sillä summalla ei tule edes kyselyjä niin tiputtele hintaa kunnes kaupat syntyy.

  5. #5
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1.282
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Spessujopo Katso viesti
    Mitä olisit laitteesta itse valmis maksamaan? Jos sillä summalla ei tule edes kyselyjä niin tiputtele hintaa kunnes kaupat syntyy.
    Jaa-a, tuo on hankala vastata, tuota on muutamia näkynyt myynnissä viimeisen vuoden aikana, hintahaitarilla 700-1100€ (kaikki ennemmän tai vähemmän ihan alkuperäisinä), itse näkisin että "alkuperäisenä" hinta hyväkuntoisena luokassa 800€ voisi olla kohdallaan, ei kyllä ainakaan enempää, mutta miten hinnoitella sitten nuo päivitykset mitä pyörään tehty +1000€:n edestä (ja joilla oikeasti muuttunut ihan hyväksi ja kyvykkääksi XC-ajokiksi, mistä ei edes oikeasti haluaisi luopua, mutta on säilytys tilallisesti pakko jos meinaa uutta projektia ottaa työn alle). Eihän noista "päivityksistä" ikinä omiaan pois saa, ei lähellekkään, mutta en kyllä nykyisellä tekniikalla oikein alle 1200€:lla viitsisi luopua, mutta tuo saattaa olla ostajalle sitten liikaan noinkin vanhasta pyörästä...

  6. #6
    No tämähän on aika selkeä homma. Myynti-ilmoituksen tekeminen on helppoa ja ennenkaikkea se ei maksa mitään. Ilmoitukseen pyynti 1200€ jos sillä ei tuu kauppoja niin pyörä jää sinulle, koska et siitä viitsi luopua

  7. #7
    Mitä sä arvostat, bisnestä vai rassausta. Sen mukaan voi miettiä seuraavan projektin yksityiskohtia. Jos markkinoilla olisi kategoria antiikkisähköpyörät, niin voisi tienatakin jotain.
    Btw. Tuli mieleen yx sisarusparvi, joka pyöritti lypsykarjatilaa yhdessä. Kaikki rakennukset uusittiin, viimeiseksi uusi konehalli. Sitten nuorinkin sisaruksista oli jo eläkeiässä. Lehmät teuraaksi ja pellot polkumyytiin kylän suurimman tilan pojalle. Hienon uran hieno lopetus.

  8. #8
    Sähköfillarien tullessa markkinoille, käytettyjen markkinoille, totesin että jälleenmyyntiarvoa ei ole. Parempi suhtautua siihen että myydessä et saa mitään.

  9. #9
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1.282
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti
    Sähköfillarien tullessa markkinoille, käytettyjen markkinoille, totesin että jälleenmyyntiarvoa ei ole. Parempi suhtautua siihen että myydessä et saa mitään.
    Itse olen viimeiset 1.5-2vuotta seurannut Tori.fi sekä Fillaritoria erittäin aktiivisesti (molempia vähintään 3-4krt/viikko) ja tuona aikana sieltä kolme (sähkö)pyörää ostanutkin (kahden uutena ostetun lisäksi ja nyt tosiaan kappalemäärä noiden osalta täynnä, eli jotain pakko myydäkkin jos meinaa vielä ostaa…) ja uskoisin että minulla on aktiivisesta seuraamisesta johtuen kohtuullinen käsitys millä hintaa noita erinäisiä hieman vanhempia (puhutaan nyt vm.2016-2018 pyöristä ja joukosta tiputetaan pois Bilteman ja eri ”halpahallipyörät” Bafangeilla yms. ja keskitytään hieman tunnetumpien valmistajien tuotoksiin Boschin, Shimanon, Yamahan yms. tekniikoilla), niin hintapyynnöt on yhä suhteellisen kovia. Vähissä on ”merkkipyörät, merkkimoottorilla”, joissa hintapyyntö on alle 1000€ ja ilmoitetaan hyväkuntoisiksi ja löytyy sellaista dokumenttia mukaan että oletuksellisesti ei ole varastetustapyörästä kyse.

    Nämä omat havainnot myynti-ilmoitusten hintatasosta on yksi asia miksi ajattelin myöskin hieman koittaa virittää yleisempää keskustelua noiden hieman vanhempien sähköavusteisten pyörien hinnoista (enkä vain koittaa saada ”hinnoitteluapua” tuohon omaani).

  10. #10
    Toteutuneiden kauppojen hinta on ainoa relevantti tieto. Pyysin broselaisesta fätistä 2200 ja sai 2000. Ostin sen ilmeisesti esittelypyörän hinnalla (en ymmärrä vieläkään, miksi verkkis alkoi myymään niin hienoa pyörää alle torihintojen).

  11. #11
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1.282
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Travelkicking Katso viesti
    Toteutuneiden kauppojen hinta on ainoa relevantti tieto. Pyysin broselaisesta fätistä 2200 ja sai 2000. Ostin sen ilmeisesti esittelypyörän hinnalla (en ymmärrä vieläkään, miksi verkkis alkoi myymään niin hienoa pyörää alle torihintojen).
    Tuo on totta, pyyntihän voi olla mitä vain, sitten millä hinnalla kaupat tulee on toinen asia...
    Mutta kun niistä toteutuneista ei tiedä, niin jos miettii että pyynnistä on tingitty se 10%...

  12. #12
    Sähköpyörät on vielä monelle niin uusi juttu että pelätään monia asioita. Osittain aiheestakin. Esim. akun kunto on vaikea todeta ja saattaa aiheuttaa ostajalle heti 600-1000€ lisäinvestoinnin. Voimansiirto joutuu sähköpyörässä kovemmalle ja käytettyä ostavan kannattaa varautua että pakka, ketjut, vaihtajan rissat ja eturatas menee vaihtoon ehkä piankin. Tottakai vaikuttaa myös se että pyörän moottorin takuuaika on mennyt umpeen ja tietty uusia moottoreita ilman vanhojen lastentauteja on tullut markkinoille.

  13. #13
    Naapurustosta eräs hemmo kävi kaverillaan ainakin viikon verran talkoissa. Hän tuli takaisin 2 kuolleen sähköpyörän kanssa.Ne olivat pienipyöräisiä, napamoottorilla varustettuja, akut pimeinä.

  14. #14
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Travelkicking Katso viesti
    Naapurustosta eräs hemmo kävi kaverillaan ainakin viikon verran talkoissa. Hän tuli takaisin 2 kuolleen sähköpyörän kanssa.Ne olivat pienipyöräisiä, napamoottorilla varustettuja, akut pimeinä.
    Noistahan saanee suht pienellä vaivalla ja edullisesti käyttökelpoisia kulkineita arjen liikkumisiin (jos ei liikoja odota).

  15. #15
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1.282
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Travelkicking Katso viesti
    Naapurustosta eräs hemmo kävi kaverillaan ainakin viikon verran talkoissa. Hän tuli takaisin 2 kuolleen sähköpyörän kanssa.Ne olivat pienipyöräisiä, napamoottorilla varustettuja, akut pimeinä.
    Oikein ei kommentti auennut että mistä nämä kaksi hajalla olevaa sähköpyörää oli ilmestynyt ja miten/koska hajonneet?
    Mutta kyllä, vanhemman sähköavusteisen pyörän ostajalla on tosiaan riski että jos sähköpuoleen tulee vikaa, niin sen korjaaminen saattaa olla kalliimpaa kuin mikä pyörän arvo on edes ehjänä ja korjaus ei näiollen välttämättä ole kannattavaa.

    Uskon kyllä että nyt kun tuota sähkäavusteisten pyörien massaa alkaa suomessakin olemaan suhteellisen paljon, niin pikkuhiljaa Suomeenkin ilmestyy näiden pyörien sähkötekniikan puolen korjauksiin erikoistuvia yrityksiä ja heille myös karttuu tietotaitoa eri mallien ikääntyessä tulevista vioista ja mahdollisesti miten niitä saa korjattua kohtuullisen kustannustehokkaasti että se on hieman iäkkäämpänäkin vielä kannattavaa (tyyliin eBike Motor Centre jolla toimipisteet jo 19.maassa https://www.ebikemotorcentre.com/ ).
    Mutta kyllähän se on selvää, että jos uutenakin alle 1000€:n kiinalaiseen pyörään tulee isompaa vikaa joskus 4-5 vuoden ikäisenä, niin on hyvin todennäköistä ettei sitä kannata enään isommalla rahalla korjaamaan alkaa.

  16. #16
    Vaikka talkoiden määritelmään kuuluu palkattomuus, niin kaveri sai silti jotain hyvitystä tekemästään työstä. Todellisuudessa keikkapalkkio meni jätehuollon puolelle. Kaveri osti kohta etunapamoottorillisen naisten sähköpyörän.

  17. #17
    Tossa vuoden alussa oli Pyörävarikolla rapea tarjous Orbean Rise M20 -fillarista. Otin sen. Ja sitten ei ollut käyttöä KTM 293 Race -mallille juurikaan. Maksoin uutena 2900eur. Kilometrejä oli 4500. Laitoin hinnaksi Toriin 1700eur. Meni kaupaksi kahdessa tunnissa. Noudettuna.

    PS. Ktm vuosimallia 2019.

Samanlaisia aiheita

  1. Vastaukset: 51
    Viimeinen viesti: 12.10.2019, 23.18
  2. Solifer E-bike sähköavusteinen polkupyörä,kokemukset
    By Vesku in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 38
    Viimeinen viesti: 07.10.2017, 11.59
  3. Sähköavusteinen Kolmipyöräinen Polkupyörä Aikuiselle
    By Simo Ahtola in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 0
    Viimeinen viesti: 11.04.2016, 12.35
  4. Vastaukset: 54
    Viimeinen viesti: 31.03.2016, 21.52
  5. Käytetty mtb
    By Polkukone1 in forum Jousitus
    Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 10.09.2014, 22.15

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •