VelobeElectrobikeGiantHuntteri
Näyttää tulokset 1 - 24 / 24

Aihe: Muita Merida CX90 omistajia ? apua tarvitaan , vaihteet jne...

Muita Merida CX90 omistajia ? apua tarvitaan , vaihteet jne...

hei !

Löytyykö täältä muita Merida CycloXross CX90 omistajia ? kippurasarvinen Gravel malli, ollut tuotannossa ainakin vuonna 2018.

Erittäin vaikea löytää netistä mallivalokuvia jne. Specsit jne olen löytänyt ym tiedot kyllä, mutta tarvitsen parempia mallivalokuvia esim vaihdeosista...

Sain oman CX90 fillarini kokonaan osiksi purettuna, Vaihtokaupassa, pyörä on muuten kuin uusi, ajettu tyyliin vain alle 500km.
    Oli purettu osiin alunperin 2-omistajaa takaperin, niin pitkälle, että myös Ohjauslaakerit oli ryövätty ex-omistajan toiseen maastopyörään (kun ne sattuivat olemaan samaa kokoa..)

Nyt minulla on tunne, että esim Etuvaihtajan kanssa on jotain "minulle uutta outoa" , johon etsin apuna parempia mallikuvia, kuin mitä netistä löytyy (netissä vain muutama myyntiesite kuva)

Olen rakentanut fillareita yms koko ikäni (olen 41v) , olen masinisti-mobilisti ollut koko ikäni. Kaikesta huolimatta Apu olisi nyt tervetullutta ja säästäisi paljon aikaa tässävaiheessa.

Minulla on hakusessa myös sarviin tulevat Combo jarru/vaihdevalitsimet (Shimano Claris) , toisen vaihtajista oli Ex-omistaja rikkonut irroittaessaan vaijereita......

Olen aktiivi-hyötyliikkuja Fillaristi, haave olisi saada tämä CX90 tälle kesälle-22 edes jossain kuosissa ajokelpoiseksi, vaikkei olisikaan kaikki vaihteet käytössä....
    Harrastan myös 80-luvun kippurasarvisia......mutta tämä CX90 on pyöristäni modernein ja ehdottomasti kevyin rakenteeltaan.

Löytyisikö täältä avuliasta tietotaitoista harrastajaa, ken saisi myös itselleen mahdollisesti mielenkiintoa-hupia tästä pikku projektistani ? "tutkimalla palapeliä ja kertomalla infoja apuja". Tätä vastaavaa olen tehnyt itse koko ikäni mp mopo puolella, auttaen ihmisiä "palapeli ajoneuvojen" kasaamisessa korjaamisessa....Josta itse tykkään avun-anto harrastuksena tosi paljon.

en tiedä tuleeko Topic viesteitä ilmoitus s-postiini, en pääse tänne päivittäin, joten saa myös @ minulle suoraan.

T.m

Taitaa olla tuonajan halvin malli ja jos olet speksit löytänyt niin pienellä vaivalla löydät myös tiedot osista ja niiden kuvat jos yleensä kuvilla mitään tekee. Ohjauslaakereista löytyy netistä tietoa ja lienee spekseissäkin on mainittu, myös mittaamalla selvinnee tyyppi. Jos on Clariksen osilla niin niitä löytynee saksanpuodeista, inventoi mitä tarvit ja tee tilaus.

Shimanolta löytyy kattavat asennusmanuaalit, jotka monesti ovat oikein mainioita tiedonlähteitä. Myös tuo Terun linkittämä Velogi on ihan asiallinen kanava ja tuubista löytyy vaikka kuinka paljon erilaista asennusvideota. Valmistajan manuaaleissa on tietenkin se hyvä puoli, että hommat tulee tehtyä by the book- menetelmällä, josta ainakin itse näin autopuolen immeisenä tykkään. Toki joskus jotkut jutut voi vähän vaatia kiertelyä, mutta ainakin hyvä lähtökohta.

Esimerkkinä Claris etuvaihtajan Shimanon manuaali:
    https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-RBFD001-01-ENG.pdf

hei !

kiitos tuosta "CLARIS" pdf'stä. se oli hyvä data. Shimanon sivustot ei ole minulle entuudestaan yhtään tuttuja.....vaikka Fillareita onkin aina rakentanut itse tutkimalla OldSchool omintoimin ominkäsin.

Joskin aivan kuin siinäkin olisi käytetty Geneerisiä kuvia "Shimano SiS" vaihteenvaihtajan suhteen, eikä olisi ihan sama kuin "Claris". Oudolle minusta siinä tuntuu vaijerin taitokset jne, joiden takia yritän etsiä oikeita valokuvia malliksi....Asun maalla, enkä pääse mihinkään kaupungin fillari liikkeeseen katsomaan osviittaa.....

EDIT: näemmä kys PDF-opuksessa siis kaksi "totaalisen" eri Etuvaihtajaa, ei ihme että vaijerin kieppi näytti ihan epäloogiselta ja hullulta Clarikselle.... Oikea Clariksen kuva olikin sitten looginen, kiva. Ei ihme että työkaluna sellanen "pp-muoviläpyskä guide ohjain"

Edellinen fillari jonka rakensin toimivaksi uudenveroiseksi (puuttui myös vaihdeosia) oli moderni "Ghost mtb", jonka joku pössyttelijä oli purkanut sekopäissään uutena....Sen (etu-rataspakan) etuvaihtaja ei ollut näin epäloogisen oloinen kuin tämä Claris, vaijerikulmien ja vaijerin lukituslevyn jne suhteen.....vaan oli ihan samaa "peruskamaa kuin vimpat 20~30vuotta".

hyvä löytö myös tuo "kippurasarvi video".

Olen rakentanut perus fillareita koko ikäni, omistan yli 30+ fillaria. viimeksi entisöin 80s kippurasarven "Positron" vaihteilla, yksi nippeli ja mutteri kerrallaan museokuntoon (melkein koko fillari atomeiksi) ,eli en ole tumpelo, olen ammatiltani pienkone mekaanikko ja rakentanut mopoja ja mp koko ikäni 41v, pelkistä naku rungoista jne romuista, myös valmistanut itse osia nc-koneistajana jne jne.
    Harrastukseeni kuuluu myös pdf opusten kerääminen. on Minulla mopoja ja mp myös yht jotain 50kpl + autot päälle jne koneet ja laitteet....on siinä joukossa valentino rossin kilpapyörääkin ja ferrarin moottoria, eli Alfaa.

CX90 ohjauslaakerit jo löysin suoraan kiinasta "RiSK" merkkiset.

Olen myös jo kerännyt yleis haarukka/laakeri pdf't ,FSA laakeri ideologia jne jne tiedot kaikki koottu omaan kirjastoon.....laakerilaskuri kaavat jne pdf't ja kaikki Laakeriopukset ja taulukot jne. Saihan siihen käyttää aikaa ihan sikana sellasen 30+ tuntia....
    Nyt onkin kasassa omassa kirjastossa tosi kattavat Laakeri piirustukset kaikkine mittoineen/valmistaja koodeineen jne AutoCad kuvineen yms oikeine valokuvineen, kymmenille eri fillareille, jollei sadoille jopa..

Eli edelleen, jos onni on myötä niin etsin myös muita CX90 omistajia...... Halawatun vaikea siihen oli Dataa löytää, ja yllätys yllätys kattavat komponenttitiedot löytyi vain Ve_näjältä (joku vanha myyntiesite vm2018) , tämän tein jo helmik/maaliskuussa...

Mitä enemmän on Projekteja, sitä enemmän on hyötyä säästää aikaa siis, kaikkea ei viitsi aina tehdä vaikeimman kautta nollista tutkimalla.....jos joku muu jo lonkalta osaa osviittaa antaa....

Olen enemmänkin OCD kuin hosuja, korjaan rakennan myös elektroniikkaa komponettitasoilla smd, teen itse omat piirilevyt jne. Olen minä mekaanisia kellokoneistojakin korjannut, jne, eli malttia on eikä voi olla tumpelo........ei ole koskaan ollut varaa rikkoa osia/työkaluja hosumalla tms.

Vaikka harrastelaitteita/koneita onkin, ei ole varaa noin vain ostella osia uusia/kalliilla aina kaikkiin.......

^On nykyään niin helppoa kun on netti, kädenkäänteessä löytyy infoa joka asiasta. Toista se oli ennen, silloin vaan rakennettiin, osien mukana saattoi tulla manuaalit mukana...

Onko jollakulla myydä ehjät JARRUSATULAT ? budjetilla etsin, en vielä osta uutta kalliimmalla......

esim:
    - ETUJARRU Promax MTD Mechanical 160 , tai Promax 300
    - TAKAJARRU Promax MTD Mechanical 160 , tai Promax 300
    (Merida cyclocross cx 100 , speedster , cx90 )

myös esim "Tektro io mechanical" vaijeri versiot sopii, tapauksesta riippuen. Muitakin saa tarjota/ehdottaa, pitää tarkistaa "pulttijako-kiinnitysjako jne" tapauksen mukaan......

**Ovat siis vaijerilla toimia, mekaanisia, niin sanotusti.

Myös hakusessa EHJÄNÄ KÄYTETTYNÄ purkuosana:

shimano CLARiS Ohjaustangon käsivaihtajat tarpeen !!!! parit tai yksittäinkin.
    shimano CLARiS ST-R2000 STi 2x8.

- ST R2000 Shimano Claris 2x8s STi
    - ST-R2000-R
    - ST-R2000-L

**Vaihdevaijeri kulma-reitti yms ongelmat on nyt selvitetty, Selvisivät PDF'n youtuben ym kuvien avulla... Oli "virheitä" opuksissa jne ex-kasaajien vikoja jne jne

Tämä ei ole osto/myyntifoorumi. Laita fillaritori.comiin.

^^Eikös kannata sitten hieman parempaan panostaa? Avid BB sarjaan tai TRP Spyreen, kummatkin oivallia kapistuksia.

Ja kuten Maalinni sanoi, kannattaa käyttää Fillaritoria!

Ostin toisenkin Merida CycloCrossin, kun halwalla sain. siinä Group Set Shimano 105 (kaaduttu kyljelle, vaurio käsivaihtimessa).

Onko jollakulla kokemusta ja tietoa, että onko AliExpressissä korvaavia-tarvike vaihtajia Shimano 105 sarveen tuleville "käsivaihtimille" ?

siellä on monenlaista, vajailla tiedoilla ja osa väärillä "sopivuuksilla.." ilmeisesti...

esim Clarikseen löytyi mukamas korvaavia osia, nimikkeellä esim:
    SENSAH IGNITE Road Bike Shifters 2x8 2x9 2x10 Speed Brake Lever 16/18/20 Speed Bicycle Derailleur For Shimano Sora Tiagra Claris

Ei sitten bessewissereitä tms nenäkkäitä kommentteja !

Tarkoitatko siis vaihdekahvaa?

Claris kaiketi vain kasille yhteensopiva, jos ei sovi niin tulee tietenkin kalliiksi jos joutuu kunnollisenkin ostamaan sen lisäksi. Jos tuontasoista osaan tyytyy niin luulisi että esim. Shimanon vanhoja "pyykkinaru" sarjoja luulisi halvalla saavan?
    Kysyjän kannattaa opetella termistö ja ja laittaa vaikka Fillaritorille ostoilmoitus niin voi halvallakin selvitä.

Shimanon 8-10-vaihteisten maantievaihteiden takavaihtajien vaijerin veto/rattaan väli taitaa olla sama (pl. Tiagra 4700), joten nuo kiinankahvat periaatteessa saattavat toimiakin noiden mainittujen sarjojen kanssa. Ehkä. Kenties. Mahdollisesti.

10-vaihteiset 105-vivut alkavat tätä nykyä olla Euroopassa harvassa ja hinnoissaan, Saksan Ebayssä käytetyistäkin pyydetään luokkaa satanen/kahva.

^Perussarjan osatkin toimivat tuossa, turha sijoittaa kahvoihin pyrän hintaa, IMO...

Mimmoinenhan vaurio kahvoissa on? Ettei olis korjattavissa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Perussarjan osatkin toimivat tuossa, turha sijoittaa kahvoihin pyrän hintaa, IMO...
    Tuota jälkimmäistä fillaria funtsin 105-palikoiden osalta. Toisen puolen 105-kahvan voisi löytää tuohon huntin pintaan tai tuurilla allekin.

Jos tarkoitus on päästä halvalla, niin miten olisi tangonpäävaihtajat? Tuolta kiinasta kun tilaa, niin saattaa kestää 6kk ja tulee tullit päälle. Muutoinkin pysyisin kiinakamasta erosta.

Esim. https://www.microshift.com/models/bs-t08/

edit: tai https://fillabicycles.com/tuote/komp...npaavaihtajat/

Nuo dura-acet varmaan toimisi kitkamoodissa 8sp clariksen kanssa?

^^Kiinankamalle voisi aivan vapaasti laittaa 50% extratullin.

Yksi asia on ainakin ollut alusta asti SELVÄÄ, se että tuo "Nure" voi suksia Vit*uun ! nenäilemästä ja bessewisseröimästä !!!!!!!!! täällä ei kaivata tuollaisia OMAHYVÄISIÄ PELLEJÄ !!!!!!!!!! SINÄ olet vain pilaamassa tätä koko keskustelua....

Kuten olen jo aiemmin kirjoittanut: on aika kortilla, paljon Projekteja kymmenittäin. Tässä on kyseessä Varmuusvaraosien ostoa/kartoitusta, Jos/kun ei saa kaikkia näiden Kys CycloCrossien osia vauriokorjattua. Teen yli 14h remonttipäiviä, ei ole aikaa kaikkeen heti..........

Tämän viimeisimmän Merida'n mallinimeäkään en ole vielä selvittänyt,ei ole kirjattuna rungossa, kuten on esim CX90 mallissa. Joutuu runkonumeroa alata selvittämään.......aikaa palaa..........
    Pesin rungon jne jne kaikki, tutkin pesemisen ohella tarkasti 5-tuntia, ettei muita vaurioita tms. Oli jotain Grafiittirasvaa-savea jne möhnää koko fillari, sai pestä-puhdistaa neljään kertaan aivan kaiken....Nyt on Fiini-Clean.

^^ "Shimano 105" on kaaduttu kävelyvauhdista kyljelleen (12v pikkupoika ajanut-kaatunut) , toisen kyljen "Vaihdekahvan linkusto-vivusto" vääntynyt, ne kun ovat TOSI hinteliä, ja niissä on taitoksia-kulmia-muotoja jo valmiina niissä vivuston-linkuston osissa.
    **On korjattavissa, mutta pitää purkaa lähes atomeiksi ja AIKAA PALAA TUTKIESSA TESTATESSA....olisi ennemminkin Talviajan projekti se eikä kesäajalla tutkimista.....
    Katsoin aiemmin kun oli aikaa, Youtube videon, jossa purettiin joku Claris tai 105, tais olla juurikin 105.

CX90 yksilöön ei ole ollut aikaa panostaa sen "vaihdekahvan tuhojen" tutkimiseen. EX-omistaja kun "ei muka saanut" siitä vaihdevaijeria irti, murjomatta-jyrsimättä muovista runko-osaa...Tämä CX90 yksilö oli siis "Organ Doner" hänen MTB'tä varten, ja ties kenenkä Hörhö-pössyttelijän Ex-pyörä ennen häntä (ajettu siis vain jotain 500km, uusi pyörä käytännössä...)

Eli kuten mainittu: -"Tässä on kyseessä Varmuusvaraosien ostoa/kartoitusta, Jos/kun ei saa kaikkia näiden Kys CycloCrossien osia vauriokorjattua".

Tarkoitus on käyttää Orkkis tyylisiä osia (OEM tai tarvike-kopio-mukaelma), ei siis esim vaihtaa johonkin kokonaan toiseen "Tyyliin" , kuten esim "tangonpäävaihtajat".

Hyvät näistä molemmista tulee, tarvii vain TLC ja arvostusta, ihania pyöriä molemmat.

Tässä oheessa rakensin "mutteri kerrallaan" 80s Vintage Tunturi Kippurasarven "matka 6" , Todella hassu malli: Aikuisten iso runko-koko, mutta jotkut "vajaat" "26 vanteet-renkaat. Ei ole "27 ei ole "24 eikä ole "26. en ole kerennyt Googlettaa vanhan Nokian päälykumen koodilla, että mikä ihme koko on kyseessä. **Eli käytin ajan tähän yksilöön, enkä tutkinut 105/Claris Vaihdekahvan tuhoja....

Tuli pari muutakin vanhaa 80s "Kippurasarvista" lisää taas, siis varustettuna "suoralla tangolla".

Ja kiitos paljon "Malamuutti", että kerroit nuot "105" markkinahinta-saatavuus jne kuriositeetit. Näin se toimii parhaiten, ei tarvinnu kuin lukea sun kertomat, niin pääsee heti kärryille, kuin että olisin tuotakin selvittänut tunteja ja tunteja ja päätynyt samaan lopputulemaan-päätelmään.

Minä otan mukaani sen "105" yksilön runkonumeron ensi kerralla (hoidan näitä Kirjaston koneella, eli tähänkin matkaan palaa aikaa 15km päivässä fillaroiden) , niin pääsisi tarkan mallinimen jäljille vihdoin..
    Sen huomasin että runkonumero oli "2-osainen" ja muutenkin oudon oloinen , ei kovin tuttu merkitsemistapa minulle mopo-mp-auto ihmisenä (masinisti-mobilisti harrastajana) , noh tämäkin selvinnee ajallaan..
    Anyway, Kys fillarissa näemmä paljon Made in Taiwan osia, ja vakiona Alivio BB5 jarrusatulat. AlexRims vanteet-kehät.

Relaa! Ei kannata ottaa projekteista paineita.
    Jos sudenkuopista varoittelijat ajetaan pois, niin aina joku astuu ansaan..

Sitä vaan että ne Tunturin kumit ovat varmaan kokoa 26 x 1 1/2 (650B), eli jälleen nimellä 27.5" yleistynyt 650B

Voi rassukka, älä raivoa jos homma ei ole hanskassa. Kannattaa tosiaan opetella nuo osien nimet alkuun, perustermistö on usein kaiken alku ja juuri, kun ne hanskassa niin muidenkin helppo ymmärtää. Lisäksi referoi tekstiä, jos kieli ei ihan hanskassa niin älä kirjoita novelleja vaan lyhyitä ja selkeitä kysymyksiä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Merida CX90 Katso viesti
    ...
    Ei ole "27 ei ole "24 eikä ole "26. en ole kerennyt Googlettaa vanhan Nokian päälykumen koodilla,
    ...
    Vanhempien pyörien osiin liittyvissä asioissa hyvä apu on https://sheldonbrown.com , renkaiden kokomerkinnöistä https://sheldonbrown.com/tire-sizing.html

Lisäys: tuo toinen linkki on opettavainen ihan rallienglannikin

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    Vanhempien pyörien osiin liittyvissä asioissa hyvä apu on https://sheldonbrown.com , renkaiden kokomerkinnöistä https://sheldonbrown.com/tire-sizing.html

Lisäys: tuo toinen linkki on opettavainen ihan rallienglannikin
    v -90 on Tunturilla 26" renkaita: 37-590,54-571,32-597 ja tietysti 559 ja 584
    retkupyöräilijä

^Yleisesti puhuttiin 27":sta. Viimeinen moisilla oli elämäni huonoin pyörä, Cressun ns. retkipyörä maailman paskimmilla Positronin vaihteilla. Aikansa kutakin.

Samanlaisia aiheita

1. Onnettomuuksia ja muita suru-uutisia
    By rhubarb in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 11218
    Viimeinen viesti: 23.01.2025, 16.47
  2. Vastaukset: 308
    Viimeinen viesti: 31.07.2023, 09.07
  3. Helkama Soma, keskiön avaus, apua tarvitaan
    By Pasi Kokkonen in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 4
    Viimeinen viesti: 04.05.2020, 21.23
  4. Onko muita pyöräilybloggaajia?
    By L'una in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 91
    Viimeinen viesti: 07.05.2019, 18.21
  5. Apua/ehdotuksia tarvitaan pyörän valintaan
    By Ezqal in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 13
    Viimeinen viesti: 15.08.2017, 13.43

Aiheen tagit

Kirjanmerkit