Onko monilla tapahtunut vastaavaa kuin alla olevissa kuvissa, eli ketjulukko murtunut keskeltä?
https://gifyu.com/image/SbCZU
https://gifyu.com/image/SbCZZ
Tämä siis tapahtui eilen fatbikessa kun polkaisin vähän lujempaa lumisella pinnalla kokeillakseni onko liukasta ja sutiiko. No ei sutinut ja samalla ketju katkesi, taisi olla itse asiassa parinkymmenen vuoden semi-aktiivipyöräilyni ensimmäinen kerta kun sain ketjun katkeamaan vaikka tulee maastossa ja maantiellä melko paljon poljeskeltua. Onneksi olin suht lähellä kotia eikä ketjun katketessa äkillisesti tullut muuta vahinkoa. Voima polkastessa ei mikään kovin suuri mielestäni ollut, perus kesäisellä maastolenkilläkin tulee varmasti enemmän voimaa ketjuun.
Tämä shimanon 10spd ketju oli aika uusi ja vähän ajettu, vaihdettu elokuussa 2021 ja en varmaan yli 500 km ole sillä ajanut. Ketjulukkokin oli melko uusi, ehkä noin vuoden tai kaksi vanha ja en usko, että yli 2000km on tuolla ajettu.
Yllätyin aika paljon, että se oli tuo ketjulukko, joka hajosi ja vielä juuri tuosta kohtaa. Olisin olettanut, että tuo ketjulukko on vahvempaa kuin itse ketju ja todennäköisin kohta mistä ketju katkeaa on itse ketju ketjutappien kohdilta.
Ei ollut varmasti ketjulukko auennut polkiessa, koska kaikki osat oli ketjussa kiinni juuri niillä paikoilla kuin pitääkin kun sen maasta nostin. Eli metalli oli vain murtunut reiän kohdalta. Olen kyllä huomannut, että kyllä nämä ketjulukot venyvät vähän käytössä kuten ketjutkin. Kerran olen vaihtanut ketjulukon siitä syystä, että uusi ketju ei sulavasti pyörinyt ja syyksi osoittautui ketjulukko, joka ketjuvenymämittarilla oli selvästi venynyt. Valmistajahan taitaa suositella, että noita ketjulukkoja pitäisi vaihtaa sen jälkeen kun se on kolme kertaa avattu, mikä kuulostaa kyllä hirveältä haaskuulta omasta mielestäni. Harvoin ketjua irrotan pyörästä sitä putsatakseni ja samaa ketjulukkoa olen käyttänyt joissain pyörissä varmaan ainakin viidessä eri ketjussa ilman ongelmia.
En nyt muuta selitystä tälle keksi kuin, että ketjulukko ei sitten ollutkaan kovin uusi vaan joku vuosia vuosia vanha, joka sitten useiden vuosien metallin väsymisen takia murtui. Joitain kommentteja löysin, että nämä kestäisivät noin 3000-4000 km ja sen jälkeen voi tulla murtumia. Kauanko muilla on nämä ketjulukot kestäneet enimmillään?
Kirjanmerkit