Tervehdys, uusi naama tällä foorumilla, työmatkapyöräilyä tulee harrastettua kesät talvet ja varusteet on kunnossa. Varusteurheiluahan tämä on suurimmaksi osaksi
Sain työnantajalta lahjaksi Suunto 9 Peak älykellon "Sako 100" kaiverruksella, ovh 569€, eli ihan mukava lahja. Olen kuullut, että toiset ovat saaneet joululahjaksi työnantajalta puolikkaan joulutorttua tai muuta vastaavaa, joten kyllä tämä piristi mieltä.
Tässä muutama havainto viikon aktiivisen käytön jälkeen tästä kellosta. En pyri mihinkään kaiken kattavaan arvosteluun, sillä netti on niitä pullollaan, ihmisiltä, joilla on tietoa ja näkemystä verrata tätä kelloa myös muiden valmistajien tuotteisiin.
Tässä oma kokemus - varsin toimiva peli. Itselle tärkeintä älykellossa on syke, matka, nopeus ja reittitiedot sellaisessa formaatissa, että ne saa omalle koneelle ladattua analysointia varten. Tähän tarkoitukseen toimisi mikä tahansa puolet halvempi laite, joten onko järkeä maksaa tästä kellosta lähes 600€? Omasta mielestäni ei ole, mutta koska sain tämän lahjaksi, en valita. Onhan tämä tyylikäs, varmaan kestävä ja laadukas kotimainen tuote, istuu hyvin ranteeseen ja tätä voi pitää 247. Maksaahan joku Paneraistakin 5000€, joka ei tee mitään muuta kuin näytä aikaa.
Suunnon appi on loistava, sieltä näkee kuukausittaiset tilastot urheilusuoritusten määrästä, kunnon kehityksestä, johon Suunto käyttää jotain algoritmia, unen seurantaan on monta työkalua, sykkeen näkee 24h ajalta, urheilusuorituksia voi asettaa julkiseksi, jolloin lähimaaston muut urheilijat pääsevät vittuilemaan paskalle kunnollesi. Noi ei vaan, pelkkää tsemppiä on tullut muilta ihmisiltä.
Unen laadusta appi näyttää keskisykkeen, minimisykkeen, unen keston, syvän unen ja yölliset heräilyt. On ihan jännä katsoa, miten se oma syke käyttäytyy yön aikana. Kaltaiselleni unihäiriöiselle tästä saattaa olla jotain hyötyä, mielenkiintoista se on joka tapauksessa.
Urheilusuoritukset näkee kartalla, keskinopeus, maksiminopeus, keskisyke, sykealueet, korkeuskäyrä ja muutama kaupallinen kuntoa seuraava härpäke näkyy sovelluksessa kätevästi. Kyllä tämä appi siis kertoo kaiken oleellisen urheilusuorituksesta. Kätevää on, että sen suorituksen voi jakaa kuvana, tai linkkinä tähän tapaan.
Sovelluksen asentaminen ja kellon käyttöönotto onnistuu muutamassa minuutissa. Sitten ei muuta kuin polulle. Itse kellon käyttöliittymä on melko minimalistinen. Idea lienee, että se kännykän appi näyttää kaiken oleellisen. Tärkeimmät toiminnot löytyvät painikkeiden avulla nopeasti, esim. urheilusuorituksen aloittaminen. Muutama epäloogisuus tässä on, esim. kaikkiin näkymiin ei pääse niillä painikkeilla, vaan pitäisi hoksata siltä kosketusnäytöltä hipaista alaspäin. Kosketusnäyttö on vähän hidas, ei ainakaan omalla sormellani joka kerta reagoi ja tuntuu vähän jäykältä. Mutta siis ne tärkeimmät ominaisuudet sieltä kyllä löytyy nopeasti. Urheilusuorituksen aikana voi näytöltä seurata aikaa, sykettä, nopeutta ja matkaa, eli siis kaikki oleellisimmat, vaikka itse en pyöräillessä kylmässä juurikaan viitsi hanskoja riisua pällistelläkseni sitä näyttöä. Kierrosaikoja voi tallentaa yhdellä napin painalluksella, kuten kuuluukin.
Navigointiominaisuus tästä löytyy, jota itse en ole käyttänyt lainkaan. Jos olen oikein käsittänyt, niin sieltä appista voi tallentaa reittipisteitä, joihin sitten kello opastaa. Itselleni täysin turha ominaisuus. Samoin tässä on innovatiivisena esitelty "snap to route" toiminto, joka ilmeisesti toimii siten, että appista tallennetaan reitti, jota sitten voi seurata. Tämäkin minulle turha ominaisuus.
Säätietoja mainostettiin Suunnon sivuilla. Toki tämä kello piippaa ja ranteessa värähtää parin tunnin välein ja näyttöön ilmestyy oman sijainnin lämpötila ja teksti että lue lisää, mutta en ole vielä keksinyt miten sitä säädataa pääsisi tutkimaan enemmän. Oma sää-välilehti olisi kellossa ihan kätevä, varsinkin vaeltajille, joille säätiedot voivat olla elämän ja kuoleman kysymys. Joten vähän jää mysteeriksi, mikä tuo säätiedotteen funktio oikein on. Myrskyvaroitus tästä löytyy ja se hälyttikin tänään ennen kuin lähdin töihin, mutta eipä ollut tuulta nimeksikään, edes lunta ei satanut taivaalta, joten oli väärä hälytys.
Siinä ne oleellisimmat havainnot reilun viikon todella aktiivisesta käytöstä, voin suositella lämpimästi, jos vain kukkaro kestää. Nukun tämän kellon kanssa, enkä riisu sitä edes saunassa. Ranteessa 247. Seuraavaksi nörteille asiaa.
Suorituksen gpx-tiedoston saa ulos appista joko kännykkään ladattuna tai linkkinä Suunnon pilvipalveluun, joten sen saa koneelle helposti. XML-formaatissa oleva tiedosto tarjoaa sekunnin välein pisteen sijainnin, korkeuden ja sykkeen. Kuljetun matkan ja nopeuden saa laskettua näistä tiedoista. Itse käytän Linuxia, ja ainakin GPX Viewer näyttää ymmärtävän tätä tiedostoa ja näyttää sen reitin kartalla oikein kivasti. Koska rakastan dataa, tein perlillä pienen skriptin, joka muuntaa sen XML-datan gnuplotin, taulukkolaskentaohjelmien ja muiden sovellusten paremmin ymmärtämään muotoon. Tässä linkki mun pieneen projektiin githubissa. Olen amatööri, en ammattilainen, joten mun koodia saa aivan vapaasti haukkua. Tärkeintä itselle on, että se toimii. Tästä on se ilo, että pääsee gnuplotilla piirtämään omasta urheilusuorituksesta jänniä kaavioita, johon se Suunnon appi ei pysty. Vai mitä tykkäätte tästä 3D kaaviosta pyöräillystä reitistä:
Tästä kaaviosta taas näkyy korrelaatio korkeuden, nopeuden ja sykkeen välillä:
En tiedä mikä siinä oikein on, mutta ainakin itse tykkään datasta ja onhan tässä vain taivas rajana, kun kerran on sen datan oppinut lukemaan sieltä gpx-tiedostosta oikein.
Ja nyt etsimään sitä joulun rauhaa, jos se löytyisi pimeältä lenkkipolulta ledivalon valaistessa maastoa. Shalom!
Kirjanmerkit