Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 31

Aihe: Hookless

  1. #1
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    12.978

    Hookless

    Miten tuollainen "Hookless" vanne eroaa käytössä perinteiseen verrattuna? Toimiiko samat renkaat ja onko helpompi asentaa/litkuttaa?

  2. #2
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Miten tuollainen "Hookless" vanne eroaa käytössä perinteiseen verrattuna? Toimiiko samat renkaat ja onko helpompi asentaa/litkuttaa?



    Periaatteessa hookeless on suunniteltu ainoastaan tubeless käyttöön. Tossa aika pitkä kirjotus aiheesta.

    https://www.bikeradar.com/features/h...road-tubeless/

  3. #3
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    12.978
    ^Ulkoinen olemus ei epäselvä mutta juuri renkaiden yhteensopivuus... Lähinnä mitkä sopii ja mitkä ei...
    nure muokkasi tätä : 23.11.2021 at 13.24

  4. #4
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    121
    Vaatii hookless-hyväksytyt renkaat, jotta vanne-rengas -yhdistelmä toimii "varmasti". Sisuria voi toki käyttää em. ulkorenkaan sisällä, jos tulee sellainen rengaskiipeli, mistä ei pelkällä litkulla ja kamelinpaskalla selviä.

    Ja ihan varmasti osa hookless-hyväksymättömistä renkaista toimii hookless-vanteilla, etenkin maastopuolella. Riskin realisoituminen vaan saattaa tehdä kipeää.

  5. #5
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    20.807
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ViP Katso viesti
    Vaatii hookless-hyväksytyt renkaat.....
    En ole ikinä törmännyt tuohon asiaan. Kolmilla eri hookless-kiekoilla olen surutta käyttänyt sekalaista settiä renkaita.

    Mistä tuo hyväksyntä käy ilmi? Onko merkitty renkaaseen jotenkin?


  6. #6
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    9.578
    Eiköhän tuo ole tärkeämpää maantiepuolella, jossa paineet vähän korkeammat.

  7. #7
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    12.978
    Mielestäni esim. jotkin Contin maantierenkaat ei toimi/suositella... Jotain vastaavaa myös tuossa Kuminauhan linkkaamassa artikkelissa oli myös mainittu...

  8. #8
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.570
    Joskus ollut renkaat käytössä, joiden kyljessä oli maininta, että saisi asentaa vain koukullisille vanteille, nuo jo ajettu loppuun enkä muista kenen valmiste oli.

    Renkaiden tiedoissa paperilla tai ruudulla harvoin mainitaan mitään asiasta, löysin yhden melkoisella hakemisella,
    https://www.bikeplanet.fi/zipp-g40-x...-gravel-rengas

    Löytyypä muitakin, tais ollakin contin maantierenkaat nuo jo hävitetyt, tässä sentään jotain tähän liittyvää,
    https://powerfactory.fi/pyoraily/ren...-tubeless.html

    Joutuu renkaiden ja vanteiden yhteensopivuuttakin hitusen miettimään, ainakin paineiden kanssa.

  9. #9
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Eiköhän tuo ole tärkeämpää maantiepuolella, jossa paineet vähän korkeammat.
    Näin mäkin olen sen ymmärtänyt. Eikös esim kaikki Mavicin tubeless kehät ole hookles(pois lukien maantie, niistä en tiedä mitään).

    Sen olen ainakin huomannut että mavicin hookles kehille on molemmat renkaat ollu todella tiukkoja laittaa(wtb ja schwalbe)

  10. #10
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    258
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    En ole ikinä törmännyt tuohon asiaan. Kolmilla eri hookless-kiekoilla olen surutta käyttänyt sekalaista settiä renkaita.

    Mistä tuo hyväksyntä käy ilmi? Onko merkitty renkaaseen jotenkin?
    Continentalin nastarenkaissa luki kyljessä, että vain koukullisille vanteille.

  11. #11
    Samoin huomasin gp5000 kyljessä tekstin että vaatii koukullisen vanteen.

  12. #12
    Liittynyt
    02/2021
    Paikkakunta
    Pohjoinen
    Viestit
    392
    Hookless - taas on markkinamies keksiny yhden turhakkeen millä koijata apinaa. En tuu ostaan, ikinä...
    “It never gets easier, you just go faster” – Greg LeMond
    -J.Kani

  13. #13
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    9.578
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Joni Kani Katso viesti
    Hookless - taas on markkinamies keksiny yhden turhakkeen millä koijata apinaa. En tuu ostaan, ikinä...
    Niin, eihäne ne edes toimi marawintereiden kanssa. Ihan pskt.

  14. #14
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    12.978
    ^Testasiks?

  15. #15
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.570
    Ei taida olla enää uusissa mummiksissakaan hookless-vanteita?

  16. #16
    Liittynyt
    06/2005
    Paikkakunta
    kokkola
    Viestit
    234
    Hookless vanteen etuja ovat:
    - Hiilikuituisena helpompi valmistaa, mikä johtaa kevyempään rakenteeseen ja todennäköisesti myös kestävämpään.
    - Rengas asettuu aerodynaamisesti paremmin vanteeseen, millä on varsinkin edessä merkitystä.

  17. #17
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Ei taida olla enää uusissa mummiksissakaan hookless-vanteita?
    Onneksi ei. Lähtee melkoinen jysäys, kun rengas luiskahtaa vanteelta. Sitä riskiä ei halua kauppapyörään, niin mummiksen vanteet vaihtui kauan sitten.

  18. #18
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    12.978
    ^^Kestävyyttä en allekirjoita, tuo "koukku" voi toimia profiilin lailla jäykisteenä, IMO...

  19. #19
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    265
    Omat mielipiteet ei vielä tarkoita että olisi oikeassa.

  20. #20
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    20.807
    Tässä on ehkä hyvä huomioida, että hookless-vanteet eivät ole (ainakaan toistaiseksi) laissa ja asetuksissa määrätty pakollinen varuste ja niille on vaihtoehto.

    Jos "hookless" tuntuu epäkiinnostavalta, epämääräiseltä ja pelottavalta ei siihen pidä ryhtymän.

    Yritetään ymmärtää toisiamme, jotkut vain arastelevat uutta ja erilaista, vrt. levyjarrut, tubeless...

    Hookless rules


  21. #21
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    12.978
    Föhn, ehkä kunnolla herättyäsi tajuat etten edes väittänyt moista...

  22. #22
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    3.747
    Alumiinisissä Hookless-vanteissa on sellainen selkeä huono puoli, että vanteen reunat on niissä terävät verrattuna perinteiseen vanteeseen. Varsinkin krossirenkailla, joissa iskupituutta ei ole niin paljoa kuin paksummissa renkaissa, snakebite-riskin vuoksi pitää hooklessien kanssa käyttää isompia paineita kuin mitä perinteisten kanssa voisi.

    Potentiaalisesti ne reunat myös denttaa linttaan helpommin, mutta siitä mulla ei ole (vielä) kokemusta
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  23. #23
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.570
    Reunat, kantit ovat paljon terävemmät kuin aiemmin oli vanteissa, renkaanvaihtoonkin nuo vaikuttaa, elämä oli ennen helppoa.

  24. #24
    Liittynyt
    02/2021
    Paikkakunta
    Pohjoinen
    Viestit
    392
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti klemola Katso viesti
    Hookless vanteen etuja ovat:
    - Hiilikuituisena helpompi valmistaa, mikä johtaa kevyempään rakenteeseen ja todennäköisesti myös kestävämpään.
    - Rengas asettuu aerodynaamisesti paremmin vanteeseen, millä on varsinkin edessä merkitystä.
    Jokunen ms lähtee km matkalla, vuu-uh...
    “It never gets easier, you just go faster” – Greg LeMond
    -J.Kani

  25. #25
    Liittynyt
    08/2007
    Viestit
    473
    Laitetaan Joni Kanin mutuilun sekaan vähän omakohtaisia kokemuksia hooklessista maantiellä (Zipp 303s ja nakkeina nimellisesti 30mm ohutkylkisiä). System weight mulla vähän päältä 100kg, painetta edessä n. 4,2 ja takana n. 4,5. Ei pompota eikä kantatessa taitu alle, mikä oli itselle aikamoinen jymy-yllätys. Tietysti tossa on tubelessillakin osuutensa, mutta alhaisten paineiden edut ilman haittapuolia on kyllä aika kovaa kamaa. Sisurit, tuubit ja tubeless w/hooks kokeiltu myös.

  26. #26
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    265
    ^ Ja rengas tuntuu muodoltaan erilaiselta verrattuna kynnelliseen kiekkoon verrattuna. Liekkö sitten pseudoa? En tiedä. Vertailu sinänsä epäreilu koska kiekkokin eri mutta siltä tuntuu. Ja noille sekunneille yks ja sama. Merkitystä on enemmän sillä miten se rengas/kiekko kytkeytyy tiehen. Vauhdin tietysti laskematta.

  27. #27
    Liittynyt
    08/2007
    Viestit
    473
    ^Veikkaan, että pompottamattumuus ja taittumattomuus kumpuaa juurikin renkaan muodosta vanteella. Omalla kohdalla vauhtia lisää matkan venyessä pitkälti tietä silottavat ominaisuudet. Tässä tietysti runkokin jeesaa. Aero tulee enimmäkseen muualta, esim. ajoasennosta.

  28. #28
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Tässä on ehkä hyvä huomioida, että hookless-vanteet eivät ole (ainakaan toistaiseksi) laissa ja asetuksissa määrätty pakollinen varuste ja niille on vaihtoehto.
    On tietenkin ihan pakko ostaa, kuten sähkövaihteet, hiilikuiturunko ja levyjarrut yms. yms.

  29. #29
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    9.578
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuplaO Katso viesti
    Laitetaan Joni Kanin mutuilun sekaan vähän omakohtaisia kokemuksia hooklessista maantiellä (Zipp 303s ja nakkeina nimellisesti 30mm ohutkylkisiä). System weight mulla vähän päältä 100kg, painetta edessä n. 4,2 ja takana n. 4,5. Ei pompota eikä kantatessa taitu alle, mikä oli itselle aikamoinen jymy-yllätys. Tietysti tossa on tubelessillakin osuutensa, mutta alhaisten paineiden edut ilman haittapuolia on kyllä aika kovaa kamaa. Sisurit, tuubit ja tubeless w/hooks kokeiltu myös.

    Olihan hyvä postaus.

  30. #30
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    3.747
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuplaO Katso viesti
    ^Veikkaan, että pompottamattumuus ja taittumattomuus kumpuaa juurikin renkaan muodosta vanteella. Omalla kohdalla vauhtia lisää matkan venyessä pitkälti tietä silottavat ominaisuudet. Tässä tietysti runkokin jeesaa. Aero tulee enimmäkseen muualta, esim. ajoasennosta.
    Jos vanteiden sisäleveys on sama, on renkaiden muotokin sama, mutta jos vertaat ulkomitaltaan saman levyisiä hookless- ja ei hookless-vanteita toisiinsa on niissä toki eroa.

    Mulla oli jonkin aikaa DT:n alumiinisilla hookless-vanteilla ja Hedin Belgium Plussilla Steilacoomit samaan aikaan. Dt:n sisäleveys on 22 mm ja Hedin 21,5 mm eikä niiden kanssa ainakaan renkaissa ollut mitään mitattavaa saatikka ajossa tuntuvaa eroa.

    Suurin ero noissa on se, että hooklessien kanssa pitää olla enemmän painetta, koska se terävä reuna paskoo renkaan kyljet helpommin.

    Vanteiden reunan korkeuksissa on myös jonkin verran eroja eri vanteiden välillä, siis sieltä tubeless”hyllyn” pohjalta vanteen ulkoreunaan ja silläkin on vaikutuksensa siihen, että miten rengas asettuu vanteelle.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •