Näyttää tulokset 1 - 28 / 28

Aihe: Timolle "maraton"- / "down country" -täysjousto?

Timolle "maraton"- / "down country" -täysjousto?

Hei kanssapyöräilijat,

Foorumin ”Down-country -pyörä” -ketjua on tavailtu, mutta ajattelin kuitenkin aloittaa uuden ketjun omille tarpeilleni.

Nyt haetaan minulle (189 cm pitkä 4-kymppinen ”aktiiviharrastaja”) potentiaalista korvaajaa nykyiselle täysjoustumaasturille eli Santa Cruzin Tallboy 2:lle (ks. geometriatiedot https://geometrygeeks.bike/bike/sant...y-2-2013-2016/). Nykyinen pyörä on XXL-kokoinen ja varustettu 120 mm keulalla, kuitukiekoilla ja asiallisilla osilla. Nykyinen pyörä tarjoaa hyvän asennon polkemiseen, mutta on ehkä vähän turhan iso pikkunäppärään kannon ja kiven kiertämiseen. Nykyistä pyörää hankittaessa pääsin kokeilemaan myös XL-kokoista, ja siinä tilanne oli vähän päinvastainen: asento tuntui polkemiseen vähän ahtaalta, mutta olisi kiven kierrossa luultavasti toiminut paremmin.

Hakusessa olevan pyörä lienee ns. ”down country”- tai ehkä vielä enemmän ”maraton” -tyyppinen. Haussa on pyörä seuraavilla ominaisuuksilla:

• Etenee tasaisella mutta ”röykkyisellä” polulla mukavasti ja tehokkaasti – tai tehokkaasti ja mukavasti, kumpi sitten sattuukaan minäkin päivänä olemaan tärkeämpää. ”Röykkyinen” tarkoittaa tässä pientä (nyrkin kokoisesta (vauvan) pään kokoisen) kiveä, juurta ja kantoa – ei mitään isompia droppeja tai hyppyreitä. Tampereella referenssinä voisi toimia Kaupin juurakot, Lamminpään ”pallomeri” tai Hallilan/Suolijärven polut.
    • Nousee ylämäkeen niin hyvin, että teknisenkin mäen päälle pääseminen nykyistä varmemmin ja nopeammin jää varmasti kiinni kuskista eikä pyörästä.
    • Hissitolppa vakiona.
    • Runkokolmion sisään mahtuu kaksi vesipulloa.
    • Joustoa lähtökohtaisesti noin 120 mm kummassakin päässä.

Eli haussa on pyörä, joka on ennemmin kisakireästä XC-tykistä vähän pidemmällä joustolla ja ronskimmilla komponenttivalinnoilla ”beefed up” maraton-pyörä, kuin trail-pyörästä ”kiristetty” enemmän alamäessä kotonaan oleva fillari. Pyörällä ei tarvitse pystyä ”lähettämään” ”hyndästä” sokkona kivikkoon – vanhan setämiehen itsesuojeluvaisto ei anna periksi tähän. Pyörä saattaa joskus eksyä paikallisen ilta-XC:n lähtöviivalle, ehkä mara-cupin tai Tahkon/Syötteen pitkien matkojen lähtöviivalle, mutta lähinnä omille lyhyemmille ja joskus pitkillekin (4+ tuntia) lenkeille.

Kartoitan tosiaan nyt vaihtoehtoja, ja pyytäisinkin kommentteja alla oleviin löytämiini pyöriin ja ehdotuksia muista vaihtoehdoista. Pyörää ei tarvitse saada nyt, mutta ensi kesäksi se olisi kiva saada. Aikataulua ja budjettia ei ole lukittu, vaan pohditaan niitä sitten seuraavassa vaiheessa.

Nykyinen kärki on:

Muita kiinnostavia vaihtoehtoja:

Vielä muita katseltuja vaihtoehtoja:

Eli löytyykö palstalta kommentteja tai muita ehdotuksia? Ja ennen kaikkea: ovatko nykyiset pyörät ”parempia” kuin vuosina 2013-2016 valmistettu Tallboy 2?

Tallboy 4. Nykygeo antaa vauhtia enemmän niin hyvä olla reserviä mutta ei liikaa.

Nykyiset pyörät on ainakin erilaisia tuohon sinun pyörään verrattuna. Uudessa sulle sopivan kokoisessa downcountry-pyörässä on akseliväli ainakin 10 senttiä pidempi, reach 5 senttiä pidempi, keulakulma 5 astetta löysmpi ja satula edempänä keskiöön nähden. Tuntuma on taatusti erilainen ja alamäkeen noilla uusilla uskaltaa losauttaa paljon kovempaa koska tuo akselivälin kasvu tulee käytännössä kaikki etupyörän siirtymisestä reilusti eteenpäin. Tosi syheröisillä poluilla saattaa uudet pyörät aluksi olla vähän pitkän ja kömpelön oloisia mutta ylämäissä tul satulan siirto eteenpäin on kyllä luonnollisen ja tehokkaan tuntuinen homma. Itse pyörävalintaan en osaa oikein auttaa mutta kannattaa varautua siihen, että tuntuma muuttuu joka tapauksessa reilusti.

no hemmetti, en kyllä tiedä mikä varsinaisesti Timolle sopisi

Cubea pääsisit ehkä testaamaan.
    Canyon saattaisi ehtiä ensi kesäksi ja sillä on myös hinta (ja hyvä hinta-laatusuhde).
    Noilla muilla ei ole hintaa eikä saatavuutta.

Itse valitsisin Pirkanmaan poluille tuon Lux Trailin. Taatusti hyvä ja kuten mainostetaan, pidennetty versio xc-tykistä ja lisää joustoa samalla. Oliko jotain muuta eroa? Ainakaan kaikissa perus Luxeissa ei ole hissitolppaa vakiona, tuossa on.

Revel Ranger on kehuttu juurikin tuossa "down country" kategoriassa. Itsellä pidempi joustoisempi Rascal ja voin ainakin merkkiä suositella. Linkusto todella asiallinen ja rungon laatu hyvä.

https://www.revelbikes.com/our-bikes/ranger/

Mikäli kiinnostaa niin nakkaa viestiä Dust on trails sivujen kautta Ranskaan. Vastailee nopeasti ja keskustelee hinnasta.

Timoista en tiedä, mutta ite laittaisin tohon use caseen Ibis Ripley 4:n tai Exien. Itellä Ripley 4 130mm keulalla, ja on kyl aika yleispätevä vehje ja kiipeää todella hyvin. Jos toi liian "trail", ni sit Exie.

2022 Scottin Sparkki. Suomen saatavuudesta en tiedä, mutta Hawaii.ee:stä saanee vielä tilattua.

Timona mä varaisin mtbcentrestä 2022-mallin Yeti SB115:n.

jos olisin "Timo", niin varmaan ottaisin googlen kauniiseen käteen ja menisin pyöräkauppaan demottamaan pyöriä oman budjetin nojalla

Täällä Timo on tykännyt Tallboy 4:stä hiilarikiekoilla. Joku sanoo että enempi trail ku xc. No enpä tiiä mutta kyllä sillä hyvän kyydin saa.

Terveisin Timo (190 cm)

(ja XL TB)

p.s. Hienosti taipuu mutkaisilla poluilla.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    zort muokkasi tätä : 11.10.2021 at 18.42
    ​Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
    Brian Clough: "Even educated fleas do it."

Kiitoksia vastauksista ja ehdotuksista!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti StevieRayVehkakoski Katso viesti
    Nykyiset pyörät on ainakin erilaisia tuohon sinun pyörään verrattuna. ...
    Kiitos tästä! Jotain tämän suuntaista olin ajatellutkin, mutta hyvä kuulla se jonkun muun sanomana.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pohje Katso viesti
    Cubea pääsisit ehkä testaamaan.
    Canyon saattaisi ehtiä ensi kesäksi ja sillä on myös hinta (ja hyvä hinta-laatusuhde).
    Noilla muilla ei ole hintaa eikä saatavuutta.

Itse valitsisin Pirkanmaan poluille tuon Lux Trailin. Taatusti hyvä ja kuten mainostetaan, pidennetty versio xc-tykistä ja lisää joustoa samalla. Oliko jotain muuta eroa? Ainakaan kaikissa perus Luxeissa ei ole hissitolppaa vakiona, tuossa on.
    Ainakaan RTechillä Cuben testaaminen ei kuulemma onnistu ennen ensi kesä- vai oliko heinäkuuta. Eipä ne Cuben pyörät muutenkaan kauheasti sytytä. Canyon Lux Trail on tosiaan kohtuullisen korkealla listalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti elbe Katso viesti
    Revel Ranger on kehuttu juurikin tuossa "down country" kategoriassa. Itsellä pidempi joustoisempi Rascal ja voin ainakin merkkiä suositella. Linkusto todella asiallinen ja rungon laatu hyvä.

https://www.revelbikes.com/our-bikes/ranger/

Mikäli kiinnostaa niin nakkaa viestiä Dust on trails sivujen kautta Ranskaan. Vastailee nopeasti ja keskustelee hinnasta.
    Tää on uusi tuttavuus ja vaikuttaa mielenkiintoiselta. Pitää tutustua tarkemmin!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Roto Katso viesti
    Timoista en tiedä, mutta ite laittaisin tohon use caseen Ibis Ripley 4:n tai Exien. Itellä Ripley 4 130mm keulalla, ja on kyl aika yleispätevä vehje ja kiipeää todella hyvin. Jos toi liian "trail", ni sit Exie.
    Ibis-pyörät pääsi unohtumaan, kiitos muistutuksesta. Tuo Exie alkoi kiinnostamaan!

Lisäksi ehdotettu Scottia, Yeti SB115 (oli tutustuttu, ei herättänyt ihmeempää kiinnostusta, pitänee katsoa uudestaan) ja Tallboy 4:sta (jos Santa Cruz, niin kyllä se on Blur TR) - kiitos mielipiteistä!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti bike futurist Katso viesti
    jos olisin "Timo", niin varmaan ottaisin googlen kauniiseen käteen ja menisin pyöräkauppaan demottamaan pyöriä oman budjetin nojalla
    Kyllä se google on käynyt kuumana, mutta siitä huolimatta tuli heti muutama uusi ehdotus - se onkin se syy miksi kysyin täältä foorumilta. Ja jos sinä - tai kuka tahansa muu - osaa sanoa, että missä eteläisessä Suomessa sijaitsevassa pyöräkaupassa pääsee demoamaan tai edes näkemään tämän tyypin pyöriä minun koossani, niin kertokaa ihmeessä - Tampereen tutut liikkeet on nimittäin jo käyty läpi. Helpottaisi nimittäin seuraavaa vaihetta, kun alan jossain kohtaa selvittämään minua nettisurffailun perusteella eniten kiinnostavien vaihtoehtojen myyjiä tai saatavuutta ylipäätään...

Kiitos tähän mennessä annetuista vastauksista ja jos on lisättävää, niin kuuntelen (siis luen) edelleen mielelläni!

Niin, ja nimimerkillä "Hissitolppa-noviisi" kyselen: Onko 100/125 mm liikematka hissitolpassa minun (189 cm) kokoiselle kuskille turhan vähän? Kerran olen kokeillut hissitolpallista pyörää, enkä päässyt sillä lyhyellä kokeilulla sinuiksi. Ymmärrän kyllä potentiaaliset hyödyt, mutta kun kokemusta ei ole eikä kauheasti testimahdollisuuksiakaan sopivan kokoisella pyörillä tule vastaan, niin kysyn foorumilta.

Bikeshopista Sais oiz tr:n koeajoon L-koossa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TimoP Katso viesti
    Kiitoksia vastauksista ja ehdotuksista!

Niin, ja nimimerkillä "Hissitolppa-noviisi" kyselen: Onko 100/125 mm liikematka hissitolpassa minun (189 cm) kokoiselle kuskille turhan vähän? Kerran olen kokeillut hissitolpallista pyörää, enkä päässyt sillä lyhyellä kokeilulla sinuiksi. Ymmärrän kyllä potentiaaliset hyödyt, mutta kun kokemusta ei ole eikä kauheasti testimahdollisuuksiakaan sopivan kokoisella pyörillä tule vastaan, niin kysyn foorumilta.
    Jos on tähän asti ajanut ilman hissitolppaa niin ei sitä varmasti osaa kaivata ja jos ajelee helppoja polkuja yksinomaan eikä yritäkään mennä vaikeista kivikoista ym. alas niin ei sitä edes tarvitse. Sitten taas on kun on tottunut ajamaan hissitolpan kanssa niin tuntuu aivan hirvittävältä ajatukselta ajaa ilman kun tosiaan ihan automaattisesti laskee penkin alas vähänkään hankalammissa alamäissä. 100-125mm riittää varmasti siihen että pääsee satulan taakse turvallisesti alamäissä varsinkin jos tähän asti on ajanut ilman. Onhan se mukavaa kun satulan saa ihan kokonaan haaroista pois 150-200mm dropperilla mutta jos ei rysäytellä downhill-kisaa niin vähemmälläkin pärjää varsin hyvin.

Banshee Phantom V3 - The original down country, short travel 29er.
    https://www.bansheebikes.net/phantom-v3
    https://www.bansheebikes.com/phantom-v3
    routaisten peltojen pehtoori

Jos olisin Timo, menisin Hesoihin kokeileen tuon.
    https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/pol...m-dc-carbon-r/

Samoilla ajatuksilla Timon kanssa liikkeellä. Odottelen Transition Spurria saapuvaksi. Kävin Porvoossa kokeilemassa ja tuntui loistavalta vehkeeltä. Menee pari pulloa. Toinen teline paikka on keskiön alapuolella. 185cm pitkänä otin L koon joka tuntui lyhyellä testillä ihan passelilta. Reach on nykytyyliin melko pitkä mutta pyörä tuntui ketterältä ja kevythän tuo on joten matka taittuu mukavasti ylös ja alas. Odottavan aika on pitkä kun piti tulla jo syyskuussa. Seuraava erä ilmeisesti tulossa ennen kevättä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tuomo72 Katso viesti
    Samoilla ajatuksilla Timon kanssa liikkeellä. Odottelen Transition Spurria saapuvaksi. Kävin Porvoossa kokeilemassa ja tuntui loistavalta vehkeeltä. Menee pari pulloa. Toinen teline paikka on keskiön alapuolella. 185cm pitkänä otin L koon joka tuntui lyhyellä testillä ihan passelilta. Reach on nykytyyliin melko pitkä mutta pyörä tuntui ketterältä ja kevythän tuo on joten matka taittuu mukavasti ylös ja alas. Odottavan aika on pitkä kun piti tulla jo syyskuussa. Seuraava erä ilmeisesti tulossa ennen kevättä
    Itsellä myös Spur varattuna ja keväällä toimitus. Nyt sormet ristiin, ettei toimitukset veny hirveän pitkälle. Oli jo Propainin Hugene tilattuna ja maksettuna, mutta päädyin perumaan sen. Spur on kuumotellut julkaisusta lähtien, niin ajattelin sitten kerralla hoitaa trail-pyöräasian kuntoon. Toi 120 mm riittää kyllä Suomen poluilla ihan mihin vaan. Itsehän en oo pyörää päässyt edes testaamaan vielä, mutta kaikki mahdolliset arviot luettu läpi. Ja kun yhden Transitionin oon aiemmin omistanut, niin mitoitus osuu varmasti hyvin kohdilleen.

Eilen työt haittasivat harrastuksia, joten vasta nyt ehtii taas tänne.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti M A Katso viesti
    Bikeshopista Sais oiz tr:n koeajoon L-koossa
    Oiz TR:n L-koon reach on mun makuun aivan turhan lyhyt, vaikka valmistajan kokosuositus meneekin näköjään 191 cm asti. Kiitos ehdotuksesta!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti StevieRayVehkakoski Katso viesti
    (snip) 100-125mm riittää varmasti siihen että pääsee satulan taakse turvallisesti alamäissä varsinkin jos tähän asti on ajanut ilman. Onhan se mukavaa kun satulan saa ihan kokonaan haaroista pois 150-200mm dropperilla mutta jos ei rysäytellä downhill-kisaa niin vähemmälläkin pärjää varsin hyvin.
    Vähän tähän tyylin olin itsekin ajatellut - kiitos mielipiteestä!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti HarMi Katso viesti
    Banshee Phantom V3 - The original down country, short travel 29er. https://www.bansheebikes.com/phantom-v3
    Jotenkin olin asennoitunut kuituiseen runkoon, mutta... Ei äkkiseltään katsottuna ihan kauheasti sytyttänyt, mutta pitää kyllä tutustua tarkemmin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Jos olisin Timo, menisin Hesoihin kokeileen tuon.
    https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/pol...m-dc-carbon-r/
    Ainakaan tuota linkitettyä pyörää ei ole XL-koossa ja L on ainakin valmistajan suosituksen mukaan mulle pieni. Mutta tää on kyllä kiinnostavan oloinen fillari ja pitää tutustua tarkemmin. Ja hyvä tietää, että tälle(kin) löytyy Suomesta jälleenmyyjä.

Ja sitten oli pari Transition Spur -ääntä. Tämähän oli mun alkuperäisellä listalla ja olen siitä jonkin verran lukenutkin. Pitää jatkaa tutkiskelua...

Hiukan kummastuttaa, että Santa Cruzin Blur TR:stä tai Spessun Epic Evosta ei ole tullut mitään kommentteja - ovatko ne liian peruskamaa eivätkä herätä kommenttia puolesta eikä vastaan?

XC-kurjuuttimet ei ole meidän mieleemme. Yritämme löytää myös iloa sinulle!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Villetre Katso viesti
    XC-kurjuuttimet ei ole meidän mieleemme. Yritämme löytää myös iloa sinulle!
    Mä vähän luulen, että mulle se lähempänä XC-kurjuutinta oleva pyörä tuo enemmän iloa kuin enemmän alamäkiorientoitunut pyörä. Makunsa kullakin.

Täytyy viimeistään viikonlopun aikana koittaa lueskella enemmän täällä ehdotetuista Yeti SB115:sta, Transition Spur:sta, Ripley Exie:stä ja tuosta Mondraker F-Podium:sta. Kiitoksia ehdotuksista!

Mä vähän luulen, että mulle se lähempänä XC-kurjuutinta oleva pyörä tuo enemmän iloa kuin enemmän alamäkiorientoitunut pyörä. Makunsa kullakin.

Täytyy viimeistään viikonlopun aikana koittaa lueskella enemmän täällä ehdotetuista Yeti SB115:sta, Transition Spur:sta, Ripley Exie:stä ja tuosta Mondraker F-Podium:sta. Kiitoksia ehdotuksista!
    Tota taustaa vasten toi Yeti vois olla hyvä vaihtoehto. Onhan se(kin) aika arvokas pyörä, mutta niinhän nää kaikki tuppaa nykyään olemaan. Googlaamalla löytyy varsin kattava Yeti SB115 vs. Transition Spur arvio, jossa otettu myös huomioon minkälaiseen maastoon soveltuvat paremmin.

Mää en kyllä sitä 130mm keulaa pelkäis. Eroa tuskin huomaa 120mm notkuun ainakaan negatiivisessa mielessä. Tärkeintä on että pyörä on suunniteltu sille keulalle. Mää vähän tuon uuden Top Fuelin kanssa olen epäileväinen, että meneekö huonoon suuntaan 130mm keulalla kun kaikki kulmat loivenee.

Edellisessä pyörässä oli 120/120mm. Nyt on 130/110mm ja paljon modernimpi geo. En koe menettäneeni mitään.

Eilen työt haittasivat harrastuksia, joten vasta nyt ehtii taas tänne.

Oiz TR:n L-koon reach on mun makuun aivan turhan lyhyt, vaikka valmistajan kokosuositus meneekin näköjään 191 cm asti. Kiitos ehdotuksesta!

Vähän tähän tyylin olin itsekin ajatellut - kiitos mielipiteestä!

Jotenkin olin asennoitunut kuituiseen runkoon, mutta... Ei äkkiseltään katsottuna ihan kauheasti sytyttänyt, mutta pitää kyllä tutustua tarkemmin.

Ainakaan tuota linkitettyä pyörää ei ole XL-koossa ja L on ainakin valmistajan suosituksen mukaan mulle pieni. Mutta tää on kyllä kiinnostavan oloinen fillari ja pitää tutustua tarkemmin. Ja hyvä tietää, että tälle(kin) löytyy Suomesta jälleenmyyjä.

Ja sitten oli pari Transition Spur -ääntä. Tämähän oli mun alkuperäisellä listalla ja olen siitä jonkin verran lukenutkin. Pitää jatkaa tutkiskelua...

Hiukan kummastuttaa, että Santa Cruzin Blur TR:stä tai Spessun Epic Evosta ei ole tullut mitään kommentteja - ovatko ne liian peruskamaa eivätkä herätä kommenttia puolesta eikä vastaan?
    Itse kun omistan muutaman vanhemman M kokoisen mondrakerin ja kaverin epic evoa lyhyesti kokeilleena se tuntui todella lyhyeltä, ja oli muistaakseni jopa XL koko. Eli jos "vanhasta" geosta tykkää niin mikä jottei, ite en huolisi ja noista muista oon nähny vaan kuvia ja kuullu isojen poikien puhuvan.

Eiku edit. Oonhan mä jonku noin 10km koeajolenkin ajanu tollasella 2019(?) Vuoden top fuelilla, ihan pyörältä tuntui mutta oli myöskin ensi puraisu mihinkään muuhun kun läskipyörään

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Mää en kyllä sitä 130mm keulaa pelkäis. Eroa tuskin huomaa 120mm notkuun ainakaan negatiivisessa mielessä. Tärkeintä on että pyörä on suunniteltu sille keulalle. Mää vähän tuon uuden Top Fuelin kanssa olen epäileväinen, että meneekö huonoon suuntaan 130mm keulalla kun kaikki kulmat loivenee.

Edellisessä pyörässä oli 120/120mm. Nyt on 130/110mm ja paljon modernimpi geo. En koe menettäneeni mitään.
    Kyllä 130 on jo XC kurjuutinta hakevalle aivan liikaa vaikka pyörä olisi moiseksi suunniteltu.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Ja jos yhtään tykkää ylämäestä niin valitsisin mahd kevyttä peliä alle. Toi canyon lux trail on hintaansa nähden erittäin mielenkiintoinen peli.
    Mä ajelen ilokseni puijoa ylös ja alas koska mäet tuntuu nousevan kivasta 11.5kg täpärillä. 120mm keula on riittänyt mainiosti siihen mihin pää kestää. Mulla on 100mm hissitolppa ja silläkin saa mukavasti satulaa pois edestä. Vietetty aika samassa ylämäessä on ainakin viisinkertainen verrattuna samaan alamäkeen.

Tuo hissitolppa on myös helppoa ja suhteellisen halpaa päivittää myöhemmin pidemmäksi jos haluaa. En pitäisi sitä kovin määräävänä kriteerinä useamman tonnin pyörää ostaessa.

Itse pistäisin noilla spekseillä L-kokoisen Lux Trailin tilaukseen. Epicissä ja Blurissa voi hinta olla aika ikävä yllätys Canyoniin verrattuna.

Kona Hei Hei CR https://konaworld.com/platform_hei_hei.cfm menee myös speksiin. Geometria ei ole enää aivan moderneinta downcountrya (trailia?), mutta aivan toista maata kuin takavuosien XC-kurjuuttimet. Itse ajan sillä mielelläni Kaupin kivikkojuurakot, Lamminpään neulaspolut sekä Roinetta ympäri. Hinnoista ja saatavuudesta ei ole tietoa, oma on 2020 malli.

Samanlaisia aiheita

1. "Down-country" renkaat
    By #78 in forum Renkaat
    Vastaukset: 77
    Viimeinen viesti: 20.05.2021, 16.36
  2. Metallinen kova ääni kun "nytkyttää" paikallaan etujarru pohjassa
    By snmb7 in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 9
    Viimeinen viesti: 12.05.2021, 19.31
  3. Mistä "löysät" katurenkaat, vanteet on liian "isot"
    By fillaristi_saksasta in forum Renkaat
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 31.05.2020, 11.06
  4. Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 13.04.2017, 10.02
  5. Vastaukset: 25
    Viimeinen viesti: 03.09.2015, 22.59

Kirjanmerkit

Viestin säännöt