Näyttää tulokset 1 - 5 / 5

Aihe: Valmistautuminen 1500 km / 10 pv pyörämatkalle

Valmistautuminen 1500 km / 10 pv pyörämatkalle

Ensi kesän suunnitelmissa olisi lähteä tekemään elämäni ensimmäinen pidempi maantiepyöräexpedition - matkana 1500 km, aikaa 10-12 päivää ja mukana minimalistiset bikapackingkamat. Suunnitelman mukaisesti tämä tekisi 125-150 km päivässä. Kaipaisin treenivinkkejä tähän valmistautumiseen.

Taustaksi, olen harrastanut maantiepyöräilyä nyt aktiivisemmin muutaman vuoden. Parina viime vuosina kilsoja on kertynyt n. 4500 km / v. Olen tehnyt vuosittain 10-15 kpl 100-120 km:n lenkkejä (myös 200 km kerran molempina vuosina) ja tuollainen matka sujuu varsin ongelmattomasti, samoin siitä palautuminen. Tänä kesänä poljin kolmen päivän retken 200 + 125 + 100 km, mutta tämän pidempää peräkkäisten ajopäivien putkea ei ole.

Miten pitäisi valmistautua (fyysisesti ja henkisesti) siihen, että polkee puolisentoista viikkoa putkeen 150 km joka ainoa päivä? Oletan, että iso pullonkaula on henkinen kantti ja lisäksi takalisto voi olla kovilla. Mutta mitä pitäisi kestävyyskunnon suhteen ottaa huomioon tällaiseen koitokseen valmistautuessa? Ai niin, ajankohtana olis heinäkuun puoliväli, eli maantietreenikautta olisi tätä ennen noin 2,5 kk.

Mun ennusteella pärjäät ihan hyvin sen kummemmin varsinaisesti valmistautumatta.

Ehkä sateessa ajamiseen voisi siedättää itseään.

Kuulostaa hienolta. Minäkään en epäile pätkääkään kuntosi puolesta. Itse ottaisin tuollaisen retken kuitenkin nautiselun kannalta, enkä tekisi kamalan tarkkoja suunnitelmia. Jos kelit on kohdillaan, niin ajat tuon matkan helposti viikkoon ja voit pitää välillä lepopäiviä.

Siis meinaan sitä, että pyöräily on kivaa. Pitkään ajaminen on sika kivaa. Siihen pitää asennoitua noin, eikä ajaminen saa missään nimessä olla henkisesti rankkaa. Jos ei nappaa, niin sitten pidetään taukoa.

Varmaan Yötön 3000 reissublogeista löytyy aika paljon matkan arkea. Ahteri vaatii jonkin verran totuttelua, mutta sen jälkeen lähinnä puhtaat ajohousut ja ihon sekä sopivan määrän rasvaa. Jos satula ei ole 200:lla aiheuttanut mainittavia ongelmia, niin tuskin niitä pidemmälläkään tulee, jos muuten pitää olosuhteista huolta.
    Muu valmistautuminen on varmaan lähinnä kaluston ja reitin valmistelua matkaa varten eli osaa korjata yleisimmät mekaaniset viat ja pysyä reitillä tai tarvittaessa löytää uuden reitin. Majoitukset valitsisin itse jossain kaukana hyttysistä.

Pidän epätodennäköisenä, että tuollaiset päivämatkat aiheuttaisivat mainittavaa rasitusta. Päivässä tulee maantiellä kuitenkin vain jotain 6-7 tuntia satulla tuolla matkalla.

Valmistautuminen 1500 km / 10 pv pyörämatkalle

Jos harrastaa jo aktiivisesti pyöräilyä ja tuon mittaiset lenkit ovat tuttuja, ei jaksamisen kanssa tosiaan pitäisi olla ongelmia. 150km kevyellä retkivauhdilla on mielestäni juuri sopiva päivämatka, illat ja aamut saa ottaa rauhassa ja välissä on aikaa kunnon lounaalle ja kahvitauoille. Kannattaa käyttää hyväksi todettuja varusteita ja muistaa hygienia. Itsellä on toiminut ajaa kaksi päivää samoilla vaatteilla ja vaihtaa sitten puhtaat, mutta varsinkin hikisellä kelillä paras olisi toki puhtaat housut joka päivä. Omilla reissuilla olen peseytynyt joka päivä, mikä onnistuu suurimmassa osassa Suomea hyvin.

Noilla päivämatkoilla luulisi henkisen puolen pysyvän kunnossa kun vain reitti on miellyttävä (ei isoja teitä) ja sää pysyy mukavana.

Samanlaisia aiheita

1. Valmistautuminen ensimmäiselle brevetille
    By Ahven in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 31
    Viimeinen viesti: 07.07.2020, 07.40
  2. Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 05.09.2019, 11.18
  3. Reittivinkkejä pyörämatkalle 7-vuotiaan lapsen kanssa
    By Amazon65 in forum Pyörämatkailu
    Vastaukset: 16
    Viimeinen viesti: 18.03.2015, 14.49
  4. Aikuisten kolmipyörällä pyörämatkalle ?
    By Vilijo in forum Pyörämatkailu
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 02.12.2014, 08.38
  5. Valmistautuminen ennen lenkkiä
    By proileri in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 26
    Viimeinen viesti: 19.08.2013, 22.53

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja