Näyttää tulokset 1 - 9 / 9

Aihe: Minkälainen on hyvä sähköavusteinen (jäykkäperä?) XC-pyörä.

  1. #1
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    912

    Minkälainen on hyvä sähköavusteinen (jäykkäperä?) XC-pyörä.

    Kun paljon keskusteluista pyörii noiden täsjoustojen ympärillä, niin ajattelin tehdä pientä kyselyä, että minkälaisia ominaisuuksia (paino, runkogeometria, vaihteet, vanteet, renkaat, jarrut, moottori, akku yms. asiat) kukin pitää tärkeinä sähköavusteisessa pyörässä jonka käyttö-ympäristö on kevyehkö XC-tyyppinen ajo, eli ajettaisiin nopeilla neulaspoluilla, metsä-autoteillä yms. ja välillä siirtymiä asvalttipohjilla ja ajo olisi "orheilupainoitteista" ajamista.
    Lähinnä jäykkäperistä olisi tarkoitus keskustella jos vain mahdollista.

  2. #2
    Täysin samat asia niissä pätee kuin luomuissa, mitä tulee esimerkiksi osiin ja geometriaan

  3. #3
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    9.870
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Kun paljon keskusteluista pyörii noiden täsjoustojen ympärillä, niin ajattelin tehdä pientä kyselyä, että minkälaisia ominaisuuksia (paino, runkogeometria, vaihteet, vanteet, renkaat, jarrut, moottori, akku yms. asiat) kukin pitää tärkeinä sähköavusteisessa pyörässä jonka käyttö-ympäristö on kevyehkö XC-tyyppinen ajo, eli ajettaisiin nopeilla neulaspoluilla, metsä-autoteillä yms. ja välillä siirtymiä asvalttipohjilla ja ajo olisi "orheilupainoitteista" ajamista.
    Lähinnä jäykkäperistä olisi tarkoitus keskustella jos vain mahdollista.
    Taitaa olla jäykkäperissä valikoima aika rajoittunutta. Tuohon yo. käyttötapaukseen miettisin itse ehkä sellaista "kevytsähkistä", jossa rajoitetut tehot, pieni akku ja kevyt paino. Mitäs avustettu gravel? Lapierren eZesty:tkin on täpäreitä. Niistähän saa moottorinkin irti.

  4. #4
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    198
    En tiedä oliko typo, mutta tuo orhi - sanasta johdettu "orheilupainotteinen" on hauska termi. Sellaista korskeaa ajamista orheilufillarilla.

  5. #5
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    76
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Kun paljon keskusteluista pyörii noiden täsjoustojen ympärillä, niin ajattelin tehdä pientä kyselyä, että minkälaisia ominaisuuksia (paino, runkogeometria, vaihteet, vanteet, renkaat, jarrut, moottori, akku yms. asiat) kukin pitää tärkeinä sähköavusteisessa pyörässä jonka käyttö-ympäristö on kevyehkö XC-tyyppinen ajo, eli ajettaisiin nopeilla neulaspoluilla, metsä-autoteillä yms. ja välillä siirtymiä asvalttipohjilla ja ajo olisi "orheilupainoitteista" ajamista.
    Lähinnä jäykkäperistä olisi tarkoitus keskustella jos vain mahdollista.
    Alkuperäiseen kysymykseen vastauksena, tarkistappas Trekin uusi eCaliber.
    Vaikuttaa minusta mielenkiintoiselta, mutta hinnakkaalta vaihtoehdolta.

    Etenkin tuo kevyille poluille sopiva fazuan moottori, joka on melko lähellä luomua.
    Lisäksi saa samaan hintaan lukittavan takapään. Tuo takajousitus tuonee mukavuutta?

  6. #6
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    912
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Taitaa olla jäykkäperissä valikoima aika rajoittunutta. Tuohon yo. käyttötapaukseen miettisin itse ehkä sellaista "kevytsähkistä", jossa rajoitetut tehot, pieni akku ja kevyt paino. Mitäs avustettu gravel? Lapierren eZesty:tkin on täpäreitä. Niistähän saa moottorinkin irti.
    Focuksella ainakin olisi tuo Reven2 9.8 joka on Fazua moottorilla ja 250Wh. akulla 16,30kg https://www.focus-bikes.com/int/1859...or_combo=90811
    Tuohon sitten kevyemmät / rullaavammat renkaat Nobby Nic:n tilalle niin tippuu alla 16kg:n
    Hintaluokka näyttäisi olevan tuolla 5000€:n tietämillä.

    Tuossa sitten tosiaan tullaan siihen että tuo kombo parempi kuin joku vastaava "täysitehoisella" moottorilla ja isommalla akulla mutta se nelisen kiloa painavampana?
    Eli nuo varmaan niitä puntarointeja kyseisen tyyppisessä pyörässä joutuisi varmaankin tekemään.

  7. #7
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    9.870
    ^Tuo olisi varmaan aika kiinnostava vaihtoehto. Jättämällä moottorin kotiin, saa reilun 12 kg XC-pyörän. Ei mikään huippukevyt, mutta ei vielä mikään kivirekikään.

  8. #8
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    912
    Eli osittain se asia miksi aloin tuota miettimään (minkälainen on hyvä sähköavusteinen XC-pyörä) on se, että olisiko mahdollista rakentaa muutaman vuoden vanhasta (vm.2017-2019 yms.) pyörästä tuollaista hyvää (jäykkäperästä) XC pyörää.
    Kun pakitetaan muutama vuosi taaksepäin pyörien mallihistoriaa, niin sieltä löytyy malleja (eivät tietenkään mitään markettipyöriä silloinkaan, esim. hiilikuiturungot yms.) joiden painot olivat valmiiksi 16-19kg. luokassa. (jä niistä saa vielä painoa pois renkaissa/vanteissa) ja varustettu sen muutaman vuoden takaisilla huippuosilla (XT 11s. yms.), niin miten tälläinen pyörä (sopivin osapäivityksin) suhteutuisi tuollaiseen uuteen ja kevyeeseen pyörään.
    Ainakin Haibiken ja Cuben osalta olen tuollaisia malleja nähnyt aika-ajoin käytettynä myytävän.

    Moottorithan näissä tietysti olisi ainakin yhtä mallisukupolvea vanhempaa kuin mitä nyt myytävissä malleissa, mutta sitten jos niitä suhteuttaa vaikkapa tuohon Fazuaan, niin tehoja löytyy kuitenkin enemmän kuin Fazuasta (mutta minkä luenteisena, onkin oma asiansa) ja akut vain 400-500Wh mutta niinhän ne ovat pieniä myös näissä uusissa kevyissä pyörissä...

    Mutta tuon Ravenin hinta alkaa olemaan jo sellaisissa kohtuullisissa lukemissa, että onko vanhasta järkevää rakennella vaiko ei, on sitten oma asiansa.

  9. #9
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    912
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Focuksella ainakin olisi tuo Reven2 9.8 joka on Fazua moottorilla ja 250Wh. akulla 16,30kg https://www.focus-bikes.com/int/1859...or_combo=90811
    Tuohon sitten kevyemmät / rullaavammat renkaat Nobby Nic:n tilalle niin tippuu alla 16kg:n
    Hintaluokka näyttäisi olevan tuolla 5000€:n tietämillä.

    Tuossa sitten tosiaan tullaan siihen että tuo kombo parempi kuin joku vastaava "täysitehoisella" moottorilla ja isommalla akulla mutta se nelisen kiloa painavampana?
    Eli nuo varmaan niitä puntarointeja kyseisen tyyppisessä pyörässä joutuisi varmaankin tekemään.
    Nyt kyllä alkaisi olemaan mielenkiintoinen.
    Jonito.de myisi tuosta Raven2 9.8 mallista huonommilla osilla (keula, vaihteisto, ja jarrut sekä jotain muuta pientä) olevaa 9.7 versiota jossa on kuitenkin sama hiilikuiturunko ja sama Fazua tekniikka, ja painoa 0,9kg enemmän (eli kuitenkin vain 17,2kg ja renkailla yms. tippuu 16,x lukemaan) hintaan 3599€ + 49€ toimitus (suomen 24 alvilla), alkaa oikeasti houkuttelemaan.
    Näyttää olevan vain M-koon pyörää tarjolla, mutta kun tutustuin tuohon Focuksen laskuriin minkä kokoinen runko minulle sopisi, niin tuo M olisikin juuri minun koko, vaikka useilla valmistajilla oma kokoni on L koko. (voi vaikuttaa että mallista vain kolme runkokokoa, eli S, M ja L)
    https://www.jonito.de/Focus-Raven-97...xoC3qIQAvD_BwE

Samanlaisia aiheita

  1. Vastaukset: 4
    Viimeinen viesti: 18.08.2021, 00.24
  2. Mikä sähköavusteinen pyörä?
    By Tokko in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 20
    Viimeinen viesti: 04.06.2020, 08.15
  3. Sähköavusteinen pyörä kaupunkiajoon
    By marco1 in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 9
    Viimeinen viesti: 23.03.2018, 22.35
  4. Sähköavusteinen pyörä isoäidille
    By JaniM in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 9
    Viimeinen viesti: 29.04.2016, 11.17
  5. Vastaukset: 14
    Viimeinen viesti: 17.04.2015, 16.13

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •