Näyttää tulokset 1 - 18 / 18

Aihe: Sähköpyörän ketjut-ketju!

  1. #1
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.043

    Sähköpyörän ketjut-ketju!

    Kuinka ketjut kestää muilla? Ja millaisessa voimansiirrossa?

    Itsellä 12-speed, pidän venymärajana 0,5 jolloin ketjut lähtee vaihtoon.
    Ketjuja en pese erikseen koskaan, voiteluaineena REX domestique ja putsaus rätillä kun muistaa.

    Tehdasrasvat ajan uusista ketjuista aina ensin loppuun, sitten REXiä pintaan.

    Nyt on testattu Shimanon SLX, kesti 1000km ja Sram Gx Eagle, kesti 1300km.
    Taidan pitäytyä GX:ssä, hinta varsin kohtuullinen. XT:n ketjut myös olisi hyllyssä, vertailun voisi tehdä vielä niillä.

    Myös Sramin tehdasrasvat näyttäis kestävän paljon pidempään kuin Shimanon.

    SLX-takapakka antautui 1000km kohdalla, sen uusin myös Sramin tuotteeseen. NX Eagle tuntuu varsin pätevältä.

  2. #2
    Liittynyt
    06/2020
    Viestit
    283
    11-vaihteiseessa vakioketjut olivat KMC:n ebike 1250km ja ne lähti vaihtoon. Toinen ketjumitta näytti 0,75 ja toinen 0,5%. -> KLIK

    Nämä kaikki mitathan eivät näytä vertailukelpoista tulosta keskenään. Siitä oli täällä:
    https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...ri-ketjumitat/

    Nyt ajossa on SRAM XX1 ja viimeksi mitatessa kulumaa ei ollut. Täytyy mitata tänään illalla uudestaan kun kilsojakin on samanverran kuin silloin kun KMC pääsi vaihtoon.
    Melkein väittäisin että laadukas, hyvin kulumista vastustava ketu säästää myös rattaita. Saattaapi olla että etten enää noita edullisen pään ketjuja tule käyttämään.

    Ajot jotakuinkin samanlaista molemmilla kettingeillä ja rasvaa ainoastaan lisättiin muutaman lenkin välein. Joskus rätillä isoimmat moskat pois. Ensimmäisissä ketjuissa rasvana oli mucoffin dry lube mutta muutamaan kertaan sen kanssa kävi niin että ketjut alkoivat kitisemään niin vaihdoin sen pois. Nyt käytössä Motorexin dry lube. Vastaavia ongelmia tämän kanssa ei ole ollut mutta annosteleminen ei ole niin helppoa kun tuo on todella ohutta lirua.

  3. #3
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    10.654
    Mulla on ollut pelkästään noita XT-ketjuja ja niistä se eBike-versio, kun oli jossain aikanaan edullisesti saatavilla. En kyllä muista mitä kilsoja niillä on menty, kun silloin ei ollut seurantaa.

    Öljynä mulla on Squirtin dry lube ja talvella samasta talviversio.

  4. #4
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    1.044
    Reilu 7 000 km meni yhdellä takapakalla, kahdella eturattaalla ja kolmilla ketjuilla kierrättäen. Ketjun vaihtoväli venähti reiluun 1 000 kilometriin.

    Pakka: 265 euroa, eturatas 30 euroa, ketjut noin 30 euroa/kpl. Eli laskennallinen kustannus 7 000 kilometrille 360 euroa.

    Nyt on kiinni kokonaan uusi setti ja tarkoitus on kiertättää ketjuja noin 500 km välein mittaamatta venymää. Tasaisesti kierrättämällä uskon pääseväni kustannustehokkaimpaan lopputulokseen. Tämä on vain minun tapani. Ei välttämättä toimi muille.

    Liukasteena Muc Off Dry ja Wet lube. Pesuaineena fairy, kierrätettäessä ketju käy ultraäänipesurin kautta.

  5. #5
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.043
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fraatti Katso viesti
    11-vaihteiseessa vakioketjut olivat KMC:n ebike 1250km ja ne lähti vaihtoon. Toinen ketjumitta näytti 0,75 ja toinen 0,5%. -> KLIK

    Nämä kaikki mitathan eivät näytä vertailukelpoista tulosta keskenään. Siitä oli täällä:
    https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...ri-ketjumitat/
    Itsellä käytössä juurikin park tool 3.2 joka siis ilmeisesti ei ole kovinkaan luotettava.
    Toki ei se uuteen ketjuun uppoa, ketjun olen vaihtanut kun uppoaa 0,5.
    Kilometreistä voisi kuitenkin päätellä että saattaa tulos olla edes "siellä päin"?

  6. #6
    Olen ajanut lukuisia ketju+pakkayhdistelmiä aivan loppuun. Mielestäni on huvittavaa kuvitella että vaihtamalla aina uudet ketjut, rattaat pysyisi kulumattomana. Itsellä on käytäntönä ostaa aina kolmet ketjut ja vain säännöllisin väliajoin vaihtaa likaiset pois ja aiemmin puhdistetut tilalle. Jossain vaiheessa nämä kolme ketjua menee yli tuon "virallisen venymärajan" mutta ei se merkitse mitään, koska jokainen ketju on kulunut yhtä paljon. Pakan ja eturattaan voi ajaa melko kuluneeksi ja se toimii silti aivan mainiosti. Useamman kuin kolmen ketjunvaihdon verran. Itseäni tämä "kierrätys" houkuttaa koska pyrin ajamaan vähintään XT ketjuilla tai joillain vähän paremmilla ketjuilla joten 0,5 venymän jälkeen aina uusien ketjujen vaihto tuntuisi melko arvokkaalta.

    Ketjujen kulumisessa pitää muistaa että esim. auton nokkaketju kestää aivan älyttömän määrän käyttöä. Mutta se on jatkuvassa hyvässä voitelussa. Fillarin ketjuja yleensä voidellaan lenkin aluksi ja siitä eteenpäin voitelu heikkenee ja uskallan veikata että useimmilla fillaristeilla ketjun voitelu ei ole enää hyvää lenkin loppuvaiheessa ja metalli+metalli ja välissä ehkä hienoa kiviainesta kuluttaa ketjuja kyllä hyvin.

  7. #7
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.043

    Sähköpyörän ketjut-ketju!

    ^Sram GX Eagle-ketju kustantaa 30e, juuri tilasin 2kpl ulkomaan kaupasta. Minusta kustannus ei ole suuri 1300km välein.

    Samoin takapakka; NX Eagle maksaa alle satkun ja on kokonaan terästä. Kestosta en vielä tiedä, hyvä on kunto 1300km jälkeen.

    Kustannukset ei ole järin suuret kun käyttää edukkaampia komponentteja.
    Ja kuten mainitsit, siellä kurassa ja hiekassa kuluu se kalliimpikin.

  8. #8
    Liittynyt
    06/2020
    Viestit
    283
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    ^Sram GX Eagle-ketju kustantaa 30e, juuri tilasin 2kpl ulkomaan kaupasta. Minusta kustannus ei ole suuri 1300km välein. Samoin takapakka; NX Eagle maksaa alle satkun ja on kokonaan terästä. Kestosta en vielä tiedä, hyvä on kunto 1300km jälkeen. Kustannukset ei ole järin suuret kun käyttää edukkaampia komponentteja. Ja kuten mainitsit, siellä kurassa ja hiekassa kuluu se kalliimpikin.
    38 egeä maksoi hiljan xx1:t. Edelliset KMC:t ruostui pesun jälkeen. Näihin sitä ei ole tullut. Liekö sitten tuosta pinnoitteesta kiinni. Itse epäilen että pakkojen kuluminen on osittain kiinni siitä heikoimmasta lenkistä eli tässätapauksessa ketjusta.

    https://www.theproscloset.com/blogs/...e-vs-xx1-eagle

    Eturattaan vaihdoin hiljan muista syistä noin 2400km ajettuna. Siinä näkyi aivan aavistus kulumaa vaikkei siitä varmaan mitään haittaa vielä ollut.

  9. #9
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    1.044
    Auton nokkaketju on myös aina suorassa linjassa, paljon vahvempi suhteessa sen välittävään voimaan kuin fillarin ketju jne. Nokkaketjun voitelu ei saa pettää, fillarissa se pettää melko usein, lähes aina.

  10. #10
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.043
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fraatti Katso viesti
    38 egeä maksoi hiljan xx1:t.
    Eipä tullu edes mieleen katsoa noiden hintoja.
    Taidan seuraavaksi kokeilla kun hintaero noinkin pieni.

    Jotenkin oletti mielessään että maksaa maltaita.

  11. #11
    XTR 12s ketjulla menty nyt 900km eikä vielä ainakaan ole merkkejä venymästä, eikä myöskään SLX pakassa näy merkittävää kulumaa. Uppovaha systeemillä mennään.

  12. #12
    Reilu 1300 km jälkeen SLX vaihtoon, lähellä 0,75%. Voimasiirrolle tiskiharjaa ja Pinelinellä terästettyä vettä kun pyörä likainen. Rexiä liukasteeksi.

  13. #13
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.559
    Aika halvalla on saatu XX1 Eagle jos 38 € on löytynyt. Oma 12 speed Eagle XX1 kultaisena oli noin 60 € saksassa. Tuo on minulla 11-speed sramin vaihtajan ja Shimanon 11s pakan kanssa käytössä.

  14. #14
    Liittynyt
    06/2020
    Viestit
    283
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Aika halvalla on saatu XX1 Eagle jos 38 € on löytynyt. Oma 12 speed Eagle XX1 kultaisena oli noin 60 € saksassa. Tuo on minulla 11-speed sramin vaihtajan ja Shimanon 11s pakan kanssa käytössä.
    Joo, ei tuossa konkurssiin mene. Jos valita saa niin otan perus teräksen värisen.
    https://www.bike24.com/p242494.html

    Haetko jotain etua käyttämällä kapeampaa ketjua, esim jotain mitä tuossa jutussa on mainittu? Yleisestiottaen 12 vaihteisten osat taitavat olla kalliimpia. Noissa taitaa vain ulkoleveys heittää noin 0,4mm mutta sisäväli on sama.
    https://brainybiker.com/can-you-use-...peed-cassette/

  15. #15
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    871
    En ymmärrä, miksi sähkäreissäkin on menty 12-vaihteisiin. Edellisessä oli 10v ja pakka maksoi reippat 30e. Ei haitannut vähän useammin vaihdella.https://www.bike-discount.de/en/buy/...42-625064Noita tuli 2018-2020 jokunen tilattua. Parina Shimanon ebike ketju.https://www.bike-components.de/en/Sh...kes-p43171/Nyt12v hinnat ainakin tuplat. Taitaa pakat olla liki 100e halvimmillaankin..Ja ihan hienosti pärjäsi 10 vaihteella.edit: Miksi mun teksti tulee yhteen pötköön? Jo useampi viesti lähtenyt, ja ei rivivälit toimi?

  16. #16
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.043

    Sähköpyörän ketjut-ketju!

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dude Katso viesti
    En ymmärrä, miksi sähkäreissäkin on menty 12-vaihteisiin. Edellisessä oli 10v ja pakka maksoi reippat 30e. Ei haitannut vähän useammin vaihdella.https://www.bike-discount.de/en/buy/...42-625064Noita tuli 2018-2020 jokunen tilattua. Parina Shimanon ebike ketju.https://www.bike-components.de/en/Sh...kes-p43171/Nyt12v hinnat ainakin tuplat. Taitaa pakat olla liki 100e halvimmillaankin..Ja ihan hienosti pärjäsi 10 vaihteella.edit: Miksi mun teksti tulee yhteen pötköön? Jo useampi viesti lähtenyt, ja ei rivivälit toimi?
    Itse jo mietin myös "downgreidaamista" 10- tai 11-vaihteiseksi.
    Sramin 8-vaihteinen EX-1 ois kova sana mutta niin on hintakin.

    Rohloff maksaa vielä enemmän mutta sitä kyllä pohdin ihan tosissani.

    OT:
    Teksti on tullu koko päivän pötköön selaimella, tapatalkilla näyttää muotoilu toimivan.

  17. #17
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.559
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fraatti Katso viesti
    Joo, ei tuossa konkurssiin mene. Jos valita saa niin otan perus teräksen värisen.
    https://www.bike24.com/p242494.html

    Haetko jotain etua käyttämällä kapeampaa ketjua, esim jotain mitä tuossa jutussa on mainittu? Yleisestiottaen 12 vaihteisten osat taitavat olla kalliimpia. Noissa taitaa vain ulkoleveys heittää noin 0,4mm mutta sisäväli on sama.
    https://brainybiker.com/can-you-use-...peed-cassette/
    Ilmeni jossain testissä että XX1 11 speed ketju ei ole sama tai samaa tekniikkaa kuin XX1 12 speed "Eagle". 12speed versio on kuulemma se kestävin. Tuo 12s on yleensä vielä pidempi, että se riittää mun läskin pitkien chainstayien ympäri.

    Tuossa on yksi ketju-ketju aiheesta: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...tjut&p=2709093

  18. #18
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.559
    Tuossa toinen sähköpyöräien ketju-ketju: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...r%C3%A4%C3%A4n

Samanlaisia aiheita

  1. Sramin ketjut
    By Jurpu in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 35
    Viimeinen viesti: 08.10.2020, 12.34
  2. KMC ketjut
    By Teleman in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 59
    Viimeinen viesti: 29.03.2020, 18.31
  3. VAHVAT ketjut?
    By jvc2015 in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 55
    Viimeinen viesti: 11.08.2017, 22.55
  4. Ketjut 105 osasarjalle
    By jussi 163 in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 30.08.2016, 10.10
  5. Ketjut narisee
    By Jurpu in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 25.07.2016, 11.54

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •