Sivu 1 / 3 1 2 3 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 65

Aihe: Lukkopolkimet sähköpyörässä, uhka vai mahdollisuus?

Lukkopolkimet sähköpyörässä, uhka vai mahdollisuus?

Tähän asti on tullut ajeltua sähkärillä ja fläteillä. Muissa pyörissä alkaa olemaan jo lukkopolkimet, mutta jostain syystä sähkäriin on ne jääneet laittamatta. Moniko täällä ajaa sähkärin kanssa lukoilla?

Aina lukoilla maastossa. Kauppaan voi lähteä ilmankin.

Fläteillä joka paikassa, koska sähköpyörällä ei tarvitse pyörittää polkimilla niinkuin luomussa.

Samoin aina maastossa lukoilla, sähkärillä tai sitten luomulla. Sähkärissä lukot tärkeät kun mennään oikeasti teknisiin paikkoihin niin pysyy pyörän kyydissä. Itse en ainakaan osaa tehdä nypytyksiä ja vastaavia fläteillä. Lisäksi flätit vie pirun paljon enemmän tilaa ja kolisee kiviin ja kantoihin.

Talvella ja retkillä ajelen fläteillä.

Aina flätit. Lukot on vaaralliset.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Samoin aina maastossa lukoilla, sähkärillä tai sitten luomulla. Sähkärissä lukot tärkeät kun mennään oikeasti teknisiin paikkoihin niin pysyy pyörän kyydissä. Itse en ainakaan osaa tehdä nypytyksiä ja vastaavia fläteillä. Lisäksi flätit vie pirun paljon enemmän tilaa ja kolisee kiviin ja kantoihin.

Talvella ja retkillä ajelen fläteillä.
    Pyörän kyydistä en ole ikinä tippunu fläteillä.
    Eikä kolise yhtään mihinkään kun lyhentää kampia.

Tosissaan puhuen, en näe lukoissa omassa käytössä kyllä mitään hyvää maastossa ajamisen kannalta. Huonoja puolia kyllä löydän.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jpuu Katso viesti
    Fläteillä joka paikassa, koska sähköpyörällä ei tarvitse pyörittää polkimilla niinkuin luomussa.
    Mitä mä just luin? Kyllä pyörittämisestä on aina hyötyä.

Molemmat löytyvät. Lenkeille lukot, muut ajot ilman. Niin kuin luomufillarissakin.

Pyörittäminen ei ole kiinni siitä millaiset polkimet sulla on? Ja kyllä sähkiksellä se pyörittäminen on ihan olennaista myös.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    Aina flätit. Lukot on vaaralliset.

Pyörän kyydistä en ole ikinä tippunu fläteillä.
    Eikä kolise yhtään mihinkään kun lyhentää kampia.

Tosissaan puhuen, en näe lukoissa omassa käytössä kyllä mitään hyvää maastossa ajamisen kannalta. Huonoja puolia kyllä löydän.
    Ei kannata ajaa lukoilla jos niistä ei tykkää tai kokee ne huonoiksi. Esitin vain keskustelun aloittajalle, Mre:lle, joka siis pohti lukoilla ajoa, puolia mitkä näen hyvinä lukoissa. Olen ajanut molemmilla, lukoilla ja fläteillä vuosikymmeniä, niin aika hyvin on molempien hyvät ja huonot puolet tiedossa. Mutta silti, jokainen saa ajaa niillä millä parhaalta tuntuu. Ei ole minulta pois

(Flätithän on ihan lyömättömät retkeilyssä ja asiointi ajossa...)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Ei kannata ajaa lukoilla jos niistä ei tykkää tai kokee ne huonoiksi. Esitin vain keskustelun aloittajalle, Mre:lle, joka siis pohti lukoilla ajoa, puolia mitkä näen hyvinä lukoissa. Olen ajanut molemmilla, lukoilla ja fläteillä vuosikymmeniä, niin aika hyvin on molempien hyvät ja huonot puolet tiedossa. Mutta silti, jokainen saa ajaa niillä millä parhaalta tuntuu. Ei ole minulta pois

(Flätithän on ihan lyömättömät retkeilyssä ja asiointi ajossa...)
    Juuri näin. Kuten kirjoitin; omassa käytössä en näe mitään hyvää.

Lukoilla ajoin kai 15-20 vuotta kunnes valaistuin.

Itse ajan aina fläteillä. Itsellä ei ole kokemusta lukkopolkimista ja noissa vähän mietityttää, että moni pikkukämmi/lippa voisi olla aika paljon pahempi lukoilla?

Tämä on ollut mullakin se perustelu miksi fläteillä sähkärin kanssa. Sen lisäksi että fläteillä uskaltaa ajaa pahempaan paikkaan. Nyt on tullut ajettua lukoilla luomujen kanssa metsässä ja ehkä varmuuttakin on tullut lisää, joten mietin, että pitäisikö sähkärissäkin siirtyä noihin.

Pitää varmaan kokeilla, eipä tuo polkimien vaihto kovin monen tunnin homma liene... varsinkin kun mulla on polkimet aina irti, kun pyörät on tuossa ulkovarastossa. Ei muuten mahdu / joutuu liikaa sovittelemaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti dbster Katso viesti
    Itse ajan aina fläteillä. Itsellä ei ole kokemusta lukkopolkimista ja noissa vähän mietityttää, että moni pikkukämmi/lippa voisi olla aika paljon pahempi lukoilla?
    TAI kun se lukko kaikesta huolimatta irtoaa pahassa paikassa.
    Kokemusta on. Ja joo, olivat tiukalla.
    Ain't funny.

Flätit hyvillä kengillä.

Kun lukkoihin oikeasti kunnolla tottuu niin sillä ei ole enää eroa kuinka vaikeasta paikasta uskaltaa ajaa. Aikanaan aluksi oli toki niin, että lukoilla jännitti ne esim tekniset ylämäkikohdat joissa tiesi, että saattaa joutua jalan nopeasti irroittamaan, kun vauhti tökkää kun paikkaa ei pystynytkään ajamaan. Mutta sitten kun jalan irroitus on täysin tiedostomaton automaatio, ei sillä ole merkitystä että jalassa on lukot. Sen sijaan luultavasti flätinkin kanssa jalan irroittaa aina itsestään siten, että samalla kääntää kantapäätä ulos.

Pyörittämisestä. Tottakai fläteilläkin voi pyörittää ja kannattaa pyörittää (sen sijaan että painaisi vain vuorotellen jalkaa alas). Mutta kyllä lukoilla siltä pystyy sen pyörityksen ylä- ja takaviistovaiheen tekemään paremmin. Pyörittämistä lukoilla (tai testata ilman) voi harjoitella ajamalla tasaisella siten, että irroittaa toisen jalan polkimesta kokonaan ja polkee hetken aikaa vain yhdellä jalalla. Hakee silleen tasaista pyöritystä. Kun laittaa molemmat jalat takaisin kiinni niin pyrkii silti saamaan samanlaisen tuntuman. Kannattaa kokeilla.

Lukoista on myös apua kaikista röykkyisimmässä vauhdikkaassa alamäkiajossa. Jalat pysyvät vielä paremmin polkimilla yllättävissäkin iskuissa. Toisaalta vannoutuneen lukkopolkimilla ajajankin kannattaa aina väleillä ajaa fläteillä. Ja testata silloin myös fläteillä miten hypyt, dropit ja bunny hopit sujuu. Eli kun niiden pitäisi sujua ihan yhtä hyvin ellei lukkoja ole käyttänyt "virheellisesti" pyörän nostamiseen. Ja flättienkin tapauksessa kunnon maastoajossa ja miksei muutenkin on iso merkitys sillä, että polkimet ovat hyvät ja kengät myös kunnon flättikengät. Eli polkimet metallisilla piikeillä ja kenkinä esim Fivetenin (vaikka freeride prot) niin ei mene pahasti pieleen. Kengän ja polkimen välinen pito on Five teneillä aivan uskomaton. Jollain perus lenkkareilla (möhköt ja huonompi muoto ja tuntuma), tennareilla (vaikka pohja tasainen niin liian ohuet/löysät) ei pääse lähellekään samaa.

edit. Ja nämä siis pääasiassa sähköttömän kuskin kommentteja vaikka pari kertaa sähkötäpäriä olen kokeillutkin. Asiat kuitenkin mielestäni pätee sähköavusteisiinkin lukuun ottamatta sitä ettei sillä lukkojen aavistuksen paremmalla pyörittämisellä ole niin paljoa merkitystä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    TAI kun se lukko kaikesta huolimatta irtoaa pahassa paikassa.
    Kokemusta on. Ja joo, olivat tiukalla.
    Ain't funny.
    Jos lukkokenkä on maastokenkä hyvällä pohjalla ja lukkopolkimessakin häkki niin jalka pysyy polkimella aika hyvin ilman että on kiinnikään. Eikä se irtoaminen toisaalta lukon ollessa kiinni pitäisi käydä koska silloinhan se jalka olisi vielä helpommin irronnut flättipolkimella. Olettaen , että kyse oli irtoamisesta muulloin kuin pyörittäessä jalkaa nostaessa. Eli varmaankin irtosi jossain isommassa röykyssä tms. tilanteessa.

Mulla on tällaiset Nukeproof horizon cl downhill lukkopolkimet. Ja tämän näköinen pohja kengissä. Polkimen kehä tukee jalkaa vaikka lukko kiinni ja tosiaan jos lukko aukeaa tai sen aukaisee ja sitä ei saisi samalla sekunnilla kesken pahan tilanteen takaisin niin jalka pysyy polkimella silti suht hyvin.

https://enduro-mtb.com/en/exclusive-...ipless-pedals/

https://www.bikeradar.com/reviews/sh...l-shoe-review/

Mulla flättikenkänä shimano gr-500, mutta mikä tahansa suhtkoht pehmeä ja tasapohjainen kenkä käy. Se ei ole niin tarkkaa verrattuna mtb kenkiin klosseilla.

Tosiasiassa itseä lukoissa eniten kismittää kengät.
    Kun ajaa ympäri vuoden työmatkat ja lenkit samalla pyörällä on kenkien valinta niin pirun paljon helpompaa fläteillä.
    Eikä oikein ole tullut lukkokenkää vastaan mistä olisin pitänyt.

Sorelin talvisaappaisiinkin asennutin FiveTenin kumimattoa ja on aivan loistavat talvikelin kengät.

Ja lukko nuoskakelillä on yksi pain in the but.

Mutta on tosiaan fläteilläkin ollut läheltä piti-tilanteita hypyissä. Enskakivikoissa ei kyllä ole ongelmia ollut.
    Tosin sen vauhdikas-sanan voi jättää pois mun kohdalla.
    Lukkoihin tosiaan tottuu äkkiä, pahoihin paikkoihin uskaltaa ajaa siinä missä fläteilläkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Jos lukkokenkä on maastokenkä hyvällä pohjalla ja lukkopolkimessakin häkki niin jalka pysyy polkimella aika hyvin ilman että on kiinnikään. Eikä se irtoaminen toisaalta lukon ollessa kiinni pitäisi käydä koska silloinhan se jalka olisi vielä helpommin irronnut flättipolkimella. Olettaen , että kyse oli irtoamisesta muulloin kuin pyörittäessä jalkaa nostaessa. Eli varmaankin irtosi jossain isommassa röykyssä tms. tilanteessa.

Mulla on tällaiset Nukeproof horizon cl downhill lukkopolkimet. Ja tämän näköinen pohja kengissä. Polkimen kehä tukee jalkaa vaikka lukko kiinni ja tosiaan jos lukko aukeaa tai sen aukaisee ja sitä ei saisi samalla sekunnilla kesken pahan tilanteen takaisin niin jalka pysyy polkimella silti suht hyvin.

https://enduro-mtb.com/en/exclusive-...ipless-pedals/

https://www.bikeradar.com/reviews/sh...l-shoe-review/

Mulla samat polkimet ilman lukkoja, eivät kaipaa FiveTenin kanssa lukkoja omassa käytössä.
    Irtoamisessa hain lähinnä sitä että oletat jalan pysyvän kiinni, luotat siihen. Sitten kun se irtoaa niin...

Mä olen ajanut lukoilla jostain vuosta 1996. Kaikissa pyörissä ollut ton jälkeen lukot. Täpäreissä, jäykkiksissä (sinkulassa, fiksissä), sähkäreissä ja tietty maantiepyörässä.

Koskaan ei ole kaatuessa jäänyt jalka kiinni polkimeen. Ja aika monet lipat on tässä vuosien aikana nähty. Alkuaikoina varsinkin tuli OTB:t aika monta kertaa vuodessa. Nykyisillä loivilla keulakulmilla ei oikein edes pysty lentämään tangon yli. Varmaan viiteen vuoteen ei ole allekirjoittaneella yhtään OTB:a. Mutta vaikka takavuosina ajoin keulan kiveen ja kuskin matka jatkui tangon yli, niin aina kyllä lukot napsahtivat auki.

Itse en taas uskaltaisi avopolkimilla mihinkään pahaan paikkaan mennä, kun pelottais, että jalka irtoaa polkimelta

Omassa sähkärissä kyllä pyörittäminen todella palkitaan ja on tarpeen. EP8 RS ei oikein toimi kuin suht korkealla kadenssilla ja tällöin pyörityskin on oltava kunnossa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dude Katso viesti
    Mä olen ajanut lukoilla jostain vuosta 1996. Kaikissa pyörissä ollut ton jälkeen lukot. Täpäreissä, jäykkiksissä (sinkulassa, fiksissä), sähkäreissä ja tietty maantiepyörässä.

Koskaan ei ole kaatuessa jäänyt jalka kiinni polkimeen. Ja aika monet lipat on tässä vuosien aikana nähty. Alkuaikoina varsinkin tuli OTB:t aika monta kertaa vuodessa. Nykyisillä loivilla keulakulmilla ei oikein edes pysty lentämään tangon yli. Varmaan viiteen vuoteen ei ole allekirjoittaneella yhtään OTB:a. Mutta vaikka takavuosina ajoin keulan kiveen ja kuskin matka jatkui tangon yli, niin aina kyllä lukot napsahtivat auki.

Itse en taas uskaltaisi avopolkimilla mihinkään pahaan paikkaan mennä, kun pelottais, että jalka irtoaa polkimelta

Omassa sähkärissä kyllä pyörittäminen todella palkitaan ja on tarpeen. EP8 RS ei oikein toimi kuin suht korkealla kadenssilla ja tällöin pyörityskin on oltava kunnossa.
    Kyllähän lukkoja olis toisaalta taas kiva kokeilla. Mutta se kenkien kanssa ihmettely...
    Brosella tulee ajettua keskimäärin 80 kadensilla, tuntuu toimivan optimaalisimmin tuolla alueella.

Five Tenin Kestrel Pro Boat oli joskus gravelissa ja en tykänny kengistä kyllä yhtään. Vanha perus Freerider on vaan niin ihku.

Makuasioitahan nämä.

Kun ajan vain lenkkiä paikasta A paikkaan A, eikä kauppaan/töihin yms., niin lukkokengillä minun ei tarvitse kävellä. Itse en fläteillä uskalla varmaan ajaa enää mihinkään pahaan paikkaan, kun olen niin tottunut lukkoihin. Etenkin kun on tosi hitaita teknisiä kohtia, niin lukoilla pääsee ponnistamaan nollavauhdista matkaan ihan eri voimalla kuin fläteillä.

Jos bunnyhoppia ei osaa ilman lukkoja, niin se vain tarkoittaa sitä, että sitä ei osaa. Onko se sitten väärin ajamista niin hömm. Sovitaan vaikka niin. Voisihan sitä taas opetella ajamaan fläteillä, mutta miksi vaivautua, kun en sitä taitoa mihinkään tarvitse.

En nää mitään eroa poljinvalinnalla sähkö vs normi maasturissa. Samat hyödyt/haitat kuin normipyörässä.

Huomattiin tosin frendin kanssa sähkärillä myös yks lisäetu lukoista. Jos rikot toisen polkimen kesken lenkin (esim akseli jumittuu), niin voit silti pyörittää kotiin sähkön voimalla yhdellä kammella.

Ja joskus perää haluaa nostaa vähän rajummin ja yllättäen, jolloin sen voi tehä lukoilla vähän "huijaten". Esim kun haluaa vähän leikkiä esim endojen tekemiseen. Mun mielestä toi bunny hop argumentti on vähä nii ja näin. Jos kaatuneen puun yli menee lukoilla "huijaten" niin yhtä lailla on yli menty. Jos ei fläteillä aja niin mitä väliä osaako niillä yhtä hyvin bunny hoppia.

Tunkkausominaisuuksien tärkeys myös vähenee, koska walk mode.

Lukoilla mennään kaikissa pyörissä, sähkötäpärissä Crankbrothers Mallet-E:t ja kenkinä Mavic XA:t

Pikkasen on alkanut lukot taas kiinnostaa, kun nykyiset FiveTenit alkaa olla vaihtokunnossa. Meni muuten uusista Adidas Fiveteneistä pohjat vaihtokuntoon n. yhdessä kaudessa..

Ongelma pitävien flättipolkimien ja kenkien kanssa on alamäkipainotteisessa ajossa lähinnä se, että kun jalka syystä tai toisesta menee hieman väärään asentoon, on sitä todella vaikea korjata tuntuvasti hidastamatta.

Ton itekki huomasin kun tänä kesänä kerran kokeilin flättejä. Olin tottunu että jalka on aina oikeessa asennossa lukossa, mutta kun ei ollu fläteillä oikeen ikinä kunnol ajanu, niin jalan asettelu oikein polkimelle vaati paljon keskittymistä. Toki tämä varmaan ihan tottumisasia.

Ehkä pitää antaa lukoille taas mahdollisuus. Lukoilla on tullut ajettua vuodesta -92, mutta tässä välillä kun alkoi ajamaan teknisemmässä maastossa, tuli useammankin kerran kaaduttua, kun ei lukot vain auenneet. Ja siitä ei ole kyse, etteikö liike olisi selkäytimessä. Siitä sitten jäi pieni pelko ja ekaan sähkäriin laitoin flätit ja ne on vaan jotenkin jääneet. Polkimina mulla on ollut RF Chesterit ja jalkineina Addun flättikengät ajalta ennen kuin Addu osti FiveTenin. Joten välineistä sekään ei ole ollut kiinni.

Täytyy tänään kokeilla lukkoja metsässä sähkärillä. Eihän se ota jos ei annakaan. Kalliolla ja jäällä lukoilla on kyllä selvästi huonompi kävellä.

aina lukot ja kaikkialla. Silloin jakaa sielun fillarin kanssa ja ollaan samaa yksikköä. Viime vuonna vuokrasin sähköfätin, johon ei saanut vaihdettua polkimia. Ei tuntunut kotoisalta, tosin sähköpyörässä ei tilanne ole mahdoton. Kuitenkin jos sähkärin ostan, niin aivan varmasti on luccikset kiinni

Mutta tämä on omakohtainen kokemus

Kaksi kesää aikoinaan koitin luomumaasturilla totutella lukkoihin ja kun ei vain tuntunut itselle luontevalta niin ei tuntunut ja siitä asti sitten Flätit ja niihin sopivat kengät ja nykyään sähkiksellä näkisin lukot itseni kannalta katsottuna vieläkin hyödyttömämmilta kuin luomulla aikoinaan.
    Mutta uskoisin että tuo oma maasto-ajamiseni on rauhallisempaa kuin isolla osalla, ei DH:a sellaista XC/Trail ajoa pitkälti, välillä ehkä intoutuu johonkin "kevyt enduroon" pienen pätkän ajaksi.
    Kun nuo hypyt yms. itseltäni loistavat aika pitkälti poissaololla ajossa, niin en näe noile lukoille tarvetta omassa ajossa, mutta tajuan kyllä hyvin miksi osa niitä käyttää.

Lukkopolkimet sähköpyörässä, uhka vai mahdollisuus?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dude Katso viesti

Sama homma. Ekat lukot hommasin aikanaan ehkä 2000 hybridin koukkujen tilalle ja siitä lähtien ajanut aina ja kaikkialla SPD-klosseilla. Kunnes tänä kesänä ostin flätit ja soveltuvat kengät Riseen. Päätin nimittäin opetella vihdoinkin keulimaan ja oikean bunny hopin jne. ja lukoilla keuliminen oli aika pelottavaa.

Pyöritys onnistuu fläteilläkin mainiosti. Kenkä pysyy kuin tauti kiinni pinneissä. Alussa, ja joskus vieläkin, oli vaikeaa saada jalka oikeaan kohtaan ja asentoon mutta pikkuhiljaa sen oppii. Pinnejä kannattaa myös kunnioittaa tai äkkiä on pohkeessa naarmut.

Joo kyllä melkein kivuliaimmat polkimiin liittyvät kokemukset ovat tulleet fläteistä niiden osuessa sääreen.

Samanlaisia aiheita

1. nahkiainen - uhka vai mahdollisuus
    By tommi2 in forum Kyselyt ja gallupit
    Vastaukset: 2894
    Viimeinen viesti: Tänään, 05.53
  2. Rohiseva ääni uudessa sähköpyörässä
    By kulta in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 28
    Viimeinen viesti: 14.08.2019, 20.10
  3. Sähkövaihteet sähköpyörässä (esim. Shimano di2)
    By Ekasalmi in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 24.04.2019, 09.06
  4. MB tanko maantiepyörään, uhka vai mahdollisuus?
    By Late77 in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 35
    Viimeinen viesti: 07.08.2017, 10.05
  5. Javakuitukeulat / Mossoalukeulat? Uhka vai mahdollisuus?
    By Tonik in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 04.06.2016, 13.20

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •