Näyttää tulokset 1 - 23 / 23

Aihe: Kyykänneen akun elvyttäminen, mahdollista joskus?

  1. #1

    Kyykänneen akun elvyttäminen, mahdollista joskus?

    Tässä mielenkiintoinen tapaus toisenkäden tietona: Tuttavalla on joku halpis sähköpyörä ( Yosemite ehkä?), muutaman vuoden ikäinen ja melkoisesti ajettu. Akku on jäänyt viime aikoina vajaaksi, vain n. 33 volttiin, kun alunperin meni yli 40:een.
    Kertoi katselleensa juutuupista eri vinkkejä ja purki sitten akun, irroitti bms:n virtapiiristä, sekä jonkun 13 piikkisen kamman piirilevystä, oli ollut pistoliittimillä. Lepuutti noita ja laittoi kasaan. Seurauksena lataa nyt yli 40 volttiin ja range on palautunut. Muutaman kerran ladattu ja purettu ja pitää jännitteet. Mitä mieltä tästä?

  2. #2
    Liittynyt
    06/2020
    Paikkakunta
    Avaruuden pääkaupunki
    Viestit
    59
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arnold-62 Katso viesti
    Tässä mielenkiintoinen tapaus toisenkäden tietona: Tuttavalla on joku halpis sähköpyörä ( Yosemite ehkä?), muutaman vuoden ikäinen ja melkoisesti ajettu. Akku on jäänyt viime aikoina vajaaksi, vain n. 33 volttiin, kun alunperin meni yli 40:een.
    Kertoi katselleensa juutuupista eri vinkkejä ja purki sitten akun, irroitti bms:n virtapiiristä, sekä jonkun 13 piikkisen kamman piirilevystä, oli ollut pistoliittimillä. Lepuutti noita ja laittoi kasaan. Seurauksena lataa nyt yli 40 volttiin ja range on palautunut. Muutaman kerran ladattu ja purettu ja pitää jännitteet. Mitä mieltä tästä?
    On mahdollista tosin akun kapasiteetti voi olla heikentynyt ja akku voi vedellä viimeisiään.

    Kapasiteetin näkee helpoiten ajokilometreistä. Onko range uudenveroinen? Tuskin.

    Testi: jos akun jännite ei nouse noin 5h kuluessa 42 volttiin 2A n latausvirralla ja ajokilometrit ovat n. 10% alkuperäisestä niin saapi ostaa uuden akun. (riippuu km. vaatimuksista)

    Li-ion akku tuhoutuu vasta jos sitä pidetään alle 30 voltin jännitteellä kauan (viikkoja tai kuukausia).

    Se lepuuttaminen ei korjannut BMS ää. BMS ja Li-ion kennot eivät itsekseen tai lepuuttamalla korjaannu.
    Li-ion kenno on kuluva ja heikkenevä tuote.

    Olen hieman tutkinut Li-ion akkuja, niiden lataamista ja purkua.
    Tuolla on dataa, kannattaa joka sähköpyöräilijän ladata koneelleen . . .
    sivustot.net | pyöräilyä vuodesta 1960

  3. #3
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    284
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka H Katso viesti
    On mahdollista tosin akun kapasiteetti voi olla heikentynyt ja akku voi vedellä viimeisiään.


    Se lepuuttaminen ei korjannut BMS ää. BMS ja Li-ion kennot eivät itsekseen tai lepuuttamalla korjaannu.
    Li-ion kenno on kuluva ja heikkenevä tuote.
    Lepuuttamalla ei korjaannu bms se on totta, mutta joskus on tilanteita varsinkin vähän yksinkertaisimpien (halvempien) bms kanssa, että se softa menee jumiin. Ja näissä ei ole watchdog ominaisuutta käytössä. Eli jumiin jäänyt bms softa voi oireilla monin eri tavoin. Yksi "yleisin" on, että sieltä jää jonkun kennoryhmän balansointi päälle, joka tyhjentää sen kyseisen ryhmän ajan kansa, ja jos tuohon ei puututa, tappaa sen lopulta. Toinen on, että ei ota esim latausta vastaan jne. Tai anna ulos virtaa kun ei kytkekkään fettejä päälle. Jos kyseessä on bms jumittunut softa, auttaa tähän bms boottaus, eli käytännössä kun irroittaa sen leveän 14 pinnisen balansointiliitimen, katoaa bms virrat. Ja uudelleen kytkemisen jälkeen bms käynnistyy siis uudelleen ja alkaa taas toimia.

    Paremmissa ja kalliimmissa bms järjestelmissä on watchdog, eli jos softa jää jumiin syystä tai toisesta se käynnistää itse itsensä uudelleen. Näitä "tyhmiä" bms on tullut vastaan lähinnä ihan niissä halvoimmissa kiinalaisissa akuissa. Tällöin muuten esim akun kyljessä oleva (virtanappi) ei usein toimi, tämä ei oikeasti katkaise virtaa vaan laittaa fetit pois päältä, mutta menee siis prossun kautta, ja jos se jumissa ei virtakytkin tee mitään.

    Muistaakseni esim joissakin bilteman akuissa on ollut tälläistä ongelmaa, ja tuo balansointijohdon irroitus hetkeksi saa akun taas toimimaan.

  4. #4
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    451
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka H Katso viesti
    On mahdollista tosin akun kapasiteetti voi olla heikentynyt ja akku voi vedellä viimeisiään.

    Kapasiteetin näkee helpoiten ajokilometreistä. Onko range uudenveroinen? Tuskin.

    Testi: jos akun jännite ei nouse noin 5h kuluessa 42 volttiin 2A n latausvirralla ja ajokilometrit ovat n. 10% alkuperäisestä niin saapi ostaa uuden akun. (riippuu km. vaatimuksista)

    Li-ion akku tuhoutuu vasta jos sitä pidetään alle 30 voltin jännitteellä kauan (viikkoja tai kuukausia).

    Se lepuuttaminen ei korjannut BMS ää. BMS ja Li-ion kennot eivät itsekseen tai lepuuttamalla korjaannu.
    Li-ion kenno on kuluva ja heikkenevä tuote.

    Olen hieman tutkinut Li-ion akkuja, niiden lataamista ja purkua.
    Tuolla on dataa, kannattaa joka sähköpyöräilijän ladata koneelleen . . .

    Tosta datalinkistä saa tällaisen sivun:

  5. #5
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    398
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka H Katso viesti
    On mahdollista tosin akun kapasiteetti voi olla heikentynyt ja akku voi vedellä viimeisiään.

    Kapasiteetin näkee helpoiten ajokilometreistä. Onko range uudenveroinen? Tuskin.
    Ei mitenkään helppo. Tuskin kukaan muistaa missä ajoi ensimmäisen lenkin. Reitin, nopeudet, ajan, säätilan, avustustasot ym.

  6. #6
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nixuu Katso viesti
    Lepuuttamalla ei korjaannu bms se on totta, mutta joskus on tilanteita varsinkin vähän yksinkertaisimpien (halvempien) bms kanssa, että se softa menee jumiin. Ja näissä ei ole watchdog ominaisuutta käytössä. Eli jumiin jäänyt bms softa voi oireilla monin eri tavoin. Yksi "yleisin" on, että sieltä jää jonkun kennoryhmän balansointi päälle, joka tyhjentää sen kyseisen ryhmän ajan kansa, ja jos tuohon ei puututa, tappaa sen lopulta. Toinen on, että ei ota esim latausta vastaan jne. Tai anna ulos virtaa kun ei kytkekkään fettejä päälle. Jos kyseessä on bms jumittunut softa, auttaa tähän bms boottaus, eli käytännössä kun irroittaa sen leveän 14 pinnisen balansointiliitimen, katoaa bms virrat. Ja uudelleen kytkemisen jälkeen bms käynnistyy siis uudelleen ja alkaa taas toimia.

    Paremmissa ja kalliimmissa bms järjestelmissä on watchdog, eli jos softa jää jumiin syystä tai toisesta se käynnistää itse itsensä uudelleen. Näitä "tyhmiä" bms on tullut vastaan lähinnä ihan niissä halvoimmissa kiinalaisissa akuissa. Tällöin muuten esim akun kyljessä oleva (virtanappi) ei usein toimi, tämä ei oikeasti katkaise virtaa vaan laittaa fetit pois päältä, mutta menee siis prossun kautta, ja jos se jumissa ei virtakytkin tee mitään.

    Muistaakseni esim joissakin bilteman akuissa on ollut tälläistä ongelmaa, ja tuo balansointijohdon irroitus hetkeksi saa akun taas toimimaan.
    -Tämä vastauksesi sisältää aika hyvän perustelun tuolle kyseiselle tapaukselle. Varmistin vielä, onko akku tosiaan lähes alkuperäisen oloinen, niiin kuulemma riittää aiemmin akulla päästyn testilenkin taas. Eli juuri tuo bms-jumi sieltä lienee poistunut.

  7. #7
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    398
    Vaikea uskoa todeksi sitä että bms olisi käytössä silloin kun akkua puretaan sähköpyörissä. Akkukotelon tilavuus on niin pieni, että tarvittava elektroniikka jäähdytyksineen ei mahdu sinne. Sähköautojen ajoakut ovat sitten eri asia. Näin ollen bms toimii vain ladattaessa balansoiden kennojen välisiä eroja ja valvoen latausta. Moottorin ohjaus ja bms pitävät huolen siitä, etteivät kennot purkaudu liiaksi. Laturi puolestaan katkaisee latauksen kun kennot ovat täynnä eli esim. 36V:n järjestelmässä n. 42 volttia.

  8. #8
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    284
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jpuu Katso viesti
    Vaikea uskoa todeksi sitä että bms olisi käytössä silloin kun akkua puretaan sähköpyörissä. Akkukotelon tilavuus on niin pieni, että tarvittava elektroniikka jäähdytyksineen ei mahdu sinne. Sähköautojen ajoakut ovat sitten eri asia. Näin ollen bms toimii vain ladattaessa balansoiden kennojen välisiä eroja ja valvoen latausta. Moottorin ohjaus ja bms pitävät huolen siitä, etteivät kennot purkaudu liiaksi. Laturi puolestaan katkaisee latauksen kun kennot ovat täynnä eli esim. 36V:n järjestelmässä n. 42 volttia.
    Tottakai bms on käytössä purkaessa. Toki bms voitaisiin kytkeä myös niin, että se ohitetaan purkuvaiheessa. Mutta tällöin menetetään paljon suojauksia, esim lämpötilasuojaukset, liian lämpimille tai kylmille kennoille. Lisäksi ylivirtasuojaus, sekä lvc eli low voltage cutout. Tämä tosin on myös ohjaimessa, mutta yleensä ohjaimessa on raja hieman korkeammalla kuin bms. Kun kennojännite menee alle tuon rajan sammuttaa bms ulostulon, jolloin koko pyörästä katoais sähköt, myös valoista jne, jota ei usein haluta. Ja jos bms ei olisi kytketty purkuun niin akun ulostulot olisi aina aktiivisena. Ellet sitten ajatellut, että akun purkuvirta kiertää sen akun pienen virtanapin kautta

  9. #9
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    398
    Kyllä varmaan. Shimpan akun navoissa ei asu näköjään jännite mutta kiinan akussa asuu koko ajan, kun kävin mittoilemassa. Eli siis noita tehdään ilmeisesti kahdella tavalla. Edullisesti ja vähemmän edullisesti. Toisaalta asialla ei ole kauhean paljoa merkitystä. Tärkeämpänä pidetään bms:n osallistumisesta latausprosessiin kennojen suojelemiseksi.

  10. #10
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jpuu Katso viesti
    Vaikea uskoa todeksi sitä että bms olisi käytössä silloin kun akkua puretaan sähköpyörissä. Akkukotelon tilavuus on niin pieni, että tarvittava elektroniikka jäähdytyksineen ei mahdu sinne. Sähköautojen ajoakut ovat sitten eri asia. Näin ollen bms toimii vain ladattaessa balansoiden kennojen välisiä eroja ja valvoen latausta. Moottorin ohjaus ja bms pitävät huolen siitä, etteivät kennot purkaudu liiaksi. Laturi puolestaan katkaisee latauksen kun kennot ovat täynnä eli esim. 36V:n järjestelmässä n. 42 volttia.
    No iha helpostihan esim tommoseen shimanon 8036 akun koteloon mahtuu kunnon BMS. Kotelo on lisäksi alumiinia, joten lämmön haihdutus tehokomponenteilta onnistuu koteloon.

  11. #11
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    398
    Juu mutta esim.8010 ja 8016 ovat ihan muovia mutta kaippa siellä sitten on purkuun osallistuva bms. Ei ole olllut tarvetta avata pakettia.

  12. #12
    200-500W tehoa on kuitenkin tolla jännitteellä todella vähän virtaa moderneille tehotransistoreille, joiden hyötysuhde on jo aika hyvällä tasolla.

  13. #13
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    398
    Kyllä jos niitä on riittävän monta ja häviöitä ei synny. Kuitenkin noilla tehoilla ne ohjaavat reilusti yli kymmenen amppeerin virtoja maksimissaan.

  14. #14
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    284
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jpuu Katso viesti
    Kyllä jos niitä on riittävän monta ja häviöitä ei synny. Kuitenkin noilla tehoilla ne ohjaavat reilusti yli kymmenen amppeerin virtoja maksimissaan.
    Omassa akussa fetit ohjaa 150A virtaa (72v akkujännite eli täytenä 84v) ja hyvin kestää. Kun katson fettien lämpötilaa on se usein +25-40c välillä. Jos fetit nousee +60c sammuttaa bms virrat, mutta tuo ei ole ollut lähelläkään.

    Pitää ottaa huomioon, että nuo fetit toimivat vain on-off kytkimen tavoin. Eli ovat vain täysin auki tai täysin kiinni. Ei siis mitään siitä väliltä, jolloin kestävät virtaakin ihan eri tavalla. BMS ei siis rajoita ulostulevan virran määrää, virranrajoituksen tekee moottorinohjain. Samoin moottorinohjaimen (omassa fillarissa siis) fetit, joita on 12 kpl ohjaa 250A vaihevirtaa juurikaan lämpenemättä yli 40c

  15. #15
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    398
    Siis onko sulla joku yli 10kW:n pyörä vai mihinkä tuollaisia tehoja tarviit? Sähköhellaan?

  16. #16
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    10.654
    ^ ja ^^ käsitin, että mopoille ja niiden tekniikalle on edelleen oma ketjunsa.

  17. #17
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.520
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^ ja ^^ käsitin, että mopoille ja niiden tekniikalle on edelleen oma ketjunsa.
    Palstapoliisimme väsymätön viestien raportointi- ja valvontainto (työajalla, siitä omasta some-näytöstä käsin?) on myös aika käsittämätöntä...

    Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

  18. #18
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    206
    No etkös sinäkin operoi pääsääntöisesti työajalla?

  19. #19
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.520
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    No etkös sinäkin operoi pääsääntöisesti työajalla?
    En.


    edit. Vai tarkoititko kotitöitä?

    Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

  20. #20
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    10.654
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ebike-harrastelija Katso viesti
    Palstapoliisimme väsymätön viestien raportointi- ja valvontainto (työajalla, siitä omasta some-näytöstä käsin?) on myös aika käsittämätöntä...

    Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
    Aika tasaseen sullakin valuu kommenttia, että käytkö töissä lainkaan? Mutta siis jos oletettu palstapoliisius sinua häiritsee, niin sen sijaan mun työnteosta huolehtiminen on siis ok?

    Palstapoliisista sen verran, että kerropa miksi sähköpyörä-osioissa pitää keskustella mopoista?

  21. #21
    Liittynyt
    06/2020
    Paikkakunta
    Avaruuden pääkaupunki
    Viestit
    59

    Dataa Li-ion akuista. Niiden lataamisesta ja purkamisesta

    Juu laitoin uuden kuvan siihen pdf tiedostoon viestini jälkeen ja latasin dropboxiin.

    Olisi pitänyt uusia linkki mutta kun foorumi ei anna modata vanhoja viestejä , joten TÄSSÄ LINKKI
    Litium-ion akut, lataaminen ja purkaminen.pdf
    sivustot.net | pyöräilyä vuodesta 1960

  22. #22
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    451
    ^No nyt toimii.

  23. #23
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arnold-62 Katso viesti
    Tässä mielenkiintoinen tapaus toisenkäden tietona: Tuttavalla on joku halpis sähköpyörä ( Yosemite ehkä?), muutaman vuoden ikäinen ja melkoisesti ajettu. Akku on jäänyt viime aikoina vajaaksi, vain n. 33 volttiin, kun alunperin meni yli 40:een.
    Kertoi katselleensa juutuupista eri vinkkejä ja purki sitten akun, irroitti bms:n virtapiiristä, sekä jonkun 13 piikkisen kamman piirilevystä, oli ollut pistoliittimillä. Lepuutti noita ja laittoi kasaan. Seurauksena lataa nyt yli 40 volttiin ja range on palautunut. Muutaman kerran ladattu ja purettu ja pitää jännitteet. Mitä mieltä tästä?
    Jos yleismittarin käyttö on hallussa (osaa olla aiheuttamatta oikosulkuja jne), niin rinnakkain kytettyjen kennojen jännitteet voi mittailla siitä 13 piikkisestä liittimestä.
    Jos jonkun setin jännite poikkeaa merkittävästi muista, tai kaikki on alhaisia (en nyt muista, mikä li-ion kennolle on kriittinen raja, täysi taisi olla 4.2V), kannattaa suosiolla uusia akku, ellei tiedä mitä on tekemässä.
    Jos taas kaikki jännitteet on likimain samoja, voi harkita, josko uusisi BMS:n.
    (paljon informaatiota, valitettvasti kaikenlaisen sälän seassa: https://endless-sphere.com/forums/viewforum.php?f=14)

Samanlaisia aiheita

  1. Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 15.07.2021, 10.09
  2. Fillari Finnairin kyytiin = mahdollista?
    By Sarpale in forum Pyörämatkailu
    Vastaukset: 13
    Viimeinen viesti: 06.09.2018, 12.02
  3. Vastaukset: 78
    Viimeinen viesti: 05.07.2018, 20.05
  4. DT Swiss aerolite - mahdoton onkin mahdollista
    By titaani in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 4
    Viimeinen viesti: 27.05.2018, 21.55
  5. Grafeenifillarit tulevat – ehkä joskus
    By PeeHoo in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 22
    Viimeinen viesti: 06.02.2017, 09.56

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •