Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3
Näyttää tulokset 61 - 81 / 81

Aihe: Akun lataus vajaaksi

Juu

Jokainen lataa vähän niinkuin omalla tyylillään ja tavallaan. Moni ottaa myös huomioon uuden akun kalliin ostohinnan ja koettaa ladata oikein.

Ehkä olemme kuulleet kännykän akun optimaalisista lataustasoista jotka ovat 40% -> 80% ja purku ~40% ja sama pätee suurinpiirtein kaikkiin li-ion akkuihin.

Oikea akun pidempiaikaisen varastoinnin (viikkoja tai kuukausia) jännite 36/42 järjestelmässä voisi olla ~38,5V eli noin 50% varaustaso

eBikemotion sovellus näyttää ladattaessa akun jännitteen kymmenesosa volttien tarkkuudella ja varaustason prosentteina ja siten on kovin helppo katkaista lataus oikeaan aikaan.

Li-ion akut, lataaminen ja purku
    sivustot.net | pyöräilyä vuodesta 1960

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fraatti Katso viesti
    Sen sijaan olen ihmetellyt kuinka jotkut viitsivät hingata ja rassata ketjuja jatkuvasti ja uittaa niitä kaikemaailman liuottimissa ja vahoissa. Omaan käyttöön tuntuvat kestävän riittävän hyvin kyllä ilman mitään uittamisia tai muuta kuin pyörän pesun yhteydessä tapahtuvaa pesua kunhan vain niitä rasvaa riittävästi.
    Pesu? Keväällä ostetun sähkärin pesulukema pyöreät nolla. Mutta sama juttu: öljyän ketjut silloin kun näyttää että sille on tarvetta. Ketjujen kunnon mittaan 500 km välein ja siihen mulla on ihan seuranta, kun ei seitsemän pyörän kanssa oikein voi luottaa muistiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fraatti Katso viesti
    Mailman suurimman pyörävalmistajan laturi on tälläinen. Mahtaakohan muissa pyörämerkeissä olla vastaavaa? Tarkoitan lähinnä näitä kaupallisia pyöriä ja niiden latureita. DIY laitteissa voi olla sitten mitä vaan.
    Mä en tiedä, mutta olen jotenkin olettanut, että Shimanon - ja miksei myös muiden valmistajien - laturit olisivat vastaavilla ominaisuuksilla.

En tosiaan jaksa tehdä elämäntehtävää tästä. Jos nyt oletetaan, että akku kestää hällä-väliä tyylillä sen 25 tkm, niin mun tämän hetken ajeluilla (n. 4-5tkm vuoteen jaettuna käytännössä kuudelle pyörälle) tuo kestää ihan varmasti sen ajan kun pyörä mulla on ja mahdollisesti kestäisi myös sen mitä minusta on metsässä täpärillä ajamaan.

Shimanon 504wh akulla ajettu nyt parissa vuodessa 4000km.
    Jokaisen ajon jälkeen on ladattu niin täyteen kuin menee, oli palkkeja mennyt yksi tai neljä.
    Latauskertoja varovaisesti arvioiden noin 200kpl.
    Valojen sammumista akussa ei ole erityisesti huomioitu.
    Range on sama 98km ecolla täydellä akulla, kuin uutenakin.

Jammun akun (ei runkoon integroitu) voi testata myös jos joku kaipaa tätä tietoa.

https://electricbikereview.com/forum...apacity.13057/

Determining the number of battery cycles

The leds are assigned numbers in the following order:

4 ---- (F)
    3 ---
    2 --
    1 - (E)

Press the button on your battery for 20 seconds. The following led combinations give you the number of cycles:

Led 1 Blinking: 0 to 100 cycles
    Led 1 On: 101 to 200 cycles

Led 1, 2 Blinking: 201 to 300 cycles
    Led 1, 2 On: 301 to 400 cycles

Led 1, 2, 3 Blinking: 401 to 500 cycles
    Led 1, 2, 3 On: 501 to 600 cycles

Led 1, 2, 3, 4 Blinking: 601 to 700 cycles
    Let 1, 2, 3, 4 On: 701 or more cycles

Note: A new battery should only have led 1 blinking.

Determining the absolute battery capacity

The leds are ordered in the same manner as for the previous test.

Press the button on your battery for 30 seconds. The following led combinations give you the absolute capacity:

Led 1 on: 0 to 24 % capacity
    Led 1, 2 on: 25% to 49% capacity
    Led 1, 2, 3 on: 50 to 74% capacity
    Led 1, 2, 3, 4 on: 75 to 100% capacity

Note: A new battery should have all 4 leds turned on.

Akun lataus vajaaksi

Lievästi aihetta sivuten; tuumailin eilen nykyisten kilometrien ja lataussyklien perusteella että Levon akku kestäisi noin 70 000km ajoa, jos kestää sen n. 1000 sykliä.

Eli mun ajoilla 10-11vuotta.
    Viitsiikö tuota edes talvisin irroitella työpäivien ajaksi, akkua säästääkseen..

Eilen taas lenkillä tuli havaittua kuinka turha tuo Shimanon viisipalkkinen akun varauksen näyttö on. Vilkaisin parin tunnin jälkeen, että vielä neljä palkkia viidestä jäljellä. Samaan aikaan Garmin kertoi, että 65%. On kyllä käsittämätöntä, että Shimanossa ei näe varausta prosentteina edes näyttöä kelaamalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    Lievästi aihetta sivuten; tuumailin eilen nykyisten kilometrien ja lataussyklien perusteella että Levon akku kestäisi noin 70 000km ajoa, jos kestää sen n. 1000 sykliä.

Eli mun ajoilla 10-11vuotta.
    Viitsiikö tuota edes talvisin irroitella työpäivien ajaksi, akkua säästääkseen..
    Luulen myös, että kaikki muu on siitä pyörästä loppu ennenkuin akku on loppu.

Vähän samantasoista hommaa mun mielestä mitä uudessa autossa laskea uusia matalia kulutusmittarilukemia ja samaan aikaan jättää täysin huomioimatta koko laitteen arvonalenema joka kuukausi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Votkins Katso viesti
    Luulen myös, että kaikki muu on siitä pyörästä loppu ennenkuin akku on.
    Jopa kuski saattaa kuolla ennen akkua.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Votkins Katso viesti

Vähän samantasoista hommaa mun mielestä mitä uudessa autossa laskea uusia matalia kulutusmittarilukemia ja samaan aikaan jättää täysin huomioimatta koko laitteen arvonalenema joka kuukausi.
    Tai laittaa siihen vanhaan Skodaan tuhansia euroja autovahoja, pesuja, maalipintojen korjauksia, alustan massauksia yms. ja kaikki tämä argumentilla että auton jälleenmyyntiarvo pysyy paremmin. Ja paskat se mitään vaikuta. Jos auto on uutena 25k ja se myydään 10 vuotisena niin ikipäivänä et saa noita rahoja takaisin.

Masentavaa kuunnella jonkun keski-ikäisen juttuja kun viedään sitä rakasta peltilehmää korjaamoon kun pikku-Irmeli oli naarmuttanut ovea avaimella. 5k arvoinen auto johon surutta käytetään 800 euroa maalipinnan pikkunaarmujen korjauksiin.

Tilannehan on monessa sähköpyörässä sama kuin sähköautoissa: kulkuvälineen hinnasta akku muodostaa ison osan. Esim. oman sähköpyöräni hinnasta akku on noin kolmasosa. Jos taas harrastaja laittaa pyöräänsä tuhansia euroja, niin tietysti akun osuus hinnasta alkaa olla pienempi. Tai ajatellaan että harrastus maksaa, kun taas kulkuvälineenä sähköavusteinen on vähän eri juttu.

Samoin käyttöskenaariot ovat erilaisia: itse ajelen sähköavusteisella melko harvoin, joten varastoaikaa jää välillä paljon. Joskus jopa viikkoja. Tällöinhän valmistajatkin suosittelevat akun lataamista varastointitilaan (60 % tjsp). Jos taas harrastaja ajaa pitkiä lähes koko akun kuluttavia lenkkejä melkein päivittäin, niin käyttötilanne on eri.

Yksi kysymys on kuinka paljon akun kulumisesta jakaantuu käytön (pyöräilyn) ja varastointialenemisen tai vain ajan kulumisen välille. Jos pyörä on paljon käytössä, niin akun varjeleminen voi vaikuttaa turhalta (ellei se onnistu helposti - ajaa esim. tunnin työmatkapyöräilyn päivittäin). Jos pyörä/akku on paljon varastossa, niin akku voi aleta turhan nopeasti täydessä varastointilatauksessa.

Juu, jokainen arvottaa näitä omista lähtökohdistaan. Itse toivoisin että laturissa olisi valmius varastointivarauksen lataamiseen ja ylläpitoon. Nyt en ole ihan varma, onko akun kannalta parempi ladata akku sinne päin varaukseen vai täyteen tasapainotettuna. Shimanossa kuitenkin tuo akun näyttö on niin epätarkka, että varaus voi olla mitä vain 60% ja 80% välillä

Isompi parempi. Niin varaustason kuin purku- ja lataus virtojen suhteen. Paino toki miinusta.

Mä nyt lähinnä mietin sitä, että onko lie mun tapauksessa tarvetta nähdä vaivaa irroitella Levon akkua päivittäin talvella kun pyörä seisoo 8h ulkona työpaikan pyöräparkissa.
    Muutoinhan Levo on aina sisällä kun sillä ei ajeta. Pyörällä ajetaan päivittäin, työmatkat+lenkit 3-4krt/vko,

Kuinka paljon ”pakkassäilytys” tuhoaa akkua? Akkuahan siis myös puretaan kylmänä kun lähden pyöräparkista kotiin.
    Jos käyttöikä on 10-11vuotta asiallisella käytöllä, paljonko se lyhenisi ”huonolla pidolla”?
    Eli maksaako nähdä vaivaa laiskalle.

Toki eihän se ole kuin yhden pultin irroitus.

Riippuu varmaan pakkasesta. En muista mitkä ovat LiIon-akun rajat, mutta kovin kylmässä se tuskin menee päälle.

Omassa akussa raja on - 10c sen jälkeen akusta ei saa virtaa ulos,ennenkuin se lämpeää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Riippuu varmaan pakkasesta. En muista mitkä ovat LiIon-akun rajat, mutta kovin kylmässä se tuskin menee päälle.
    Enpä nyt muista kuinka kylmässä Boschin akku oli, ei kyllä koskaan jäänyt menemättä päälle.
    Kyllä ainakin -10 oli, jos ei kylmemmässäkin.

Tässähän ei tarkoiteta ulkolämpötilaa vaan kennojen lämpötilaa. Toki tarpeeksi kauan kovassa pakkasessa niin ne ovat melkein samassa. Mutta tässä kestää hetki, kun saavut lämpimällä akulla menee siinä hetki ennekuin lämpö laskee alle nollan. Itse tuota seurailin viime talvena. Toki tässä vaikuttaa akun koko, mitä isompi möykky sen kauemmin kestää lämpötilan laskea ja tietenkin kuinka hyvin akku eristetty jne.

Viime talvena lenkillä oma akku ei tainnut juuri alle +10 asteen käydä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti grebe Katso viesti
    Viime talvena lenkillä oma akku ei tainnut juuri alle +10 asteen käydä
    Jos lähtee lämpimällä akulla liikkeelle ja ajaa lenkkiä niin ongelmia ei tulekkaan. Akku (kennot) tuottaa hieman lämpöä, kun niitä puretaan. Akku alkaa kylmenemään oikein kunnolla vasta kun jätetään pyörä pitkäksi aikaa, esim työpäivän ajaksi pakkaseen paikalleen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Eilen taas lenkillä tuli havaittua kuinka turha tuo Shimanon viisipalkkinen akun varauksen näyttö on. Vilkaisin parin tunnin jälkeen, että vielä neljä palkkia viidestä jäljellä. Samaan aikaan Garmin kertoi, että 65%. On kyllä käsittämätöntä, että Shimanossa ei näe varausta prosentteina edes näyttöä kelaamalla.
    Joo ei voi ymmärtää. Montako jeniä sen prosenttiluvun koodaaminen olisi maksanut. Hyvä sentään että saivat siihen 5 palkkia eikä vaikka kahta.

Ja ehken koomisinta tässä on vielä se et uudella e-tube ride softalla kun ajaa niin tallennuksen lopuksi näkyy reitin yhteenveto tiedoissa prosentit paljonko akkua meni… silti ei ajaessa näy kuin palkit

Samanlaisia aiheita

1. Specialized Vado SL lataus.
    By Jani Salomaa in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 27.04.2021, 08.59
  2. Akun pakkaskestävyys
    By jaate in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 29
    Viimeinen viesti: 21.02.2021, 09.10
  3. kännykän lataus?
    By raleigh34 in forum Varusteet
    Vastaukset: 35