BikeshopShimanoCanyon
Näyttää tulokset 1 - 6 / 6

Aihe: FOX Performance Float EVOL RE:aktiv - lukitus

FOX Performance Float EVOL RE:aktiv - lukitus

Tervehdys kokeneemmat,

Toivon hieman kokemuksia kyseisestä takaiskarista ja siitä paljonko ylipäänsä iskari voi ja antaa lukittuna antaa periksi. Syy tähän ketjuun on siinä että viime päivinä olen törmännyt kyseisen iskarin osalta kolmessa pyörässä siihen että lukitus ei pidä. Koska olen törmännyt tähän kolmessa kevyellä käytöllä olleessa noin vuoden ikäisessä pyörässä, joista yksi vielä on demopyörä, niin aloin miettiä että olenko ihan kartalla mikä on ko. iskarin normaali toiminta lukittuna. Omassa vuoden 2014 Tref fuel ex8 pyörässä Foxin 3 asentoinen evol float iskari ei lukittuna anna periksi kuin hitusen eikä käytännössä jousta, ei vaikka ajettu 5 vuotta ilman ongelmia ja ajettu juurakkoa ja kivikkoa.

Nyt siis olen törmännyt siihen että lukitus ei kolmessa uudenkarheassa eri pyörässä (kaikki Trek fuel ex8) pidä vaan lukitusasennossa oleva iskari joustaa kunnolla paineistettunakin aika reilusti, jopa puoleenväliin. Eniten hämmennyin kun törmäsin tähän samaan pyöräliikkeen 2021 demopyörässä. Kommentti oli että saattaa olla matalat paineet ja ehkä pääsee sekoittumaan. Demopyörästä en tiedä, mutta kahdessa muussa on pyörän käyttö ollut kevyttä.

Eli mikä on normaali toiminta ja keston oletus? Onko ko. iskari oikeasti kestävä?

Googlasin iskarin ja eka linkki. https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/inside_trek/reaktiv/

Luulis että myyjäliike osaisi kertoa myymänsä tuotteen ominaisuuksista myös..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Googlasin iskarin ja eka linkki. https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/inside_trek/reaktiv/

Luulis että myyjäliike osaisi kertoa myymänsä tuotteen ominaisuuksista myös..
    Joo, ehkä oli kiire. Mutta siis edelleen jos laitetaan tuolle iskarille 200psi ja 90kg ajaja niin ”firm” asennossa istumalla ja myös painamalla saa iskarin menemään puoleenväliin niin jotain on ymmärtääkseni pielessä. Ja saman pyörän etuiskarin ”firm” on lähes täysin jäykkä. Tuli hieman ”mitä hittoa”tilanne kun tämä tuli vastaan kolmessa pyörässä tuolla iskarilla ja oma käsitys tuosta ”firm” asennosta on että ei käytännössä jousta.

Keula ja takaiskari täysin eri asioita, kuten myös eri iskarit ja keulat keskenään. Niissä on lukemattomia erilaisia toimintatapoja. Itsellä kaikki iskarit ja keulat on ”firm” asennossa joustaneet jonkun verran, viimeistään jonku pattiin ajamisen jälkeen. Tuo takaiskari on tarkoitettu joustavaksi, kuten tuolla lukee, reagoi erillaisiin liikkeisii eri tavalla, tarkoitus olla jämyn tuntunen mm polkiessa ja joustaa silti epätasaisuudet. Se että joustaa myös firminä parantaa pitoa teknisissä nousuissa jne kun rengas pysyy maassa. Joissain pyörissä kinematiikka hoitaa tuon, trekissä turvauduttu iskarin toimintaan. Jos kaipaa paljon sitä, että ei jousta takaata lainkaa, kannattaa harkita jäykkäperäistä pyörää. Joustavaksi nuo jousitukset on tehty.

Paineet ei välttämättä kerro mitään noilla tiedoilla, riippuu myös pyörän kinematiikasta, iskarista jne. Sulla on selkeesti liian vähän painetta jos pelkästään istumalla menee puolet joustosta. Painetta lisäämään sen verran että sag on kohdillaan, niin siitä on hyvä lähteä liikkeelle. Voi toki olla, että kaikki ovat olleet rikki tai huollon tarpeessa, mutta epäilen itse enemmän käyttäjävirhettä.

Ja se sag määritellään iskarin auki asennossa. Esim mun pyörässä mun painolla(reilu sata) ja mun iskarilla vaatii melkee 300psi.

Näin just. Tutkiskelin tätä ja poiketen siitä mitä Trekin laskuri antaa niin painetta niin pitänee pistää enmmän

Testasin omaa Performace DPX2:ää firm asennossa, saan sen satulaa pumppaamalla joustamaan ehkä 30-40% jos koko painolla hyppään perän päälle. 180psi painetta. Kyllä tolla häivää jo kaikki polkemisen haittatekijät käytännössä olemattomaan.

Samanlaisia aiheita

1. Juniorivälitysten lukitus
    By Huoleton in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 26.08.2019, 15.11
  2. Rockshox Monarch XX-lukitus
    By Climber in forum Jousitus
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 12.12.2017, 13.40
  3. Fox float 32 performance 100mm
    By Jafle in forum Jousitus
    Vastaukset: 6
    Viimeinen viesti: 23.05.2017, 12.40
  4. Vastaukset: 9
    Viimeinen viesti: 23.04.2017, 23.03