BikeshopShimanoCanyon
Sivu 3 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 5 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 125

Aihe: Renkaat eMTB

^Leveys on pitoa kuivalla. Mitä leveämpi rengas, sitä pienempi pintapaine ja sitä heikommin "puree". Muutenhan läskillä noustaisiin jäistä seinää ylös.

Märässä vinojuuressa ei juuri pidä mikään. Renkaan märkäpitävyyttä voi kokeilla märällä puupintaisella sillalla tai vastaavalla. Yleensä ei pidä, kun pinnassa ei ole mitään mihin renkaan kuvio tarttuisi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Leveys on pitoa kuivalla. Mitä leveämpi rengas, sitä pienempi pintapaine ja sitä heikommin "puree". Muutenhan läskillä noustaisiin jäistä seinää ylös.

Märässä vinojuuressa ei juuri pidä mikään. Renkaan märkäpitävyyttä voi kokeilla märällä puupintaisella sillalla tai vastaavalla. Yleensä ei pidä, kun pinnassa ei ole mitään mihin renkaan kuvio tarttuisi.
    Eipä niin, mutta eroja on pidon suhteen renkaiden kesken. Suuriakin.

Mielenkiintoista, itselleni täysin uusi lähestymistapa laittaa kapeampaa kumia syksyksi alle.. pitää hetki sulatella sitä..

Itse olin ajatellut että Schwalbe tekee DH kyljillä ton renkaan siksi 2.4 levyjensä että kovassa vauhdissa ohjaus pysyisi mahdollisimman tarkkana alamäessä..??

Läskillä en ole ikinä ajanut metriäkään mutta uskon että Jos MM skaalattaisiin ultrasoftina 5.0 tuumaiseksi ja eturengas painaisi joku 3kg (2.4 nyt joku 1.5kg) niin sitä ei enää polkis kauheen moni mutta pito voisi olla juurakossa vähintäään ”kohtalainen”

Pito johtuu luonnollisesti monesta asiasta mutta laitoin just luomuun 27x2.8 MM softina ja sain ainakin itteni psyykattua että pito edessä oli parempi..vauhtikin oli tietenkin toista kun sähköllä..

Tästä rohkaistuneena pitää varmaan itte kokeilla..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Koni79 Katso viesti
    Mielenkiintoista, itselleni täysin uusi lähestymistapa laittaa kapeampaa kumia syksyksi alle.. pitää hetki sulatella sitä..
    Tyypillisesti esimerkiksi auton talvirenkaat ovat kapeammat kuin kesärenkaat.

Onko kokemuksia Schwalben Super Gravityn ja Super DH:n eroista? EC 2.6 takana on super gravity ja mulla insertit edessä ja takana.
    Pohdin vaan että josko MM/BB 2.4 Super DH menis ilman inserttiä? Onko senverran järeempi kuin super gravity?

vasta vaihdoin eteen mm2.6 gravityn -> 2.35dirty dan dh. sormituntumalla en huomannut eroa juurikaan ja pitoa on turha vertailla kun vanhasta magic marystä oli kaikki laitanapit tyvestä poikki. panzerin evo insertin kanssa asennus oli yhtä perseestä molemmilla

Oliks toi nyt siis niin, että MM eteen ja BB taakse? Vai miten porukka on todennut ton parhaiten toimivaksi yhdistelmäksi?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Seimi Katso viesti
    Oliks toi nyt siis niin, että MM eteen ja BB taakse? Vai miten porukka on todennut ton parhaiten toimivaksi yhdistelmäksi?
    Yhdistelmiä on niin monta kuin on kuskiakin Itse ajan MM edessä ja takana. Todennut omassa käytössä parhaaksi.

Taitaa olla niin että nyt löyty renkaat mulle.
    29 2.4 MM/BB pääsi tänään testiin oikein ääriolosuhteissa.
    Lunta, vettä, mutaa, lumisia ja vetisiä kiviä+juuria. Kaikkee mahdollista.
    Super DH Ultra softit siis nämä.

Uutenakin(saati kun saa pinnat rikki), aivan käsittämättömän hyvä setti mun makuun joka suhteessa.
    Ei tarvinnu varoa yhtään kun sai vähänkin tuntumaa renkaisiin.

Ja huomio että 2.4 toi 2.6 verrattuna ketteryyttä lisää.

Paineet lähtiessä 1,0/1,2bar, alkulenkistä suhauttelin ylimääräiset pois. Kotia tullessa paineet 0,8/0,8bar. Tuntui sopivalta.
    Takana Huck Norris, eteen en laittanu mitään litkun ja ilman lisäksi.

0,8bar 2.4 kumissa sähkärissä!? Ei pysty käsittää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stumpe Katso viesti
    0,8bar 2.4 kumissa sähkärissä!? Ei pysty käsittää.
    Niin tänään ei ajettu bikeparkkia tai alamäkienskaa.
    Ja mä olen setämies.

Ja onhan toi Super DH-kylki melko järeä.

Kun haetaan ultimaattista pitoa ja sähkö auttaa jaksamaan.. ????

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    Taitaa olla niin että nyt löyty renkaat mulle.
    29 2.4 MM/BB pääsi tänään testiin oikein ääriolosuhteissa.
    Lunta, vettä, mutaa, lumisia ja vetisiä kiviä+juuria. Kaikkee mahdollista.
    Super DH Ultra softit siis nämä.

Uutenakin(saati kun saa pinnat rikki), aivan käsittämättömän hyvä setti mun makuun joka suhteessa.
    Ei tarvinnu varoa yhtään kun sai vähänkin tuntumaa renkaisiin.

Ja huomio että 2.4 toi 2.6 verrattuna ketteryyttä lisää.

Paineet lähtiessä 1,0/1,2bar, alkulenkistä suhauttelin ylimääräiset pois. Kotia tullessa paineet 0,8/0,8bar. Tuntui sopivalta.
    Takana Huck Norris, eteen en laittanu mitään litkun ja ilman lisäksi.
    Hieno kuulla, että tykästyit ko. DH renkaisiin. Tätä yritin sulle aikoinaan kertoa ja kasvattaa rohkeutta kokeilla

Nyt kun Pirkanmaallakin saatiin vähän pakkasta niin piti hieman mittailla renkaiden kovettumista. On ollut jonkin verran puhetta, että MAXXIS 3C renkaat kovettuisivat kovin kylmissä olosuhteissa. Testasin kaksi eri rengasta. Tallin lämpötila +16 astetta ja renkaat vanteineen ulos 0 asteeseen kahdeksi tunniksi.
    Mittarina käytin "FIA hyväksyttyä kovuusmittaria" (LOL) mallia Aliexpress HA HD HC Digital Shore Durometer Sclerometer Rubber Hardness Tester Meter paragraph|shore durometer|rubber hardness testerhardness tester - AliExpress

Tulokset muutamien lukemien keskiarvoja mutta suuntaa antavia:
    MAXXIS Assegai 3C MaxxGrip TR Downhill (alkukovuus 45, loppukovuus 56)
    SCHWALBE Magic Mary Super Downhill ADDIX Ultra Soft (alkukovuus 38, loppukovuus 47)

Tulokseni perusteella Maxxis ei kovetu yhtään huonommin kuin Schwalbe. Ei taida olla kumiseosta joka ei kylmässä kovettuisi.

Tämä setä puuskutti vähän, tai ihmettelin että meno vähän tahmeaa. 29x2.80 renkaissa oli kotiin palatessa ja tarkastettuna vain 0.8 bar.

Vaikka orange tiivisti todella hyvin pitää edelleen näköjään tarkastaa paineet muulla kuin painamalla rengasta. Etenkin nyt kun kelit kylmenee.

Ja kyllä, nyt rupesi vähän kolisemaan kivirännissä. 125 kg yhteensä, vähintään.

Kylkien/renkaan rungon rakenne vaikuttaa käytettäviin paineisiin yllättävän paljon.
    Ja pierunkuorirenkaalla se peukalomittari toimii ihan ok.

Näillä jäykempikylkisillä on pakko käyttää mittaria. Aivan turha yrittää pähkäillä paineita painelemalla.

Esim. Schwalben 2.6 Eddy Current takarengas on Super Gravity ja sallii jo normaalia rengasta matalammat paineet. Etusen Super Trail taas lyö helpommin läpi.

Suuresti yllätti noi 2.4:t MM ja BB; Super Downhill sallii hämmästyttävän matalat paineet 72kg kuskin alla. Kyljet on erittäin sturdyt sanos yankee.

Työmatkalla aamulla kiinnitti huomion myös kummallisen hyvä rullaus asfaltilla MM/BB-setillä. Moiseksi liimarenkaaksi rullaa melko kivasti.

Joopa. Kaksijakoiset fiilikset. DD tuntuu olevan varsin maukas etunen supersoftina. Sellaisella liukkaalla kalliolla, missä ei meinaa pysyä jaloin pystyssä, rengas käyttäytyy ennustettavasti: liukuu, mutta ei lähde alta.

MM:t ottivat sitten hittiä tuuman viillon verran, eikä edes kaksi kamelinpaskaa auttanut. No, johan tolla yksi lenkki tulikin ajettua.

Eli Ultra Softit siis toimii erittäin hyvin näillä keleillä. Entä kun tästä mennään muutama aste kylmemmäksi? Muistaakseni palstatotuus meni niin, että kaikkein pehmeimmät kumit kovettuu pahiten ja voivat murtuakin. Sillä katselin MM softeja tuossa alkusyksystä, että syksy- ja talvirenkaaksi, mutta niistä taas tuli vähemmän rohkaisevaa kommenttia ensimmäisten viileiden ja kosteiden kelien aikaan. Aiempina vuosina muistan softeja kehutun syksylläkin, mutta seoksethan vuosien varrella muuttuu.

^jää nyt sitten myöhemmin todettavaksi, että miten toimii lähempänä nollaa. Pakkaselle mulla on nastarenkaat. Muistais vaan mitkä

Talvelle on eteen 2.6 piikkisika toisella kiekolla. Jääkeleille alle.
    BB saa olla talven takana, katsotaan miten pärjätään.

Lumisimman ajan meinasin tänä vuonna mennä siis ilman nastoja.

Jos en ihan väärin muista, niin olisko mulla Wrathchildit...

Oli sitten alkaneet kamelinpaskat puremaan ja takarenkaassa ilma pysynyt viikon verran. Vaihdoin kuitenkin uuteen. Katsoin, josko tuon paikkaisi sisäpuolelta, mutta on sen verran hyvä viilto, että voi räjähtää ekassa pompussa.

Tänään oli tarpeeksi märkää ainakin, polut oli muuttuneet puroiksi.
    +3 astetta.
    Pistin lähtiessä kokeeksi 1,2/1,5bar.
    2.4 MM/BB (super dh Ultra Soft)on mun alla lähes kivikovat noilla paineilla. Silti, pidon kanssa ei ollu mitään ongelmia.
    Ja oli takuulla tarpeeksi märkää kiveä ja vinojuurta.

Huikeet renkaat syksylle kertakaikkiaan.
    Eikä noi ole silti pahat siirtymilläkään, joita mulle tulee pakosti aina melko paljon.
    Toki näkyy nopeana kulumisena runsas asfaltilla ajo.

ruuduntakaa muokkasi tätä : 07.11.2021 at 08.37

Edelleen vahva suosotus MM/DD-parille. Vaikka oli alle nollan ja jäätä kallioilla, niin renkaat pitivät mihin kuski uskalsi ajaa. Kerran meinasi lähteä etunen alta, kun poikittain ja vinossa oli sellainen jääkohta. Mutta kirkkaalla jäällä ei pidä kuin nastat.

Renkaat eMTB

Itse kun ajan myös työmatkaa ympäri vuoden niin saattaapi olla niin että hyvyydestään huolimatta MM/BB-combo ultra softina saa ehken muun korvaajan.
    Kuluvat nimittäin järkyttävän nopeasti(yllätys) kun joutuu myös asfalttia ajamaan. Myös mun lenkkisiirtymiin kuuluu aina pakosti melko paljon asfalttia.
    Mutta pito ääriolosuhteissa noissa on omaa luokkaansa. Ja ennustettava käytös muutenkin.

Mutta kulutuskestävyys verrattuna vaikka EC softiin on järkyttävän huono.

Parhaat renkaat silti mitä on mulla alla ollu.

Big Betty 2.4:na ultra softina super dh:na vaikuttaa niin hyvältä että taakse voisi seuraavaksi tulla sama rengas mutta 2.6 leveänä ja Softina. Harmi ettei saa super downhillinä kuten 2.4:a.
    Ehkä 2.6 riittää super gravity insertin kera. 2.4 on kivan ketterä mutta vaatii kyllä taakse super dh-rungon.

Eteen tulee ehkä Spessun Butcher 2.6 T9 Gravity. Yksi T9 on ajettu(ei gravity) ja tasapainoisempaa pakettia saa hakea. Kulutuskestävyyskin on Schwalbea parempi.
    Eliminator T9/T7 Gravity tulis taakse jos kyljet ois kestävämmät ja sivunappulat suojais kylkiä. Muuten huikea rengas.

Muoks: myös nykyinen combo eli MM/BB mutta Softina 2.6 super gravitynä vois olla oikein hyvä kompromissi mun käyttöön.
    ruuduntakaa muokkasi tätä : 11.11.2021 at 20.48

Renkaat eMTB

Eilen vaihdoin nastat alle niin ei mulle kyllä tule Ultra softia enää. Huikee pito mutta 10 lenkkiä ja 264km+työmatkat takana ja tältä näyttää.
    Kuluminen verrattuna vaikkapa EC Softiin on järkyttävää.
    Sama Combo Softina sopinee paremmin mun ajoihin. Vaikka joutuu pidosta hiukan tinkimään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    Eilen vaihdoin nastat alle niin ei mulle kyllä tule Ultra softia enää. Huikee pito mutta 10 lenkkiä ja 264km+työmatkat takana ja tältä näyttää.
    Kuluminen verrattuna vaikkapa EC Softiin on järkyttävää.
    Sama Combo Softina sopinee paremmin mun ajoihin. Vaikka joutuu pidosta hiukan tinkimään.
    Niin on myös pidossa hirvittävä ero ultra soft vs soft!
    Uusia kumeja saa kaupasta, ei ne ajamalla lopu

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tkhyla Katso viesti
    Niin on myös pidossa hirvittävä ero ultra soft vs soft!
    Uusia kumeja saa kaupasta, ei ne ajamalla lopu
    No eipä niitä kyllä tahdo saada, kiven alla oli noikin.
    Ja en mä ala kyllä 1-2kk välein uusia renkaita vaihtamaan.

Muoks: onhan noi toki järkyttävän hyvät pidoltaan, aivan sama miten kurvailee märässä metässä.

Mutta ehkä Ultra Soft eteen ja Soft taakse on sweet spot?

^Saattas olla, kokeilemisen arvoinen setti kyllä.

Toki Schwalbeja jos käyttää niin on sitten tyytyminen Super Gravityyn. BB Super DH on kyllä mainio, mutta sitä ei saa Softina.

Samanlaisia aiheita

1. Pole Emtb
    By Eqro in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 279
    Viimeinen viesti: Eilen, 13.39
  2. eMTB videot
    By ruuduntakaa in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 07.08.2021, 21.02
  3. Plus koko täysjousto emtb suosituksia
    By Rainamo in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 4