Sivu 1 / 4 1 2 3 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 101

Aihe: Hiilikuituisen "kävyn" Expanderin käyttöohje?

Hiilikuituisen "kävyn" Expanderin käyttöohje?

Moi

Millainen on hiilikuituisen "kävyn" Expanderin käyttöohje?

Vähän tuon näköinen on se
    https://bas-shop.fi/p38104/pro-hiili...uituhaarukkaan

Kuinka suurta momenttia saa/uskaltaa käyttää kuusiokololle jolla laajennetaan expander?
    Onko näissä joku lukitus, jolla se lukitaan siihen laajennettuun positioon?

Ohjainlaakeri rupeaa vähän päästä lotisemaan, ja expander on aivan löysällä,
    MUC-OFF Carbon Gripper pastaa olen kyllä laittanut ruotoputken ja stemmin väliin.

Ei kävyn ole tarkoitus pitää ohjainlaakeria tiukalla vaan stemmin.

^Juuri noin, tuolla exranderilla säädetään vain ohjauslaakerin kireys. Kun se suoritettu niin stemmillä lukitaan.

Tää onkin mielenkiintoinen aihe, jota olen funtsinut paljonkin.

Omasta mielestä kävyllä on iso merkitys, varsinkin jos kaulaputki on tehty kevyeksi. Tuo pro:n kävyn pidempi malli on hyvä. Käpy saisi peittää stemmin koko puristusalueen, eikä varsinkaan gravellissa ja crossissa olisi haittaa, jos käpy yltäisi ylemmän ohjauslaakerin alle asti.

Pron käpyä käyttäessä kaulaputkea ei kannata katkaista aivan minimimittaan, koska käpy jää silloin liian alas. Itse tein noin ja nyt eastonin stemmin ylin pultti puristaa aivan kaulaputken yläreunasta. Kiriessä tuntee, ettei pultti kiri kunnolla, vaan kaulaputken reuna antaa periksi. Ei hyvä.
    Tälläinen spessun expanderi on parempi vaihtoehto.

Siis kun käpy kiritään kunnolla kiinni ja on koko matkalta stemmin alla, niin stemmi ei pääse luistamaan. Itselläni on roadissa niin pitkä ohjaamo, että stemmi ei vaan pysy paikallaan, mikäli käpy ei tue alta kunnolla. Aika kovia voimiahan tuossa kohdistuu pienelle alueelle.

Eli tuossa tobyn tapauksessa epäilen, ettei käpy ole stemmin alla. Jos on isoa spaceri pinkkaa, niin se jää helposti liian ylös.

Voiko sitä tahnaa laittaa sinne liikaa tms.? Ei ole hiilariosista minulla juurikaan kokemusta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti

Pron käpyä käyttäessä kaulaputkea ei kannata katkaista aivan minimimittaan, koska käpy jää silloin liian alas. Itse tein noin ja nyt eastonin stemmin ylin pultti puristaa aivan kaulaputken yläreunasta. Kiriessä tuntee, ettei pultti kiri kunnolla, vaan kaulaputken reuna antaa periksi. Ei hyvä.
    Eikös monesti ole ohjeessa niin että stemmin päälle ohut spaceri, näissä kuituputkisissa siis, juuri tuon takia että stemmi on varmasti kokonaan ruodossa.

Ja se on varmaan kans totta että kävyn on hyvä olla mahdollisimman pitkä, tai että se ainakin tukisi koko stemmin puristuksen matkalta.

Sittenhän on vielä sekin että jos stemmi ei olekkaan täysin pyöreä, tai ruotuputki, niin ei se myöskään purista tasaisesti.

Ja onko ruotoputki varmasti ehjä? Toivottavasti!

Mikähän osa tossa Pron kävyssä muuten on hiilikuitua ?

https://r2-bike.com/tune-GumGum_1 Ei tarvi mielestäni olla tuollaista kummempi, itsellä ainakin toimii ongelmitta...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Mikähän osa tossa Pron kävyssä muuten on hiilikuitua ?
    Eikös siinä vaan lue että "Hiilikuituhaarukkaan"?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti qilty Katso viesti
    eikös siinä vaan lue että "hiilikuituhaarukkaan"?
    tä?

"pro hiilikuituinen ohjainlaakeriston hattu ja käpy hiilikuituhaarukkaan"

Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    tä?

"pro hiilikuituinen ohjainlaakeriston hattu ja käpy hiilikuituhaarukkaan"
    Katos. No oisko sit vaan se hattu kuitua. Toivottavasti joku kohta on kun maksaa 40€

On kyllä hävyttömän kallis, jos spessun osan saa 13€

Tää onkin mielenkiintoinen aihe, jota olen funtsinut paljonkin.

Omasta mielestä kävyllä on iso merkitys, varsinkin jos kaulaputki on tehty kevyeksi. Tuo pro:n kävyn pidempi malli on hyvä. Käpy saisi peittää stemmin koko puristusalueen, eikä varsinkaan gravellissa ja crossissa olisi haittaa, jos käpy yltäisi ylemmän ohjauslaakerin alle asti.

Tälläinen spessun expanderi on parempi vaihtoehto.

Siis kun käpy kiritään kunnolla kiinni ja on koko matkalta stemmin alla, niin stemmi ei pääse luistamaan. Itselläni on roadissa niin pitkä ohjaamo, että stemmi ei vaan pysy paikallaan, mikäli käpy ei tue alta kunnolla. Aika kovia voimiahan tuossa kohdistuu pienelle alueelle.
    Samalla kannalla. Ymmärtääkseni kuituinen kaulaputki (ainakin ohut) on joustava, eli kaulaputken tulisi olla kahden puristuksen välissä: stemmi puristaa ulkoa ja riittävän pitkä tukee sisältä.

Tästäkin on monta näkemystä ja ohjetta ja hyvin toisistaan poikkeavia toteutuksia myydään samaan tarkoitukseen.

Kitkapastan käytöstä olen muistini mukaan nähnyt myös varoituksen: ainakin jotkin voivat toimia hiomatahnoina, mikäli pastaa on väärässä paikassa tai osien välillä on liikettä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Samalla kannalla. Ymmärtääkseni kuituinen kaulaputki (ainakin ohut) on joustava, eli kaulaputken tulisi olla kahden puristuksen välissä: stemmi puristaa ulkoa ja riittävän pitkä tukee sisältä.

Tästäkin on monta näkemystä ja ohjetta ja hyvin toisistaan poikkeavia toteutuksia myydään samaan tarkoitukseen.

Kitkapastan käytöstä olen muistini mukaan nähnyt myös varoituksen: ainakin jotkin voivat toimia hiomatahnoina, mikäli pastaa on väärässä paikassa tai osien välillä on liikettä.
    Juurikin näin.

Mutta siis lyhennettynä. TOBBYn kannattaa tarkistaa, että käpy on oikealla kohtaa stemmin alla. Sen jälkeen teen itse yleensä niin, että kiristän ensin stemmin nahkeaksi ja vedän sen jälkeen kävyn ihan huolella tiukalle. Mitään se ei voi tuossa kohtaa rikkoa. Tuon jälkeen stemmin pultit kiinni ja laakerin ei takuulla ilmesty enää välystä. Kävyn alle ei kannata laittaa mitään kuitupastaa. Ei se siellä auta. Mutta stemmin otekohtaan kannattaa.

Ja tosiaan ne stemmin pultitkin voi kiriä kunnolla, kun alla on se käpy suojaamassa kuituputkea. Ilman käpyä momentteja kannattaa noudattaa.

Ja tosiaan ne stemmin pultitkin voi kiriä kunnolla, kun alla on se käpy suojaamassa kuituputkea. Ilman käpyä momentteja kannattaa noudattaa.
    Hiilikuituista kaulaputkea ei saa koskaan käyttää ilman expanderia. Aina on vaara että kuituputki delaminoituu, ja stemmi on kaulaputkessa kiinni vain muutamalla hiilikuitukerroksella. Hiilarihaarukkan kaulaputki tulisi myös tarkistaa vuosittain murtumien varalta.
    Tässä luecherin videossa selitetty kaikki tärkein.

Samaa mieltä minäkin olen, mutta esimerkiksi canyoneissa ei käpyä ole.

Olen myös nähnyt muutaman kaulaputken, joka on katkennut ylälaakerin kohdalta. Tuo ei olisi mahdollista, jos kaulaputki olisi lyhennetty oikein ja käpy yltäisi laakerin alle.

Monihan jättää sen kaulaputken lyhentämättä jälleenmyyntiä ajatellen.

Voihan sen expanderin toki poiskin ottaa stemmin asennuksen jälkeen. Säästää grammoja.

https://m.pinkbike.com/news/bike-che...ott-spark.html

^Eipä tullut mieleen... Toisaaltaan kun kaulaputken seinämävahvuus on 2.3-2.5mm niin kyllä aika paljon voimaa käyttää että stemmin kiristämisellä sen rikki saa...

Mutta siis lyhennettynä. TOBBYn kannattaa tarkistaa, että käpy on oikealla kohtaa stemmin alla. Sen jälkeen teen itse yleensä niin, että kiristän ensin stemmin nahkeaksi ja vedän sen jälkeen kävyn ihan huolella tiukalle. Mitään se ei voi tuossa kohtaa rikkoa. Tuon jälkeen stemmin pultit kiinni ja laakerin ei takuulla ilmesty enää välystä. Kävyn alle ei kannata laittaa mitään kuitupastaa. Ei se siellä auta. Mutta stemmin otekohtaan kannattaa.

Kiitos seikkaperäisestä selvityksestä.

Hyvä pointti oli tuo stemmin nahkeaksi kiristäminen, niin tukee ruotoputkea. sellaista/kaan en osannut itse ajatella.

Mallasin myös expanderin paremmin stemmin kohdalle.

Stemmissä on vain yksi ruuvi, en aivan paljon uskaltanut ylikiristää, mukavampi olisi kun ois kahdella ruuvilla.
    tollanen stemmi mulla https://www.racycles.com/product/detail/7055

Noita pitkiä expandereita näkyy olevan verkkokaupassa, vai onko niitä vielä pidempiä. Itselläni joku 40mm. https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...SABEgJUa_D_BwE

Ostaisin tuon pidemmän, mutta ruotoputkea pitäisi lyhentää 10-15mm, että yltäisi ylempään ohjainlaakeriin ja sitä minä en kyllä arvaa ruveta itse tekemään

Ihan asian ulkopuolelta, miksi käyttää kevyttä stemmia ja sitten laittaa tuollaisen painavan mötikän...? Ei milloinkaan ennen tätä topiccia tullut mieleenkään että kaulaputki hajoaisi stemmin vuoksi... Pelko pois ja kovaa ajoa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Ei milloinkaan ennen tätä topiccia tullut mieleenkään että kaulaputki hajoaisi stemmin vuoksi…
    Suosittelen googlaamaan vaikkapa ”carbon steerer failure”

https://www.velonews.com/gear/steere...steerer-tubes/

“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Hiilikuituisen "kävyn" Expanderin käyttöohje?

Tommonen ”150mm” pitkä stemmi antaa muuten vääntöä jo aika paljon. Ei ihme, jos säröllä oleva kuitu ottaa itseensä, kun täräyttää käsillä koko painolla johonkin kuoppaan tai töyssyyn. Varsinkin, jos on vähän isompi kuski.

E. Poistettu tekstinpätkä. Pointtina oli stemmin väärinkäyttö.

Käpyä ei ole omassakaan pyörässä, mutta top cab koostuu n. 10 cm pitkästä holkista mikä laitetaan kaulaputken sisälle ennen stemmin kiristämistä. Tollasen ottaisin Canyoniinkin ihan varmuuden vuoksi.

Periaatteessa tuollaisen 15-20g holkin luulisi estävän kaikki katastrofaaliset hajoamiset ihan kävyllisissäkin keuloissa jos tulee asennusvirheitä. Kaverin pyörän perusteella Signature on tainnut noita myös epoksoida joihinkin myymiinsä pyöriin tai sit vanhemmissa Cervelo R5:sen haarukoissa on noita ollut jo tehtaaltakin.

^^Kuka tuonkin vaurion aiheuttajan määrittää? Kun noita kuituhommia jonkin verran tehnyt niin hyvin harvoin putki katkeaa noin kauniisti ellei sitten tyypillistä kiinankuitua ole...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^^Kuka tuonkin vaurion aiheuttajan määrittää? Kun noita kuituhommia jonkin verran tehnyt niin hyvin harvoin putki katkeaa noin kauniisti ellei sitten tyypillistä kiinankuitua ole...
    Linkin avaamalla selviää sen olevan Trekin sponssaamasta kisapyörästä vuodelta 2010. Tuossakin Trek nostaa esiin asennusvirheet mitä tässäkin topikissa puhuttu. Tosin kattomalla minkänäköisinä osa pyöristä lähtee kaupasta ulos niin ihan potentiaalinen asentajan virheen riski näissä kuituisissa haarukoissa. Suurinosa mekaanikoista tuskin edes miettii tälläisiä asioita, kun pyöriä luovutetaan.

Varmaan katkee ruoto, jos stemmin kiristää hampaat irvessä. Mihinkään momentin aiheuttamaan rikkoutumiseen en usko.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tobby Katso viesti

Stemmissä on vain yksi ruuvi, en aivan paljon uskaltanut ylikiristää, mukavampi olisi kun ois kahdella ruuvilla.
    tollanen stemmi mulla https://www.racycles.com/product/detail/7055

Stemmin yhden ruuvin kiristys kuulostaa oikeasti huonolta. Mulla on joskus ollut näissä se ongelma, että expanderin kiristysruuvi alkaa pyöriä tyhjää. Tuommoista on myös aika mälsä irrottaa, olen sentään saanut itse irti. Joskus ruuvi on tuntunut kiristyneen paikoilleen vaikkei oikeasti olekaan. Juuri syystä että kierteet ovat kärsineet.

Samanlaisia aiheita

1. Vastaukset: 162
    Viimeinen viesti: 18.10.2021, 09.57
  2. Metallinen kova ääni kun "nytkyttää" paikallaan etujarru pohjassa
    By snmb7 in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 9
    Viimeinen viesti: 12.05.2021, 19.31
  3. Mistä "löysät" katurenkaat, vanteet on liian "isot"
    By fillaristi_saksasta in forum Renkaat
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 31.05.2020, 11.06
  4. Shimano E7000. Latautuuko akku ajaessa vai laskeeko "kulutusta"
    By Bizline in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 4
    Viimeinen viesti: 04.05.2020, 23.11
  5. Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 13.04.2017, 10.02