Vapaasti saa kokeilla. Nyt kun olen löytänyt tämän Moltenin niin ei viitsi nyt tehdä kokeiluja.
Vapaasti saa kokeilla. Nyt kun olen löytänyt tämän Moltenin niin ei viitsi nyt tehdä kokeiluja.
Vaan kun en ole koko uppovahausta vielä kokeillutkaan.
Itsekin funtsin, että pitäiskös sitä tätäkin kokeilla, kun puhtaampi voimansiirto houkuttelisi. Ikeasta/biltsusta kattiilaa, kynttilää sekä parafiiniöljyä ja sitten vaan keittelemään. Parin kympin kokeiluhan tuo olisi... Yksittäinen pikku kattila menis varmaan hyvin jossain varaston nurkassa...
Vai onko noi oikeat vahamerkit (molten yms) selkeästi kynttilää parempia?
Minä en voi sanoa kun en ole muuta kokeillut kun Moltenia. Yhdellä pienellä pussilla olen vahannut ketjuja tässä vuoden verran, maksaahan se pussi mutta mutta.
Moni voivottelee miten tähän menee aikaa. Kyllä, ketjun pesussa menee aikaa mutta sen jälkeen saa 300 - 600 km vain napsaista ketju poikki ja laittaa haudutuspataan lämpenemään. Kun seos on 93°C ripustaa ketjun kuivumaan. Ketjun asennus. Aikaa tähän menee tosiassa muutama minuutti. Sen sijaan että tiputtelee rasvoja ketjuun monta kertaa viikossa, pesee voimansiirron rasvan sitomasta p*skasta, pesee ketjun x kertaa, vaihtaa rattaita koska savi tarttuu rasvaan jne jne.
Dylan Johnson julkaisi hyvän videon eri voitelukeinoista. Perus kynttilä voitti kaikki ketjurasvat. Houkuttelisi itsekkin kokeilla.
https://www.youtube.com/watch?v=Z8Hoi3Fs3Qc
Lidlissä oli haudutuspata 24.9€, nyt alkaisi olla tarvikkeet, jospa sitä seuraavilla vapailla saisi vahat laittettua.
^puuilossa samaa luokkaa. Tosin hidas se on.
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
Mulla puuilon haudutuspata. Saa laittaa täysille ja ketju vahan päälle niin parin tunnin päästä on 93°C. Kannattaa muuten laittaa ketju jo lämmitysvaiheessa paakun päälle, kylmän ketjun upotus vahaan ei ole sama asia kuin lämpimän ketjun.
Mä en ole lämpöjä mittaillut, mutta laitan täysille ja ketjut pataan, sitten joskus tunnin päästä otan pois. Olen olettanut että parafiini kuitenkin vaatii jonkun verran lämpöä että sulaa nesteeksi. Voiskin ihan mittailla lämpöjä seuraavaksi ja katsoa josko silläkin olisi keston kannalta merkitystä.
Ainakin tuolle Molten speedwaxille suositellaan 93°C.
Muistan kyseisen lämpötilan jostain nähneeni juu
Taidan itsekin kokeilla ketjujen uppovahausta pian, alkaa käydä tämä ajaminen lompakon päälle kun ketjuja kuluu. 5 000 km tulee tällä viikolla tälle vuodelle ajoa, osa tästä tosin Zwiftissä, mutta sellaisia 18-20 h viikkoja on tullut paljon ja yli puolet tunneista pihalla. Lähden varmaankin kokeilemaan parafiinilla ensiksi, vaikka tuo Molten näyttää hyvältä.
Te, jotka käytätte parafiinia, lisäättekö PTFE-jauhetta tai vastaavaa sekaan ketjuja vahatessa? Onko siitä käytännön hyötyä?
Mun mielestä toi pelkkä puhdas parafiini kestää melko hyvin ja välissä käytän rex domestiquee. Pelkkä kuumalla vedellä huuhtelu ennen uusinta keitosta.
Ei se ptfe haittaakaan, ootko jostain sitä löytänyt? Mikähän Oz cycle tjsp sitä youtubessa kehui että parafiini+ptfe olis paras ja vähiten likaa keräävä.
Mittasin just ketjutkin, ei venymää ja 1500km ajettu. 12spd Sram rival flat top
Hyvä homma. Mulla suurin osa ulkolenkeistä on yli 100 km pitkiä näin talvellakin, joten hyvä että kestää hyvin. Tähän mennessä olen joutunut pitämään ketjuöljypulloa mukana ongelmien välttämiseksi. Squirt on toiminut tähän mennessä parhaiten, mutta ei sekään erityisen hyvin. Nyt viikonloppuna menee alle talven kolmas ketju. Britti-eBaysta löytyi tuota PTFE:tä ja selvitin asian Tullista, että siihen ei kohdistu mitään tuontirajoituksiaan. Molybdeenidisulfidia voisi lisätä myös. Aliexpressistä näitä löytyisi halvemmalla, mutta voi mennä kauan ennen kuin paketti Suomeen.
Pitkät märät lenkit ovat tosiaan ongelma. Ketjuja ja rattaita tahtoo mennä kuin näkkäriä.
Olisi siistiä löytää tuohon jokin ratkaisu.
Mä olen yli satkun lenkeille pistänyt rexiä lisäksi, ihan vaan varuiksi. Ikinä en ole ketjuja voidellut kesken lenkin, oli sit kuinka pitkä tahansa
Molton+rex tosiaan toiminut parhaiten.
En ole itsekkään voidellut lenkin aikana ja sen näkee kyllä ketju/ratas kuluissa. Veikkaan, että yli puolet märästä soralenkistä menee ilman voitelua. Parhaimmillaan piti ottaa kitkajarru pois, koska mekaaninen vaihtaja ei tiputtanut takaa ketjua alemmas.
Mutta siis nuo on aika typeriä lenkkejä, tosin varmaan vastaavia joutuu nyt moukarikin ajamaan.
Vähän vaan ärsyttävää, kun ei voitelu kestä kunnolla mukana. Rexin race day spray olisi takuulla pätevää, mutta on vaan liian kallista.
Linkkiä? Olen tosiaan miettinyt myös korvaavaa suojasprayta. Tarttisi vain vedenkestävän kalvon päälle, joka ei liuota vahaa.
Jep, eihän pyörän voimansiirtoa ole tällaisien lenkkien näkökulmasta suunniteltu. On kuitenkin etuoikeus ajella, kun vaimo antaa luvan lähteä 6-8 h rapalenkille ja vielä laittaa ajovaatteet kuivumaan pesukoneesta, kun itse otan lukua sohvalla lenkin jälkeen.
Laitoin Moltenia tilaukseen kaksi pussia Ranskan eBaysta. Parafiinia olisi joutunut tilaamaan askartelukaupasta eikä hintaero nyt ollut niin valtava verrattuna hyväksi todettuun ratkaisuun. PTFE- ja molybdeenidisulfidipussit jo itsessään maksavat enemmän kuin Molten-paketti, jossa nuo ovat valmiina. Menen Tanskaan ajamaan kuukauden päästä Dirty Jutlandin (210-220 km), toivottavasti ehtii tulla ennen sitä. Muuten ajan Squirtilla ja jos ketju alkaa kitistä, en välitä.
Tuollaiseen kisaan laittaisin ilman muuta race dayta pintaan
Siinä on mun parafiinit, n. 6e/kg:
Pöytäkynttilä, 10 cm - Biltema.fi
Toki ei ole noita lisäaineita... Testataan tätä ensin ja jos päässä naksahtaa, niin vaihdetaan sitten moltteneihin. Tosin mun ajomäärillä ja -ympäristöllä ei taida tarvita hifimpiä aineita.
Esim tämä
https://www.autodude.fi/fi/tuote/qui...on_q2m_wetcoat
Mutta vaikka bilteman suihkittavia vahoja lähtisin kokeileen. Tai Korrek pro, se tais kyllä maksaa useeman kympin
Tota gyeon wet coatia oon kerran pesun yhteydessä ruikkinu pyörään ja kyllä se myös voimansiirrossa auttoi hylkimään vettä
Vähän epäilen noiden mekaanista kestoa.
Kestää varmaan saman kun se raceday, eli hetken
Tämähän on samaa tavaraa kuin Molten suurimmalta osin, varmasti ajaa asiansa hyvin. Lähdin tuolla valmiilla tuotteella tähän ketjujen uppovahauksen maailmaan ihan mukavuussyistä ja jotta saa vertailupohjaa. Tulevaisuudessa varmaan kehittelen jonkun itselleni hyvin sopivan seoksen, kun on Unbound Gravel -reissu haaveissa ja siellä vaha pitää pysyä ketjussa koko 330 km. Ensi vuonna se ei kuitenkaan vielä toteudu, kun on eräs perhejuhla samana päivänä.
Onkos kukaan kokeillut vähän pistää sekaan PTFE-kuivavoiteluainetta?
Pistäkääs omat vahareseptit jakeluun. Onko kukaan kokeillut steariinia, vai onko kaikki käyttäneet parafiinia?
Noita löytyy kilon pusseissa askarteluliikkeistä.
On toi Molten Speedwax kyllä sen hintaista, että ihan hirvittää. Se normiparafiinihiutale on noin 7,90 e/kg. Speewaxi oli $37.99 + $23.99 plus alvit + tullit 2 paunaa, eli hiukka yli kilo. Kestää ite lantrailla sekaan kalliitakin aineita, niin aika reilusti jää voitolle...
Kirjanmerkit