Varmaankin tämä: https://www.facebook.com/fillarifiil...KvUKU4Vcm1p45l
Varmaankin tämä: https://www.facebook.com/fillarifiil...KvUKU4Vcm1p45l
^Oltiin siis kyseisen liikkeen Facebook-sivulla ja tästä julkaisusta lienee kyse.
Varustenetissä kävin tänään. Siellä oli Rex black diamond hot wax paketti tarjouksessa 36.72. Mukaan lähti. Kohta sulattelemaan
www.youtube.com/watch?v=zSPsEn7Mfb8
Rexin vaha on muuten hyvä, mutta ei sovellu esim. työmatkapyöräilyyn. Ketjut ruostuu melko rajusti ja alkaa ääntelemään max 200 kilometrin kohdalla. Tehty kuiviin loskattomiin olosuhteisiin.
Kaikki kuumavahatut ketjut pitää kuivata märässä ajon jälkeen.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Joo ja säilyttää pyörä lämpimässä, tai ainakin antaa tosiaan ketjujen kuivua täysin sisällä ennen varastoon viemistä.
Siltikään en pysty tuolla suolaloskassa ajamaan muulla. Ajattelin lisätä rexin domestiqueta upporexin päälle, mutta sehän keräsikin kaamean hiekkamoskan pintaansa. Se ritinä ja rutina rattaiden välissä oli kamalaa.
Ufon drippiä voi suositella lisäysaineena. Vahamainen pinta kestää useammankin märänkelin lenkin, eikä mitään moskaa jää ketjuun kiinni.
Vaha ei oo siinä ketjun ulkopinnalla, vaan siellä ketjun sisällä, missä sitä tarvitaan. Pintaruoste ei haittaa paitti silmää, ellei sitten ala pitämään ääntä.
Mutjoo...samat huomiot. Pintaruostetta tulee herkästi vahatulla ketjulla jossei pyörää saa lämpimään kuivaan tilaan ajon jälkeen. Mulla on työpaikan pyöräparkissa (semilämmin halli) jemmattu yksi mikrokuituliina, millä töihin tullessa aina pyyhkii ketjun. Sama sitten kodin pöyrävarastossa on liina, millä pyyhkäsen kotiin tulon yhteydessä. Sitten lisään vähän drip waxia (silca) jos on ollut erityisen kostea matka.
Sramin 12sp xx1/xo1 ketjut toimii. Ne kestää suolavettä ihan eritavalla mitä shimanot vahojen kanssa. Toimivat nätisti ainakin 11sp shimanoilla.
Vaha on vesiliukoista, joten märkä ketju on syytä pyyhkiä päältä kuivaksi esimerkiksi entisellä sukalla. Jos se on kastunut kunnolla, kuivauksen jälkeen rullien tippavahaus on paikallaan. En näe kuumavahauksessa mitään järkeä - varsinkaan, jos sää sahaa nollan kahta puolta ja tiet ovat ajoittain märkiä ja hiekkaisia.
Joskus ketjuun kertyy paljon hiekkaa. Huuhtelen tällöin ketjua kylmällä vedellä juomapullosta, kuivaan, tippavahaan ja työnnän pyörän kylmään varastoon.
Noin kerran vuodessa, yleensä alkukesällä, juoksutan astiaan lämmintä vettä, lisään siihen astianpesuainetta ja pesen likaisimmat paikat.
Vahattua ketjua ei tarvitse pestä koskaan.
Edellinen vaatii hieman aivotyötä ajamisen tauottua.
Olenko tuhonnut ysäripyöräni näillä minimaalisilla huolloilla? Nykyisellä SRAMin ketjulla on ajettu 6058 km ja matka jatkuu.
Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas
Tämä on tosi. Äsken vahasin kaikki sähköpyörien ketjut ja XX1 oli ilman ruostetta mutta XT oli punertava kauttaaltaan, enkä sillä pyörällä ollut edes ajanut kosteassa pitkään aikaan. XX1 sähköfatbikessa ja se näkee kosteutta reipppastikin (vasta ~1800km sillä ketjulla, muut kestivät ~500). KMC:n ketju oli ajettu vain kauniissa kelissä niin se ei ollut ruosteessa ehkä siksi.
Se on se vanha viisaus: Vahat, tippapullo ainakin, toimii vain pinnotetuilla ketjuilla.
Öljyjä on käytetty perinteisesti just siks kun sillä kalvolla saadaan ruostesuojaus.
Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi
Mulla on kyllä olleet ketjut Rexin black diamond kuumavahan aloittamisen jälkeen varsin vähäruosteisia. Perusparafiinilla ruostuu huomattavasti herkemmin.
Semmoinen huomio, että vaha ei ole vesiliukoista. Voisi pikemminkin sanoa, että erityisesti parafiinivaha ja sen sukulaisvahat ovat yksiä vähiten veteen liukenevista aineista, mitä maan päältä löytyy.
En tosiaan ole tupannut huomioimaan ketjuja mitenkään märkien ajojen jälkeen. En pyyhi, kuivaa tai vie pyörää lämpimään kuivumaan. Ulkolämpöisessä autotallissa saavat olla. 300 kilsaa menee aika helposti. Sen jälkeen olen vaihtanut lähinnä tavan vuoksi. Tarvetta ei olisi välttämättä ollut.
Uudelleenvahauksessa keitän ketjut kiehuvassa vedessä ennen vahaan laittoa, jotta ketjusta irtoaisi suola ja muu ryönä veteen sen sijaan, että menisi vahaan. En ole lainkaan vakuuttunut, että kuumavaha irrottaisi suolaa ketjusta, suola kun ei liukene vahaan. Ja tässäkään välissä en erikseen kuivaa ketjua ennen vahaan lykkäämistä.
Sivuaineena kemian aineopinnot suorittaneen ei tosiaan pitäisi kirjoittaa, että vaha on vesiliukoista. Yhtä hämmentynyt olin, kun arrogantti analyyttisen kemian professori heippasi iloisesti yliopiston parkkipaikalla ja tuli juttelemaan kanssani kurssin parhaasta tenttituloksesta.
Muilta osin kirjoitus pitää paikkansa. Jos märkää ketjua ei kuivaa, ruostetta löytyy vähäisissä määrin kaikkialta ketjusta ja runsaasti takavaihtajan alimman rullan alta. Rättikuivaus poistaa likaa ja veden, ja yhdistettynä rullien tippavahaukseen ketju pysyy täysin ruosteettomana. Jos sää ja varasto on jatkuvasti pakkasella, käyttöön voi ottaa kuivan kelin protokollan eli tippavahausväli on satoja kilometrejä.
Olen ohentanut Squirt-emulsiota etanolilla, joka parantaa aineen tunkeutumista rulliin ja nopeuttaa haihtuvan osan poistumista. Olen käyttänyt ulkopinnalta niklattuja ketjuja eli SRAM 870 tai 971. Kesällä ja jatkuvassa pakkasessa voisi toimia pinnoittamatonkin ketju ilman lisävaivaa.
Myös KMC valmistaa ketjuja, joita markkinoidaan ruostumattomina tai ruostumista torjuvina, vaikka eivät ne oikeasti ruostumatonta terästä olekaan. Niiden mallinimissä on EPT, joka tarkoittaa jotain suojapinnoitetta.
https://www.kmcchain.eu/technology/ept-coating
"Simplify, then add lightness”
– Colin Chapman
Olisi kyllä siistiä saada uusia ketjuja jollain vahan kanssa toimivalla pinnoitteella.
Ja tietysti normaaliin hintaan.
KMC Black Tech jne.
https://www.bike24.com/p2859810.html...rm=black+waxed
Itse käytän luotettavia Sramin kasin ja ysin ketjuja, joista valikoima on vuosien varrella kavennut. Kympistä eteenpäin Sramin ketjuista löytyy kattavammin korroosiosuojattuja ketjuja kuin käyttämäni 870 ja 971.
https://www.sram.com/en/sram/mountai...levancy&page=1
Katsos, tuo KMC:n ketjuhan on mainio. Tosin ihan heti en kyllä ole vaihtamassa xx1:sta pois. Niitäkin saa alesta välillä halvalla.
Kmc:n ketjut eivät ihan kamalan hyvin ole testissä pärjänneet.
![]()
Jotenkin tuntuu, että tänä talvena on Shimano CN-E6090 ketjut nopeammin ja enemmän ruosteessa kuin aiempina talvina. Onkohan Helsinki vaihtanut sitä suolaliuoksen koostumusta, kun ei pitänyt edes Holmenkol LubeExtreme ruostetta poissa? Meni juuri noin 1500km ajettu ketju ruosteen takia vaihtoon. Täytyy ensi talvena kokeilla tuota KMC EPT ketjua ja siihen sitten vielä LubeExtremeä päälle.
Aika hyvin Wippermanin ketjut kestäneet vahattuina työmatkoja, vähän pinnassa ruostetta vaikka kelit olleet voimansiirrolle lähes niin huonot kuin voi olla. Ketjuja enkä voimansiirtoa hoida millään tavalla paitsi ennen vahaamista ja säilytys kylmässä.
Hyvin on vahaus toiminut koko talven. Ainoa ongelma on että ketjut on ulkopuolelta aivan ruosteessa. Onko markkinoilta saatavilla ruostumattomia ketjuja?
Melko arvokkaat nuo valmiiksi vahatut ketjut. Kyllä minä tuolla satasella vahailen tallissa ketjujani itse. Minulla tosin onkin jo haudutuspata ja muut välineet olemassa jo.
https://www.cyclowax.com/collections...ansmission-12s
R2-bike myy Rexillä vahattuja ketjuja halvemmalla
Kiitos vinkistä, tässä on enää joku kolmen kympin preemio.
https://r2-bike.com/R2BIKE-pre-waxed-SRAM-XX1-Eagle-chain-incl-chain-lock-for-SRAM-XX1-Eagle-SRAM-X01-Eagle-12-speed-126-links-black
edit: no onhan se tuplahintainen
https://www.bike24.com/p2172001.html
Noita xx1/x01 ketjuja saa aina välillä alesta alle 40e.
Itse tarkoitin tuolla pinnoituksella tehtaan tekemää käsittelyä, joka korvaisi rasvat. Tuota kyllä tuskin tulee. Varmaan liian iso riski ruostuttaa kasa ketjuja merikuljetusten aikana.
Mittailin taannoin ohimennen ykkösgrävelin ketjut (en nyt muista onko XX1 vai X01, mut samathan ne käytännössä on) ParkToolin tulkilla eikä vieläkään pitkittäiskulumaa/-venymää niin paljoa, että 0.75 uppoaisi. Ei myöskään taitu sivusuunnassa juurikaan.
Tuumailin, että aika kauan ovat olleet käytössä ja tarkistin kirjanpidosta, n. 12000 km. Ällistyttävää. Aiemmin käyttämiäni halvempia ketjuja olen vaihtanut n. 2000-5000 km kohdalla kun tulkin 0.75 solahtaa väliin. Mut joo, täysin offtopic koska voideltu tippavahalla, pääasiassa Squirtilla. Välillä käytössä oli Rexin musta.
Varmaan pitää vaihtaa jo varmuuden vuoksi, eihän tuossa ole mitään järkeä eikä ole uskottavaa.
Kirjanmerkit