Mikä vanha vaha? Sen voi sulattaa uudestaan seuraavaan upotukseen.
Mikä vanha vaha? Sen voi sulattaa uudestaan seuraavaan upotukseen.
Teen uuden seoksen.
Itse teen kattilaan isomaan satsin ja sinne dippailen putsattuja ketjuja. Oliskohan tuo satsi ollut nyt kolme vuotta kattilassa.
Minäkin aluksi dippailin putsaamattomia ketjuja, mutta tuli nopeasti aika tummaa seoksesta. En pidä isona vaivana ketjujen puhdistusta. Kukin taaplaa tavallaan ja kunhan toimintatapa on mieleinen, niin kiva juttu.
Tuossa jotkut ovat maininneet seoksen lämmön mittaamista. Itse en sitä tee. Laitan ketjut kovan massan päälle ja kattila lämpiämään. Kun pohjalla on enää pieni valkoinen "jäälautta", niin lämpö pois ja ketjut vex. Ei tarvitse edes nivelten mikroporeiluja seurata, kun sulamisen aika on pidempi ja kaikki paikat täyttyy siinä samalla ja huuhteluvedet haihtuu sisältä pois.
En pese. Ketju on yleensä niin puhdas ja paskat kuulemma liukenee vahaan, on se ainakin erittäin puhdas vahasta nostettuna.
Sähköläski. On erittäin rapainen rospuuttokeleillä.
Okei. No sitten![]()
Jep. Tuollainen se voimansiirto on vahalla. Letkulla pesemisen jälkeen ketjut voi humauttaa suoraan kattilaan.
Vaihteet toimii muuten todella hyvin vaikka minkälaisessa ravassa ajaa. Tämä on vähemmän todettu tosiasia.
Ok, tässä omat kokemukset: Aloin vaihtamaan täpäriin ketjua, ja hyllyssä ollut oli pesty aika puhtaaksi. Päätin että lopulta kokeilen vahausta. Biltemasta kattila 7,40€ ja pullo parafiiniöljyä, k-kaupasta iso Pirkka-kynttilä.
Kynttilä palasiksi ja kattilaan. Melko pieni loraus öljyä päälle ja kattila liedelle. Vaha suli nopeasti ja ketjusta tuli pieniä poreita hetken aikaa. Sitten nostin ketjun ylös, pyyhkäisin enimmät rätillä ja annoin kuivua.
Sekoitussuhteesta ei tietoa, mutta ketju ei ollut kovin jäykkä, eikä siinä ollut pinnalla paksusti vahaa. Ei tuntunut rasvaiselta. Vaikuttaa helpolta hommalta, käsittelin toisen ketjun heti perään. Nyt pitää vaan etsiä squirttiä tai vastaavaa millä voi välillä lisätä voitelua.
Pokka petti 599 km kohdalla ja päätin vahata ketjun taas vain huvin vuoksi. Sitä edellisellä ajoin noin 300 km. En putsaa ketjuja talvisin.
Pakkasella ja lumiseen aikaan tämä vahaus vaikuttaa olevan tosi pitkäaikainen.
Sähköläski, syö ketjua kyllä. XX1 12s ketju shimanon 11s rattaalla ja sram nx11 vaihtaja. Edellisestä ketjun vaihdosta noin 1200 km sitten, tämä on jo sinänsä ennätys, katsotaan vielä kuinka pitkälle tällä vielä pääsee ennen kuin on 0,5% venynyt.
Olen tyytyväinen tähän ratkaisuun.
Hyvin on pysyny. Mulla ei pysy kun 100-200km noin suunnilleen, ja märällä kelillä varmaa vähemmän, gravelissa 12spd rival flattop ketju. Tarkoitan kestolla siis että alkaa kitinä, sit lisään rexiä ja jossain kohtaa taas pataan. Kyllä tää ihan pätevä systeemi tuntuu silti olevan ja paikat pysyy puhtaina.
Kuinkahan monta avausta tollanen ketjulukko kestää?
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
Lisään nyt vielä että pesin tuo ketjun tosi tarkasti heti uutena. Kolme kertaa ultraäänipesu tärpätissä ja kolme kertaa marinolissa. En lisää yhtään mitään ketjuun voiteluvälin aikana.
Tuolla sähköläskillä möyrin savessa melkein joka lenkillä, silti noin 300 km vaikuttaa olevan sellainen väli että pysyy hiljaa.
No mä en ultraäänellä pessyt, mutta tinnerillä moneen kertaan että lopussa tinneri pysyi kirkkaana. Tosin en myöskään ole kilsoja seurannut kuin sillä ekalla kerralla.
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
Mun halvassa laitteessa ei ole lämmitystä. Ketjun voisi tosin lämmittää vaikka vesikylvyssä tuossa haudutuspadassa ennen ekaa pesua. Kovin paljon en leikkisi lämmöllä ja tärpätillä.
No niin vähän ajattelinkin. Pitää pestä sitten kylmänä.
Tyhmä tai viisas kysymys täältä. Onko kukaan testannut uppovahata ketjuja suksien voitelusta jäävällä siklausjätteellä? Uhka vai mahdollisuus? Saisi ketjuille kelivoitelun
En tarkistanut, onko kysytty jo aiemmin.
Varmaan voi kipata samaan pataan. Ei kai sitä siklausjätettä nyt desilitrojen verran ole?
Eli kierrätystä.
Ei sitä mahdotonta määrää tule, mutta lähinnä mietin, toimisiko sama mönjä ketjuissa vai tuleeko jotain normaalia nopeampia kitinöitä ketjusta tai vastaavaa.
Kirjanmerkit