Giant
Sivu 2 / 39 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 12 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 1155

Aihe: Ketjuen uppovahaus (parafiini, Molten Speed Wax yms vastaavat)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Molten speedwaxin sivuilla on erittäin hyvät seikkaperäiset ohjeet. Suosittelen tutustumaan niihin, oli aine mikä vaan.
    Samaa mieltä. Mun tekemisiin ei kannata uskoa, koska oion kaikessa ja saatan lopuksi miettiä toimiko tuo vai ei.

Tuossa joku jo yllä kirjoittikin lämmöistä. Sen verran uskon mittauksiin, ettei vahekeitosta kannata lämmittää liikaa, eli kun kaikki kama sulaa, niin se riittää. Niin ja tuokin on varmasti totta, että paksuimman kerroksen saa, kun ketjuja ei ota pois suoraan liian kuumasta vahasta. Tuo yllä kirjoitettu pinnan pieni jähmettyminen voisi olla toimiva.

Eli toisin sanoen, ehkäpä kannattaa lukea no moltonin ohjeet ja tehdä mittarin kanssa. Itse en vaan jaksa. Tuon kattilan ja vahaklöntin kanssa touhussa menee vain muutama minuutti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PMoi Katso viesti
    Ylläpito:
    Squirt ketjuvahalla kun ketju alkoi ääntelemään harjoitusvastuksella ajellessa.

Tuomio:
    Voitelun lisäystä tarvittiin useammin kun öljyillä. Ketjun koskettelu jätti sormiin töhnää, mielestäni on ylitseampuvaa väittää että sormet pysyy puhtaana, mutta toki selkeä ero öljyttyyn ketjuun.
    Mutta se mustan töhnän määrä joka varisi lattialle/harjoitusvastukseen/chain staylle kyllä loitonsi mielenkiintoa ko menetelmän suhteen. Eikä tuo ketjun kuluminen vaihtomittaan poikennut merkittävästi perinteisiin öljyttyihin nähden.

Kuka ostaa annoksen MSW:tä Crock pot optiolla?
    Olet käsittänyt väärin koko uppovahauksen idean. Itsellenikin kävi samoin, ennenkuin kaveri tuosta valisti.

Tuossa vaiheessa, kun ketju alkaa vähän ääntelemään, on siitä kulunut vaha vasta pinnalta pois. Tuo tapahtuu noin 200km jälkeen maantiellä ajaessa. Tuon jälkeen voit ajaa vielä noin 400km, ennenkuin ketju alkaa nitisemään kuivuuttaan.

Eli se pinnalta alkuun irtoava vaha ensimmäisen lenkin aikana on normaalia. Sen saa pyyhkäisemällä pois. Tuon jälkeen jos lisäät aina vaan squirtia, niin moska tulee siitä.

Uppovahattu ketju ei tosiaan ole missään nimessä täysin äänetön enää sen jälkeen, kun pinta kuluu pois. Ketjujen keston kannalta tuolla ei ole tasan mitään väliä, mutta itsekkin kyllä tykkäisin hiljaisemmasta voimansiirrosta. Tuohon on olemassa moltonilla ja rexilläkin kalliita kamoja pinnalle.

Epäilisin että Pmoilla on jotain mennyt mönkään siinä puhdistuksessa, jos kerran ketju ei ole tönkkö vahauksen jälkeen ja siitä irtoaa mustaa moskaa. Johonkin on jäänyt rasvaa jostain syystä. Onnistuneen puhdistuksen ja vahauksen jälkeen se on tosiaan jäykkä eikä siitä irtoa mitään töhnää. Ei nyt ihan rautakankijäykkä, mutta nivelet on kuitenkin jumissa ja vähän niin kuin poksahtavat auki kun niitä taittaa.

Ok, kun ei ollut prosessikuvauksessa mainintaa siitä oli pakko kysyä. Musta on kyllä tietääkseni juuri ketjuun jäänyttä öljyä.
    Juu ja jos sitä öljyä jää, niin ketju ei tosiaan muutu rautakangeksi vahasta nostaessa.

Itellä riisinkeittimessä suurehko parafiiniköntti, jonka päälle heitän muutamat käytetyt ketjut ja sitten vaan keitin tulille. En putsaa ketjuja vahaamisten välillä sen kummemmin. Jos ketjut on ihan kauheassa skeidassa, niin yleensä painepesurilla tulee vetäistyä puhtaaksi fillarin pesun yhteydessä sekä vähän IPA:ta spray-pullosta. Neljä ketjua tohon keittimeen menee kerralla nätisti ja aikaa koko operaatioon ehkä 15 minuuttia ketjun irroituksesta siihen, että fillari on taas ajokunnossa. Sen verran tehoja tosta riisinkeittimestä lähtee, etten uskalla sitä jättää yksin päälle, mutta toisaalta sulatukseen ei mene paria minuuttia pidempää.

Ei varmaan virallisten sääntöjen mukainen tapa, mutta toimii riittävän hyvin ja aina on puhdas ketju ajossa tai ainakin varastossa vuoroaan odottamassa. Rahaakin ehkä säästyy pitkässä juoksussa, kun ei tarvitse ketjuöljyjä sun muita ostella?

Wippermannin ketjuliittimet ovat muuten hyviä. Uudelleen käytettäviä, eikä avaamiseen tarvita työkalua. 116 lenkkinen 11-v ketju ko. liittimellä taisi maksaa 25 egeä. Yhden kerran olen jäänyt tien poskeen, kun shimpan (liian) monta kertaa käytetty liitin sanoi sopimuksensa irti. Wippermannilla ei samaa ongelmaa vielä ole ollut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Joe-poika Katso viesti
    Epäilisin että Pmoilla on jotain mennyt mönkään siinä puhdistuksessa, jos kerran ketju ei ole tönkkö vahauksen jälkeen ja siitä irtoaa mustaa moskaa. Johonkin on jäänyt rasvaa jostain syystä. Onnistuneen puhdistuksen ja vahauksen jälkeen se on tosiaan jäykkä eikä siitä irtoa mitään töhnää. Ei nyt ihan rautakankijäykkä, mutta nivelet on kuitenkin jumissa ja vähän niin kuin poksahtavat auki kun niitä taittaa.
    Kyllä ketju oli jäykkä tuoreeltaan vahakylvyn jälkeen. Ja mielestäni sitä mustaa irtosi huomattavasti jo ennen ensimmäistä Squirtin käyttöä.
    -- Parempi pitää kirellä ketju kuin pinna --

Saksalaisten mielestä ketju on riittävän puhdas vasta kun mineraalitärpätti kurkkupurkissa tai vastaavassa jää kirkkaaksi. Se näyttäisi vaativan ainakin neljä kierrosta.

Samoin muistutetaan siitä että koko voimansiirto on muistettava putsata huolella ennen vahatun ketjun käyttöönottoa.

PS Nämä vain yleisesti, pelkkinä mainintoina; en usko että kummankaan unohtamisesta oli kyse.

^tuo muun voimansiirron puhdistus on kyllä tärkeä.

Ihan jo Rexin kanssa oli iso ero kun yhdestä pyörästä oli kaikki pesty kunnolla ja toisessa kasetti ja eturatas putsailtu vähän huonommin. Toisessa ketjuihin kertyi vähän mustaa, toiseen ei juurikaan.

Nyt on ensimmäisen kerran keitelty ketjuja. Puuilosta hain haudutuskattilan ja 100% parafiinia. Kohtuu helpolta tuo vaikutti, kattila kyllä niin hidas että varmaan tunnin otti ennen kuin parafiini oli sulaa. Kestosta en vielä tiedä kun ei ole päässyt ajamaan.

Kai noissa voi hätätilassa käyttää vaikka Rexiä keittelyn välissä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Mä tein silleen, että sulatin vahan, tiputin ketjut sinne ja otin ketjut pois.
    Helppoa

Vahasin kahdet uudet ketjut ja olen lisäillyt samaa vahaa johon on lisätty xyleeniä, kun ketjut ovat näyttäneet kuivilta. Eilen lisäsin viimeksi. Ketjut ovat Chimanon CN-HG701. Ilmeisesti kuitenkin olin kuitenkin huonosti puhdistanut ne ennen vahausta, kun ketjussa ja rattaissa on mustaa mönjää. Seuraavaksi putsaan ketjut paremmin, ultraäänipesurikin jo ostettuna. Voisikohan se xyleeni tuottaa sitä mönjää?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Nyt on ensimmäisen kerran keitelty ketjuja. Puuilosta hain haudutuskattilan ja 100% parafiinia. Kohtuu helpolta tuo vaikutti, kattila kyllä niin hidas että varmaan tunnin otti ennen kuin parafiini oli sulaa. Kestosta en vielä tiedä kun ei ole päässyt ajamaan.

Kai noissa voi hätätilassa käyttää vaikka Rexiä keittelyn välissä?
    Juu, Black Diamond toimii hyvin. Ei sotke kuten halvempi rex.

Inductio levy on myös nopea...

Ketjusta on saatava kaikki rasvat pois ennen vahaamista. Se on se työläin vaihe koko hommassa. Itse olen pessyt 3x tärpätti ja 3x marinolisssa ultraäänipesurissa.

Täytyy sanoa että nykyaikaisten voiteideen aikana palataan keskiajalle, turhan vuoksi melkoista pluttaamista!

Veikkaan että aika moni nykyaikaisten voiteiden - mitä ne nyt sitten ovatkin - käyttää itse asiassa enemmän aikaa ketjunsa ja voimansiirtonsa parissa per ajettu kilometri kuin nämä pluttaajat.

Minulla menee 300 km vahausten välillä. Työtä irroitus, upotus, roikotus, taittelu ja kiinnitys. Ja ketju on aina pyörän puhtain osa.

Onko se vahauksen jälkeinen taittelu pakollinen, olen itse laittanut ilman taittelua, ajettelen että siellähän se ajaessa taittuu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti xubu Katso viesti
    Onko se vahauksen jälkeinen taittelu pakollinen, olen itse laittanut ilman taittelua, ajettelen että siellähän se ajaessa taittuu.
    EI kai se pakollinen ole. Olen vaan kuitenkin yleensä napsutellut sen vuoksi, koska se ylimääräinen vaha irtoaa tuossa vaiheessa. Niin ja ainakin moltonilla ketjut ovat kyllä tosi jäykät vahauksen jälkeen. Varmaan menee jonkin aikaa, enennkuin vaihteet naksuvat nätisti ilman linkkien availua.

Mä puhun taas asiasta josta en todellisuudessa tiedä muuta kuin lukemani, mutta eikös se tunnetusti ole niin että sen joka ei itse osaa pitää opettaa muita?

Saksalaisten mukaan vahaus on tehty niin kuin pitää silloin kun ensikertalaisena luulee että jotain on mennyt pieleen kun ottaa kuivumassa olleen ketjun käteensä. "Die Kette ist nämlich total zäh und steif." Eli ketju on niin jäykkä että nivelet on yksitellen napsuteltava auki ennen kun se voi laittaa rattaille. Apuvälineenä tässä on käytetty esimerkiksi sopivanpaksuista harjanvartta tjms.

Voisin kuvitella että jos vahaseos on omatekoinen ja siihen on lisännyt suhteellisen runsaasti parafiiniöljyä, puhumattakaan jostain ksyleenistä, ei ketju kuivuttuaan ole yhtä tönkköjäykkä. Se on sitten varmaan koulukuntakysymys onko se positiiviseksi koettu vai negatiiviseksi nähty juttu?

Alussa mun ei ollut jäykkä, mutta paremman pesuprosessi auttoi jäykistymisessä. Voisin melkein väittää että puuttuva jäykkyys johtuu huonoista valmisteluista.

Perjantai.

*parempi ..

Alussa mun ei ollut jäykkä, mutta paremman pesuprosessi auttoi jäykistymisessä. Voisin melkein väittää että puuttuva jäykkyys johtuu huonoista valmisteluista.

Perjantai.
    Hyvin kirjoitettu

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Mä puhun taas asiasta josta en todellisuudessa tiedä muuta kuin lukemani, mutta eikös se tunnetusti ole niin että sen joka ei itse osaa pitää opettaa muita?

Saksalaisten mukaan vahaus on tehty niin kuin pitää silloin kun ensikertalaisena luulee että jotain on mennyt pieleen kun ottaa kuivumassa olleen ketjun käteensä. "Die Kette ist nämlich total zäh und steif." Eli ketju on niin jäykkä että nivelet on yksitellen napsuteltava auki ennen kun se voi laittaa rattaille. Apuvälineenä tässä on käytetty esimerkiksi sopivanpaksuista harjanvartta tjms.

Voisin kuvitella että jos vahaseos on omatekoinen ja siihen on lisännyt suhteellisen runsaasti parafiiniöljyä, puhumattakaan jostain ksyleenistä, ei ketju kuivuttuaan ole yhtä tönkköjäykkä. Se on sitten varmaan koulukuntakysymys onko se positiiviseksi koettu vai negatiiviseksi nähty juttu?
    Mulla oli pelkkää parafiinia ja aivan kankea oli ketjut jäähdyttyään. Muuten en sit osaa sanoa mitään, vasta 5km alla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Juu, Black Diamond toimii hyvin. Ei sotke kuten halvempi rex.

Inductio levy on myös nopea...
    Mutta onko tässä ongelmaa sitten seuraavaa upotusta ajatellen? Eiks rexit kuitenkin ole parafiinia+jotain lisäaineita, eli luulis että ei ole.

Mulla on kyllä vaan halvempaa Rexiä kun sitä saa prismasta...

En osaa sanoa. Tuon vuoksi olisi kiva, kun rex toisi nyt vikkelään kauppoihin sen oman black diamond yhteensopivan uppovahan.
    Siihen asti tolskaan rex/molton kombolla.

Nyt kovilla pakkasilla on kyllä menty pelkällä black diamondilla. Tai ainakin edellisestä uppovahauksesta on jo pitkän aikaa.
    Rexi toimii kyllä pakkasellakin komeasti. Naksuu vaihteet tosi nätisti.

Mulla oli parafiiniöljyä ja rakeita suunnilleen yhtäpäljon. Xyleeniä laitoin vasta sitten kun tein seoksen pulloon josta laitan ketjuille sitten kun ne kuivuvat ajossa. Sekin seos on sellaista hyytelöä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti xubu Katso viesti
    Mulla oli parafiiniöljyä ja rakeita suunnilleen yhtäpäljon. Xyleeniä laitoin vasta sitten kun tein seoksen pulloon josta laitan ketjuille sitten kun ne kuivuvat ajossa. Sekin seos on sellaista hyytelöä.
    Se paravfiini öljy se varmaan sotkee. Tuolla sekotuksella ei itsellänikään tullut kovinkaan jäykkiä ketjuja vahauksen jälkeen. Enemmän öljymäinen pinta. Moltonilla ketjut ovat aivan tönköt vahauksen jälkeen ja sitä mössöä tulee huomattavasti vähemmän ensimmäisen ajon jälkeen.

No, täytyy tehdä seuraavaksi stydimpi satsi, kyllä ne ketjut kuitenkin vähän olivat jäykkänä upotuksen jälkeen. Tilasin parit wippermanin ketjut, kun niitä joku kehui. Ne sitten pesen huolella ennen vahakylpyä.

Jos jää öljymäinen pinta, niin parafiiniöljyä on liikaa. Seoksen "hyvyys" on helppo todeta veitsitestillä, jonka toisessa, muistaakseni ketjujen voitelu-ketju, aikoinaan kerroin. Muistin virkistykseksi. Laita veitsenkärki sulaan liuokseen. Jäähdytä veitsi. Raaputa kynnellä. Jos kovaa ja lohkeaa paloina, niin liian vähän öljyä. Kun seos on hyvä, niin jäähtyneen veitsen pinta on kova, mutta sormien välissä hieroen sitä, se alkaa hieman pehmenemään ja tuntumaan liukkaalta.

Juu, ymmärsin kyllä että ksyleenin lisäämisessä oli kyse siitä että haluttiin saada Squirtin tai Rexin tavoin vahauskertojen välissä käytettävä aine.

Parafiiniöljyn ja parafiinin suhde näkyy saksalaisilla olevan jotain väliltä 1:10 (jolloin ketjun nivelet ovat vielä jäykkiä, mutta kuitenkin selvästi taipuisampia kuin esim. Molten Speed Waxia käytettäessä) tai 1:5 (jolloin erillistä irrotteluvaihetta ei välttämättä tarvita),

^Hyvä, pitää kokkailla ja testailla.

Mihin kierrätysastiaan vanha vaha menee? Sekäjätteeseen?

Samanlaisia aiheita

1. Eturattaiden / kampisarjan vaihto (Tiagra triple 9-speed vs. 10-speed)
    By juha_snow in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 07.07.2018, 19.22
  2. Alfine 11-speed
    By mako in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 80
    Viimeinen viesti: 08.08.2016, 22.00
  3. Continental Speed King 2
    By VSS in forum Renkaat
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 29.10.2015, 23.45

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja