onko se nyt ihmebantun vai kummelin sketsi tamppaajista. siinä mielessä itse tulkitsen tätä![]()
onko se nyt ihmebantun vai kummelin sketsi tamppaajista. siinä mielessä itse tulkitsen tätä![]()
Kummeli tiätty:
https://youtu.be/Oo8GLFNWljM
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
^^ Mulla on haudutuskattila ja pyörän huoltopaikka varastossa vierekkäin
- kesällä ja maantiepyörä; ketjut irti, kattila 1,5 h ja ketjut kiinni, oma aktiivinen aika 5 min
eli en puhdista erikseen, saatan pyyhkäistä spriillä
- pelaan kaksilla ketjuilla, ja kattila-aika tulee muun toiminnan ohessa
- kesällä vaihdan ketjut noin 400 km välein tai laitan juoksevaa vahaa 1 kerran jolloin noin 600 km
Kattila on siis päällä noin 800- 1200 km ajokilometrin välein, ja siinä puolessa välissä on vain ketjun vaihto
Juu. Ja jos haluaa niin oluita voi nauttia useamman ja samalla katsella kun parafiini sulaa
kiitos JK017
Ja mä teen keittiössä. Inductio levyn kanssa tuossa ei mene viittä minuuttia pidempään, kun ketjun voi jo nostaa kattilasta pois.
En jaksa puhdistella, enkä keitä kuin yhden ketjun kerrallaan. Niin nopeaa touhua, etten ole nähnyt tarpeelliseksi kierrättää useaa ketjua.
Mä teen myös keittiössä, ei ole kuin keraaminen liesi, mutta nopea sekin. Molten on valmiiksi tummaa väriltään joten ei pikkulikoja huomaa. Mulla on neljät ketjut ja vahaan kolmet samaan aikaan.
Suurin työ on kun ostaa uudet ketjut ja puhdistaa ne.
Edit: Ei mee yhtään bissee.
Kummasti on vahaaminen vähentänyt huoltoaikaa, kun on kahdeksan fillarin ketjut huollettavana. Aikaisemmin meinasi aina välillä iskeä harmitus, kun fillareista meni ketjumittarista huolimatta yllättäen voimansiirtoja uusiksi. Ja aikaa meni niin persanasti, koska joka öljyn kanssa minkä tasoinen ketjunpuhdistus tahansa vei aina oman aikansa ja se musta mönjä piti aina sillointällöin joka tapauksessa raapia rissoista irti. Ja aina oli haussa uusin hienoin likaamattomin öljy.
Vahan kanssa heittää kaikki ketjut kerralla pataan ja vaihtelee niitä pyöriin kunnes taas parin viikon tahi kuukauden jälkeen tarvitsee tehdä jotain.
Haudutuskattila ja Kärkkäisen parafiini. Vuosi ja 3-4 pyörää
Huonot puolet:
-ei tää kyllä märkää eikä maastoajoa kestä, vahatut ketjut squirttia lisäten oli vainaat viikon mtb-reissun jälkeen. Hyvä öljy olisi todnäk kestänyt paremmin.
-haudutuskattilan voi unohtaa päälle
-ketjulukkojen äherrys hetkittäin tympii ja työkalun joutuu hakemaan
-trainerissa käyttäen irtolastua joutuu pyyhkimään lattiasta
Hyvät puolet:
-ekat 200km hiljaisimmat ketjut kuin muutoin
-ei enää juuri ollenkaan voimansiirron, vaihtajan etc mustan töhnän jatkuvaa pesemistä
-ei enää pilattuja lahkeita tai lasten mustien sormien ketjurasvalla värjäämiä seiniä, huonekaluja etc.
Lopputulos: viimeinen kohta listassa saa jatkamaan
Oho. Mihin he ketjut menehtyivät? Venyivät vaihtorajalle? About kuinka monta kilometriä?
Itsellä saman firman parafiinia, vaikkakin PTFE ja MoS2 terästettynä enkä nyt kahdessa ja puolessa vuodessa vaha-ajoa ole saanut vielä yhtään ketjua vaihtokuntoon. Kolmen ketjun rotaatiolla alkaa olla 2000 km niillä kohta täynnä. Eli 6000 yhteensä. Maastotäpärissä ja kelejä valikoimatta.
Oma motivaatio touhulle oli kokeilla josko kevyen ja kalliin pakan sais kauemmin kestään. Totuus on vielä mun tapauksessa tuolla ulkona mutta alustavasti näyttäis että kannattaa. Itse olen täydennellyt Perus Rexiä tarvittaessa, ja pitkän megapaskalenkin jälkeen olen kyllä aika matalalla kynnyksellä vaihtanut ketjun ja pistänyt paskaisen vahaukseen.
Pakan elinikä pitenee kolmien ketjujen kierrätyksellä ja yön yli moottoriöljyssä liottamalla kymppitonniin. Eikä yhä edelleenkään ole vaivalloinen puuha. Sormien mahdollisesta pienestä öljyyntymisestä en ole koskaan fillariharrastuksessa närkästynyt.
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Mä justiinsa katselin gravelliin tulleen taas 10tkm täyteen pakalle ja 50/34 eturattaille. Eturatas alkaa olla finaalissa, ell menevät molemmat vaihtoon seuraavien ketjujen yhteydessä. Pakka vaikuttaisi vielä ihan hyvälle. Tuo hiekka-ajo vaan näyttää syvän noita alumiinisia eturattaita joka puolelta. Hammas vaan katoaa.
Näin juuri, veikkaisin ketjun ajomääräksi noin 30h. Vähintään tunneittain koko voimansiirto joko suossa/mudassa/purossa - tuossa ajossa Squirtia saisi olla laittamassa aivan koko ajan jos haluaisi ketjun pitää pysyvästi vahassa. Siinä käytössä hyvä öljy jota lisää päivittäin toimii paremmin.
Toimivatkohan erimerkkiset ketjut erilailla vahattuna?
Ainakin jos vertaa maasturin 12s XT ketjua ja gravelin kmc 11s ketjua. Kmc tuntuu syövän paljon enemmän likaa sisäänsä kuin XT ketju samassa ajassa. Tulkkina se kun ketjua vääntelee niin kmc tuntuu ritisevävän hiekasta paljon enemmän.
Gravelilla kostea maantielenkki vs maastopyörän kostea maastolenkki. Maasturi vielä selkeästi sotkuisemmassa kunnossa.
Jep, en intä vastaan. Hyvä uppovaha pysyy vähän pidempään märällä. Se moltonin uusin kai parasta. Mutta en todellakaan usko sen pysyvän yhtä pitkää märänkelin lenkkiä kauempaa. Vahaahan se on.
Mä koettaisin ensikerralla lisätä rexin black diamondia ajopäivän jälkeen. Olen vahvassa uskossa, että tuo toimii paremmin kuin öljyt. Ohut öljykin lähtee märässä äkkiä pois ja paksumpi kerää sen hiovan hiekan mukaan. Ketju kyllä kestää mutta rattaat katoavat silmissä.
99% subjektiivisella varmuudella sanoisin että tässä tapauksessa kyse ei oo ketjusta vaan enemmänkin siitä mitä maastosta lentää. Eli gravelilenkeillä ketjuun tulee vaan enemmän sitä ritisevää matskua.
Omalla maasturilla kun ajaa (xtr-ketju) märän maastolenkin olkoon vaikka 100 kilsaa ketju tuntuu puhtaalta eikä nitise eikä rohise. Ei neulaset, turve, kävyt eikä luonnonsora siihen ketjuun tartu. Sama pyörä ja ketju jos tarvii ajella märkää maantien laitaa vaikka keväällä talven jälkeen ja murskeista soratietä enempi niin kyllä ketju kärsimyksistään ilmoittaa moniäänisesti.
Vartti menee, kun pyöräyttää kolmet ketjut riisikeittimessä. Korvasin Absolute crapin vahan Bilteman kynttilällä ja yllättäen kesto parani parista sadasta kilometristä n. viiteen sataan (toki olosuhteista riippuen). Kahdella ketjulla tuli n. 10tkm täyteen sekalaista hiekkatie-asfalttiajoa ja ketjuissa vielä hyvin elämää jäljellä. Talvella saatan koittaa rexin talviöljyä, mutta kesäkaudella ei enää ole paluuta normi ketjuöljyyn.
Onko muilla oireilua vaihtamisen kanssa 5-10km ajan uppovahauksen jälkeen? Deore 1x12 vaihtaa keskialueella epämääräisesti ekat kilsat jonka jälkeen toimii moitteetta.
Kylätason pyöräilijä
Joo, mulla viimeisessä vahakylvyssä toinen ketjuista jähmettyi täysin tangoksi. Ei ihme, jos ketju tuntuu hiukka kankealta ekat kilsat, vaikka nivelet olisi napsautettu auki.
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
^Pelkkää kiinteää parafiinia ja sekaan mos2 jauhetta.
Kylätason pyöräilijä
Kieltämättä kummastuttaa, jos monimutkaisten ja vaiheisten keitto- ja vahausprosessien lisäksi ketjua joutuu öljyämään käytössä.
^ Eihän se ole monimutkaista ketju kattilaan, kiehautus ja pois kattilasta. Jos vahaa ketjut, niin ei silloin öljyä käytetä.
Kirjanmerkit