Perustan nyt uuden ketjun, johon voidaan kerätä tietoutta ketjujen vahaamisesta upottamalla ne sulaan parafiiniin tai parafiinipohjaiseen voiteluaineeseen. Aihetta on sivuttu paljon tuolla ketjujen voitelu -ketjussa (eheheh), mutta tähän ketjuun voitaisiin nyt kerätä kokemuksia nimenomaan uppovahauksesta.
Ns. oikein tehty (varmaan joku tekee toisinkin, mutta tämä nyt kuitenkin on melkoisen yleinen konsensus) homma toimii niin että ensin poistetaan ketjusta kaikki rasvat ja öljyt ja sen jälkeen se upotetaan sulaan parafiiniin tai parafiinipohjaiseen vahaan. Näitä vahoja yhdistää siis se, että vaha on kiinteää, se sulatetaan, ja ketju upotetaan sulaan vahaan. Kaikki kunnia kaikille Squirteille yms, mutta prosessi ja lopputulos on sen verran erilainen että jos sopii niin keskitytään tässä ketjussa nimenomaan uppovahattuihin. Jotkut kuulemma myös jättävät kokonaan tuon rasvanpoiston pois; silloin vaha ei pääse tarttumaan metalliin, mutta vissiin tämäkin jossain määrin kai toimii?
Itse olen aiheen parissa varsin aloittelija, mutta kokeilu on nyt kuitenkin menossa omassa ja vaimon fillarissa. Tähänastisessa elämässäni olen käyttänyt mitä sattuu kaikenlaisia ketjurasvoja, mutta kun kuulin/luin tästä niin päätin kokeilla. Hyviä puoliahan tässä on; ketju on täysin kuiva ja puhdas ja sitä voi käsitellä paljain käsin ilman että mitään kertyy sormiin. Voimansiirtoon ei kerry öljyistä hiekkamoskaa. Puhdistus onnistuu vedellä, ja halutessaan vahat saa pois kuumalla vedellä. Mulla on näistä nyt kokemusta vasta muutaman lenkin ja sadan kilometrin osalta ja vaimo on työmatkapyöräillyt tuolla nyt pari viikkoa.
Itse käytän ihan kynttiläparafiinia, mutta tästä on hieman hienosäädettyjä, nimenomaan ketjuvoiteeksi tarkoitettuja versioita, kuten Molten Speed Wax, ja jotkut värkkäävät itsekin lisäaineita parafiiniin. Kyseisestä tuotteesta ei ole minulla kokemusta. Ilmeisesti se on käytännössä parafiinia johon on lisätty hiukan teflonia ja molybdeeniä.
Oma prosessini ketjun uuden tai käytetyn puhdistamiseksi ennen vahausta noudattaa Molten Speed Waxin neuvomaa prosessia. Olen käyttänyt vanhaa muovista jätskipurkkia johon ketju mahtuu mukavasti.
1. Ketjun huljuttelu minuutin verran mineraalitärpätissä, ketjun pyyhintä.
2. Ketjun huljuttelu minuutin verran uudessa mineraalitärpätissä, yön yli lojutus samassa tärpätissä, ja aamulla lisähuljuttelu ja ketjun pyyhintä.
3. Ketjun huljuttelu minuutin verran vielä uudessa tärpättisatsissa. Pyyhintä ja tärpätit veks.
4. Ketjun huljuttelu spriissä ja pyyhintä.
5. Ketjun huljuttelu uudessa spriissä ja pyyhintä.
6. Ketjun huljuttelu vielä uudessa spriissä ja pyyhintä.
Noista vaiheet 1, 3, 4, 5 ja 6 vievät aikaa pari minuuttia per vaihe, joten vaikka tuo kuulostaa monimutkaiselta niin ei tuohon nyt aktiivista aikaa kovin paljon mene. Tuon jälkeen ketjun pitäisi olla puhdas öljyistä ja rasvoista.
Itse vahauksen olen tehnyt niin, että olen laittanut parafiinit peltikippoon, joka on vanhassa kattilassa vesihauteessa, ja sitten pihalla retkikeittimellä lämmitellyt. Tuohon vahaamiseen ei sinänsä kovin kauaa mene. Ketju parafiinikakun päälle, keitin päälle, parafiini sulaa muutamassa minuutissa ja ketju uppoaa sinne. Olen antanut sen lojua siellä ehkä 10 minuuttia ensimmäisellä kerralla, niin parafiini ehtii hiipiä kaikkiin rakoihin toivottavasti. Sitten vaan nostelee sen jäähtymään. Vahattu ketju on alkuunsa hyvin jäykkä, eli se pitää vetristää esim vetämällä sitä jonkun palikan ympäri tai muuten vaan taittelemalla nivelet auki. Itse käytän pihakoivun oksantynkää tähän. Itselläni on nyt kaksi ketjua kierrossa, eli toisen voi vahailla kun on sopiva hetki ja laittaa sitten odottamaan vaihtoa.
En osaa vielä sanoa onko tämä hyvä systeemi vai ei, mutta kertokaa toki kokemuksianne. Ainakin Zero Friction Cyclingin ja mikä se toinen nyt oli testeissä nämä uppovahatut olivat voittaneet aika lailla kaikki ketjuöljyt ja -rasvat sekä kulumisen että kitkan puolesta, joten paperilla tämä on loistava systeemi.
Tähän asti suurin pettymys itselle oli SRAMin NX-ketjun ruostuminen sateisen lenkin ja fillarin pesun jälkeen. Kuulemma kyseinen ketju on muutenkin hyvin hanakka ruostumaan ja vastaavaa on tapahtunut myös öljytyillä ketjuilla. Vaimon fillari on saanut kyytiä sateessakin eikä ongelmia näy toistaiseksi ja oma KMC-ketju näyttää vastustavan ruostetta mahdollisesti myös paremmin kuin tuo SRAMin NX. Jatkamme testejä ja raportoimme tuloksista.
Huhujen mukaan tällä tavoin voideltu ketju toimii jotain luokkaa 300-500 kilsaa hyvissä olosuhteissa ennen kuin alkaa kitisemään. Sateessa tai muuten kohtuuttoman hankalissa oloissa sitten jonkun nyrkkisäännön mukaan kai olisi hyvä puolittaa huoltoväli. Meikäläisellä kun keskiverto maastolenkki on jotain 20-40 kilometrin väliltä niin ei kuulosta kohtuuttomalta. Voi olla, että jos vaikkapa työmatkapyöräilee 250 km viikossa niin tämä alkaa käydä työstä, tai ainakin vaatii useamman ketjun. Tosin noilla kilsoilla joutuu muutenkin jo vähän huoltamaankin. Uudelleenvoitelussa ei tarvita mitään puhdisteluja, vaan ketjun voi heittää suoraan fillarista parafiinikylpyyn tai korkeintaan pyyhkäistä vähän rätillä pahimpia kuria pois. Öljymoskaahan tuossa ei pitäisi ollakaan. Toisin sanottuna uuden, voidellun ketjun puhdistus on eräänlainen proseduuri, mutta sen jälkeen ketjun huolto on vain uitto parafiinissa, joka voitelee nivelet ja puhdistaa vanhat moskat samalla pois.
Aiheesta löytyy loputtomasti lisää tietoa hakemalla englanninkielisestä nettiavaruudesta sanoilla immersive chain wax tai paraffin chain wax.
Kirjanmerkit