ElectrobikeGiantPirkanPyöräily
Sivu 1 / 39 1 2 3 11 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 1167

Aihe: Ketjuen uppovahaus (parafiini, Molten Speed Wax yms vastaavat)

Ketjuen uppovahaus (parafiini, Molten Speed Wax yms vastaavat)

Perustan nyt uuden ketjun, johon voidaan kerätä tietoutta ketjujen vahaamisesta upottamalla ne sulaan parafiiniin tai parafiinipohjaiseen voiteluaineeseen. Aihetta on sivuttu paljon tuolla ketjujen voitelu -ketjussa (eheheh), mutta tähän ketjuun voitaisiin nyt kerätä kokemuksia nimenomaan uppovahauksesta.

Ns. oikein tehty (varmaan joku tekee toisinkin, mutta tämä nyt kuitenkin on melkoisen yleinen konsensus) homma toimii niin että ensin poistetaan ketjusta kaikki rasvat ja öljyt ja sen jälkeen se upotetaan sulaan parafiiniin tai parafiinipohjaiseen vahaan. Näitä vahoja yhdistää siis se, että vaha on kiinteää, se sulatetaan, ja ketju upotetaan sulaan vahaan. Kaikki kunnia kaikille Squirteille yms, mutta prosessi ja lopputulos on sen verran erilainen että jos sopii niin keskitytään tässä ketjussa nimenomaan uppovahattuihin. Jotkut kuulemma myös jättävät kokonaan tuon rasvanpoiston pois; silloin vaha ei pääse tarttumaan metalliin, mutta vissiin tämäkin jossain määrin kai toimii?

Itse olen aiheen parissa varsin aloittelija, mutta kokeilu on nyt kuitenkin menossa omassa ja vaimon fillarissa. Tähänastisessa elämässäni olen käyttänyt mitä sattuu kaikenlaisia ketjurasvoja, mutta kun kuulin/luin tästä niin päätin kokeilla. Hyviä puoliahan tässä on; ketju on täysin kuiva ja puhdas ja sitä voi käsitellä paljain käsin ilman että mitään kertyy sormiin. Voimansiirtoon ei kerry öljyistä hiekkamoskaa. Puhdistus onnistuu vedellä, ja halutessaan vahat saa pois kuumalla vedellä. Mulla on näistä nyt kokemusta vasta muutaman lenkin ja sadan kilometrin osalta ja vaimo on työmatkapyöräillyt tuolla nyt pari viikkoa.

Itse käytän ihan kynttiläparafiinia, mutta tästä on hieman hienosäädettyjä, nimenomaan ketjuvoiteeksi tarkoitettuja versioita, kuten Molten Speed Wax, ja jotkut värkkäävät itsekin lisäaineita parafiiniin. Kyseisestä tuotteesta ei ole minulla kokemusta. Ilmeisesti se on käytännössä parafiinia johon on lisätty hiukan teflonia ja molybdeeniä.

Oma prosessini ketjun uuden tai käytetyn puhdistamiseksi ennen vahausta noudattaa Molten Speed Waxin neuvomaa prosessia. Olen käyttänyt vanhaa muovista jätskipurkkia johon ketju mahtuu mukavasti.
    1. Ketjun huljuttelu minuutin verran mineraalitärpätissä, ketjun pyyhintä.
    2. Ketjun huljuttelu minuutin verran uudessa mineraalitärpätissä, yön yli lojutus samassa tärpätissä, ja aamulla lisähuljuttelu ja ketjun pyyhintä.
    3. Ketjun huljuttelu minuutin verran vielä uudessa tärpättisatsissa. Pyyhintä ja tärpätit veks.
    4. Ketjun huljuttelu spriissä ja pyyhintä.
    5. Ketjun huljuttelu uudessa spriissä ja pyyhintä.
    6. Ketjun huljuttelu vielä uudessa spriissä ja pyyhintä.

Noista vaiheet 1, 3, 4, 5 ja 6 vievät aikaa pari minuuttia per vaihe, joten vaikka tuo kuulostaa monimutkaiselta niin ei tuohon nyt aktiivista aikaa kovin paljon mene. Tuon jälkeen ketjun pitäisi olla puhdas öljyistä ja rasvoista.

Itse vahauksen olen tehnyt niin, että olen laittanut parafiinit peltikippoon, joka on vanhassa kattilassa vesihauteessa, ja sitten pihalla retkikeittimellä lämmitellyt. Tuohon vahaamiseen ei sinänsä kovin kauaa mene. Ketju parafiinikakun päälle, keitin päälle, parafiini sulaa muutamassa minuutissa ja ketju uppoaa sinne. Olen antanut sen lojua siellä ehkä 10 minuuttia ensimmäisellä kerralla, niin parafiini ehtii hiipiä kaikkiin rakoihin toivottavasti. Sitten vaan nostelee sen jäähtymään. Vahattu ketju on alkuunsa hyvin jäykkä, eli se pitää vetristää esim vetämällä sitä jonkun palikan ympäri tai muuten vaan taittelemalla nivelet auki. Itse käytän pihakoivun oksantynkää tähän. Itselläni on nyt kaksi ketjua kierrossa, eli toisen voi vahailla kun on sopiva hetki ja laittaa sitten odottamaan vaihtoa.

En osaa vielä sanoa onko tämä hyvä systeemi vai ei, mutta kertokaa toki kokemuksianne. Ainakin Zero Friction Cyclingin ja mikä se toinen nyt oli testeissä nämä uppovahatut olivat voittaneet aika lailla kaikki ketjuöljyt ja -rasvat sekä kulumisen että kitkan puolesta, joten paperilla tämä on loistava systeemi.

Tähän asti suurin pettymys itselle oli SRAMin NX-ketjun ruostuminen sateisen lenkin ja fillarin pesun jälkeen. Kuulemma kyseinen ketju on muutenkin hyvin hanakka ruostumaan ja vastaavaa on tapahtunut myös öljytyillä ketjuilla. Vaimon fillari on saanut kyytiä sateessakin eikä ongelmia näy toistaiseksi ja oma KMC-ketju näyttää vastustavan ruostetta mahdollisesti myös paremmin kuin tuo SRAMin NX. Jatkamme testejä ja raportoimme tuloksista.

Huhujen mukaan tällä tavoin voideltu ketju toimii jotain luokkaa 300-500 kilsaa hyvissä olosuhteissa ennen kuin alkaa kitisemään. Sateessa tai muuten kohtuuttoman hankalissa oloissa sitten jonkun nyrkkisäännön mukaan kai olisi hyvä puolittaa huoltoväli. Meikäläisellä kun keskiverto maastolenkki on jotain 20-40 kilometrin väliltä niin ei kuulosta kohtuuttomalta. Voi olla, että jos vaikkapa työmatkapyöräilee 250 km viikossa niin tämä alkaa käydä työstä, tai ainakin vaatii useamman ketjun. Tosin noilla kilsoilla joutuu muutenkin jo vähän huoltamaankin. Uudelleenvoitelussa ei tarvita mitään puhdisteluja, vaan ketjun voi heittää suoraan fillarista parafiinikylpyyn tai korkeintaan pyyhkäistä vähän rätillä pahimpia kuria pois. Öljymoskaahan tuossa ei pitäisi ollakaan. Toisin sanottuna uuden, voidellun ketjun puhdistus on eräänlainen proseduuri, mutta sen jälkeen ketjun huolto on vain uitto parafiinissa, joka voitelee nivelet ja puhdistaa vanhat moskat samalla pois.

Aiheesta löytyy loputtomasti lisää tietoa hakemalla englanninkielisestä nettiavaruudesta sanoilla immersive chain wax tai paraffin chain wax.

Seuraan tätä. Olen sitä toista ketjua lukenut pitkään ja siinä vaiheessa ollaan että täpäristä Shimanon ketju liuotinaineella pestynä. Tärpättiä en ole vielä käyttänyt. Biltemasta hain parafiiniöljyä ja pari Pirkka-kynttilää on tätä varten hankittu.
    Täpäriin olen kaikkea mahdollista laittanut ketjuun ja sen näköinen se onkin. Toiveena että homma muuttuisi siistimmäksi kun saisin aikaiseksi vaan tehdä sen uppovahauksen.

Auttaisiko tuota poistovaihetta kun käyttäisi siinäkin lämpöä, rasvat muuttuisivat juokseviksi ja öljyt kiehuvat höyryksi.
    Palovaara tietysti pitää ottaa huomioon, eikä pidä kuumentaa niin että metalli pehmenee tai pinnoite irtoaa..

En putsaa ketjuja ollenkaan uppovahausten välillä paitsi talvihuollossa. Sinne ne vanhat vahat sulaa uuden joukkoon kattilassa.

Aika vaivalloinen systeemi jos enempi ajaa. Kierrätän 4 kertua niin silloin työmäärä ok.

Moltenia käytän.

Minusta ei ole. Ja itsekkään en putsaa lainkaan ketjuja ennen uutta vahausta.

Nyt sateiden tultua olen lisännyt kylmästi vaan päälle rexiä tai squirtia kovan sateen jälkeen. Ainakin molton-rex kestää ajaa useamman tunnin sateessa ilman kitinää.

Noin 300 km on moltenilla ollut hyvä vahausväli. Maastoajoa kahdella sähkärillä. Vain yhdet ketjut käytössä molemmissa pyörissä.

Laitoin ensin tärpättiä ultraäänipesuriin millä kolme kertaa käsittelin uuden ketjun. Sama kolme kertaa sinolilla. Sitten vasta vahaus, ja nyt olikin ketju tönkkö vahauksen jälkeen, merkki siitä että vahaus on onnistunut.

Jatkan kyllä tällä linjalla. 300 km ilman huolenpitoa ja ketju on yleensä pyörän puhtain osa.

Itse en (toistaiseksi) ole uppovahausta harrastanut, mutta lukenut kiinnostuneena aiheesta. Saksalaiset ovat tunnetusti perusteellisia ja niinpä eräät heistä katsovat siitä olevan hyötyä että ajaa uusilla ketjuilla ensin tunnin trainerilla. Tulos on tällöin heidän mielestään tällöin parempi kuin pelkän mineraalitärpätti/lakkabensiinipesun jälkeen.

Vahattu ketju laitetaan ennen uudelleen vahausta puoleksi tunniksi kiehuvaan veteen. Vanhan vahan mukana lähtee myös kaikkinainen lika ja töhnä ja upotuksessa käytetty vaha pysyy puhtaampana.

Melko yleinen näkyy olevan neljän ketjun systeemi eli se että putsataan ja vahataan neljä ketjua kerralla, ajetaan niillä vuoron perään ja vahataan sitten ne kaikki taas samalla kertaa. Mutta mikään ei tietenkään estä käyttämästä kolmen tai viiden ketjun systeemiä, jos sellainen tuntuu mukavammalta tai aikatehokkaammalta tms.

Jee, hyvää keskustelua!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Auttaisiko tuota poistovaihetta kun käyttäisi siinäkin lämpöä, rasvat muuttuisivat juokseviksi ja öljyt kiehuvat höyryksi.
    Palovaara tietysti pitää ottaa huomioon, eikä pidä kuumentaa niin että metalli pehmenee tai pinnoite irtoaa..
    Eipä tuo ketjun putsaus nyt kovin iso homma ole, äkkiä menisi enemmän aikaa ja tulisi säätöä jos pitäisi alkaa kuumentamaan ketjua... Tietysti ehkä sieltä voisi lähteä vielä hitusen paremmin rasvat, ehkä? Vaikea sanoa. Olen luottanut itse että kun ohjeiden mukaan tekee niin lopputulos lienee ainakin melko hyvä.

En putsaa ketjuja ollenkaan uppovahausten välillä paitsi talvihuollossa. Sinne ne vanhat vahat sulaa uuden joukkoon kattilassa.
    Tämä on myös MSW:n ohje, kun puhutaan ei-kisakäytössä olevasta ketjusta, ja näin teen itsekin.

300 km ilman huolenpitoa ja ketju on yleensä pyörän puhtain osa.
    Tässähän tämä asian hienous on kauniisti saatu sanottua yhdessä lauseessa. Ketju tosiaan on lenkin jälkeen hyvinkin mahdollisesti pyörän puhtain osa

Vahattu ketju laitetaan ennen uudelleen vahausta puoleksi tunniksi kiehuvaan veteen. Vanhan vahan mukana lähtee myös kaikkinainen lika ja töhnä ja upotuksessa käytetty vaha pysyy puhtaampana.
    Tämä on varmaan kans ihan hyvä kikka, jos ei ylimääräinen työvaihe haittaa. On myös aika luksusta että ketjun saa halutessaan tosiaan puhtaaksi kiehuvalla vedellä eikä tarvitse raaputella öljymoskaa liuottimien kanssa irti. Itse taidan kuitenkin jatkossakin pistää ketjun suoraan vaan parafiiniin. Ei haittaa jos parafiiniin joutuu vähän jotain röhnää tai likaa, koska
    1)En usko että hiukan likaa parafiinissa juurikaan vaikuttaa lopputulokseen. Roskat menee joko pohjalle tai kelluu pinnassa, ja joka tapauksessa ketju on siellä parafiinissa upoksissa.
    2)Tuollaisen parafiinisatsin hinta Bilteman parafiinikynttilästä sulateltuna on jotain euron ja kahden väliltä, joten kun se alkaa näyttää liian likaiselta niin vaihdan suosiolla uuden satsin.

Itellä Silcan super secret blendillä uppovahannu simpan m9100 ketjun ja pyörän mukana tulleen 7100 ketjun. Sähkömaasturissa nyt menty ~700km. Toki myös lisäilly parin lenkin välein vähän saman firman juoksevaa vahaa. Sama kohtelu gravelissa ja nyt myynnissä olevassa hybridissä. Jopoonki pitäs tehä mutta siinä nyt sen 10v vanha ketju joka taitaa olla jo kierrätykseen paremmin soveltuva.

Ite oon huljutellu mineraalitärpätillä ekat kylvyt 2 kpl ja sitten sinolilla pari vielä. Tuntuu että mineraalitärpätti on ainoa, joka irrottaa kunnolla tehdasrasvan. Muut asetonit ja ipat ei sitä tee vaikka kuinka huljuttelee.

Onko silcan nestemäinen hyvää kamaa? Ei siis sotke kiinteää vahaa enempää?

Ei sotke jos antaa kuivua. Ainakaan yhtään enempää ku normi rexi.

Mites joku riisikeitin tai vastaava tässä hommassa? Eli voisko pitää niin että kattilassa on aina parafiinit valmiina ja heittää ketjut välillä sinne kiehumaan? En jaksais minkää retkikeittimen kanssa turata

Nyt käyttäny rexiä ja ollu kyllä siihen tyytyväinen. Mutta olishan se kiva jos olis vielä puhtaampi voimansiirto.

Voikohan muuten esim rexiä laittaa parafiinissa uitettuun ketjuun?

Schongarer eli slow cooker, suomeksi haudutuspata lienee oikea laite.

Vaikkapa tuommoinen: https://www.power.fi/product/p-1019554/

No justiinsa tuohon ylös kirjoitin, että ainakin itse lisään rexiä ja squirtia ongelmitta.

Riisikeitin oli kai vähän liian kovatehoihin. En muista mikä se hitaampi malli oli nimeltään. Minä tosin keittelen ketjut ihan kattilassa ja inductio liedellä, joka ei varsin hidas ole sekään...

Kaikkiin ketjuihin ei ole mukana uudelleenkäytettäväksi luokiteltuja pikalinkkejä. Mitä liitintä olette käyttäneet 11-12v ketjuilla uppovahausta helpottamaan. Vahaatteko myös pikalinkin?

Olen kyllä käyttänyt suruttu kaikkia liittimiä uudestaan. Yksi on hajonnut n. 12 vuoden aikana.

YBN QRS eli Quick Release Safety Link.

Kyllä.

Normi pikalinkki muun ketjun seassa sinne vahaan vaan. Ketju on pujotettu rautalankaan muutenkin että sitä saa huljuteltua siellä vahassa, samaan lenkkiin vaan pujottaa pikalinkit. Pesun jälkeiseen kuivaamiseen hyvä keino on heittää puhdistettu ketju uuniin kiertoilma minimilämmölle.

Tosta vahan sulatuksesta. Ite käytän Silcan vesihaudepussia. Vähän hitaampi, mutta ei tossa yleensä mikään kiire oo. Ketju pussissa vaan kiehuvaan veteen ja oottaa tovin että sulaa, sitten vähän huljuttelee ketjua muutaman minuutin. Pussin voi tässä kohtaa ottaa pois vedestä, seisoo itekseen ihan tukevasti pystyssä. Otan ketjun pois vahasta noin 60C lämpötilassa, tämän mittaan yleismittarilla. Toki ei tarvi mitata. Sopiva hetki nostoon on kun sulan vahan pintaan alkaa muodostua vähän kalvoa.

Varmaan noin tunnissa koko hoito tehty, tosi siitä vaan noin 5-10min on aktiivista tekemistä, loppuaika on odottelua vaikka TV:tä katsellen.

Pussi sitten vaan uusiokäyttöön niin kauan kuin vahaa siellä on. Arviolta kestää ikuisuuden saada noi kuluu omil ajoil.

https://silca.cc/collections/chain-l...hain-wax-blend

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    Normi pikalinkki muun ketjun seassa sinne vahaan vaan. Ketju on pujotettu rautalankaan muutenkin että sitä saa huljuteltua siellä vahassa, samaan lenkkiin vaan pujottaa pikalinkit. Pesun jälkeiseen kuivaamiseen hyvä keino on heittää puhdistettu ketju uuniin kiertoilma minimilämmölle.

Tosta vahan sulatuksesta. Ite käytän Silcan vesihaudepussia. Vähän hitaampi, mutta ei tossa yleensä mikään kiire oo. Ketju pussissa vaan kiehuvaan veteen ja oottaa tovin että sulaa, sitten vähän huljuttelee ketjua muutaman minuutin. Pussin voi tässä kohtaa ottaa pois vedestä, seisoo itekseen ihan tukevasti pystyssä. Otan ketjun pois vahasta noin 60C lämpötilassa, tämän mittaan yleismittarilla. Toki ei tarvi mitata. Sopiva hetki nostoon on kun sulan vahan pintaan alkaa muodostua vähän kalvoa.

Varmaan noin tunnissa koko hoito tehty, tosi siitä vaan noin 5-10min on aktiivista tekemistä, loppuaika on odottelua vaikka TV:tä katsellen.

Pussi sitten vaan uusiokäyttöön niin kauan kuin vahaa siellä on. Arviolta kestää ikuisuuden saada noi kuluu omil ajoil.

https://silca.cc/collections/chain-l...hain-wax-blend
    No toi silcan pussihan vaikuttaa hyvältä.

Mulla on myös vahausprojekti mielessä. Uudet ketjut oli motonetin liuotinpesuaineessa pari viikkoa. Sitten vaihdoin uuden liuottimen ja taas lillui siellä pari viikkoa. Sen jälkeen pesin ketjun vielä fairylla. Nyt ketju on lojunut pöydällä pari viikkoa. Ostettuna on Bilteman parafiiniöljy, Sinellillistä löytyi Pure Paraffin wax ja Prismasta hain xyleeniä. Eli tarkoitus olisi tehdä myös sellainen seos mitä voi jostain pullosta laittaa ketjuun irrottamatta sitä kun uppovahaus on kulunut pois.

Ihmettelen vielä noita vahan lämpötiloja. Mihin lämpötilaan se pitäis lämmittää. Tuossa alla olevassa linkissä se lämmitetään 93 asteeseen. Olen jostain lukenut muitakin lukemia.

Tiedän, hidasta on touhu ollut, mutta hiljaa hyvä tulee...

https://www.youtube.com/watch?v=98thWZIYezw

Mä tein silleen, että sulatin vahan, tiputin ketjut sinne ja otin ketjut pois.

Mä en usko että noilla lämpötiloilla niin paljon on väliä, kunhan se sulaa ja kunhan ei saa mitään leimahdusta aikaan. Tarkoitushan on käytännössä vaan kastella se ketju sillä sulalla litkulla läpikotaisin. Eikä vedenkään kastelevuus pahemmin riipu siitä onko se 50- vai 70-asteista. Jos sinne jotain upottaa niin kyllä se kastuu, oli vesi kylmää tai lämmintä.

Olen myös itse pohdiskellut että oliskohan jotain ns hätävaravoiteluainetta jota vois uppovahattuun ketjuun laittaa niin että se ei tuota ongelmia kun vahaa uudestaan. Esim jossain pidemmällä reissulla (jos sellaisille joskus pääsee) voisi olla hyvä lisätä jotain kamaa ketjuun tarvittaessa. Ehkäpä parafiiniöljy toimisi; jotkuthan sekoittelevat sitä parafiiniin muutenkin, joten jos sitä hiukan päätyy ketjun mukana joukkoon niin tuskin haittaisi mitään. En kyllä tiedä voiteleeko se ollenkaan hyvin tai toimiiko se ketjuöljynä. Toinen vaihtoehto olisi ksyleeni ja parafiinivaha, ilmeisesti pitäisi toimia. Tuota voisi sitten johonkin pikku puteliin ottaa mukaan siltä varalta että tarvitsee reissun päällä täydentää.

Niin, ehkä se on tärkeintä, että vaha on sulanut. Joku kirjoitti myös siinä ketjuvoiteluketjussa, että sieltä ketjun linkeistä tulee kuplia ja kun ei kupli enää on ketju valmis. Ilmeisesti kuplat tulevat siitä kun vaha tunkeutuu sinne linkkien väliin.

Xyleeni mulla on ostettuna juuri sen vuoksi, että se pitää vahaseoksen juoksevana.

Tulipahan tehtyä, alkaa kyllä mennä oikeasti harrastamiseksi. Eli kaksi hyvän kokoista valkoista kynttilää paistinpannulle sulamaan ja kun sulanut niin tuhti luraus parafiniöljyä sekaan, ketjut perusteellisen puhdistuksen jälkeen tuohon seokseen 15min, ketjut pois keitosta ja rätillä pyyhintä enimmät pois. Lentkeäthän noista tuli ei ollenkaan jäykät.

Sinne keitosastian pohjalle kannattaisi laittaa ritilä niin moskat menisi ritilän läpi pohjalle, ainakin hiekan murut niin keitosta voisi käyttää paremmin useamman kerran vaikka ketjua ei putsaisikaan joka vahauksen välissä. Tuollainen iso keittiö siivilä vois olla hyvä sekä vahauksessa että ketjujen vahojen poistossa jos välttämättä haluaa tuon ennen vahausta tehdä eli ketjut siivilään ja teekeittimellä lämmittää veden ja kaataa siivilässä olevien ketjujen päälle kiehuvan veden, puhdasta tule...

Käytetty prosessi:
    Tehdasrasvojen poisto tärpätillä ultraäänen avustuksella. Vahaus (MSW) lasisessa vuuassa vesihauteessa (kiehuva vesi) grillin sivupolttimella. Kannattaa pitää lämmöissä riittävän pitkään että ketjun sisäosatkin on riittävän lämpimiä että vaha on juoksevassa muodossa, ei se muuten sinne nivelen sisään ui. Sitten vuokaan reijällä varustettu kansi päälle ja vakumointi viinipumpulla, tällä varmistin että vaha ui niveliin kunnolla.

Ylläpito:
    Squirt ketjuvahalla kun ketju alkoi ääntelemään harjoitusvastuksella ajellessa.

Tuomio:
    Voitelun lisäystä tarvittiin useammin kun öljyillä. Ketjun koskettelu jätti sormiin töhnää, mielestäni on ylitseampuvaa väittää että sormet pysyy puhtaana, mutta toki selkeä ero öljyttyyn ketjuun.
    Mutta se mustan töhnän määrä joka varisi lattialle/harjoitusvastukseen/chain staylle kyllä loitonsi mielenkiintoa ko menetelmän suhteen. Eikä tuo ketjun kuluminen vaihtomittaan poikennut merkittävästi perinteisiin öljyttyihin nähden.

Kuka ostaa annoksen MSW:tä Crock pot optiolla?
    -- Parempi pitää kirellä ketju kuin pinna --

Molten speedwaxin sivuilla on erittäin hyvät seikkaperäiset ohjeet. Suosittelen tutustumaan niihin, oli aine mikä vaan.

Itse ostin puuilosta haudutuspadan parilla kympillä. Crock pot englanniksi. Kannattaa laittaa se ketju paakun päälle niin että se lämpeää samaan tahtiin vahan kanssa. Kylmään ketjuun vaha ei oikein mene, vaikka se upottaisi kuumaan vahaan.

Eagle xx1 ketjun lukkoa olen uusiokäyttänyt. Toivottavasti ei vie mennessään muuta mukanaan.

Käyttikö PMoi alkoholia (ketjuun) että sait tärpätin pois? Tuo musta töhnä kielii vähän siitä että ketju ei ole ollut riittävän puhdas.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Käyttikö PMoi alkoholia (ketjuun) että sait tärpätin pois? Tuo musta töhnä kielii vähän siitä että ketju ei ole ollut riittävän puhdas.

Muistaakseni kyllä...
    -- Parempi pitää kirellä ketju kuin pinna --

Ok, kun ei ollut prosessikuvauksessa mainintaa siitä oli pakko kysyä. Musta on kyllä tietääkseni juuri ketjuun jäänyttä öljyä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SBIAN Katso viesti
    Lentkeäthän noista tuli ei ollenkaan jäykät.
    Mullakin kävi joskus näin. Olen siinä uskossa, että parafiiniöljyä on tuolloin liikaa, tahi ketju on pudistettu huonosti. Esim moltonin kanssa ketjut ovat tönkköjäykät käsittelyn jälkeen.

Samanlaisia aiheita

1. Eturattaiden / kampisarjan vaihto (Tiagra triple 9-speed vs. 10-speed)
    By juha_snow in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 07.07.2018, 19.22
  2. Alfine 11-speed
    By mako in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 80
    Viimeinen viesti: 08.08.2016, 22.00
  3. Continental Speed King 2
    By VSS in forum Renkaat
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 29.10.2015, 23.45

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja