HusqvarnaContinentalBikeshopGiantHelkamaImatra
Sivu 33 / 33 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23 31 32 33
Näyttää tulokset 961 - 981 / 981

Aihe: Ketjuen uppovahaus (parafiini, Molten Speed Wax yms vastaavat)

Kyllä se varmasti pelaa niinku Silca speksannu. Virhemarginaalia on sitten vähemmän ja syytä olla lämpömittarit kunnossa ja fokus hommassa. Tehokkaammalla lämmityksellä pienehkö vahamäärä ottaa aika nopeesti sen +25 astetta.

Haudutuspata kansi päällä ja tavoitteena 80-90 astetta niin ei niin haittaa vaikka vähän unohtuis muihin hommiin vartiksi tai puoleksi tunniksi. Ei tarvi edes mittaria: kun parafiini on sulaa, se on valmista voiteluun, vaikka ketjunpesuun se nyt sitten ilmeisesti on vielä liian kylmää.

Tästä saattaisi ehkä enimmäkseen johtua raportoidut erot kokemuksissa siitä miten ketjun peseminen tai pesemättä jättäminen vaikuttaa lopputulokseen.

Rexi kehoittaa lämmittämään seos 100 asteeseen. Mitä lämpimämpi seos sen parempi tunkeutuvuus liemellä on.

Näinhän se on. Itse en ole huomannut mitään vajausta tunkeutuvuudessa noin 90 asteessakaan, ja kääntäen on kyllä niin että valuu se kuuma vaha sitten poiskin sieltä väleistä hätäisemmin kuin viileämpi, ellei malta jäähdyttää vahaa plus ketjua tarpeeksi ennen valutusta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kh74 Katso viesti
    Tätä hommaa voi varmaan tehdä vähän niinniin ja näinniin ja olla tyytyväinen tuloksiin, mutta kaikki te joilla on joku ”tein nyt näinkin mutta ketjusta ei tullut tönkköä” tai ”ei pysy vahat” tms, niin lukekaa ketjun ensimmäiset 10 sivua ja tehkää edes kerran pitkän kaavan mukaan, MSW metodilla ketjun puhdistus ja dippailu.

Onnistuu takuuvarmasti. Siitä voi sitten lähteä oikomaan. :-)

Toinen asia: On syytä olla edes hieman huolellinen parafiinin lämmttämisessä. Eli ei liian kuumaksi!

1. Parafiini höyrystyy räjähdysmäisesti palavaksi höyryksi liikaa kuumennettaessa.
    2. Vaikkei se räjähtäisikään, sitä ei ole terveellistä vedellä keuhkoihin.
    3. Parafiinin ominaisuudet menee peruuttamattomasti pilalle jos sen ylikuumentaa.

Suosittelisin lämpimästi varovaisuutta ja puhdasta ketjua matalilla lämpötiloilla. 90 astetta semmonen kiva yläraja.

Uteliaana tässä saatan kokeilla sinolipesun pois jättämistä ja/tai jotain yksinkertaisempia puhdistusaineita mutta tuota parafiinipataa mielestäni syytä käytellä hyväksi havaittujen ohjeiden mukaan, itsenne ja omaisuutenne vuoksi.
    Mitä olen tuota lämpöasiaa selvitellyt, niin paraffiini menee lämmöstä pilalle, mutta ko. reaktio alkaa varsinaisesti vasta 200C jälkeen ja 300C jälkeen etenee nopeasti. Eli alle 200C pysyttäessä ei vahalle pitäisi käydä mitään.

Höyrystyminen ja paloturvallisuus ovat toki syitä, miksi lämpötila kannattaisi yleisesti pitää alle 100C, mutta en ottaisi kierroksia jos vaha pääsee välillä hieman siitä yli.

Vahat ja ketju pussiin, nakkaa kieehuvaan veteen, ei tarvi ylikuumentumisesta välittää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    Vahat ja ketju pussiin, nakkaa kieehuvaan veteen, ei tarvi ylikuumentumisesta välittää.
    Oletko itse kokeillut menestyksellä?

Mä vähän epäilen toimivuutta: joku Rex taitaa olla juoksevaa alle 70-asteessa. Kun kiehuva vesi on vain 100-asteista, niin kestää tovin ennen kuin vaha ja ketju ovat päässeet edes lähelle 90-astetta. Ainakin pitäisi mitata vahan lämpötila.

Hitaassa haudutuspadassakin vahan ja ketjun lämmittäminen yli 90-asteiseksi kestää helposti kaksi tuntia ja vähän ylikin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    Oletko itse kokeillut menestyksellä?

Mä vähän epäilen toimivuutta: joku Rex taitaa olla juoksevaa alle 70-asteessa. Kun kiehuva vesi on vain 100-asteista, niin kestää tovin ennen kuin vaha ja ketju ovat päässeet edes lähelle 90-astetta. Ainakin pitäisi mitata vahan lämpötila.

Hitaassa haudutuspadassakin vahan ja ketjun lämmittäminen yli 90-asteiseksi kestää helposti kaksi tuntia ja vähän ylikin.
    Tuohon perustuu silcankin tuote kun tilaat sitä pussillisen. Itse koin hitaaksi ja ajatus että pussiin tulee reikä yllättäen sai sitten kaatamaan ne pois sieltä haudutuspataan.

Tuollaisessa padassa joka ei nosta lämpötilaa kuin säädettyyn pisteeseen on vielä se etu että voi unohtaa sen sinne vaikka vuorokaudeksi.

Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla

Silcan käyttöturvalisuustiedote antaa vahansa sulamispisteeksi 58-62 C-astetta. Molten ohjaa lämmittämään oman vahansa 93 C-asteeseen. Rex ei taida mainita tavoitetta, mutta toteaa, että ei yli sadan.

Mä ajattelisin niin, että kuumavahauksen vakiointi aloitetaan vahauslämpötilasta.

Rexillä mä olen ollut tyytyväinen 93-asteen lämpötilaan: ketjusta valuu ylimäärä pois ja lopputulos on siisti, mutta jäykkä. Huomattavasti kovempi Rambovaha jähmettyy ketjua padasta nostaessa tuossa lämpötilassa mielestäni liian nopeasti ja käytinkin lämpönä lähes sataa astetta, jolloin ketjua padasta nostettaessa ketjun lämpö riitti pitämään vahan sulana sallien ylimäärän pois tippumisen.

Vähän kylmällä vahattaessa ketjusta tulee helpommin paksulti vahalla kuorrutettu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SBIAN Katso viesti
    Rexi kehoittaa lämmittämään seos 100 asteeseen. Mitä lämpimämpi seos sen parempi tunkeutuvuus liemellä on.
    Ohjeesta luettuna Rex ohjeistaa sulattamaan miedolla lämmöllä max 100 astetta. Se ei tarkoita, että pitäisi lämmittää 100 asteeseen.

Sulatus toimii ihan hyvin kattilassakin ja infrapunalämpömittari tai vastaava on varmasti hyvä olla. Vinkkinä jos valurautaliesi lämpenee liikaa pienimmälläkin asetuksella niin 5 sentin kolikot kattilan alle on helppo keino hillitä ylikuumentumista.
    JohannesP muokkasi tätä : 07.06.2024 at 16.16

kylläpä on tarkkaa hommaa kun ihan asteen tarkkuudella, tämä menee taas siihen pätemiseen kuka antaa mikäkinlaista ohjetta ja se oma ohje tietenkin on se ihan oikea. Ette voi olla tosissaan että 7 astetta alle 100???

kylläpä on tarkkaa hommaa kun ihan asteen tarkkuudella, tämä menee taas siihen pätemiseen kuka antaa mikäkinlaista ohjetta ja se oma ohje tietenkin on se ihan oikea. Ette voi olla tosissaan että 7 astetta alle 100???
    Hanki sellainen mittari, jossa on Fahrenheit-asteikko ja lämmitä tasalukuun 200.

No ei se nyt ihan niinkään mene mutta näissä on hyvä joku ylälämpöraja huomioida turvallisuuden nimissä, ja alarajana jotain millä ketju ja vaha lämpenee riittävästi että se vaha pääsee jokapaikkaan. Siinä välissä sitten menee jokainen sen mukaan millaisiin lämpötiloihin omat välineet nyt vahan vaivattomimmin nostaa.

Toimiko täällä linkit?

https://www.prisma.fi/tuotteet/10024...-100249985?n=0

No siinä kuitenkin. Hyvä pata sellaisille jotka haluaa pitää tän homman simppelinä. Hidas, mutta ei nosta kuin n. 85C lämmön. Taisi kakkosteholla nousta vajaaseen sataan. Kestää siis pari tuntia sulattaa 500 grammaa vahaa, mutta sitä ei tartte vahtia sen pelossa että kärähtää vaha.

https://www.netrauta.fi/induktiokeit...p113cbk1-2000w
    Minä hommasin tällaisen kun ryhdyin vahaushommiin. Pienimmällä teholla lämpiää riittävästi muuta ei liikaa, ja vaha sulaa kuitenkin aika nopeasti. Ei tarvitse vahtia silmä kovana tätäkään, kun käyttää pienintä tehoa. Toimii Rambolla ja Rexillä todistetusti.
    Tietysti sopivan kattilan vaatii lisäksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    Hanki sellainen mittari, jossa on Fahrenheit-asteikko ja lämmitä tasalukuun 200.
    Hankippa kuule ite!!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mikae1 Katso viesti
    Toimiko täällä linkit?

https://www.prisma.fi/tuotteet/10024...-100249985?n=0

No siinä kuitenkin. Hyvä pata sellaisille jotka haluaa pitää tän homman simppelinä. Hidas, mutta ei nosta kuin n. 85C lämmön. Taisi kakkosteholla nousta vajaaseen sataan. Kestää siis pari tuntia sulattaa 500 grammaa vahaa, mutta sitä ei tartte vahtia sen pelossa että kärähtää vaha.

Mun vahausprosessi, se kattilassa uittamisosuus siis, kestää 10-15min kylmästä kattilasta aloittaen. Siinä ei tarvita lisäkeittimiä tms. Se on simppeliä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Mun vahausprosessi, se kattilassa uittamisosuus siis, kestää 10-15min kylmästä kattilasta aloittaen. Siinä ei tarvita lisäkeittimiä tms. Se on simppeliä.
    Sitä koitin ensin itse, meinas vaan jo ykkösellä lämmetä liikaa. Oispa vaan sillon tajunnu vaikka tuon kolikot alle kikan...

Hankippa kuule ite!!
    Ei mun tarvii.

"When temperature reaches 200°F (93°C), turn off SC and agitate chain for 45 second"

(Lähde: MSPEEDWAX)

Kyllähän nimenomaan vesihaude on luotettava tapa rajoittaa lämpötila niin ettei se ylitä +100 °C, ellei sitten joku erehdyksissä kokeile jotain painekattilaa.

Jos joku nyt uskoo että parafiinivahan molekyylit menevät pilalle tuossa lämpötilassa, tulkoon autuaaksi uskossaan.

Thermal stability of paraffin waxes is defined as the maximum temperature limit after which thermal decomposition begins and it is normally 150–170°C.
    Lähde: https://www.intechopen.com/chapters/76177
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

Kuten ylläkin todettiin, yli 100 ei sitä vahaanne tuhoa.

Tämän vahvisti Molten itsekin eri aiheyhteydessä, kun ZFC 2 päivää vanhassa videossa mainitsee heidän kommentoineen silca strip chipin käyttöä heidän vahansa kanssa tuossa vaaditussa 125C lämmössä. Ei ollut ongelma.

Samanlaisia aiheita

1. Eturattaiden / kampisarjan vaihto (Tiagra triple 9-speed vs. 10-speed)
    By juha_snow in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 07.07.2018, 18.22
  2. Alfine 11-speed
    By mako in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 80
    Viimeinen viesti: 08.08.2016, 21.00
  3. Continental Speed King 2
    By VSS in forum Renkaat
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 29.10.2015, 22.45

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja