"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Oz cycleltä mielenkiintoinen vinkki tehdasvahojen poistoon ketjusta, steariinihappo nähtävästi toimii samoin kuin silcan strip chip ja maksaa muutaman kymmenen senttiä per ketju.
https://youtu.be/bhxFJ8Zq9Mg?si=nkCG3V52yGz2hHgw&t=630
Youtubehörhö, saan noista näppyjä. Olisiko samaa tekstinä?
No tuossahan tuo tuli jo sanottua lyhyesti, huonosti löytyy vielä tietoa muualta. 10g steariinihappoa per ketju vahan joukkoon. Joku voisi kokeilla ja ilmoittaa miten toimii.
Aika paljon muutakin asiaa lähinnä oman vahan sekoittelusta ja lisäaineista. Toinen mielenkiintoinen vinkki oli likaantuneen vahan putsaus valuttamalla maskin läpi.
Joo, mulla taitaa olla tämä tulkki nykyään: https://www.parktool.com/en-int/prod...checker-cc-4-2
Piti hommata tuo kun vanhalla ei pystynyt enää flattoppeja mittaamaan ja tuosta löytyy myös 0.5 väli.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Noista tulkeista oli aika vasta juttua escapessa. Taisi mennä just niin, että flattopin kanssa tarttee olla tuo uuden mallinen tulkki. Muut ketjut, mukaan lukien 12s eaglet, toimivat edelleen vanhoillakin tulkeilla. Mutta toki tuo 0.5 täytyy olla mukana.
Mulla on tämmönen ja tää näytti Shimanon pakasta vedetylle 12-spd ketjulle 0,2% lukemaa. En tiedä kuinka luotettava tuo 0,5 sitten on![]()
Mä mittaan ennen vahakylpyä koko ketjun pituuden: mittatarkkuus on aivan toista luokkaa kuin tulkilla, käsittääkseni.
Tässä muuten lainaus escapen artikkelista vielä. Siis miksei flattopissa voi käyttää vanhoja tulkkeja ja varmaan selittää myös sitä, miksei eaglea kannta ajaa .75 asti.
https://escapecollective.com/threade...ng-chain-wear/
This wasn’t such a big issue in the past when common roller sizes were standardised at approximately 7.6-7.64 mm, however, SRAM changed that with its 12-speed chains which feature 7.7 mm (Eagle) and 7.9 mm (Flat Top and T-Type) rollers. That 7.7 mm figure is also seemingly applicable to Campagnolo, at least of the 11- and 12-speed chains I’ve measured. If using a two-prong chain checker, the increased roller size of a newer SRAM Flst Top chain will add .2 mm to the measurement, meaning your chain checker will only show wear at a far later point than desired.
Mun mielestä Ufo oli liian litkua. Palasin Squirt lubeen, vähän tulee tahmaa mutta ne irtoavat helposti.
Rex Black Magik ja Domestique Drip Wax tulevat myyntiin maaliskuussa.
En tiedä oliko mulla sitten joku maanantai versio Ufosta. Squirt on ollut mulla paksumpaa. Pyörittelen ketjua ja samalla tiputan pullosta vahaa ketjuun. Ufo tuntui menevän suoraan läpi. Sguirt jää ketjuun. Aamulla sitten vasta ajelen.
Edit. Niin ja ravistelen pulloa ennen laittoa. Kerran olin ajatuksissani ravistanut pulloa ja avannut korkin ja ravistin lisää. Vahaa oli joka puolella![]()
Tippa per nivel. Ei noita kuulu lotrata.
Liian rasittavaa, pitäisi olla lyhyemmät ketjut, en omasta mielestäni lotraa. Katson vain, että koko ketjusssa on vahaa.
Kerran jaksoin puoli ketjua laittaa tippa kerrallaan ja luovutin.
Nyt rupesi XX1 kitisemään kuorman alla, vaikka on äskettäin vahattu. Onkohan minulla vahassa nyt niin paljon roskaa ja hienoa pölyä että se pitää vaihtaa? Joku kymmenen ketjua on saanut vahaa.
Samat Molten Speed Waxit ollut useamman vuoden. En ole huomannut mitään ennenaikaisia kitinöitä tosin ennen vahausta kyllä huuhtaisen ketjut.
Olen suosiolla vaihtanut vahan kun väri alkaa muistuttaa liikaa maitosuklaata, pelkkää parafiinia niin ei tule kalliiksi.
Kirjanmerkit