Näyttää tulokset 1 - 22 / 22

Aihe: Projekti 3x voimansiirto konversio 1x mtb

  1. #1

    Projekti 3x voimansiirto konversio 1x mtb

    Aloitin projektin kun tylsistyin jatkuvaan rätinään keskivaihtajan kanssa ja eipä noita oikein tullut hirveästi käytettyä.

    Nyt tarvitsen apua tämän suhteen osien ostoon. Shimanon deore sarjasta osat olen meinannut nyt näin aluksi hankkia ja tarkoituksena olisi ostaa bikeshop.fi kautta, mistä aiemmin maatiepyörään osia hankkinut.

    Eli keskiö jo hankittu liikkeestä Shimano SM-BB52 68mm. Olen ajatellut 1x10 ainakin näin jossain liikkeessä ehdottivat, en sitten tiedä mikä järkevintä. Entinen oli 3x8. Millä suhteella nuo rattaat?

    1. Mikä kampisarja?

    2. Takavaihtaja?

    3. takaratas

    4. vaihdevipu.

    5. ketju.

    6. mahdollisesti myös vapaaratas. Liikkeessä sanoivat että 8 kävisi 10, mutta toki en tiedä tuon kunnosta.

    Toivon pikaista vastausta jos joku osaisi ja olisi aikaa vlikaista minulle tuolta jonkinlaisia osia. Ei ihan perustavaraa, mutta tällaisen viikottaisen metsässä ajajan tavaraa, uskon, että tuo deore riittäisi kyllä minulle. Kasaamisen suhteen ei ongelmia oel, mutta nuo yhteensopivuus asiat minulle ihan outoja, joten sen takia apua kysyn. Toivon siis jeesiä nimenomaan tuohon shimano osiin.

    Kiitoksia kovasti jos joku kerkeää auttaa.

  2. #2
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.319
    8 vaihteisessa on HG vapaaratas johon käy vielä Shimanon 11 osarjakin (muilta valmistajilta löytyy 12 pakkojakin). 11-42 tai 11-46 kannattaa valita pakaksi eturatas mieltymysten ja ajomaaston mukaan mukaan 28-34 väliltä. Suurin ongelmasi tulee olemaan, että saatavuus on tosi huono joka paikassa. Suorittelen ottamaan yhteyttä sinne Bikeshoppiin ne kyllä kertoo mitkä osat sopii keskenään ja mitä heiltä saa(huonolta näytti netin mukaan).

    Oletan että pyöräsi ei ihan tuore ole joten kannattaa punnita missä kohtaa kannattaa ennemmin päivittää koko vehe nykyaikaiseksi, ellei retroilu ole se juttu.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  3. #3
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    8 vaihteisessa on HG vapaaratas johon käy vielä Shimanon 11 osarjakin (muilta valmistajilta löytyy 12 pakkojakin). 11-42 tai 11-46 kannattaa valita pakaksi eturatas mieltymysten ja ajomaaston mukaan mukaan 28-34 väliltä. Suurin ongelmasi tulee olemaan, että saatavuus on tosi huono joka paikassa. Suorittelen ottamaan yhteyttä sinne Bikeshoppiin ne kyllä kertoo mitkä osat sopii keskenään ja mitä heiltä saa(huonolta näytti netin mukaan).

    Oletan että pyöräsi ei ihan tuore ole joten kannattaa punnita missä kohtaa kannattaa ennemmin päivittää koko vehe nykyaikaiseksi, ellei retroilu ole se juttu.

    Pyörä on pari vuotta vanha ja ite tässä haluan sitä vaan päivitellä. Olen tykästynyt runkoon ja halusin tämän projektin tehdä lähinnä oppimisen kannaltakin.

    Laitoin tuohon väärän liikkeen, tarkoitin bikester.fi. Vielä toivottasti joku jaksaa laittaa mahdollisesti vinkkiä noihin osiin. Eritoten mietin tuota kampisarjaa.

  4. #4
    Nämä nyt siis 1x10 systeemiä silmällä pitäen. Juuri sinun pyörään 100% soveltuvaksi en takaa näitä, kun en pyörästä mitään tiedä. Lähinnä ketjulinja ja ketjun pituus on ne isoimmat kyssärit.

    1. https://www.bikester.fi/shimano-deor...tml?cgid=36938 Toi ketjulinja vähän arvoitus kun ei tiedä miten nykyinen on.

    2. https://www.bikester.fi/shimano-deor...tml?cgid=36939

    3. 10 nopeuksista takapakkaa ei oikein bikesterilta oo saatavilla tähän. Metsästäisin jostain DEORE CS-M4100 11-42T tai 11-46T pakan.

    4. https://www.bikester.fi/shimano-deor...tml?cgid=36937 pantaliitoksella tankoon

    5. https://www.bikester.fi/shimano-deor...200&cgid=37130 En ole varma riittääkö 116 linkkinen, 138 linkkinen loppu.

    6. Pitäisi sopia samaan vapaarattaaseen.

  5. #5
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    13.142
    ^Ja kannattaa katsella myös muita saksanmaan puoteja, saattaa olla halvempiakin jos saa samasta...

  6. #6
    Tällainen kysymys nousi esiin. Liikkeessä sanoivat, että 1x12 shimano deore kampisarja kävisi myös 10 rattaiseen pakatakkaan. Onkohan tästä kellään kokemuksia ja pitääkö paikkaansa? esim tämä: https://www.bikester.fi/shimano-deor...tml?cgid=36938

  7. #7
    Minä kyllä jättäisin 10 vaihteiston jo väliin ja vähintään 11 tai hyppäisin suoraan 12 maailmaan.
    Jos kumminkin tuon lähitulevaisuudessa myytkin niiin huomattavasti houkuttelevampi ostajallekin, kun voimansiirto päivitetty ns. nykyaikaan.
    On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
    Juice

  8. #8
    Aloittajalla kun on 1x10 niin vaihtaisin vain eturattaan, takarattaan ja tarvittaess vaihtajan. Mulla löytyy tallista 1x10, 1x11 ja 1x12. Mitään konkreettista eroa noilla ei ole käytössä jos pienin ja isoin ratas on samat takana. Isommat hyppäykset on soratie nopeuksilla 25-30 kmh jolloin niitä harvoin huomaa.

  9. #9
    ^Eikös aloittajalla ole 3x8.

    Itseä kyllä rasittaa isot hypyt pakassa.
    On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
    Juice

  10. #10
    Joo no niinpä onkin. 1x8 ei kannata kyllä alkaa rakentamaan

    Joo onhan se niinkin. Itseäni ei vain oikein vakuuta tuo 1x12 vaihtotarkkuus. Ainakin fiilis on että saa säätää enemmän kuin 1x11.

  11. #11
    Juu 1x11xt on toiminut kyllä niin että eipä löydy moitittavaa.
    Shimanonhan pitäs kaiken lukeman perusteella olla helpompi eli vähemmän säädön tarvetta 12 maailmassa.
    Toki kun pitemmälle miettii niin aloittajalla pari vuotta vanha pyörä joka 3x8 niin 1x10 voi olla runkoon nähden ihan oiva valinta.
    On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
    Juice

  12. #12
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    13.142
    1x11 hyvä valinta ja jos ei halua takapakalta suuria eroja rattaissa niin kyllä kotimaassa pärjää pitkälti jollain 11-36 pakallakin jolloin erot säilyvät maltillisina...

    Toisaaltaan kannattaa miettiä myös että Shimano ei ole ainoa valmistaja... https://www.bike24.com/p2284329.html...1969,1970,1971

  13. #13
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    364
    Kriittinen rajaava tekijä on takahaarukan leveys, eli saako sinne vanhan 8 pakan tilalle uitettua 12 pakkaa? Pakkojen leveydestä oli Sheldonilla taulukko:

    https://www.sheldonbrown.com/cribsheet-spacing.html

    Eli tuolta pohjalta ensin arvioit mahtuuko sinne 10,11 vai 12. Itse olen tehnyt yhden tuollaisen päivityksen tyttären hybridiin ja siitä tuli kymppipakalla ihan hyvä. Seuraavaksi kokeilen toiseen pyörään 11 pakkaa ja katson miten käy. Hybridikäytössä kampisarjat/eturattaat löytyivät parhaiten Gravel tuotteista - MTB puolella on omansa. Olennainen ero on se, että jos asvaltilla ajelee ja vauhtia tulee niin eturattaan pitäisi olla sieltä isommasta päästä. Tällä hetkellä tyttären hybridissä on 40 hammasta edessä ja se on minusta vähänlaiseen - seuraavaan tulee ainakin 42. MTB puolella se oikea lienee välillä 32-36 oman maun mukaan.

  14. #14
    Liittynyt
    06/2012
    Viestit
    282
    Taipuisiko 8s takavaihtaja 10 käyttöön? Jos reach riittää takavaihtajassa niin eikö pitäisi toimia, jos muut osat 10s.

    Eri asia kannattaako.

  15. #15
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.064
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 0802905 Katso viesti
    Taipuisiko 8s takavaihtaja 10 käyttöön? Jos reach riittää takavaihtajassa niin eikö pitäisi toimia, jos muut osat 10s.

    Eri asia kannattaako.
    Mielenkiintoinen testi olisi. Mitenhän vivun ja vaihtajan välinen vetosuhde?

  16. #16
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    13.142
    Tikola, jos 12 lehtinen pakka HG vapaarattaalle niin luulisi ettei tule ongelmaa ja luulisi menevän perinteiselle 135milliselle perällekin...

  17. #17
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    160
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    1x11 hyvä valinta ja jos ei halua takapakalta suuria eroja rattaissa niin kyllä kotimaassa pärjää pitkälti jollain 11-36 pakallakin jolloin erot säilyvät maltillisina...

    Toisaaltaan kannattaa miettiä myös että Shimano ei ole ainoa valmistaja... https://www.bike24.com/p2284329.html...1969,1970,1971
    Laittaa sunracen pakan niin on maltillisemmat hypyt 11-46 pakassaki, ite oon tarvinu välillä tuota 46t lehteäkin.

  18. #18
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    160
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    Kriittinen rajaava tekijä on takahaarukan leveys, eli saako sinne vanhan 8 pakan tilalle uitettua 12 pakkaa? Pakkojen leveydestä oli Sheldonilla taulukko:

    https://www.sheldonbrown.com/cribsheet-spacing.html

    Eli tuolta pohjalta ensin arvioit mahtuuko sinne 10,11 vai 12. Itse olen tehnyt yhden tuollaisen päivityksen tyttären hybridiin ja siitä tuli kymppipakalla ihan hyvä. Seuraavaksi kokeilen toiseen pyörään 11 pakkaa ja katson miten käy. Hybridikäytössä kampisarjat/eturattaat löytyivät parhaiten Gravel tuotteista - MTB puolella on omansa. Olennainen ero on se, että jos asvaltilla ajelee ja vauhtia tulee niin eturattaan pitäisi olla sieltä isommasta päästä. Tällä hetkellä tyttären hybridissä on 40 hammasta edessä ja se on minusta vähänlaiseen - seuraavaan tulee ainakin 42. MTB puolella se oikea lienee välillä 32-36 oman maun mukaan.
    Pitäsi 12speed pakan mennä 135mm perään, siihenhän saa valmiita hubejaki microsplinellä.

  19. #19
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    364
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Tikola, jos 12 lehtinen pakka HG vapaarattaalle niin luulisi ettei tule ongelmaa ja luulisi menevän perinteiselle 135milliselle perällekin...
    Pitääpä kokeilla - itse vain olen näissä harjoitteissa joutunut jonkun kerran vapaarattaan vaihtoon. Ja on matkan varrella tullut vastaan pyöriä, joihin takakiekon tunkeminen on vaatinut voimaa haarukan kanssa. Varma en ole onko silloin kyseessä ollut jotku 6v systeemien aikaiset jutut, eli olisiko tälläinen modernihko 8/9 suoraan yhteensopiva noiden useampilehtisten kanssa? Kun teen seuraavan päivityksen olen taas viisaampi.

  20. #20
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    364
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 0802905 Katso viesti
    Taipuisiko 8s takavaihtaja 10 käyttöön? Jos reach riittää takavaihtajassa niin eikö pitäisi toimia, jos muut osat 10s.
    Minulla on tyttären pyörässä tämä, eli jätin vanhan Acera takavaihtajan paikalleen ja kaikki toimii ihan hyvin. Se onko se optimaalista ja eleganttia on sitten toinen tarina, mutta minä sain sen kyllä ihan hienosti kaikilla naksuilla toimimaan.

  21. #21
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    160
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    Pitääpä kokeilla - itse vain olen näissä harjoitteissa joutunut jonkun kerran vapaarattaan vaihtoon. Ja on matkan varrella tullut vastaan pyöriä, joihin takakiekon tunkeminen on vaatinut voimaa haarukan kanssa. Varma en ole onko silloin kyseessä ollut jotku 6v systeemien aikaiset jutut, eli olisiko tälläinen modernihko 8/9 suoraan yhteensopiva noiden useampilehtisten kanssa? Kun teen seuraavan päivityksen olen taas viisaampi.
    Laitoin parivuotta sitten 2004 Kona kikapuun 1x11 voimansiirron ilman ongelmia, tuosa oli alunperin 3x9 voimansiirto.

  22. #22
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    13.142
    Itsellä myös tarkoitus muuttaa britti teräsrunkoinen muuttaa 12 vaihteiseksi ja toiveika onnistumiselle. HG vapari ja 135mm perä...

Samanlaisia aiheita

  1. 1x7 voimansiirto
    By Road racing in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 6
    Viimeinen viesti: 24.06.2021, 15.42
  2. 2x vs 1x konversio aputaulukko
    By Villu in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 14
    Viimeinen viesti: 22.10.2020, 15.19
  3. Hybridin 3x9 konversio esim. 1x11 malliseksi?
    By YoHannes in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 17.09.2018, 05.40
  4. DT Swiss 240S navat ja konversio kitit
    By litku in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 21.08.2018, 06.20
  5. TALAS -> FLOAT konversio
    By Näpertäjä in forum Jousitus
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 10.01.2014, 08.16

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •