Näyttää tulokset 1 - 24 / 24

Aihe: Päivitys paremmin retkeilyyn sopivaksi

  1. #1

    Päivitys paremmin retkeilyyn sopivaksi

    Olisi tarkoitus päivittää Pelago Hanko 1x9 paremmin retkikäyttöön sopivaksi eli lisää vaihteita, nyt välitykset ovat 11-34 ja eturatas 39. Vaihtoehtona on 1x11, tuo 11-lehtinen menee vielä vapaarattaalle (HG) tai sitten 2x9. Kaipaisin pienempiä välityksiä, on turhan suuri pienin välitys isoimpiin mäkiin.


    Pienemmällä osaruletilla tietenkin selviäisi 2x9 systeemillä mutta 1x11 olisi taas simppelimpi muuten ja varmaan riittäisi. Ja enemmän se kyllä kiinnostaisi. Ja tuossa sitten saisi valita Shimanon ja SRAMin välillä osasarjat mutta aika pihalla näistä osasarjoista. Nyt pyörässä Deoren (RD-M951 kai) matkapyörän vaihteet, ei valittamista. Deoren SLX/XT osasarjaa olen katsellut mutta muitakin vaihtoehtoja varmasti olisi. Ja tietenkin se SRAM. Mutta kumpi olisi sitten järkevämpää, 1x-systeemi vai 2x9? Helpompihan tuo 2x9 on ja vaijerin vedoillekin on valmius. Ja halvemmaksikin tulee mutta pyörä on viisi vuotta vanha, joten jossakin vaiheessa se voimansiirron uusiminen tulee eteen. Mutta ei ehkä ihan heti, mitään ylimääräisiä rutinoita tai ääniä ei kuulu. Tähän asti on selvitty muutamilla ketjuilla...



  2. #2
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.464
    Ihan hyvää pohdiskelua, mutta ei tuohon helppoa ole antaa tukea kumpaankaan suuntaan. Entäs jos kokeilisit nykyiseen vain vaihtaa eteen pienemmän rattaan, vaikkapa 36 piikkisen?

    Muutoin omaan ajooni ja maastooni kaksi hyvin valittua eturatasta on optimi, kun siten taakse voi valita pieniportaisen pakan. Ajo lähinnä matka ja retkiajotyyppiä, rauhallista etenemistä.

  3. #3
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    4.210
    ^ Tuo on hyvä ehdotus ja selkeästi edullisin.

    Toki voisi hommata jonkun 1x11 osasarjan laajalla takapakalla, jos niitä jostain löytää. Esim. https://www.bike-discount.de/en/buy/...ade-kit-532780

  4. #4
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.189
    Juu koetko tarvitsevasi noita tiukempia välityksiä yhtään mihinkään nykyisessä setupissa? Itellä on 1x9 -suoratankoretkipyörässä 34t edessä ja 12-36 takana, enkä oikein ole raskaampaa tuohonkaan kaivannut. 11-42 tai 11-46 varmaan tullee taakse joskus tilalle ja eturattaan pidän samana.

  5. #5
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    12.981
    Maalinnin ehdottama halpa vaihtoehto, välitykset riittää ja loput voi sinksata eturattaan koolla...

  6. #6
    Tuotakin on mietitty, pelkän eturattaan vaihtoa mutta suuremmillekin välityksille on tarvetta, ajelen kaikki ajoni tuolla pyörällä ja kun tästä kaupunkiinkin lähtee on kilometreittäin tasaista sileää pyörätietä ja joskushan se tuulikin tuolta mereltä on myötäinen. Pyörähän on raskas (16-17 kg), kaikki on terästä , niin etu- kuin takatarakka ja lokasuojatkin. Alumiinia on vain kaksihaarainen seisontatuki, kammet ja kehät . Retkiajo on rauhallista etenemistä usein vanhoja sorateitä pitkin ja siellä sitten niitä jyrkkiä mäkiä löytyy ja lastatun pyörän paino alkaa tuntumaan.

    Osiahan ei tosiaan ole oikein saatavilla mutta asia voi odottaa, askartelee talvella asian jos 1x11 linjalle lähtee ja osien saatavuus paranee. Törmäsin juuri uutiseen, jossa Shimano ilmoitti nostavansa tuotantokapasiteettia, ehkä tilanne siis paranee. Pyörähän on varsin hyvää tekoa eikä noiden vuosien käyttö ole jälkiä jättänyt ja vuosia on edessäkin runsaasti, joten sen voisi päivittää kohtuullisen hyvälläkin osasarjalla jos 1x11 systeemin tekee. Deore XT tasoa, oli sitten Shimanoa tai SRAMIa?

    Tuo 1x11 ratkaisu viehättäisi juurikin sen takia, että ratkaisuna se olisi simppelimpi vaikka 2x9 ajaa ihan saman asian sen suhteen mitä ollaan hakemassa. Pitäisi toisen rattaan nykyisellään, nykyiset välitykset ovat lähes aina riittävät ja hakisi ne kaivatut pienemmät välitykset toisen eturattaan kautta. Sopivalla pienemmällä eturattaaltahan löytyisi sitten kaikki välitykset mitkä sorateillä on ylipäätään tarpeen, käytännössä se olisi 1x9 systeemi riippuen ajaako soralla laukut pakattuna vai kaupungissa ilman taakkaa.

    Positiivisesti kyllä yllättynyt tuon nykyisen voimansiirron kestävyydestä, ei minkäänlaisia väsymisen merkkejä ole havaittavissa mutta se on pidettykin suurin piirtein puhtaana ja ketjut öljyttyinä ja eihän tuollainen ajo rasita sitä tietenkään likimainkaan samoin kuin runttaava maastoajo.

  7. #7
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.464
    Omat saman suuntaiset ajot menevät tällaisella kampisarjalla ja rohkenen ehdottaa tähänkin etuvaihtajaa ja vasenta vipua sekä maantielle sopivaa ratasparia eteen. Tällä saa polkimet mukavan lähelle ja tarvittaessa pienemmäksi 34 t rattaan. Takapään voisi jättää ennalleen. Retket sujuvat raskaallakin lastilla ja pidemmät tasaiset vastatuulet mukavammin kun molemmat eturattaat on ajettavat.

    https://www.bike-components.de/en/Sh...ankset-p39053/

  8. #8
    Tuohon 2x9 -järjestelmään taidan kuitenkin kallistua, pitää etsiä sopiva rataspari, toinen samaa luokkaa kuin nyt, en halua hirveästi muutella noita välityksiä ja jokin muu. Kammetkin saa siirrettyä. Vaivaton tapa ja voi saada jostain osatkin. Pelagolla olisi ihan passeli setti, välityssuhteet 4.18-1.35 ja 2.72-0.88, yläpäähän tulisi yksi vaihde lisää ja alapäähän kaksi. Nyt 3.54-1.15. Jotakin tuommoista haetaan. Tuo tekisi pyörästä sitten 2x10 eli kaikki menisi uusiksi mutta samaan suuntaan voisi pyrkiä 2x9 -systeemillä.

    EDIT: 39-30 ratasyhdistelmällä toteutuisi pienemmällä rattaalle tuo
    2.72-0.88, pienimmät vaihteet 1.15, 1.00, ja 0.88. Tosin ei oota vain tarjotaan.
    Petteri T muokkasi tätä : 21.07.2021 at 20.49

  9. #9
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    20.482
    Mä lopettaisin vatvomisen ja laittaisin 1x11 -systeemin.

  10. #10
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    12.981
    ^Samoin, saa kyllä saman välitysalueen aikaiseksi kuin 2x systeemeillä ja pärjää aivan mainiosti suomen maastoissa... Kun miettii tuollaista 2x systeemiöä niin et kuitenkaan voi käyttää pienin-pienin kombinaatiota ilman että osat kärsii ja rasittuu... Toisaaltaan mikä estää siirtymästä suoraan 1x12 voimansiirtoon?

  11. #11
    Eikös 2x-systeemissä voi käyttää reunimmaisiakin rattaita? Näin olen käsittänyt. 3x-systeemissä ei suositella (missään nimessä). Tuo 1x12 on vaatisi ilmeisesti ainakin uuden vapaarattaan ja jos koko takakiekon tulisi yhdelle vaihteelle jo liikaa hintaa. On kyllä olemassa "virityksiä", ainakin halpa SRAMin pakka ja sattui silmiin 250 taalankin pakka moiseen viritykseen. Mutta kivijalkaliikkeestä löytyisi 46/30 kampisarja hiukan alle satasella ja käytetty mutta ehjä Deore XT etuvaihtaja ja vipu. Ei tule iso tappio jos ei miellytä, kokeillaan. Tällä mennään. Mutta näin tiukassa ovat osat. Ja kokonaisia keskihintaisia osasarjoja ei tunnu saavan mistään.

  12. #12
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    4.210
    1*12 ei välttämättä vaadi uutta vaparia. Ainakin Sramin sx kotka menee hg vapariin.

  13. #13
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    4.210
    Mutta tässä osapulan vaivaamassa universumissa pitää hankkia sitä mitä saa.

  14. #14
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.464
    Molemmat peukut tuolle ratkaisulle, tuolla ajaa pitkään, ysipakkoja on hyvä valikoima ja niitä saa vielä kauan. Noihin kampiin saa tarvittaessa pienemmän ison rattaan, jos 16 piikkiä osoittautuu isoksi eroksi, onhan se iso ero.
    Hyvä päätös vatvomiselle.

  15. #15
    Tuolla ratkaisulla ei takapakkaa tarvitse edes vaihtaa, saan sinne sen pari pienempää vaihdetta. Tuo 30 piikkinen eturatas tarjoaa ne välitykset mitä hiekkateillä kaipaan, pisin välitys vastaa melko tarkalleen nykyistä 7 vaihdetta ja nykyisen pienimmän 1.15 välityksen alle tulee välitykset joilla kiipeää sorateiden äkkijyrkät ylös helposti. Osat 2x9-systeemiin on varattu, ettei niitä vain myydä kenellekään. Ja jos tuo 46 piikkinen on liian suuri sen voi tosiaan vaihtaa. Sen näkee miltä tuntuu mutta luulen, että vaihtuu, ideana on ollut saada kaksi "ajoaluetta" käytön mukaan ja tämä saattaisi toimia mutta 46 piikkinen on luultavasti liian suuri. Muuta ei ole vain nyt saatavilla.

    EDIT: Tilasin samantien 39 piikkisen kun kerran Bikesterilta varastosta löytyi.

  16. #16
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    12.981
    Kannattaa joskus ajaa eikä mitata insinöörimäisesti välityksiä, joskus yllättyy ettei pakassa olekkaan äärivälitykset käytössä.
    Tuollainen 46/30 välitys menee mielestäni johonkin kategoriaan missä mikään ei tunnu hyvältä mutta toisaaltaan onhan meitä kaikenmoisia rimppakinttuja jotka moiseen pyörään tuollaisen seuraltaan haluaa.

  17. #17
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.464
    Kun kysyjä on tähänkin saakka ajanut 39 piikkisellä kaikki matkansa, niin ei tuo muuta eikä pilaa ajettavuutta. Pienempi täyttää juuri haetun. Tosin en ajatellut ihan noin pientä vaan minimissään 42, muuten sopiiko tuo 39 tuleviin kampiin?
    On tuota "standartia" rutosti...

    Ps. Mun mielestä vältyksiin kuin myös ajoasentoon paneutumalla saa ihan keskinkertaisesta pyörästä (keskinkertaisuus ei koske tässä keskustelussa esiintyvää pyörää), jopa melkoisen raskaasta hybridistä, varsin hyvän tai ainakin kelvollisen ajokin, tuo on ihan kokemusperäistä omalta menneeltä pyöröilyelämän ajalta, paljonkin tullut aivonystyröitä hierottua kun homma ei ollut vielä hallussa, nyt on omalta osalta selvää, ei näitä omia tietty voi suoraan muille etsijille, ehdokkaina ehkä .

  18. #18
    100% varma sopivuudesta ei uskalla olla, kiinnitykset samat mutta "eriparia", eli voi olla ettei käykään. Noita 42 piikkisiä löytyy varmasti sitten käypäsiä.

  19. #19
    Mitä tässä nyt tarkoitetaan retkeilyllä?
    Laukut takana? Ja edessä? Ei laukkuja?
    On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
    Juice

  20. #20
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.464
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Petteri T Katso viesti
    100% varma sopivuudesta ei uskalla olla, kiinnitykset samat mutta "eriparia", eli voi olla ettei käykään. Noita 42 piikkisiä löytyy varmasti sitten käypäsiä.
    Eriparisuus harvemmin haittaa, pulttiluku ja kehä ovat tietenkin ehdottomat, jonkinlainen ramppi isompaan tarvii olla, jotta ketju nousee pieneltä.
    Sitten toinen juttu, maastoetuvaihtajan voi joutua nostamaa vähän ruman korkealle, kun rattaiden välillä on pieni ero, eron piti olla aiemmin vähintään 12 piikkiä, liekö tänään tuokaan enää voimassa.

    Joskus olen käyttänyt 8 piikin erolla 46/38 rattaita ja tuossa piti nostaa vaihtajaa rumasti ylös, sitten löysin CX70 etuvaihtajan ja tuo ongelma ei enää kiusaa, no nyttemmin olen päätynyt tuollaiseen kympin eroon, 46/36 tällaisessa retki- matkapyörässä ja maantieajokissa 50/38 joka sopii tuulisille tasangoille varsin hyvin pieniportaisen maantiepakan kanssa.

  21. #21
    Pulttijako ja kehä ovat samat. Mutta ainoaksi vaihtoehdoksi jäi ottaa tuo 46/30 ja siihen sitten uusi ulkoratas. Tuota ongelmaa vaihtajan kanssa en tiedostanutkaan, pitää laittaa muistiin tuo CX70. No, 15 euroa kehtasi veloittaa käytetystä etuvaihtajasta ja vivusta, huoltomiehen omia ylijäämäosia ja hänen mukaansa hyvin toimivia. Palveluperiaatteella taisi mennä, kun ei ollut kuin hyvin arvokkaita tai aivan halvimpia.

  22. #22
    Päiväretkiä ja 1-3 yöpymisen retkiä. Laukut takana, joskus mukana leirivermeet jos ei majoituksia satu reitille.

  23. #23
    ^Juu kun itse en oikein voisi kuvitellakaan että 30 olisi itsellä edessä pienin retkipyörässä. Nyt kun itsellä 22 pienin niin se on passeli kun takana 34 isoin niin 5-6kmh minimi minkä jälkeen sitten turvaudutaan työntämiseen, jos edelleen sykkeet karkaa.
    Mutta lyhyemmillä retkillähän sillä ei ole niin väliä.
    On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
    Juice

  24. #24
    Ei täällä ole kuitenkaan mitään varsinaisia Alppien tappomäkiä, kesäpaikalla Etelä-Pohjanmaalla. Eikä niitä ole etelärannikollakaan missä asumme. Ja kun asfaltti välttelemme ei kilometrejä päivässä mahdottomia tule, 100 km on jo mahdottoman paljon, muutaman kerran on täyteen tullut, 60-80 km on enemmän normi riippuen mitä on missäkin ihmeteltävää ja muuta kiinnostavaa.

Samanlaisia aiheita

  1. Vastaukset: 56
    Viimeinen viesti: 15.03.2021, 21.54
  2. Ennen oli kaikki paremmin -topic
    By tommi2 in forum Off-topic
    Vastaukset: 95
    Viimeinen viesti: 07.05.2020, 16.49
  3. Olemattoman budjetin pyörä retkeilyyn ja kuntoiluun
    By aura- in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 15
    Viimeinen viesti: 08.04.2018, 12.05
  4. Kuka tuntee Klein-pyörämerkkiä vähän paremmin?
    By svalima in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 03.06.2016, 22.06
  5. Kestävä tandempyörä retkeilyyn?
    By Jopostelija in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 24
    Viimeinen viesti: 09.05.2016, 11.40

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •