Näyttää tulokset 1 - 8 / 8

Aihe: Miten toimii jalkajarru?

Miten toimii jalkajarru?

Teknisesti toivottomana tumpelona ihan vaan mielenkiinnosta kysyn.
    Mulla on vanha 70-lukulainen Crescent-mummopyörä, jossa on jalkajarru, jota ei tietenkään ikinä ole tarvinnut huoltaa.
    Miten se toimii? Mikä puristuu/hankaa mitä vasten ja kai siinä jokin osa kuluu? Mihin kulunut muhju/metalli kulkeutuu ja miksi mitään osaa ei näköjään ikinä kuitenkaan tarvitse uusia?
    Valistakaa tyhmää...

Jalkajarru toimii hyvin.

Sisältä löytyy muistaakseni pari irrallista jarrukenkää, jotka painuvat taakse polkaistaessa navan sisäseinämiä vasten. Kun olin poika, niin isä opetti, että reilusti vaan sellaista rusehtavaa vaseliinia peltipöntöstä ja napa kasaan.

Joissain vanhoissa navoissa oli tulppa ja reikä. Sinne kun kaatoi Sinolia, niin sai viikoksi makeesti vinkuvat jalkajarrut. Tätä harrastettiin lapsena.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Jalkajarru toimii hyvin.
    Niinpä!
    Toimii kuin junan vessa (se vanhanaikainen) ja ilmeisesti täältä ikuisuuteen ilman mitään huoltoja ja osien vaihtoja...
    Uudemmat viritykset, vanne- ja levyjarrut ovat siihen nähden surkeita.

ei se jalkajarrunavallekaan pahaa tee,muutama tippa öljyä ja laakeritkin kaipaavat vaseliinia aina joskus,pyörii kevyemmin
    retkupyöräilijä

"Coaster Brake" haulla löytyy. Esim:
    https://www.youtube.com/watch?v=L2f0e28Dito

^
    Loistavaa!
    Kiitos linkistä. Enpä olisi arvannut. On tuossakin jollain ollut pikkusen miettimistä, ei kumminkaan ihan yksinkertainen juttu mun näkökulmasta.

Mulla on tällänen "en varmaan toteuta koskaan"-idea jalkajarrullisesta pyörästä, kiinnostaa meinaan Cinelli Mash fiksirunko, mutta polvet eivät kestä fiksailua (jos joku sanoo että tottuu niin minä sanon että 5 fiksiä ollut, viimeisimmän jälkeen polvi oireili vuoden), eikä se kovasta yrittämisestä ja fiksipointsien saamisesta huolimatta ole mun juttu. No, ko. rungossa ei ole takajarrulle paikkaa, mutta jalkajarrun siihen saisi varmaan. Epäilyttää vaan tuon jarrulängen, vai mikä se kampi on, mikä takahaaruukkaan kiinnittyy, voima. Vetääkö se ohuen alumiinin mutkalle? Onko kellään mitään kokemusta tai ideaa, ite funtsin että voisi metallista tehdä jonkun tukipalan siihen haarukkaan.

Jalkajarrukiekkohan mulla on ja viimeksi viime kesänä ajelin tälläsellä feikkifiksillä... huolettomia pelejä. Nykyisin kaipailen kyllä sitä etujarrua "ketjut tippu"-hetkiin.

Samanlaisia aiheita

1. Kävelyavustin toimii - polkiessa ei
    By Tsygäilijä in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 6
    Viimeinen viesti: 03.11.2020, 21.07
  2. BOA-kiinnityksen takuu toimii! (Lake 303)
    By Betoniporsas in forum Varusteet
    Vastaukset: 15
    Viimeinen viesti: 01.04.2019, 11.47
  3. Uudet jarrut Kulkuriin = toimii
    By kni in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 0
    Viimeinen viesti: 07.05.2018, 11.08
  4. Vastaukset: 160
    Viimeinen viesti: 16.08.2017, 11.08
  5. Miten kiekot?
    By Jar56 in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 30.04.2017, 15.52

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •