Näyttää tulokset 1 - 12 / 12

Aihe: Pyörien ja komponenttien saatavuudesta

  1. #1

    Pyörien ja komponenttien saatavuudesta

    Nyt on varmaan ihan riittävästi keskusteltu tästä hankalasta tilanteesta saatavuuden suhteen. Yllättävän vähän sen sijaan puhutaan niistä perusteista. Ihmettelen aina vain, miten liiketoiminta-periaatteella toimivat yritystoiminta eivät ole kyenneet tämän paremmin ennakoimaan syntynyttä tilannetta. Turha perustella mahdottomalla tilanteella, epidemian pitkittymisen yllätyksellisyydellä tms. Todellinen syy taitaa kuitenkin olla se, että koko tuotantoketjun läpimenevä ennakointiosaaminen on todella heikkoa. Katsantokanta on liian kapea ja perspektiivi lyhyt. Uskon, että moni toimari itkee nyt verta ajatellessani hukattua liikevaihtoa.

    Lähetetty minun BE2029 laitteesta Tapatalkilla

  2. #2
    Yksi näkökanta on myös että nykyisten tuotantolaitosten kapasiteetti taitaa olla aika lailla käytetty ja uuden tuotantolaitoksen ovat perustamiskustannuksiltaan astronomiset minkä lisäksi vie vielä pari vuotta että sieltä saa tavaraa ulos.

    Jos tämä tämänhetkinen buumi kestää pari vuotta ja hiipuu olisi sillä samaisella toimarilla aikamoinen Musta Pekka käsissään.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  3. #3
    Koronavirusepidemian alussa moni yritys teki väärän veikkauksen, eli ennakoi, että kysyntä romahtaa johtuen kaikenlaisista rajoituksista. Eli tehtiin väärä veikkaus ja kysyntä lähtikin voimakkaaseen nousuun. Tämä yhdistettynä epidemian aiheuttamiin rajoituksiin työpaikoilla ja uusiin olosuhteisiin sopeutuminen on aiheuttanut sen, että siinä vaihessa kun huomattiin kysynnän selvä lisääntyminen, oltiin jo pahasti jäljessä ja nykyisellä tuotantokapasiteetilla ei tätä kysynnän etumatkaa saada kurottua kiinni.

    Tämä on se käsitys mikä itselle on muodostunut. Perustuu myös siihen, mitä eri toimialojen edustajat ovat haastatteluissa sanoneet.

  4. #4
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.632
    Siis kaikkihan on pyöräalan ipa oluita juovien parrakkaiden hipsteritoimareiden vika, jotka eivät ymmärrä bisnestä. Näin luki ainakin jossain

  5. #5
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    4.101
    Siis jos Aasiassa pantiin tehtaat kiinni, niin miten siinä olisi mikään ennakointi auttanut?

  6. #6
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.449
    Hinnat ovat ainakin nousseet. Esim. Shimanon ketjut mitkä viime vuonna sai 25€ on nyt joka paikassa mistä niitä edes löytyy 40€, eli nousua vaatimattomat 62,5%. En usko että yksikään toimari itkee verta jos saa tuon verran enemmän voittoa samasta tuoteesta ilman mitään lisäinvestointeja, ja kaiken saa kuitenkin myytyä.

  7. #7
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    144
    Tällaisen uutisen bongasin Reutersilta 17.5. Selittää Shimanon kantaa uusiin investointeihin ja komponenttinäkymiin.

    ?Being in high demand isn’t always easy. Japanese premium parts giant Shimano is benefitting from a surge in bicycle purchases driven by pandemic lockdowns, but while it is running factories at full steam, its refusal to significantly boost capacity is starving retailers and aggravating a global bicycle shortage.

    The $20 billion family-run firm may worry new production would come online just as sales peak. But its conservatism, along with that of its peers, has produced a massive bottleneck. Retail inventories have shrunk dramatically and wait times for some components have stretched to almost a year. The head of a big American bike maker told Breakingviews that he had warned Chinese suppliers this month that they either invested in new capacity or risked losing market share.

    Shimano celebrated its centenary in March with blockbuster first-quarter numbers. Fishing gear makes up a fifth of its business, but it was a 76% year-on-year jump in its bike unit's sales, plus increasing existing production, that drove overall operating profit up 157% to 33 billion yen ($301 million). Net cash of $2.8 billion – enough to cover Shimano’s last 10 years of capital outlays – means funding any expansion is not an issue. Reluctance is more linked to past boom-and-bust experience, such as the implosion of the bike-sharing bubble, as well as the knowledge that it would take two years before new facilities came online.

    Many industry insiders are confident that the increase in ridership will endure after the outbreak eases, citing governments’ interest in improving health and easing city congestion, as well as expectations that people will stick with leisure and exercise habits formed during lockdowns, especially if they continue working from home.

    Shimano’s brand and its estimated two-thirds share of the mid- to high-end market give it some insulation. But it has two fierce competitors in Campagnolo and SRAM, plus other smaller players trying to scale up. Investors appear worried; Shimano shares have sold off sharply since mid-April, and it is trading around 27 times forecast earnings, down from a decade-high multiple of 38 four months ago. If it doesn’t find a higher gear, it could lose speed quickly.

    CONTEXT NEWS
    - Shimano on April 27 reported sales for the quarter ending March 31 rose 65% year-on-year, and nudged up its full-year net profit forecast to 79.6 billion yen ($726 million), a 25% increase from 2020.
    - A sharp jump in demand began in April 2020 as pandemic-related lockdowns and work-from-home orders boosted interest in bicycles for transport and exercise. Manufacturers have warned of low inventories and stretched supply chains.
    - Analysts who spoke to Breakingviews estimated Shimano holds roughly 70% of the mid- to high-end market for key components like derailleurs. Two-thirds of the 23 teams in the Giro d’Italiacycling race currently underway, which is second only to the Tour de France in competitive importance, are using Shimano products.

  8. #8
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Siis jos Aasiassa pantiin tehtaat kiinni, niin miten siinä olisi mikään ennakointi auttanut?
    Perusliiketoimintaa lienee se, että alihankkijoita kilpailutetaan. Hinta on joustanut, niinkuin pitääkin, mutta jossakin se raja on sielläkin. Huomattava markkinapotentiaali on menetetty tältä(kin) vuodelta. En myöskään osta selitystä, että investoinnit pelottavat tulevan kysynnän mahdollisen hiipumisen perusteella. Onhan tässä megatrendit aika selvät kuitenkin ja toisaalta tuotantoa voi tehdä nykyisin paljon haastavimpiinkin kokonaisuuksiin hyvin joustavasti skaalaten ja tarvittaessa rajoittaen kapasiteettia.

    Toki lopullinen johtopäätös voi olla, että pitäisi itse mennä ja tehdä paremmin. Joo varmaan on oikeasti vaikeaa, ja toki harmittaa itseäkin tämä tilanne ihan kuluttajana, mutta ei auta, silti ihmettelen myös näitä kaupallisia toimijoita.

  9. #9
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    4.101
    ^ Siis mitä sinun mielestä olisi pitänyt tehdä, kun tehtaat meni kiinni? Kilpailuttaa alihankkijoita (jotka myös olivat kiinni). Rakentaa uusia tehtaita valmistamaan osia? Minne?

  10. #10
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    158
    Nyt on menossa semmonen exponentiaalinen hinnannousu niin shimano jarruissa kuin vaikka finfoam eristelevyissä. Nousua parhaimmillaan 50-100% ja tuntuu ettei voi olla pysyvä ratkaisu. Nyt pitää vaan odottaa että tehtaat alkaa pyörimään kilpailu tasoittaa hinnat. Toivottavasti ei asetu hirveästi ylemmäksi kuin ennen koronaa tasoa.

  11. #11
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.488
    Mulla on sellainen tutina että covidin aiheuttamasta buumista tulee pannukakku ja parin vuoden päästä torit täyttyy sokealla mummolla saaressa olleista TMT-tykeistä. Toivottavasti olen väärässä ja pyöräily kaikissa muodoissaan kaikkialla maailmassa jatkaa porskuttamistaan. Perustan ajatukseni siihen että normi kuluttajille riittää yksi pyörä (jos luet tätä et ole normitapaus) ja silläkin ajetaan 5-10 vuotta. Pandemian aiheuttama kysyntäpiikki selittyy suurelta osin sillä että kuluttajat eivät ole voineet kuluttaa palveluja vaan rahat on törsätty hyödykkeisiin ja tämä tullee heilahtamaan toiseen laitaan pian sen jälkeen kun liikkuminen vapautuu vanhalle tasolle.

    Mitä tulee Shimanon ym. toimitusketjuihin niin tuskinpa yksikään firma näinä päivinä enää hilloaa suuria päävarastoja ja välivarastot on kulutettu loppuun 2-4 viikossa. Sitä paitsi suuret varastot eivät ole mikään tae katkeamattomasta toimitusketjusta, todennäköisimmin ne vaan johtavat väärien tuotteiden varastointiin väärässä paikassa. Kyse on liiketoiminnasta, ei valtiollisen huoltovarmuuden turvaamisesta.
    Synnyin latvaan ja droppasin alas

  12. #12
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    4.101
    ^ Naapuri juurikin osti ekaksi kunnon pyöräksi xxl:stä 3000€ hiilikuitu Ridleyn. Edellinen pyörä oli ajamatta varastossa yli kolme vuotta. Speksailu alkoi 1000€ hintaluokasta keväällä...

    Pahoin pelkään, että tämäkin jää "vähän ajetuksi".

Samanlaisia aiheita

  1. Pyörien myyntipalsta?
    By mursu in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 16.06.2020, 10.23
  2. Trek maastopyörien rungon varaosien saatavuudesta?
    By buffalo67 in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 08.05.2020, 22.11
  3. Plus pyörien taisto
    By Terohastag in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 31
    Viimeinen viesti: 25.11.2019, 20.44
  4. Pohdintaa sähköpyörien käyttöiästä ja akkujen saatavuudesta?
    By fyndi in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 47
    Viimeinen viesti: 02.10.2019, 22.51
  5. Taulukkoja Shimanon komponenttien yhteensopivuuksista?
    By das_rad in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 05.07.2016, 13.40

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •