Sivu 1 / 3 1 2 3 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 90

Aihe: Maantiepyörän muutos suoralle tangolle.

Hybrid View

Edellinen viesti Edellinen viesti   Seuraava viesti Seuraava viesti

Maantiepyörän muutos suoralle tangolle.

Mitä ongelmia syntyy? Tanko ja jarruvivut vaihtoon, toimiikos esim. SRAM: maastovaihtajat ja vivut tai esim. maastovipu maantie vaihtajan kanssa? Vähäistä on 11v suorantangon vipujen saatavuus...

Ei toimi kun kympissä viimeksi. Sama kai se on sit vaihtajakin vaihtaa jos tuollaista hybridiä alkaa rakentaa. Laita samantien AXS.

Mulla on ollut joskus vastaavia ajatuksia, funtsinut old school kitkavaihtajaa... onkohan se ihan pystyyn kuollut idis? Mulla on nyt Planetin London Roadissa suora tanko, mutta siinä on kaikki muutkin osat maasto-osaa.

Saako kitkavaihtajaa sähköillä? Tuollainen voisi olla kiva.
    Painokin pysyisi matalana. Niin ja tuubit on kevyet. Sellaiset laittaisin alle.

Kannattaa ottaa vaihteet pois kokonaan niin tulee kevyt.

Itse olen joskus miettinyt mutta kitkavaihtajat ja muut syytä hankkia joten kun asioista eri ihmisten kanssa jutellut olisi järkevintä myydä se rassi ja ostaa uusi sitten oikeilla osilla, hinkkaajat sitten erikseen.

Jos se on kippuratangolla ollut sopiva, niin eikö runko ole vähän lyhyt suoralle tangolle? Sram Apex vipu suoralle tangolle maksaa 20€.

Rungon mitoitus on ongelma. Jos vertaa vaikka canyonin endurancea ja roadlitea
    https://www.canyon.com/fi-fi/road-bi...ometry-section
    https://www.canyon.com/fi-fi/hybridi...ometry-section
    niin esim s-koossa vaakaputken pituus on 541 vs. 575. Todellisuudessa roadlite voisi olla pidempi s-koossa, ainakin itsellä on kohtuu pitkä stemmi. Endurancen s-koosta en saisi itselleni suoratankofillaria rakennettua

edit hidas

Nurepa laittaakin vastaavasti pidemmän stemmin. Vaikka 130 mm jos kippuratangolla on ollu 90 mm.

Haloo. Ei rungon mitoituksella ole väliä. Lyhyt runko ja lyhyt stemmi on kevyempi.

Itse kun olen noita rakennellut, niin olen samalla vaihtanut myös sen takavaihtajan. Etuvaihtajan kanssa ei ole ongelmia ollut.

Ps. Nuren kokemuksella en epäile että geometriassa tai ajotuntumassa tulee mitään yllätyksiä. Varmaan tietää mitä tekee, eihän me edes tiedetä mitä hän on rakentamassa ja kenelle. Hiukan pitkää maantiepyörää modaamassa vaikka lyhyt selkäiselle naiselle...
    How can we dance when our earth is turning?
    How do we sleep while our beds are burning?

- Midnight Oil -

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    ...eihän me edes tiedetä mitä hän on rakentamassa ja kenelle. Hiukan pitkää maantiepyörää modaamassa vaikka lyhyt selkäiselle naiselle...
    Ne tietää ketkä lukee tätä foorumia, on hän sen kertonut.

Mä epäilen että osaltaan myös haetaan pystympää ajoasentoa, miksi muuten moinen konversio? Itellä on nyt 2 käppyrätankozygää ajossa suoralla, hokasin että onhan se Paddy Wagonissakin oikeesti droppitanko tai bullhorn, nyt siinä on riseri .

Sahaa käppyrät pois niin kevenee ja on pystympi asento kun ei pysty ajamaan käppyröiltä... eeh ?

Pyörä tuollainen Cinelli Veltrix, aivan sopiva kapistus itselle mutta lähinnä kyse ajankulusta. Käppyröillä voi ajella mutta alaote kyllä minimaalisella käytöllä ja sekin tukee ajatusta.
    Apexin vivun kyllä tiesin mutta hieman "tylsä" makuuni ja siksi mietinkin että vaihtaisin jotkin SRAM:n paremman pään maastosarjan vaihtajan ja vivun. Sähköiset saa unohtaa, jarrut pysyy mekaanisina. Homma kyllä vielä harkintavaiheessa...

Googlasin tuon pyörän ja yksi kysymys vaan, huumor:

Cos... sei pazzo o cosa?

Padex, ei ainakaan ole todettu, kuinkas niin?

hienon näköinen runko, mutta näyttää lyhyeltä? Itse yritin aikoinaan rakentaa eddymerckistä flatbaria, mutta runko oli liian lyhyt ja korkea.

Osien osalta tästä eteenpäin shimppalla
    https://www.condorcycles.com/product...r-gear-shifter loppu
    siitä flatbar-vipu ja oikeat vetosuhteet, käynyt mielessä että asennan ultegra-setin täpäriin koska vaihtaa kuin ajatus ilman sähköjä. Mikään toiminut yhtä hyvin kuin kyseinen viritelmä, jossain vaiheessa luulin että record/chorus vaihtaa hyvin mutta ei

Tuossa on epäilijöitä ja jonkinlainen hälykello täälläkin kilkattaa, jos lopputulos susi ei omaa päätä paljon silitellä. Hyvä ennuste vain jos runko on ns. isommalta puolelta, niin sitten riittää satulatolpan vaihto pidempijättöiseen ja stemmin vaihto pidempään. Noilla saa sen kolme(neljä) senttiä ajopituuteen lisää, jonka suora vaatii. Geometria puolesta luulisi toimivan.

https://ciclicorsa.com/shop/cinelli-veltrix-bicycle/

Yksi omakohtainen muunnos tuollaisesta ja ajolleen aivan mahetsun hyvä. Uudet osatkin vain deore/105 ym. sekatasoa, nyt tuo vielä pojan käytössä ja tykkää ajaa.

Runko on aivan passeli itselle, M koko ja kuski 180/84 nyt 90mm:n kannatin ja 0 offset tolppa...
    Tämä on tälläistä meikäläisen mietiskelyä ajankuluksi, pitäisi olla jotain rakennettavaa ajankuluksi eikä oikein viitsi upottaa rahaa uuteen pyörään...

Kai sinä nyt oikeasti tajuat, että se suora tanko tulee sitten aivan liian lähelle, vai oletko edes ajatellut tuota?

Mulla on maantiepyörässä vähän pidemmän reachin tanko ja kahvojen otekohta on tasan 15cm päässä stemmin keskiöstä. Tuota nyt ei vaan korjata millään 30mm pidemmällä stemmillä.

Siis oikeasti. Haloo.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Kai sinä nyt oikeasti tajuat, että se suora tanko tulee sitten aivan liian lähelle, vai oletko edes ajatellut tuota?

Mulla on maantiepyörässä vähän pidemmän reachin tanko ja kahvojen otekohta on tasan 15cm päässä stemmin keskiöstä. Tuota nyt ei vaan korjata millään 30mm pidemmällä stemmillä.

Siis oikeasti. Haloo.
    Mittaamaan siis. Gravelissa kaulaputken keskeltä kahvoille, joilta yleensä ajan, on reilu 20 cm. Toisinaan vähän venytän ja ajan kämmenet kahvojen nupeilla ja mittaa tulee kaulaputken keskeltä jo luokkaa 27 cm. Jos laittaisin suoran tangon, jossa ei ole taakse taivutusta, niin pitäisikö stemmin silloin olla luokaa 200 milliä?

Jos itse olisin tekemässä tuollaista muutosta, niin mittaisin nykyisen, hyväksi havaitun, satulan kärjestä sille tasalle, johon peukalohanka yleensä luonnostaan asettuu.

Jos oot tykänny noin lyhyestä asettelusta, ei tuohon muutokseen ole mitää estettä, putkiosilla saa toimimaan.

Näppärän lyhyt tulee ajokista ja kun nykyiset rungot ovat vankkoja, niin sietävät pidempiä putkiosia, kuitenkin riittävä jäykkyys säilyy.

Ps. Kolleega paaton ehti lynkkaamaan ajatukseni, ihan hyvin perustein, on myönnettävä, runko on lyhyehkö maantietankoisenakin, mutta jos tahtoo lyhytajokin, niin tuosta sen saa. Hauska mukava pysty ajoasento, hyvin kaukana kisa-ajosta! Kannatta nuren pohtia näitä ohjeistuksua...

Sanoinkin että on pohdiskelua, sitä tehty monelta kantilta... Ensinmäinen idea oli laittaa aika-ajotangon base osa mutta tuli jarru/vaihdekahvojen tarjonta vastaan.
    Paattoman tyrmäyksiin olen tottunut, olkoot sitten oikeassa tai väärässä, kestän kyllä...

Sellainenkin pointti, että leveämpi tanko ei vaadi niin pitkää ajoasentoa kuin kapeampi ja käsien asento suoralla tangolla lyhentää pituustarvetta verrattuna droppitangon kahvaotteeseen. Lisäksi ajoasennon korkeus ja pyörän käyttötarkoitus vaikuttaa siihen, että miten pitkä ohjaamon pitää olla.

Esimerkkinä mun riser-frankerolleri, jossa on keskimäärin sentin lyhyempi runko kuin mun droppitangollisissa "oikeissa" pyörissä. Stemmi on 2 cm pitempi (90 vs 110 mm), tanko on 60-senttinen matala riser ja satulassa setbackiä n. 25 mm (muissa n. 15 mm). Ajoasento toimii reppuselkäpyöräilyssä ja tracklocross-hupailussa ihan hyvin, vaikka onkin vähän lyhyt tai ehkä just sen takia ja olen mä sillä ajanut satasen lenkkejäkin ilman, että mikään paikka on kipeytynyt.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Nurehan on tottunut näihin 130mm stemmeihin maastopyörässä niin en näe ongelmaa.

Eikö nurella ole varastossa sopivaa suoraa tankoa, jota voisi maantietangon päälle vähän sovitella ja tutkailla mitoituksia.

Muistin, että varastossa on vanhahtava 60 cm mtb-tanko, riser ja vähän taakse taivutettu. Gravelissa on nyt 44 cm tanko ja kun tuon 60-senttisen lyö siihen päälle, niin oteleveys ei paljoa muutu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Sanoinkin että on pohdiskelua, sitä tehty monelta kantilta... Ensinmäinen idea oli laittaa aika-ajotangon base osa mutta tuli jarru/vaihdekahvojen tarjonta vastaan.
    Paattoman tyrmäyksiin olen tottunut, olkoot sitten oikeassa tai väärässä, kestän kyllä...
    No vaikuttaa siltä ettet ole edes hiffannut miten iso ero pituuteen tulee...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Nurehan on tottunut näihin 130mm stemmeihin maastopyörässä niin en näe ongelmaa.
    No jos nykyinen asento on hyvä niin sen stemmin pitäisi olla +200mm.

Eli ne kahvat tulevat minulla 150mm eteenpäin stemmin keskiöstä. Nyt paikallaan on 130mm stemmi. Jos ei oteta leveämpää otetta huomioon, niin stemmin tarttisi olla 280mm pitkä. Eiks je

Se matikka ei vaan pelaa ihan noin. Ensinnäkin mitta tangon otekohtaan kannattaa ottaa vaikka satulan nokasta eikä kaulaputken keskeltä. Toisekseen se, että peukalo ei osoita eteenpäin, vaan sisäänpäin, lyhentää otetta. Jos graveli on sopivan mittainen ja ei tarvitse pitkää stemmiä ja pitkäreachistä tankoa, pystyy gravelillakin ajamaan ihan mukavasti myös apinaotteelta, vaikka stemmin pituus ei muutu silloin lainkaan ja oteleveys kapenee.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Samanlaisia aiheita

1. 3x8 muutos 1x11
    By jormakalevi in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 49
    Viimeinen viesti: 30.07.2021, 17.58
  2. Fatbiken voimansiirron muutos ongelma
    By hansibal in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 6
    Viimeinen viesti: 31.08.2019, 00.17
  3. 29 xc jäykkäperän keulakulman muutos
    By t-p in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 27.08.2019, 15.15
  4. Fillarin muutos
    By MTB Fillaristi in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 68
    Viimeinen viesti: 01.06.2017, 17.24
  5. Ketjulinjan muutos & yhteensopivuus.
    By Pentti123 in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 15
    Viimeinen viesti: 21.01.2016, 21.51

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •