Sivu 5 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 4 5 6 7 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 121 - 150 / 201

Aihe: Kömpelö 2021 Kuntavaali-epäröinti?!

  1. #121
    Liittynyt
    01/2004
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    654
    voitaisiinko puoluepamppuväittelyt lopettaa? Viimeistä katsoin 30 s, eihän tämmöisissä väittelyissä ole mitään järkeä. Ei yksi ihminen reagointikyvyllään ja esiintymisellään edusta niitä arvoja ja päätöksiä, joita puolue ja sen edustajat käytännössä tekevät kunnallispolitiikassa.

    Puoluepampputaistelut vähentävät politiikan arvovaltaa merkittävästi. Niissä tartutaan yksittäisiin lauseisiin, jotka eivät loppupeleissä merkitse isossa kokonaisuudessa mitään. Tunnetta ja intohimoa täytyy olla, mutta nythän tämä on sama kuin twitterissä vedettäisiin CAPSLOCKeilla kolme tuntia ja kaikki huutelevat päälle. Tappeluiden sijaan voisi haastatella isompaa joukkoa ehdokkaita, saisivat sanoa asiansa rauhassa ilman väittelykilpailutyyppistä asetelmaa. Väittelyt toimivat 70/80-luvulla, sillloin katseltiin kolmea kanavaa ja kuunneltiin johtajien kirjakielisiä kommentteja ilman mitään isompaa suunnitelmaa miten tässä kuuluu viestiä ja missä kohtaa viestintäkonsultit ovat käskeneet huudella aggressiviisesti päälle

  2. #122
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    9.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pulmark Katso viesti
    Väännetäänpä taas rautalangasta sen tuhannen kerran.
    Kiitos.

    Luontokohteita on erilaisia. Luontohan on hyvin rikas ja monimuotoinen esim. joki, järvi, niitty tai metsä ovat erilaisia keskenään. Tämän vuoksi niiden säilyttäminen vaatii erilaisia toimenpiteitä. Malmilla mm. yksi suojeltava osa on kenttäalueella oleva niittyalue. Niittyalue ja sen uhanalaiset lajit pysyy niittynä jos sitä niitetään säännöllisesti tai laiduntavien eläinten toimesta. Niitty ei ole sama kuin nurmikko. Malmilla se niittyalue pysyy niittynä koska sitä niitetään säännöllisesti lentotoiminnan vuoksi. Todella hyvä esimerkki toiminnasta jossa ihmisten toiminta ja luonnon suojelu lyövät kättä toisilleen. Joella tai järvellä on harvoin mitään niitettävää joten niiden suojelu vaatii erilaisia toimenpiteitä.
    Siitä olemme varmasti yhtä mieltä, että kiitorata ei täytä minkään luonnontilaisen alueen tunnusmerkkejä. Niitty voidaan pitää niittynä ilman lentokoneita. Niittyjä on ja on ollut ja tulee olemaan ilman lentokenttiäkin. Lenkokenttä ei ole niityn olemassaolon vaatimus.

    MRe toistaa usein argumenttina sen että voidaanhan se niitty niittää ilman lentämistä, lentämisen on loputtava. Kyllä näin on, mutta silloin menetetään se synergiaetu mikä lentotoiminnasta saadaan, liikkuminen paikasta toiseen tai tavaroiden kuljetus. Malmilla on myös paljon koulutustoimintaa liittyen lentämiseen.
    Ja tämä liittyy luontoarvoihin miten? Nyt ollaan sitten jo ihan toisessa argumentissa, kuin luontoarvoissa. Synergioita ja busineksia tulee ja menee. Jos busines on kannattavaa, se löytää kyllä paikan, ajan ja olosuhteet kukoistaakseen. Ihan kuten vaikka voikukka niityllä.

    Mun mielestäni lentäminen on ihan hyvä tapa liikkua paikasta toiseen, nopea ja vaatii suhteessä teihin/rautateihin vähemmän infrastruktuuria ja rakentamista. Sama koskee tavaroiden kuljetusta lentokoneilla. En ymmärrä sitä perustetta että miksi lentäminen pitäisi lopettaa. Päästöjä lentäminen aiheuttaa varsinkin isot koneet. Pienlentokoneet vähemmän. Sähkön avulla pienlentokoneella lentäminen tulee puhtaaksi lähitulevaisuudessa kun ne yleistyvät.
    No niin, nyt ollaan jo mielipideosastolla. Mun mielestä lentäminen on melko turhaa ja Malmilta suoritettu viihdelentäminen eritoten. Jos viihdelentämistä haluaa tehdä, siihen löytynee paikka jostain muualta kuin Suomen pääkaupungin ytimestä.

    Mun mielestä oikea perspektiivi Malmille liittyen CO2-päästöihin on sen nykyinen käyttö ja vaihtoehtona rakentamisen/asumisen päästöt. Alue on sama, käyttötavat erilaiset, käyttötapoja verrataan keskenään. Nykyisessä käytössä ja nykyisillä lentomäärillä ja kalustolla voidaan Malmilla lentää lähes 100v verrattuna Malmin alueen esirakentamisen aiheuttamiin päästöihin (laskelma 2020 - 2050 350000000 CO2-kg). 100v on pitkä aika, sähköiset pienlentokoneet tulevat yleisesti käyttöön 10v sisällä, jolloin lentämisen päästöt pienenevät dramaattisesti edellyttäen että sähkö tuotetaan puhtaasti. Asuminenkaan ei ole päästötöntä, lämmitys, ilmastointi, ruuanlaitto yms. kuluttaa energiaa.
    Tällä perusteella kaikki rakentaminen Helsingissä, Suomessa ja maailmalla tulisi lopettaa. Ihmiset voisivat asua teltoissa keskellä aavikkoa.

    Kiitos rautalangasta. Ei vaan taipunut siihen suuntaan mulla kuin ehkä olit ajatellut.

  3. #123
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    9.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pulmark Katso viesti
    Malmin lentokenttäalueen pohja on savimaata jonka päälle kiitoradat on rakennettu. Kenttää ei enää ole käytetty 1940-luvun jälkeen liikennelentämiseen koska isommat koneet ei voineet sinne enää laskeutua pohjan pehmeyden vuoksi. Pohjavesi on lähellä maanpintaa. Alunperin alue luokiteltiin rakentamiseen kelvottomaksi ja sen takia sinne sijoitettiin lentokenttä. Esirakentaminen vaatii massiivisen pohjan kuntoon laittamisen että siihen päälle voisi jotain taloja rakentaa.
    Tästä on olemassa tutkimukset, jotka osoittavat, ettei Malmin kentän maa-alue eroa merkittävästi muista vastaavista - jo rakentamisen piirissä olevista - alueista pk-seudulla.

    Se mitä maaperästä ja rakentamisesta on todettu 100 vuotta sitten ei liene enää relevanttia.

  4. #124
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    9.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fob Katso viesti
    Satelliittikuvia katsellessa paljastuu, kuinka harvaan rakennettu Helsinki on. Ja pientaloalueitakin on paljon. Minimirakennuskorkeutta nostamalla 15 kerrokseen alkaa väestöä mahtumaan kaupungin alueelle. Pitäisi vaan päättää, haluaako Helsinki olla suuri kaupunki vai jatkaa nykyisellään?
    Kyllä, mutta en ole halukas uhraamaan ensimmäistäkään pientaloaluetta, kalliota tai metsälämpärettä rakentamiselle, jos vaihtoehtona on Malmin kentän rakentaminen. Mulle on noilla alueilla ihan virkistysarvo, käyn päivittäin ajelemassa pyörällä lähivirkistysalueilla. Sen sijaan Malmin kentän alue on tiukasti suljettu kaikilta. Sama toki Santahaminan kanssa, mutta jotenkin vielä ymmärrän PV:n tarpeet vs. viihdelentäjät.

    Mitä tulee kaupunkibulevardeihin, niin eihän niiden rakentaminen meitä helsinkiläisiä koske. Helsinkihän olisi ollut valmis ne toteuttamaan, mutta AVI (vaikukaseoli) esti suunnitelmat, koska vaikutukset kohdistuvat ympäröiviin kuntiin. Vaikuttakaa siellä maaseudulla päättäjiinne, että bulevardit saadaan tehtyä.

    On kumma, ja osittain pelottavakin, juttu että Malmin kentän kannattajat ovat valmiit uhraamaan ihan mitä vain Helsingissä, jotta kenttä säilyisi.

  5. #125
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.845
    Muistakaa kumminkin äänestää. Jos ei löydy hyvää vaihtoehtoa, niin vähiten huono kannattaa valita. Tulos lasketaan annetuista äänistä, jonka vuoksi aika monessa valtiossa estetään väärin äänestävien pääsy uurnille.

    Minun on vaikea ymmärtää äänestämättä jättämistä protestina vapaissa vaaleissa.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  6. #126
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    2.734
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Kiitos rautalangasta. Ei vaan taipunut siihen suuntaan mulla kuin ehkä olit ajatellut.
    Juu. Mä en voi sille mitään että et halua ymmärtää sitä että Malmin lentokenttäalueen niitty on syntynyt ihmisen toiminnan tuloksena 80-90v aikana lentotoiminnan seurauksena. Niityn syntyminen vaatii otollisen maaperän & ilmaston ja laiduntavat eläimet ja/tai niittämisen. Ilman lentotoimintaan liittyvää niittämistä Malmin kenttäalueella ei olisi niittyä eikä lentotoimintaa. Niitty luontotyyppinä itsessään on uhanalainen, koska maatalouden kehittymisen seurauksena ne ovat hävinneet. Ennen niityt, hakamaat ja metsälaitumet ovat olleet osa suomalaista ympäristöä maanviljelyksen seurauksena.
    Now that we all know that Santa Clause is not for real, we can all get back to enjoying Christmas

  7. #127
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    9.937
    ^No mutta sittenhän lampaiden päästäminen alueelle ratkaisee tämän niittyongelman. Saadaan lisäksi lannoitusta.

    Siltikään en jaksa uskoa, että Malmin Ystävien(tm) perimmäinen tarkoitus on säilyttää niittybiotooppi. Jos heille tarjottaisiin mahdollisuutta kentän säilyttämiseen sillä ehdolla, että asfaltoidaan koko aitojen sisäpuolinen alue, niin niitty lentäisi ikkunasta ulos kuin kesäinen kärpänen. Vaikka tuohon asfaltointiin sisältyisi myös alueen paaluttaminen.

  8. #128
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    2.734
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^No mutta sittenhän lampaiden päästäminen alueelle ratkaisee tämän niittyongelman. Saadaan lisäksi lannoitusta.
    Mutta silloin menetetään se synergiaetu joka saadaan lentotoiminnan jatkumisesta ja niittyalueen säilyttämisestä. Minä näen sen lentotoiminnan jatkumisen arvokkaampana asiana kuin lampaiden laiduntamisen. Miksi muuten vastustat lentotoiminnan jatkamista Malmilla ja näet lampaiden laiduntamisen siellä tärkeämpänä ? Tuskin pelkästään lannan vuoksi. Onko syynä kaipuu perinteiseen maaalaisympäristöön myös Helsingissä, enemmän niittyjä, metsälaitumia ja niillä laiduntavia eläimiä ?

    Kaupunkimaisen rakentamisen ja perinteisen maalaisympäristön yhdistämisessä on aika isot haasteet.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Siltikään en jaksa uskoa, että Malmin Ystävien(tm) perimmäinen tarkoitus on säilyttää niittybiotooppi. Jos heille tarjottaisiin mahdollisuutta kentän säilyttämiseen sillä ehdolla, että asfaltoidaan koko aitojen sisäpuolinen alue, niin niitty lentäisi ikkunasta ulos kuin kesäinen kärpänen. Vaikka tuohon asfaltointiin sisältyisi myös alueen paaluttaminen.
    Lentotoiminnan jatkuminen ei edellytä koko alueen asfaltoimista tai paaluttamista. Miksi se silloin tehtäisiin, miksi kukaan haluaisi asfaltoida tai paaluttaa alueen ilman mitään syytä ?
    Now that we all know that Santa Clause is not for real, we can all get back to enjoying Christmas

  9. #129
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    9.937
    ^Täytyy kyllä sanoa, että niityn ja lentokentän synergiat ei mulle aukea...

    Oikeastaan mulle on ihan sama se niitty, onhan noita niittyalueita myös Viikissä. Malmin lentotoiminnalla ei ole Helsingille mitään taloudellista arvoa vs. ajateltu asuinalue. Jo siellä olevat kahvilat, parturit ja muut pienliikkeet työlistävät saman verran porukkaa kuin lentokenttä tänään. Ja kai sinne joku ruokakauppa ja baarikin tulee.

  10. #130
    Liittynyt
    07/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.381
    Siinä voisi olla ideaa että Malmille jätettäisiin sen verran luonnommantilaisehkoa niittyä että saadaan noi kakkahanhet keskitettyä sinne. Niittyluonnon ja lentotoiminnan synergiaa asutusta vähentämättä.

  11. #131
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    4.736
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Kyllä, mutta en ole halukas uhraamaan ensimmäistäkään pientaloaluetta, kalliota tai metsälämpärettä rakentamiselle, jos vaihtoehtona on Malmin kentän rakentaminen.
    Nuo pientaloalueet ja todennäköisesti myös kalliot tullaan joka tapaksessa uhraamaan, jos Helsingistä halutaan maalaiskylän sijaan kaupunki. Malmin kentän rakentaminen voi hieman viivyttää kehitystä, mutta ei se sitä poista.

    Toinen asia mikä ihmetyttää on, että jos maahan tungetaan miljoonia metrejä paaluja, niin eikös kannataisi rakentaa korkeampia rakennuksia. Paalutuksen kulut jakaantuisi suuremmalle neliömäärälle. Jos talojen korkeus ja asukasmäärä tuplattaisiin, niin tarvittaisiin enää 280 metriä paalua/asukas. Aika järjetön määrä sekin.

    Ainoa mikä voi pitää helsingin nykyisenlaisena maalaiskylänä on, että vihreiden unelma väestönsiirroista ei toteudu. Malmin kentällä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

  12. #132
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    9.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Nuo pientaloalueet ja todennäköisesti myös kalliot tullaan joka tapaksessa uhraamaan, jos Helsingistä halutaan maalaiskylän sijaan kaupunki. Malmin kentän rakentaminen voi hieman viivyttää kehitystä, mutta ei se sitä poista.
    Tämä on ehkä totta. Mutta Malmin kentän rakentaminen viivästyttää tätä ehkä sen verran, että sen jälkeen mun (maasto)pyöräilyt on pyöräilty.

    Tosin en jaksa uskoa siihen, että Helsingin kaikki pientaloalueet ja metsät jyrättäisiin kerrostalojen alta. Suomessa on kuitenkin vain 5.5 milj asukasta.

    Toinen asia mikä ihmetyttää on, että jos maahan tungetaan miljoonia metrejä paaluja, niin eikös kannataisi rakentaa korkeampia rakennuksia. Paalutuksen kulut jakaantuisi suuremmalle neliömäärälle. Jos talojen korkeus ja asukasmäärä tuplattaisiin, niin tarvittaisiin enää 280 metriä paalua/asukas. Aika järjetön määrä sekin.
    Niin. Jos rakentaminen ja asuminen nähdään vain ihmisten säilömisenä, niin ehkä tuossa olisi joku järki. Mutta ei 20-kerroksiset kerrostalot asuinalueesta kovin viihtyisää tee. Rakentaminen on aina kompromissi kustannusten, tehokkuuden ja viihtyvyyden välillä. Lisäksi kerrostaloneliön hinta nousee pakosta mitä korkeammalle mennään. Malmilla ei välttämättä ole mahdollista saada samaa hintaa kuin vaikka Kalasatamassa tai Pasilassa.

  13. #133
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    2.734
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Täytyy kyllä sanoa, että niityn ja lentokentän synergiat ei mulle aukea...

    Oikeastaan mulle on ihan sama se niitty, onhan noita niittyalueita myös Viikissä. Malmin lentotoiminnalla ei ole Helsingille mitään taloudellista arvoa vs. ajateltu asuinalue. Jo siellä olevat kahvilat, parturit ja muut pienliikkeet työlistävät saman verran porukkaa kuin lentokenttä tänään. Ja kai sinne joku ruokakauppa ja baarikin tulee.
    OK. Viimeinkin tuli MRe joku peruste. Kaupunkimainen suunnittelu ja asunnot on tärkeintä. Malmin uhanalaisella niittyalueella ei luontoarvoa Helsingissä eikä myöskään nyt eikä tulevaisuudessa Helsingin kaupungin alueella sijaitsevalla pienlentokentällä ja sen lentotoiminnalla lisäarvoa Helsingin alueen kehittämisessä.

    Arvostuksia on erilaisia ja se on ihan ok. Toisille on jotkut asiat tärkeämpiä kuin toiset.
    Now that we all know that Santa Clause is not for real, we can all get back to enjoying Christmas

  14. #134
    Malmin lentokentälle pitäisi saada liveseuranta sitten kun rakentaminen kunnolla alkaa niin voisi seurata edistymistä kun uusia taloja alkaa nousta.

  15. #135
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    9.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pulmark Katso viesti
    OK. Viimeinkin tuli MRe joku peruste. Kaupunkimainen suunnittelu ja asunnot on tärkeintä. Malmin uhanalaisella niittyalueella ei luontoarvoa Helsingissä eikä myöskään nyt eikä tulevaisuudessa Helsingin kaupungin alueella sijaitsevalla pienlentokentällä ja sen lentotoiminnalla lisäarvoa Helsingin alueen kehittämisessä.
    Mun prioriteetit on pysyneet koko ajan samoina. Sen sijaan Malmin Ystävät(tm) siirtelevät maaleja nopeammin kuin Pukki kaalimaan vartijana ehtii juoksemaan. Kun ei rehellisesti voida myöntää, että ainoana tarkoituksena on saada viihdelentely säilymään Malmilla, keksitään kaikenlaisia meta-perusteita niityistä sulfiittisaveen ja betonin co2-päästöihin.

    Ja kyllä, mulle ei ole pienlentokentällä Helsingin alueella mitään merkitystä. Se saa mun puolesta mennä ja viheltää mennessään. Niitty olisi ok, jos se olisi mahdollista säilyttää ilman siihen oleellisesti(?) liittyvää lentotoimintaa.

    Ymmärrän varsin hyvin tuon joidenkin halun lentokentän säilyttämiseen. Mutta se pitää tosiaan nähdä mielipiteenä, arvotuskysymyksenä tai prioriteettina, eikä sotkea asiaan mitään maailmanparannusta. Joidenkin mielestä Suvilahden skatepark pitää säilyttää, joidenkin mielestä sillä ei ole mitään arvoa. Nämä ovat arvotus- ja mielipidekysymyksiä.

  16. #136
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    2.734
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Mun prioriteetit on pysyneet koko ajan samoina. Sen sijaan Malmin Ystävät(tm) siirtelevät maaleja nopeammin kuin Pukki kaalimaan vartijana ehtii juoksemaan. Kun ei rehellisesti voida myöntää, että ainoana tarkoituksena on saada viihdelentely säilymään Malmilla, keksitään kaikenlaisia meta-perusteita niityistä sulfiittisaveen ja betonin co2-päästöihin.

    Ja kyllä, mulle ei ole pienlentokentällä Helsingin alueella mitään merkitystä. Se saa mun puolesta mennä ja viheltää mennessään. Niitty olisi ok, jos se olisi mahdollista säilyttää ilman siihen oleellisesti(?) liittyvää lentotoimintaa.

    Ymmärrän varsin hyvin tuon joidenkin halun lentokentän säilyttämiseen. Mutta se pitää tosiaan nähdä mielipiteenä, arvotuskysymyksenä tai prioriteettina, eikä sotkea asiaan mitään maailmanparannusta. Joidenkin mielestä Suvilahden skatepark pitää säilyttää, joidenkin mielestä sillä ei ole mitään arvoa. Nämä ovat arvotus- ja mielipidekysymyksiä.
    Malmin lentokentän lentotoiminnasta vain 20% on harrastustoimintaa jota kai voi sanoa "viihdelentelyksi". Muu on ammattimaista toimintaa kuten esim. koulutusta. Ammattimaisen toiminnan osuus kasvaisi kun tulevaisuudessa sähköinen lentäminen pienlentokoneilla tekee mahdolliseksi mm. kaupunkien välisen liikenteen. Lähes päästötöntä toimintaa jos sähkö tuotetaan puhtaasti.

    Mun mielestä "maailmanparannus" ilmastoa kuormittamatta ja uhanalaista luontoa säilyttämällä on ihan ok eikä mitään "meta-toimintaa". Uskoisin että kaikki Malmin puolustajat tukee myös tätä toimintaa. En näe siinä pahuutta enkä ymmärrä mikä siinä on pahaa. Erityisesti on hienoa kun uhanalaisen luonnon säilyttäminen ja modernin teknologian käyttöönotto ja sen tarjoamat mahdollisuudet lyövät kättä toisilleen. Win-win ratkaisu. Mikä tässä "maailman parannuksessa" on esim. MRe mielestä pahaa ? En ymmärrä ollenkaan.

    MRe tai joku muukin haluaisi matkustaa vaikka Kajaaniin ehdottomasti junalla, joka on ihan OK. Joku kenties suomalaisen yrityksen omistamalla pienlentokoneella ja sen tarjoamalla palvelulla. Suomi on pitkien etäisyyksien maa, siirtyminen nopeasti paikasta toiseen tarjoaisi etuja jo asumisenkin muodossa. Asuu Kajaanissa, työpaikka esim. Helsingissä, Turussa tai Tampereelle jossa pitää olla paikalla osan ajasta. Nopea päivittäinen lentoliikenneyhteys kaupunkien välillä tarjoaisi tähän mahdollisuuden.

    Taloudellisesta puolesta sen verran että esim. Helsinki-Kajaani lentoyhteys näyttää säilyvän vaikka Finnair lopetti, ulkomaisen yhtiön toimesta. Jos ulkomainen lentoyhtiö näkee kannattavaksi investoida Suomeen niin kyllä se on merkki siitä että näkee lentotoiminnassa mahdollisuuksia ja sen olevan kannattavaa. Suomalaisia yrityksiä haluaisin olevan tässä kaupunkien välisessä liikennetoiminnassa mukana, toisi mukanaan kilpailua ja kuluttajaystävällisiä hintoja. Pienlentokenttä Helsingissä ja potentiaalisia asiakkaita lähistöllä paljon tarjoaisi tälle yritystoiminnalle alustan eikä liiketoiminnan tuotot valuisi Suomen ulkopuolelle.

    https://dat.dk/kajaani
    Now that we all know that Santa Clause is not for real, we can all get back to enjoying Christmas

  17. #137
    Liittynyt
    07/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.381
    ^ dat lentänee Seutulasta eikä Malmilta. Kajaaniin monta kertaa lentäneenä ja vielä useammin junalla matkustaneena sanoisin että mielummin juna. Nopeutta voisi nostaa (junan ja junan internetin) mutta nykyiselläänkin pärjää. Olennaisempaa on että sekä junat että lentokoneet on harvoin täysiä. Tulee ehkä Pulmarkille yllätyksenä, että liiketoiminnan olisi hyvä olla kannattavaa, Jos Malminkin ammattimainen käyttö olisi kannattavaa, sen säilyttämistä ei olisi kysenalaistettu missään.

    Minäkin arvostan kaupunkimaista ympäristöä enkä ole ainoa päätellen toisaalta kyselyistä joiden mukaan noin 10% suomalaisista haluaa elää urbaanisti ja toisaalta siitä miten paljon kalliimpia neliöt urbaaneilla alueilla on. Joku muu haluaa väljempää ja se on ok, ainakin sekä tilaa että eri-ikäisiä että -laatuisia asuntoja, taloja ja tiloja löytyy halvalla.

    Vieläkään en ole kuullut keneltäkään missään että miten ne 25k asukasta asutetaan ilman että tuhotaan luontoarvoja. Kalliot lähempänä keskustaa joo, mutta nekin ovat kuulemma arvokkaita sinänsä että kukin erityisesti jollekin ja suurin osa useammalle kuin Malmi

  18. #138
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    4.736
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Muistakaa kumminkin äänestää. Jos ei löydy hyvää vaihtoehtoa, niin vähiten huono kannattaa valita. Tulos lasketaan annetuista äänistä, jonka vuoksi aika monessa valtiossa estetään väärin äänestävien pääsy uurnille.

    Minun on vaikea ymmärtää äänestämättä jättämistä protestina vapaissa vaaleissa.
    Samaa mieltä. Kerran olen protestina jättänyt hylätyn äänen, johon kirjoitin mielipiteeni

    Kyse oli presidentinvaalin toisesta kierroksesta, kun mara ja rehn oli vastakkain. 2 yhtä huonoa vaihtoehtoa.
    En halunnut olla edesauttamassa kummankaan pääsyä valtaan.

    Mutta ekalla kierroksella ja ennen ja jälkeen tämän vaalin kaikissa vaaleissa olen valinnut sen vähiten huonon ehdokkaan.

    Aika harvoin on oma ehdokas päässyt läpi.
    Pienellä budjetilla ja rehellisyydellä ei kovin pitkälle politiikassa pärjää. Äänet menee silti puolueelle ja siksi puoluekin on tärkeä.

    Väärästä puolueestakin mulla on kunnallisvaaleissa ollut ihan varteenotettava ehdokas, mutta olen jättänyt äänestämättä puolueen takia. Pääsi silti kirkkaasti läpi (arvasin kyllä), joten hukkaan/väärälle puolueelle olisi mennyt sekin ääni. Hiukan ihmettelen, että ko. henkilö jaksaa roikkua ko. puolueen listoilla, kun kuitenkin vääntää ja äänestää usein puolueen enemmistöä vastaan valtuustossa. Ehkä perinteet ja aate velvoittaa. Toisaalta hyvä, että jaksaa olla vääntämässä ja kääntämässä ko. puolueen päitä oikeaan suuntaan.

  19. #139
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    2.734
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MV Katso viesti
    Tulee ehkä Pulmarkille yllätyksenä, että liiketoiminnan olisi hyvä olla kannattavaa, Jos Malminkin ammattimainen käyttö olisi kannattavaa, sen säilyttämistä ei olisi kysenalaistettu missään.
    ...
    Vieläkään en ole kuullut keneltäkään missään että miten ne 25k asukasta asutetaan ilman että tuhotaan luontoarvoja. Kalliot lähempänä keskustaa joo, mutta nekin ovat kuulemma arvokkaita sinänsä että kukin erityisesti jollekin ja suurin osa useammalle kuin Malmi
    Juu, yritystoiminnan tulee olla kannattavaa. MV tulee ehkä yllätyksenä se että Malmilla on toiminut n. 30 yritystä ja tuskin ne on kannattamattomia olleet. Helsingin Yrittäjät ovat esittäneet tästä aikoinaan huolensa, yritykset lopettaa toimintansa tai menee konkurssiin, työpaikkoja häviää. Yritysten toimintaedellytykset Helsingin alueella parhaat:

    https://www.yrittajat.fi/helsingin-y...n-yrittajyytta

    Yleiskaavassa suunniteltu Malmin lentokentän rakentaminen uhkaa koillisen Helsingin kahden suuren työpaikkakeskittymän toimintaa.

    - Koemme Malmin lentokentän säilyttämisen tärkeänä, koska siellä toimii noin kolmisenkymmentä yritystä. Viereisellä, myös kentän rakentamisen myötä uhanalaisella Tattarisuon teollisuusalueella toimii 250 yritystä, jotka työllistävät yhteensä yli 2000 henkeä, kertoo yhdistyksen hallituksen jäsen, yrittäjä Teija Loponen.

    Yhdistyksen mukaan muutokset saattavat ajaa pienteollisuuden kauemmas, jopa kokonaan pois Helsingistä. Tämä tarkoittaa suuria muutoksia työpaikkoihin, koska Malmin lähialueelta ei löydy vastaavanlaista korvaavaa pienteollisuusaluetta.

    - Useimmat alueen yritykset edustavat erikoisaloja, eikä heidän tarpeilleen löydy Helsingin rajojen sisäpuolelta sopivia toimitiloja. Kaupungin pitäisi tarjota eri elinkeinonharjoittajille tasapuoliset mahdollisuudet toimia, Loponen korostaa.

    - Kentän lopettaminen tietäisi monen yrityksen toiminnan loppumista ja osalle varmasti myös konkurssia. Samalla lukuisia ihmisiä jäisi työttömäksi.
    Hiton huono olisi tilanne jos Malmin lentokenttä on oikeasti ainoa paikka Helsingissä minne voi enää rakentaa asuntoja. Pasilassa olemassa olevien raideyhteyksien varrella on esim. tilaa. 25k ihmistä ei myöskään mun mielestä tarvitse ehdottomasti asuttaa samaan paikkaan ? Helsingin kaupunkikaavassa on useita alueita joita on kaavoitettu asuinalueiksi, miksi näihin ei voisi rakentaa ? Kannattaa MV perehtyä Helsingin kaavoitukseen, sieltä löytyy paikkoja asuinrakentamiseen:

    https://www.hel.fi/hel2/ksv/julkaisu...-2017-1-fi.pdf

    Helsingin kaupungin päättäjien tavoitteena on tiivis kaupunki. Sitten halutaan kuitenkin rakentaa ensimmäisenä Kehä-1 ulkopuolelle, eikä edes valmiiden raideyhteyksien varrelle. Malmin kenttäalueen pohja on vielä sellainen että se ei edes sellaisenaan sovellu asuntojen rakentamiseen ilman valtavia pohjanparannustöitä.

    Samoin aina ei tarvitse rakentaa uutta vaan tyhjillään olevia toimistorakennuksia voi muuttaa asunnoiksi. Kyllä rakennuspaikkoja ja mahdollisuuksia asuntojen lisäämiseen Helsingistä löytyy muualtakin kuin Malmin lentokentältä ja sitten on vielä Helsingin omistama alue Sipoossa. Lienee aikoinaan liitetty Helsinkiin asuntorakentamista varten.
    Now that we all know that Santa Clause is not for real, we can all get back to enjoying Christmas

  20. #140
    Liittynyt
    07/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.381
    ^ kaavoittamista on tullut seurattua enemmän tai vähemmän aktiivisesti kolmisen vuosikymmentä. Monia silloin aikoinaan kohistuja alueita ei olla vielä edes aloitettu ja vain muutama pienempi on kokonaan valmis. Malmiakin rakennetaan vielä ainakin 30v ennen kuin jokainen kauppa ja koulu ja puisto ja pyörätie on kohdillaan.

    Jos Malmilla toimivat firmat ovat kannattavia, ne voinevat ostaa maa-alueen kaupungilta. En usko että hinta olisi mikään kynnyskysymys varsinkin kun lainaa saa käytännössä ilmaiseksi. Luulen että muutamalla miljardilla lähtisi, ehkä kymmenellä. Jos tämä tuntuu hankalalta niin sitten voi epäillä niiden firmojen todellista kannattavuutta.

    Valmiiksi rakennettuna Malmilla on arvioitu olevan 2000 työpaikkaa. Voi olla enemmänkin.

    BTW Talin golf voisi alkaa maksaa markkinahintaista vuokraa tai ostaa sen maa-alan itselleen. Esim ostamalla alueita ympäriltä ja gryndaamalla ne tuon saisi varmasti kannattamaan.

  21. #141
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    2.734
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MV Katso viesti
    Jos Malmilla toimivat firmat ovat kannattavia, ne voinevat ostaa maa-alueen kaupungilta. En usko että hinta olisi mikään kynnyskysymys varsinkin kun lainaa saa käytännössä ilmaiseksi. Luulen että muutamalla miljardilla lähtisi, ehkä kymmenellä. Jos tämä tuntuu hankalalta niin sitten voi epäillä niiden firmojen todellista kannattavuutta.
    Ööh, nyt en ymmärrä MV logiikkaa. Miten liiketoiminta voisi olla enää kannattavaa kun lentokenttätoiminta johon liiketoiminta liittyy häviää vierestä ? Mun mielestä aika kuolleena syntynyt ajatus ostaa yritykselle toimitilat kun liiketoiminnan kannattavuuden mahdollistava toiminta häviää lähettyviltä.

    Jos koko lentokenttäalue pitäisi lunastaa kaupungilta niin kyllä 1 - 10 mrd ja nykyisen vuokrasopimuksen hinnalla on eroa. Neste investoi miljardilla Hollantiin ja ei Malmilla toimineet yritykset mitään Nesteitä ole. Neste on kansainvälinen suuryritys, liikevaihto ihan eri luokkaa kuin Malmilla toimivilla yrityksillä. Pienikin yritys voi olla kannattava. Ei kannattavuus ole kiinni yrityksen koosta, muutenhan Suomessakin olisi vain Nesteen kaltaisia suuria yrityksiä. Yhden henkilön firmakin voi olla kannattava.

    Aivan hölmö peruste että koska Malmilla toimivat yritykset eivät tee miljardi luokan investointeja, ne eivät olisi kannattavia, ei mitään järkeä. Vähän samansuuntainen lukujen suuruuden hahmottamisen harha kuin Kruunuvuoren silloissa, autokaistat lisäisivät kustannuksia ainakin 10x eli 9 miljardia :-)

    Mut hei, paluu aiheeseen eli löysin potentiaalisen kuntavaaliIehdokkaan jota voisi äänestää. Seuraavat teemat tärkeitä:

    VIIHTYISÄ JA TURVALLINEN HELSINKI

    Lopetetaan Helsingin ahtaaksi rakentaminen ja lähiluonnon tuhoaminen.

    Asukkaille tulisi antaa isompi mahdollisuus vaikuttaa kaavoituspäätöksiin, ennen niiden tekoa. Puututaan ammattilaisten johdolla nuorison syrjäytymiseen sekä ulkomaalaistaustaisten nuorten jengiytymiseen. Pidetään asuinalueet turvallisina, viihtyisinä estämällä gettoutumisen ja segregaation kautta tulevat ongelmat. Olen ehdottomasti Malmin lentokenttäalueen suojelemisen puolella. On aika palauttaa rauha, hyvinvointi ja vihreys.

    TALOUDELLINEN HYVINVOINTI

    Uskon pieneen, mutta tehokkaaseen julkiseen sektoriin. Verotuloilla pyörivät ei-kriittisiä palveluita tuottavat julkisomisteiset yritykset tulee yksityistää tai lakkauttaa, mikäli palvelut voidaan hoitaa ostohankintoina. Ydinkeskustamme vetovoimaa tulee parantaa, jotta se houkuttelisi asiakkaita ja turisteja asioimaan ja ostamaan.

    Asukkaiden elämisen kustannuksia sekä verotaakkaa tulee keventää. Jätetään helsinkiläisten taskuun enemmän rahaa.

    PIDETÄÄN ASUKKAISTA HUOLTA

    Eläkeläisten, NEPSY lasten, vammaisten sekä kotihoidon palveluista ei voi jatkuvasti säästää. Palvelu- ja tukikokokonaisuuksien tulee olla tasavertaisia ja kaikkien saatavilla.

    Kaavailtu Sote-muutos tuo paljon epätietoisuutta sekä muutoksia peruspalveluihin. Kunnan tulee pitää huoli että ne toimet mitkä jäävät kunnan tehtäväksi tehdään mahdollisimman taloudellisesti mutta laadullisesti ja asukkaita tukien lapsuudesta vanhuuteen, kaikissa elämän vaiheissa.
    Now that we all know that Santa Clause is not for real, we can all get back to enjoying Christmas

  22. #142
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    9.937
    Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta Malmin vuokra ei ole ollut mitenkään markkinahintaista.

    Lennonopetus voi siirtyä sinne missä on kenttiä. Montako ihmistä yksi lentokoulu työllistää täysipäiväisesti? Varmaan samaa luokkaa kuin yksi keskikokoinen autokoulu.

    Mitä tulee näihin lentomääriin, niin mulle on edelleen epäselvää montako nousua ja laskua Malmille tehdään vuorokaudessa kaupallisesti toimivien lentoyhtiöiden toimesta. Jätetään pois lennonopetus, huvilentäminen ja ns. omatarvelentäjät (Juha Sipilä, et.al.).

  23. #143
    Liittynyt
    07/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.381
    ^^ meillä on vain erilainen näkemys kannattavuudesta. Minä vaadin kannattavuuden lisäksi resilenssiä. Sitä että kun olosuhteet vääjäämättä muuttuu, pitää olla kykyä siirtää fokus johonkin muuhun. Luulen että moni Malmin firmoista nousee kyllä jaloilleen jossain muualla tai jollain muulla alalla. Tämä on verrattavissa näihin yhden tehtaan kaupunkien lopetusuutisiin, niissäkin on moni kannattava paja, rahtari ja parturi kaatunut ihan omaa syyttään. Ei auta huutaa että toimintaa on jatkettava ellei ole valmis jatkamaan sitä itse.

  24. #144
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Alicante
    Viestit
    209
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MV Katso viesti
    ^

    Vieläkään en ole kuullut keneltäkään missään että miten ne 25k asukasta asutetaan ilman että tuhotaan luontoarvoja. Kalliot lähempänä keskustaa joo, mutta nekin ovat kuulemma arvokkaita sinänsä että kukin erityisesti jollekin ja suurin osa useammalle kuin Malmi
    Mitkä ihmeen 25k asukasta. Useat tilastot osoittavat että Helsinki onneksi näivettyy ja asuntoja on jo nyt tyhjillään.

    Lähetetty minun ONEPLUS A5010 laitteesta Tapatalkilla

  25. #145
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    9.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IJa Katso viesti
    Mitkä ihmeen 25k asukasta. Useat tilastot osoittavat että Helsinki onneksi näivettyy ja asuntoja on jo nyt tyhjillään.

    Lähetetty minun ONEPLUS A5010 laitteesta Tapatalkilla
    Ja tämä näkyy asuntojen hinnoissa miten?

  26. #146
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    2.734
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta Malmin vuokra ei ole ollut mitenkään markkinahintaista.

    Lennonopetus voi siirtyä sinne missä on kenttiä. Montako ihmistä yksi lentokoulu työllistää täysipäiväisesti? Varmaan samaa luokkaa kuin yksi keskikokoinen autokoulu.

    Mitä tulee näihin lentomääriin, niin mulle on edelleen epäselvää montako nousua ja laskua Malmille tehdään vuorokaudessa kaupallisesti toimivien lentoyhtiöiden toimesta. Jätetään pois lennonopetus, huvilentäminen ja ns. omatarvelentäjät (Juha Sipilä, et.al.).
    Vuokraa Malmin lentokentästä on maksettu, en tiedä onko se markkinahintaista vai ei. Lennonopetukseen liittyen on helppo sanoa että opetus sinne missä kenttiä. No, missä niitä kenttiä sitten on ja tilaa sekä opetustiloille, lentokonehalleille yms ? Helsinki ei ole kyennyt osoittamaan korvaavaa kenttää, epäilen että MRe fillarifoorumilta olisi yhtään sen etevämpi löytämään korvaavaa kenttää.

    Lisäksi pitäisi ymmärtää että pääkaupunkiseudulla on liikelentotoiminnalle asiakkaita eri tavalla kuin vaikka esim. Tuupovaarassa. Samoin muu lentotoiminta kuten kuvaukset yms. Kuvauksiin liittyen asiakkaat kuitenkin enimmäkseen pääkaupunkiseudun ympäristöstä. Täytyy ottaa myös huomioon että yrittäjät ovat olleet paikallisia yrittäjiä. Monille saattaa olla todella iso kynnys muuttaa muualle perheineen jos on vakiintunut "pääkaupunkilainen".

    EFHF sivuilta löytyy tilastoja lento-operaatioista vuodelta 2020. Malmilla vähän vajaa puolet vähemmän kuin Helsinki-Vantaan kentällä, Enemmän kuin Tampereella, Jyväskylässä, Rovaniemellä. Ei ne lentomäärät tyhjästä synny.

    https://www.efhf.fi/kesan-2020-suome...n-lentokentta/

    Miksi ainoastaan kaupallisesti toimivat lentoyhtiöt pitäisi laskea yritystoimintaan mukaan ? Onhan koulutus, työlennot yms. myös yritystoimintaa. Kaikille toimijoille sähköisen ilmailun kehittyminen tuo lisää mahdollisuuksia, mutta varsinkin liikelentämiseen. Pääkaupunkiseudulla asiakkaita, yrityksiä yms. ja lisäksi helposti saavutettavissa esim. Euroopasta.
    Now that we all know that Santa Clause is not for real, we can all get back to enjoying Christmas

  27. #147
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Alicante
    Viestit
    209
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Ja tämä näkyy asuntojen hinnoissa miten?
    No ei mitenkään kun niitä tehdään tarkoituksella yli tarjonnan eikä laiteta vapaille markkinoille. Katso esimerkkiä vaikka espanjan eteläosista. Syyn tälle osaat varmaan itsekin päätellä.

    Lähetetty minun ONEPLUS A5010 laitteesta Tapatalkilla

  28. #148
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    9.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IJa Katso viesti
    No ei mitenkään kun niitä tehdään tarkoituksella yli tarjonnan eikä laiteta vapaille markkinoille. Katso esimerkkiä vaikka espanjan eteläosista. Syyn tälle osaat varmaan itsekin päätellä.

    Lähetetty minun ONEPLUS A5010 laitteesta Tapatalkilla
    Jep jep.

  29. #149
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    9.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pulmark Katso viesti
    Vuokraa Malmin lentokentästä on maksettu, en tiedä onko se markkinahintaista vai ei. Lennonopetukseen liittyen on helppo sanoa että opetus sinne missä kenttiä. No, missä niitä kenttiä sitten on ja tilaa sekä opetustiloille, lentokonehalleille yms ? Helsinki ei ole kyennyt osoittamaan korvaavaa kenttää, epäilen että MRe fillarifoorumilta olisi yhtään sen etevämpi löytämään korvaavaa kenttää.

    Lisäksi pitäisi ymmärtää että pääkaupunkiseudulla on liikelentotoiminnalle asiakkaita eri tavalla kuin vaikka esim. Tuupovaarassa. Samoin muu lentotoiminta kuten kuvaukset yms. Kuvauksiin liittyen asiakkaat kuitenkin enimmäkseen pääkaupunkiseudun ympäristöstä. Täytyy ottaa myös huomioon että yrittäjät ovat olleet paikallisia yrittäjiä. Monille saattaa olla todella iso kynnys muuttaa muualle perheineen jos on vakiintunut "pääkaupunkilainen".

    EFHF sivuilta löytyy tilastoja lento-operaatioista vuodelta 2020. Malmilla n. puolet vähemmän kuin Helsinki-Vantaan kentällä, Enemmän kuin Tampereella, Jyväskylässä, Rovaniemellä. Ei ne lentomäärät tyhjästä synny.

    https://www.efhf.fi/kesan-2020-suome...n-lentokentta/

    Miksi ainoastaan kaupallisesti toimivat lentoyhtiöt pitäisi laskea yritystoimintaan mukaan ? Onhan koulutus, työlennot yms. myös yritystoimintaa. Kaikille toimijoille sähköisen ilmailun kehittyminen tuo lisää mahdollisuuksia, mutta varsinkin liikelentämiseen. Pääkaupunkiseudulla asiakkaita, yrityksiä yms. ja lisäksi helposti saavutettavissa esim. Euroopasta.
    Se ei sitten kuitenkaan tainnut olla Helsingin homma se korvaavan kentän löytäminen. Jos tällainen hupikenttä olisi hyvä bisnes, sen saamisesta omaan kuntaan tapeltaisiin. Jostain syystä jopa ne kentät, jotka ovat ottaneet valtion tukiaisia, ovat haluttomia ottamaan Malmin operaatioita.

    Edelleen on epäselvää, paljonko noista operaatioista tuo oikeasti rahaa ja paljonko on vain ”lentelyä”. Lentokuvaukset on siirtymässä dronepohjaisiksi monestakin syystä. Yhdellä helikopteritunnilla lentää dronella koko vuoden, vaikka ostaisi joka kerta uuden, kun akku tyhjenee.

    Mutta voisihan Malmilta säästää pienen nurkan droneille ja sähköisille vtol-laitteille. Mutta esimerkiksi kaupallisia rahtidroneja ajatellen Malmi on syrjässä.

  30. #150
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    597
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IJa Katso viesti
    No ei mitenkään kun niitä tehdään tarkoituksella yli tarjonnan eikä laiteta vapaille markkinoille. Katso esimerkkiä vaikka espanjan eteläosista. Syyn tälle osaat varmaan itsekin päätellä.

    Lähetetty minun ONEPLUS A5010 laitteesta Tapatalkilla
    Asuntokeinottelu on ihan oikea ongelma Helsingissä. Ei sentään vielä niin paha kuin vaikkapa Lontoossa jossa kokonaisia kortteleita seisoo tyhjinä odottamassa ikuisen arvonnousun tuomaa kassavirtaa. Tuotto on jopa niin suuri että ei kannata edes vuokralle laittaa. Hollannissa tehtiin jo vuosia sitten toimenpiteitä tämän estämiseksi mutta nekin kierrettiin heti. Tyhjänä olevasta asunnosta pitäisi mennä 100x kiinteistövero niin johan alkaisi asunnot liikkua.

Samanlaisia aiheita

  1. Rokua mtb 21.8.2021
    By isoH59 in forum Kilpailut ja pyörätapahtumat
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 28.07.2021, 09.51
  2. Kuntavaalistudio 2021
    By mgcc in forum Off-topic
    Vastaukset: 474
    Viimeinen viesti: 23.07.2021, 19.42
  3. Teppanala RUN, GX & MTB XCO 2021
    By Pete Riemu in forum Kilpailut ja pyörätapahtumat
    Vastaukset: 4
    Viimeinen viesti: 16.06.2021, 09.53
  4. 2021 uutuuksia
    By JackOja in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 6
    Viimeinen viesti: 15.06.2021, 00.32
  5. Vätternrundan 2021
    By Firlefanz in forum Kilpailut ja pyörätapahtumat
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 10.04.2021, 11.53

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •