Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 86

Aihe: 4 tunnin kilpailusuoritus / energiageelit

Oon aikoinani ajanut toistakymmentä Tahkon kuuskymppistä omaa kisaa 3,5-4 tuntia vauhtia. En käytä geelejä, koska en välitä niistä. Mun viissenttiset olis jotakuinkin tämmöiset:
    -Etukäteen tankkaaminen on toiminut mulla. Tarpeeksi al denteksi jätettyä pastaa niin, että napa rutisee edellisenä päivänä.
    -Reppu on kivempi kuin pullot. Tahkolla on maastoakin kuitenkin sen verran ja noilla X00-sijoituksilla ajellessa on aina jengiä sekä edessä että takana ja noista syistä pulloista juominen on hankalahkoa muilla kuin tieosuuksilla.
    -Tahkolla on nousuja sen verran, että tolkuttomia määriä nesteitä ei kannata kantaa mukana, koska huolloista saa lisää.
    -Periaatteessa huolloilta saa kaiken, mitä tarvitsee, mutta niille pysähtymällä menettää aina joitain sijoja ja paikoillaan ollessa sekä aikaa kuluu että matka ei etene, joten olen etukäteen päättänyt yhden huollon, mihin olen pysähtynyt syömään, mitä on ollut tarjolla ja täyttämään repun.
    -Siripiri-pastillit toimi mulla hyvin. Ne ei ällötä ollenkaan ja niistä saa sen verran lisäenergiaa kuin tankkaamisen ja huoltopysähdyksen lisäksi olen tarvinnut. Nykymaailmassa ehkä korvaisin Siripirit Eatnoshtin vauhtikarkeilla. Ne on luonnonmukaisia ja hyvän makuisia.
    -Joskus aikoinaan vikalla huollolla sai vohveleita ja siinä vaiheessa on jo niin puhki ja nälkäinen, että ne ovat useimmiten vetäneet puoleensa, vaikka etukäteen olen päättänyt että en sinne pysähdy
    -Tahkolla lähtöalueelle pitää ryhmittyä sen verran ajoissa, että aamiaisen joutuu syömään tosi aikaisin ja sen pitää olla jotakuinkin kevyt, jotta se ei tule ylös heti ekassa ylämäessä, joten nälkä siellä ehtii tulla, jos ajaminen kestää sen neljä tuntia eli huollossa silloin tarjolla olleet ruisleivän palaset, banaanit, rusinat jne ovat maistuneet paljon paremmalta kuin keinotekoiset energialähteet.

Tsemppiä kisaan!
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Kun täällä pääsee omilla kokemuksillaan viisastelemaan niin laitetaan omat sentit jonoon myös.

Kuten moni on jo todennut, tankkaus on jossain määrin henkilökohtainen kokemus ja opettelu. Joillain vatsa kestää esim kiinteää ravintoa enemmän kuin toisilla. Itse olen harrastanut ultralajeja reilut 20 vuotta ja siinä on kokeiltu kaikenlaista. Takana on kymmeniä maratoneja, ultrajuoksuja ja ultrapyöräilyjä. Maantietä on vedetty melkein vuorokausi jalan ja pari vuorokautta pyörällä, joskus herätty bonkin jälkeen tiputuksesta. Joten vähitellen on oppinut missä on raja, jota ei kannata ylittää. Hankaluus on tietty siinä, että omaa rajaansa ei tiedä ennenkuin sen on ylittänyt.

Tankkaus on erilaista eri nopeuksille ja matkoille. Temmoltaan vaihteleva suoritus vaatii enemmän nopeaa sokeria (= juoma, geeli tai patukka), tasavauhtinen taas onnistuu kiinteämmällä ravinnolla (= pasta, ranskalaiset). Lämpötilalla on myös huomattava vaikutus, samoin taktiikka pitää huomioida. Opettelin aikanaan itse tankkauksen niin, että pystyin juoksemaan puolimaratonin ilman juomaa, jotta isoissa massatapahtumissa ei joutuisi juoma-/huoltopisteiden ruuhkaan alkumatkasta. Sama toimii pyöräilyyn, matka vaan pitää skaalata. PK-vauhdilla se vastaa n 150-200k maantieajoa, jonka pystyy tekemään syömättä ja juomatta.

Tankatessa kannattaa opetella lukemaan tuoteselosteita, niistä saa perustiedot energiatiheydestä irti. Sen jälkeen voi optimoida omaa ravintoaan energiaa per painokilo tai enegiaa per euro -akselilla omien makumieltymysten mukaan.

Energiatihein tavara on kuorrutettu suolapähkinä, joka sopii varsinkin pitkille matkoille ja suolaisuuden vuoksi auttaa myös kuumalla kelillä, mutta on taas huono kisa-ajossa.
    Ylivoimaisesti paras hinta-energiasuhde on puhtaalla maltodekstriinillä, erityisesti tukusta isoissa koiranruokasäkeissä ostettuna. Malto ei myöskään anna pahaa sokerihumalaa ja on ystävällinen hampaille. Maltoa yleensä sekoitetaan 1/3 suhteessa fruktoosin kanssa, koska maltolla ja fruktoosilla on eri imeytymiskanavat ruuansulatuksessa. Juomapullolliseen saa imeytettyä kun riittävästi sekoittaa 3dl maltoa ja desin fruktoosia, joka on n 1100 kcal eli vastaa 12-13 geelipussia. Litku tosin on sen verran jytyä, että jos sitä esim läykkyy vaihteistoon, varsinkin etuvaihtaja on sen jälkeen hitsattu kiinni.

Geelien energia/painosuhde on huono. Menee samaan kategoriaan kuin retkeilijöiden "älä kanna vettä tunturiin" -ohje. Jotta geeleistä oikeasti saisi jotain irti, niitä pitää kantaa mukana ihan tuhoton tukku. Niissä käytännössä maksaa näennäisestä kätevyydestä, joka on vähän henkilökohtainen mieltymysasia. Vertailu vuoksi: yhdessä geelissä (2 euroa) on 90kcal kun Lidlin saman tilan vievästä suklaapatukasta (70 senttiä) saa melkein kolme kertaa enemmän energiaa (220kcal).

Suurin vaikutus on joka tapauksessa edellisellä illalla, silloin tehdään tankkaus. N. 80 kiloinen mieskroppa pystyy varastoimaan 2000-2400 kcal edestä glykogeeniä lihaksiin ja maksaan. Määrä on niin suuri, että muilla keinoilla ei vastaavaan lukuun pääse. Kohtuullisella sykkeellä ja n 600-700 kcal / tunti poltolla se siis riittää kolmeksi tunniksi. Neljän tunnin suorituksessa energiaa ei tarvita sen jälkeen mukaan kuin tunnin ajoon. Jos aamiainen kuittaa uniajan kulutuksen niin pari isoa banaania vatsaan lähdössä kattaa siitä jo melkein puolet (130 kcal / kpl). Iltatankkauksessa kannattaa muistaa nukkua kaksi päivää ennen yö hyvin. Vika yö voi mennä täyden vatsan kanssa valvoessa, mutta se ei vaikuta kisasuoritukseen, jos aiempaa univelkaa ei ole.

Joo mä en varsinaisesti viisastellut saatikka pröystäillyt omilla kokemuksilla. Taustatiedot esittelin lähinnä siksi, että koen olevani samaa viiteryhmää ketjun aloittajan kanssa eli ns. peruskuntoinen tavisharrastaja, jonka kroppa ja varsinkin pääkoppa toimii eri tavalla tosissaan treenaavaan ja "oikeasti" kisaavaan tai ultraurheilijaan verrattuna.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti StevieRayVehkakoski Katso viesti
    Mä jäin miettimään noita energiageelipusseja ja sitä sotkemista niiden kanssa ja se kieltämättä kuulostaa vähän vastenmieliseltä.
    Se geeli menee suuhun, ei sitä tarvi levitellä mihinkään. Korkeintaan taskun pohjalle jää tyhjistä pussista vähän tahmaa

Mistä puhumme kun puhumme tankkauksesta? Kyllähän se asiayhteydestä yleensä selviää, mutta minä opin aikoinani että tankkauksella tarkoitettiin nimenomaan suoritusta edeltävää hiilihydraattitankkausta ja suorituksen aikaisella energiatäydennyksellä oli sitten jokin toinen nimitys.

Ymmärsin varmasti väärin, mutta rinnastiko jahuc todella puolimaratonin (joka on harrastajalle edistyneisydestä ja ominaisuuksista riippuen kestoltaan 90-110 min pituinen suoritus) 150-200 km maantieajoon (josta selvästi alle viiden tunnin selviävä ei ehkä enää ole peruskuntoinen tavisharrastaja, ellei ole päässyt matkaamaan aurinkokannella kokeneiden vetomiesten johdolla)?

Miten muuten on nykyään? Silloin kun juoksin keskinkertaisen kunnianhimoisesti maratoneja, viimeisin viisaus oli että hiilihydraattitankkaus oli syytä suorittaa jo ennen kisaa edeltävää päivää eli toisin sanoen "pasta party" jossa ahmittiin tupla- tai tripla-annos farfalleja tai mistä nyt kukin saatui tykkäämään tuomittiin vääränä toimintatapana. (Legendaariset tyhjennysharjoitukset ennen hiilihydraattitankkausta olivat jo sitä ennen jääneet historiaan, ainakin ei-eliittitasolla). Syy taisi liittyä siihen että sen katsottiin alentavan rasvan käyttöä polttoaineena seuraavana päivänä tai siis edistävän liiaksi sitä että poltetaan ensisijaisesti glykogeenia, mitä pidettiin haitallisena tai ei ainakaan optimaalisena

Muuten olen vahvasti samalla kannalla kp63:n ja stenun suositusten kanssa.

PS Kun aikoinani tein varovaisia tunnusteluja ultramatkojen suuntaan, minulle kerrottiin että raja "perinteisen" tai "normaalin" kestävyyssuorituksen ja ultran välillä kulki jossain neljän ja kuuden tunnin välillä. Kuuden tunnin jälkeen joka tapauksessa kaikessa oli kyse enää rasvan käytöstä energiana eli kyky edetä jotain vauhtia rasvaa polttamalla oli se joka määräsi kilpailuvauhdin - ainakin sillä selviytymistasolla jolla minä olin. Totta kai hiilihydraattejakin tarvittiin ja niitä tuli koko ajan nauttia niin paljon kuin elimistö sieti ja pystyi vastaanottamaan.

Itse olen luopunut geeleistä totaalisesti. Käytän 2 pulloa, toisessa vettä ja toisessa sikavahvaa urheilujuomaa (geelivahvuista). Jälkimmäisestä otetaan sitten geelinkorvikkeena hörppy sillon tällöin lisäenergiatankkaukseksi vain ja vesipullolla korvataan nesteytys ja huuhdellaan suu ettei hampaat katoa.

Minun käsityksen mukaan etukäteistankkauksen ja kisan väliin pitää jättää useampi päivä. En ahmisi edellisenä päivänä. Omassa protokollassa tankkaus keskiviikkona jos kisat la.

Kiitokset tässä kohtaa kaikille vinkeistä! Mun testilenkki siirtyi sunnuntaille joten taidan kokeilla lauantaina kiskoa suht kevyen kaavan mukaan hiilaritankkauksen ja sunnuntaina lähteä aamupäivästä survomaan. Mitäs herkkuja tuohon hiilaritankkaukseen oikein pitäisi kaupasta hakea? En mitään ääri-ilmiöitä lähde testaamaan mutta jos nyt testaisi vähän täyttää varastoja ja myös tutkia miten se vaikuttaa yöuniin?

https://hiilarifillari.blogspot.com/...imusdataa.html

Lopussa pari tutkimusta, joissa tankkauksesta ei oikein mitään apua. Itse suosittelen jotain omaan mahaan sopivaa ruokaa sen verran, ettei ole hirveän turvonnut olo eikä nälkäinen olo. Ajaminen kivaa seuraavana päivänä, jos ei ole aivan turvonnut. Eli enemmän kuin normaalisti, mutta mitään näyttöä ei vaikuta olevan navan täydeltä vehnä-pastan syömisestä. Mutta toisin kuin normaalisti, niin turhia kuituja kannattaa myös välttää. Eli mahdollisimman imeytyvää ja maistuvaa "normaalia" ruokaa.
    hiilarifillari.blogspot.com

Yksi vastaus ja pari kommenttia:

Stenulle: tarkoitus tuossa aiemmassa vastauksessa ei ollut mitenkään piikitellä omien kokemusten jakamista, sitähän nimenomaan pyydettiin, kunhan oli pohjustus omalle tekstille. Jos sanamuodoista jostain syystä sellainen fiilis jäi niin nöyrä anteeksipyyntö siitä, ei missään nimessä ollut tarkoitus.

Firlefanz: en suoranaisesti verrannut puolimaratonia ja 150k pyöräilyä vaan pikemminkin täysmaratonia, jossa pitää selvitä ensimmäisestä puolikkaasta ilman huoltopisteiden ruuhkaa. Edellisten päivien tankkaus on suunnilleen samanlaista kuin millä voi suorittaa hiukan reilun 150k pyörällä ajon.

Virallinen raja ns "ultran" ja tavallisen pitkän matkan välillä on, että ultrajuoksuina pidetään kaikkia yli maratonin pituisia juoksuja (42+ km). Mitä siihen ajallisesti kultakin menee on sitten toinen kysymys. Ja on totta, että laskennallisesti yli 6h pituista aikaa on lähes mahdoton suorittaa pelkällä glykogeenivarastolla, joten se on aina rasvanpolttoa tai sitten matkalla on pakko saada lisää.

Oleellsin ero pyöräilyn tankkauksen ja juoksun tankkauksen välillä on, että pyöräillessä vatsalaukku ei hölsky ja pulssikäyrä on merkittävästi vaihtelevampi - ylämäissä/sprinteissä kova, alamäissä/peesissä matala. Pyöräilyyn voi siksi käyttää kiinteämpää ravintoa ja nestetankkaus on vapaampaa. Maratoonareilla on esim kikkana käyttää jotain diureettia (vaikka puoli kuppia vahvaa vihreää teetä) ennen starttia, jotta rakon saa tyhjäksi. Harva fillarikisan startti muistuttaa samalla lailla kusiputkaa kuin maratonin. Pyöräillessä bonkki tulee myös huomattavasti salakavalammin: pitkän suoran aikana olo voi olla aivan mainio, mutta kun mäki tulee eteen vatsa kurnaisee ja jalat ovat hyytelöä. Juoksija voi siksi täydentää varastoja enemmän oman olotilan mukaan, pyöräilyssä taas pitää ennakoida ja suunnitella.

Tankkauksessa tärkeintä lienee, että glykoneenivarastot ovat riittävän täynnä suorituksen alkaessa. Mikä on riittävä riippuu sitten suorituksesta. Hiilarifillarin blogiin linkatussa 2009 tutkimuksessa ei todettu tankkauksella olleen merkitystä. Toisaalta tutkittavana oli 100km / 250W avg TT suoritus, jossa ero ei välttämättä tule esiin, koska noilla matkoilla ja tehoilla suoritus jää alle kolmeen tuntiin. Vähän vajaakin varasto voi olla riittävä. Lisäksi tutkimuksessa verrattujen ryhmien glykogeenin määrässä ei hirveän isoa eroa ole ja virhemarginaalin takia ryhmät osittain päällekkäisiä (572 +/- 107 ja 485 +/- 128 mmol/kg). Kun tutkittavia on vähän (tässä tapauksessa N = 7), tilastollista merkitsevyyttä on tosi vaikea todentaa.

Se tankkaako varastot piukkaan just edellisenä iltana vai useampana sitä ennen lienee mieltymyskysymys, jossa pitää hiukan huomoida myös henkistä puolta. Monelle edellisen illan pasta party on valmistautumisriitti, jolla tsemppaa itseään suoritukseen. Pääkoppa on silloin myös "tankattu".

Millä mössöllä itseään täyttää tankatessa ei ole niin tarkkaa. Hiilari on hiilari ja ehtii kyllä imeytymään, jos välissä on yksi tai useampi yö. Olen itse kokeillut kaikkea puritaanisesta maustamattomasta pastasta ja riisistä useamman tunnin "pelkkää suklaajäätelöä" -bakkaneeleihin. Kropan tilassa ei välttämättä ole seuraavana aamuna suurta eroa, mutta jäätelöstä jäävä henkinen "olenläskipaskanössö" -fiilis ei ole se kaikkein paras suorituksen kannalta.

Neuvo ketjun aloittajalle! Laita hyppysellinen suolaa lisää kaikkien suositusten lisäksi litraan energiajuomaa. Hyppysellinen on se kun otat kolmella sormenpäällä suolaa, eli puoli tee lusikallista. Se on siinä! Kroppa imee paremmin nestettä. Kaikki valmistajat varoo suolankäyttöä liiaksi, mutta prot vetää sitä enemmän.

Nyt on poljettu, 115 kilsaa asfalttia ja soraa ja keskari mulle ihan hillitöm 30,1kmh. Eilen vedin spagettia päivällä ja alkuillasta aika tykitykset ja jätskiä päälle ja aika paska olo tollaisesta tulee kun on tottunut syömään aika järkevästi. Aamulla puuroa ja banskua vaikka ei oikein maittanutkaan ja kamat reppuun, 2 litraa laimeaa Hartsporttia ja sinne vähän suolaa sekaan ja taskuihin patukkaa ja geeliä. Alkuun vedin ihan hurjana ekat 50 kilsaa omia enkkoja joka paikkaan mutta sitten alkoi jaloissa painaa. Söin patukan 50km kohdalla ja geelin 75km kohdalla ja kummankin jälkeen tuli aika yrjöttävä olo. 100 kilsan kohdalla loppui repusta nesteet joten vika 15 kilsaa oli ihan hirveätä taistelua ja yrjö meinas tulla joka mäen päällä mut pääsin maaliin eikä keskarikaan tippunut alle kolmenkympin! Mutta jos tuosta vähän parantelisi niin varmaan toi edellispäivän pastatankkaus kantsii tehdä mutta mun elimistö kyllä tuntuu vähän protestoivan jos ei tuu kuituja ja protskuja. Ja polkiessa energiaa pitäis yrittää ottaa sisään jo aikaisemmin ettei ehdi tulla öklöttävä olo. Onneksi siellä Tahkolla on stoppeja niin saa suolakurkkua ja täydennystä jos loppuu kesken.

Itse kyllä vieroksun aika paljon noita hervottomia tankkauksia ennen kovia lenkkejä...

Kovilla lenkeillä ensimmäinen geeli heti startin jälkeen ja sitten tasaisesti. Noin se vaan itselläni toimii. Ja jos on oikein kuuma, niin geeli on ainoa joka toimii. Kaikki patukat alkavat itselläni tökkimään.

50km patukka ja 75km geeli kuulostaa aivan liian myöhäiseltä 30 keskarilla ajettuna.

Protskuja en ottaisi ainakaan sitä määrää ja siinä muodossa missä ne perinteisesti syödään juuri ennen hektistä kisapäivää. Minimaalisesti normaalia proteiinia ja jos tuntuu tarvitsevan lisää niin vaikka pulverimuodossa sitten. Joku entreconte myllyttää suolistoa kuitenkin sen pari päivää. Harjoituksen, reissun, kisan jälkeen eri juttu. Protkua tulee nyt joka tuutista eikä siitä tule olemaan elimistössä puutetta jossei päivään pariin sitä maksimiöveriä saakaan. Tuon opetti jo juoksuaikoina se kun kovissa pitkissä vedoissa joko oksenteli tai piereskeli pusikoissa ennekuin oppi kattomaan mitä suuhunsa laittoi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    Protskuja en ottaisi ainakaan sitä määrää ja siinä muodossa missä ne perinteisesti syödään juuri ennen hektistä kisapäivää. Minimaalisesti normaalia proteiinia ja jos tuntuu tarvitsevan lisää niin vaikka pulverimuodossa sitten. Joku entreconte myllyttää suolistoa kuitenkin sen pari päivää. Harjoituksen, reissun, kisan jälkeen eri juttu. Protkua tulee nyt joka tuutista eikä siitä tule olemaan elimistössä puutetta jossei päivään pariin sitä maksimiöveriä saakaan. Tuon opetti jo juoksuaikoina se kun kovissa pitkissä vedoissa joko oksenteli tai piereskeli pusikoissa ennekuin oppi kattomaan mitä suuhunsa laittoi.
    Jep.

Sitten taas huomasin protskun, eli hervottoman kokoisen hampurilaisen illalla, toimivan hyvin pitkillä brevett tyyppisillä ajoilla. Siitä rasvaisesta puolen kilon pihvikasasta saa varmaan pitkäksi aikaa energiaa. Tuon päälle tunnin välein geeli ja pystyy vetämään aamusta iltaan suht reipasta kyytiä.

Silloin kun ei pistä kroppaa likoon voi vetää vaikka kebabia ja jatkaa ajelua.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    Silloin kun ei pistä kroppaa likoon voi vetää vaikka kebabia ja jatkaa ajelua.
    En mä kyllä ajon aikana pysty. Vaati sen yön väliin. Kaikki vaaleaa sämpylää paksumpi on liikaa. Siis jos pitää tehoa edes pk2 alueella.

Laajennetaas tätä vähän. Oon menossa heinäkuussa Saimaa Cycle Tourille (285km). Jos tohon menee 10-12h niin miten kannattaa tankata ja mitä syödä matkan aikana?

Mä käväisin vkonloppuna Nauvossa, oisko tullut 520km. Joka tauolla leipää, reippaasti olutta ja suklaata. Samaa iltapalaksi. Hyvin toimi. Keinojuttuna lisäksi heraproteinia, suolaa ja elektrolyyttitabuja.

Oma näkemys nykyisin se, että erityistä tankkausta luokkaa 2-4h skabaan ei tarvitse, vaan harjoittelun määrän ja laadun riittävän korkea perustaso suhteessa kisan vaatimuksiin + sen kevennys edeltävän viikon aikana määrällisesti ja tehollisesti riittävästi yhdistettynä normaaliin tai 'normaali+' ruokailuun tuottaa riittävän energiavarastojen latautumisen.

Ilman kisan aikaista lisäenergiaahan tuollainen Tahkon kisa ei mene ja sen optimointi mielestäni oleellisempi juttu. Oikean laatuinen ja kokoinen aamupala ennen kisaa, testattu itselle kuukausien vuosien aikana mitä voi syödä ennen vaativaa kisaa tai hyvin kovaa harjoitusta. Voiko aloittaa nestemäisellä energialla heti ekalla tunnilla jos aamupalaa vielä sulamassa vai vettä hetken aikaa alkuun? Kuinka paljon energiaa pystyy tunnissa ottamaan ongelmitta, hyvin henk.koht? jne.

Ja se vanha kramppijuttu l. niitä ei pääsääntöisesti norminesteytyksellä tule kun pieksee kisaa edeltävät kuukaudet vuodet reenit tarpeeksi kovaa ja pitkään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti villepolkee Katso viesti
    Laajennetaas tätä vähän. Oon menossa heinäkuussa Saimaa Cycle Tourille (285km). Jos tohon menee 10-12h niin miten kannattaa tankata ja mitä syödä matkan aikana?
    Nyrkkisääntö on, että mitä pidempi matka, sitä enemmän joudut syömään mitä ikinä matkan varrella on saatavilla. Kun kuivattelet jääkylmiä varpaita kolmen aikaan aamuyöstä ainoalla sadan kilometrin säteellä auki olevalla huoltoasemalla ylioppilasjuhlista tulleiden kännisten maalaisteinien joukossa, ensimmäinen ajatus ei välttämättä ole onko hiilarin ja proteiinin suhde just se oikea.

Jos mahdollista, noilla yli 10h matkoilla on hyvä koettaa pitää ruokavalio mahdollisimman normaalina ja välttää mielitekoja. Jäätelö ja pulla houkuttaa takuuvarmasti, mutta höttö iskee takaisin heikotuksena nopeasti, kun matka jatkuu. Jos sen pullan vetää naamaan, kaveriksi vaikka sämpylä, jossa jotain tuhdimpaa kuten kananmunaa välissä. Ja kannattaa nimenomaan kiinnittää huomiota siihen, ettei koostumus ihan hirveästi eroa normaalista ruokavaliosta. Jos syöt yleensä arkena vihanneksia, niitä on hyvä saada mukaan edes pieni määrä, vaikka vaan leivänpäällisinä. Niiden ravintoarvo on nolla ja hyöty tankkauksessa olematon, mutta jos ilman niitä vatsa on kuralla niin hyöty on siinä.

Ajoin itse viikonloppuna Satakunnan brevetin (600km), joka on just sellainen tyypillinen "saat mitä huoltoasema yöllä tarjoaa" -reitti. Kontrollien väli on keskimäärin 120km, jonka pystyy vielä ajamaan ilman muuta ravintoa, kunhan tauot pitää kurinalaisina. Siis mielellään max 20-30 min pituisina, jotta lämpö säilyy ja välttäen puhdasta höttöä sekä ruuansulatukselle "kovia" aineita kuten esim ranskalaisia tai raakaa sipulia. Yleensä vitriinin pohjalta lopulta löytyy muutama sopiva eilinen sämpylä, joiden voimalla pääsee kyllä taas eteenpäin. Vaihtoehtojakaan ei pahemmin ole.

Saimaa Cyclingissä käytännössä syöt sitä mitä matkan varrella on tarjolla. Tarjoilustahan tapahtumassa maksetaan. Huoltopisteitä on tosi tiheään, keskimäärin 40km välein, joten siinä ei jano tai nälkä tule. Nestettä toki juomapulloon, mutta ainoa syy miksi mukana kannattaisi syötävää kantaa on se, että ajat mukana ryhmässä, joka ei kaikilla tai haluamillasi huolloilla pysähdy. Silloin pysyt porukassa omien patukoiden voimin.

Jos et erikseen ole ultramatkoja aiemmin harjoitellut, itse suosittelisin syömään vähintään toisen matkan varrella tarjotun tuhdimman lämpimän ruuan, ei kuitenkaan ahmien. Todennäköisesti mieluummin aikaisemman (100k kohdalla) kuin jälkimmäisen. Ilman sitä heikotus voi tulla yllättäen vaikka olisit tankannut miten etukäteen. Noin pitkä ajo skippaisi muuten normaalin ruokailurytmin ja useimpien vatsa ei siitä oikein tykkää ellei sitä erikseen ole asiaan totuttanut. Haaste on se, että ajaessa et nälkää tunne samassa tahdissa kuin arkena. Siksi ruokailurytmi pitää tiedostaa tarkemmin.

Puolen vuorokauden mittaisilla matkoilla olen yleensä syönyt kunnon lämpöisen aterian jossakin välissä. Sitten lisäksi sopiva määrä "kahvitaukoja", joilla syödään ja juodaan jotakin mitä sattuu saamaan ja jos ajaessa onnistuu syöminen, niin sitä lisäksi. Jos kyseessä on kilpailu, niin lämpöistä ateriaa ei ehkä ole mahdollista syödä. Katsoin sattumalta juuri aamulla miltä yksi noin 12h pyöräilytapahtuma näytti: 8778 kcal kertoo Strava eli noin 700 kcal/h. Lienee aika lailla oikealla hehtaarilla. Merkittävä osa tulee elimistön rasvasta ja siitä mitä lähtiessä oli tankattuna. Loppu pitää syödä tai juoda matkan aikana.

400 km:n brevetillä muistaakseni pääenergianlähteet olivat lounaspizza ja päivälliskebab. Ei loppunut energia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    Joka tauolla leipää, reippaasti olutta ja suklaata.
    Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. Harmi vaan kun pyörässä on etuvaihtaja eikä Lauf-tyylistä pullonavaajaa.

Kiitoksia kaikille vinkeistä. Täytyy katsoa mitä ton lämpimän aterian kanssa tapahtuu. Syön vegaanisesti, ja tapahtuman sivuilla lukee että kasvisruokaa voi joutua odottamaan. Enkä ole vielä kysynyt onko kasvisruoka vegaanista. Enkä ajatellut ottaa riskiä että pakki menee sekaisin maitotuotteista kun en ole niihin tottunut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    Kuivana kisaaminen vaikuttaa olevan joku pirkanmaalainen juttu, mutta sitä en ehkä lähtisi ihan aluksi kokeilemaan.

Kuten sanottu jo aiemmin, niin n
    ämä on aika henkilokohtaisia juttuja. Mä juon aika harvoin mitään urheilujuomia ja silloin kun juon, niin aika laimeina. En kuitenkaan koskaan laita urheilujuomaa juomareppuun, vaan reppuun vettä ja urheilujuomat pullossa. Tämä ihan siitä syystä kun olen sekä laiska että nuuka, eli olen laiska pesemään sokerilitkua juomarakosta ja liian nuuka ostamaan uusia juomarakkoja. Kun rakossa on vain vettä, niin simppeli huuhtelu riittää ja juomarakko majailee pakastimessa käyttojen välillä.
    Miksi rakko pakastimessa?

Ainakin osa pöpöistä heittää veivinsä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Miksi rakko pakastimessa?
    Kun se on pakkasessa, niin ei ala kasvamaan mitään ei toivottua siellä rakossa. Ei ehkä paras systeemi, mutta sama rakko on pysynyt hyvänä toistakymmentä vuotta. En tosin käytä juomareppua kuin pari kertaa vuodessa.
    6.7 WTF/kg

Hyvä peruskaava on, että ottaa energiaa noin 15-30 min välein niin, että tuntia kohden tulee yhteensä noin 60 g hiilaria. Kokeilemalla selviää, pitääkö tuosta määrästä hienosäätää johonkin suuntaan, ja toisaalta mitkä geelit* tms. (patukat, banaanit, urkkajuomat, karkki...) sopivat omaan makuun ja pakille parhaiten. Nestettä säästä ja intensiteetistä riippuen noin 0.5 - 1 litraa tunnissa, ja jos juo urheilujuomaa, niin tämä kannattaa ottaa huomioon kokonaishiilarimäärässä, ettei pakki sen takia mene kuralle että tulisi vahingossa enemmän hiilaria koneeseen, mitä kerkeää imeytymään. Jos nesteiden imeytymisen tai kramppien kanssa on ongelmia, voi kokeillaa ottaa suola- tai elektrolyyttitabletteja tai käyttää sellaisia juomia ja geelejä, joista niitä löytyy.

*Makuasioita, mutta en jotenkin oikein ymmärrä, miten ihmisillä on niin isoja (henkisiä?) ongelmia geelien kanssa. Makuja ja koostumuksia on niin moneen lähtöön, että luulisi löytyvän sellainen mikä ei aiheuta oksennusrefleksiä tai muuta vakavaa vastareaktiota. Sotkemistakaan en näe ongelmaksi, suuhunhan se geeli on tarkoitus laittaa eikä heitellä sinne tänne ympäriinsä. Ja onko se nyt jotenkin iso ongelma, jos kisassa pääsisi roiskumaan muutama tippa geeliä jonnekin? Vaatteet ja pyörä tulee pestyä joka tapauksessa kisan jälkeen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jeppekoira Katso viesti
    Makuasioita, mutta en jotenkin oikein ymmärrä, miten ihmisillä on niin isoja (henkisiä?) ongelmia geelien kanssa. Makuja ja koostumuksia on niin moneen lähtöön, että luulisi löytyvän sellainen mikä ei aiheuta oksennusrefleksiä tai muuta vakavaa vastareaktiota.
    Tämä totta. Geeli itsessään ei ole kuin sokeria ja vettä, hiukan mausteita päälle. Yleensä maltofruktoosiliuosta ja vähän suoloja ja makuaineita. Ainesosien ei pitäisi aiheuttaa todellista negatiivista fyysistä reaktiota oikein kenellekään perusterveelle. Reaktio on yleensä geelin muotoon liittyvä ja henkinen ja siksi siihen voi totutella. Makuja löytyy kuten todettua ihan laidasta laitaan.

Käytännössä geelien kanssa maksaa ja joko hyötyy tai kärsii paketoinnista. Siis onko se omaan suoritukseen kätevä. Sisältö itsessään ei ole mitään erikoista ja puhtaalla energiaa/paino tai energiaa/euro -skaalalla geeli häviää lähes kaikille vaihtoehdoille. Lisäravinnevalmistajille geelit on tietysti kultakaivos: niitä saa myytyä hyvään hintaan, raaka-aine on halpaa kuin näkkileipä ja valmistukseen riittää pelkkä sammio. Ei mitään monimutkaisia liukuhihnoja, välipaistamista tai kuorrutuksia kuten patukoissa. Sekoitetaan vähän, tuutataan tuubiin ja rahat pois ostajalta.

Henk koht en koskaan ole tottunut geelien paketteihin. Kaikenlaista korkillista mallia on kokeiltu, mutta silti aina jotenkin tavaraa jää sormiin, ei vaan oma tekniikka riitä. Jos sitä on sormissa, sitä on hanskaissa ja jos sormissa ja hanskaissa niin sitten kahvoissa. Ja klähmäisten kahvojen tempominen tuntitolkulla ei sovi itselleni. Tulee epävarma olo pitääkö ote ja vauhti putoaa.

Geelejä pitäisi myös vetää se 3-4 tunnissa, joten tuota sähellystä tulee aika tiuhaan. Varsinkin ryhmässä kisatessa joku lähtee tempomaan just, kun on ruokaa suussa. Patukoita ei tarvitse syödä kuin kerran tunnissa samaan energiamäärään, jolloin on vähemmän haavoittuvainen tuolle ilmiölle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jahuc Katso viesti
    Sisältö itsessään ei ole mitään erikoista ja puhtaalla energiaa/paino tai energiaa/euro -skaalalla geeli häviää lähes kaikille vaihtoehdoille. Lisäravinnevalmistajille geelit on tietysti kultakaivos
    Asioiden kalliushan on vahvasti subjektiivinen asia, eli se mikä on yhdelle halpa, voi olla toiselle kallis. Jos käytön rajaa esim. kisoihin ja muutamiin kisaan valmistaviin treeneihin (ja näissäkin mahdollisesti osa energiasta juomasta, patukoista tms.), niin eipä niihin geeleihin nyt kovin montaa kymmentä euroa per kausi saa menemään.

Kyllähän ne maksaa ihan hlvtsti. En edes uskalla laskea, paljonko noihin menee rahaa vuodessa. Veikkaan, ettei 500e riitä. Saa ehdottaa millä pääsisi halvemmalla. Mitään hirveän vahvaa ja imelää litkua en tykkää juoda.

Samanlaisia aiheita

1. Tunnin aika-ajon ennätys / Hour record
    By asb in forum Ammattilaispyöräily
    Vastaukset: 236
    Viimeinen viesti: 05.05.2019, 21.14
  2. Pyörä 1-4 tunnin kuntolenkeille?
    By peruspirkko in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 01.04.2016, 10.06
  3. Paras eväs tunnin työmatkalle?
    By rjrm in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 92