Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 31

Aihe: Eturattaan pultti jumissa

Eturattaan pultti jumissa

Tosiaan eturattaan pultti on täydellisesti jumissa ja kanta aivan pyöristynyt, onko ideoita miten kannattaisi irroittaa?

Lähetetty minun COR-L29 laitteesta Tapatalkilla

Siinä vielä kuva pultin vastinkappaleesta

Jos haluat ehjänä koittaa irti, niin naputtelisin pienellä talttapääruuvarilla ja vasaralla pikkusen auki. Sitten lähtenee jo ihan kuusiokololla toiselta puolen, kun löystyy. Jos haluat nopeesti, niin poraisin kannan pois.

Nuo on joskus veemäisiä irrotella. Poralla vaan irti. Ja vähän asennusvaseliinia ensi kerralla.

Kannata kummempia miettiä, poraa vaan kehiin.

Tuohon taakse löytyy myös tämän tyyppinen avain Red Cycling Products Chainring Nut Wrench Eturattaan ruuviavain netistä | bikester.fi Tällä on kaiketi tarkoitus vain pitää takaa kiinni kun siitä kuusiokolosta edestä kiristetään. (En ole kyllä itse omista, enkä ole tarvinnut). Kunnollisiin kuusiokoloavaimiin kannattaa panostaa. Biltemastakin saa sitä parempaa laatua olevan sarjan aika edullisesti. Tällä pärjää hyvin: https://www.biltema.fi/tyokalut/kasi...saa-2000032379 ja tämän omistan myös itse.

Kuten tuossa edellä jo mainittiin kun pultti on jo muutenkin menossa vaihtoon, niin poralla vaan läpi.

^ Tuo työkalu on kyllä yksi pirullinen keksintö, samalla saa tilata paketin laastareita rystysiä varten.

Hommaa sellaiset pultit, joihin saa molemmille puolille kuusio/torx-avaimen kiinni.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zykkel Katso viesti
    Tuohon taakse löytyy myös tämän tyyppinen avain Red Cycling Products Chainring Nut Wrench Eturattaan ruuviavain netistä | bikester.fi Tällä on kaiketi tarkoitus vain pitää takaa kiinni kun siitä kuusiokolosta edestä kiristetään. (En ole kyllä itse omista, enkä ole tarvinnut). Kunnollisiin kuusiokoloavaimiin kannattaa panostaa. Biltemastakin saa sitä parempaa laatua olevan sarjan aika edullisesti. Tällä pärjää hyvin: https://www.biltema.fi/tyokalut/kasi...saa-2000032379 ja tämän omistan myös itse.

Kuten tuossa edellä jo mainittiin kun pultti on jo muutenkin menossa vaihtoon, niin poralla vaan läpi.
    Näyttäisi kannat siltä, että juuri tuolla työkalulla on pyöristetty kulmat.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Näyttäisi kannat siltä, että juuri tuolla työkalulla on pyöristetty kulmat.
    Siltä kyllä näyttää. Onko niin, että kun ei kuusiokolosta enää saa kiinni niin on yritetty takaapäin kiristää? Tuo on kyllä toivoton yritys, koska takana on vastakappaleessa yleensä jokin hammastus jonka tarkoitus juuri estää sen pyöriminen.

Kiitoksia kaikille vinkeistä!

Vielä selvennykseksi, kuusiokolopuolessa ei ole mitään onglemaa, mutta pultti on vain ajan mittaan jumahtanut kiinni.(En ole aiemmin avannut tämän pyörän eturattaan pultteja, edellinen omistaja varmaankin noin 3 vuotta sitten)

^Pyöriikö tuo vastakappale siis mukana? Jos ei, sitten vain tarpeeksi vääntöä ("kuusiokolopuolessa ei ole mitään onglemaa").

Vastakappale pyörii siis mukana, mutta siitä ei saa otetta kun on niin pyöristynyt.

Jos sulla on työkalu tuohon vastakappaleeseen niin purista se lukkopihdeillä paikoilleen. Poraus myös kuten jo ehdotettu mutta voi olla hankalaa, jos pulttihässäkkä pyörii läpi.

Tavallisillakin pihdillä voi onnistua puristamaan sen verran pulttiavainta, että ei hyppää kannasta pois.

Pari jippoa lisää: Saada avaukseen niin nopea liike, että vastamutteri ei ehdi mukaan. Esim. vasaralla avainta lyöden.
    Samalla vääntäen voimalla ruuvia vinoon riittävästi, että vastamutteri vääntyy toisesta laidasta riittävästi kiinni. Näin itse joskus saanut auki.
    Ehkä auttaa, ehkä ei.

Parin millin terällä (läpi?)reikä takapuolelta, ja vaikka se poranterä reikään blokkaamaan vastinparin liike?

Kiitoksia kaikille, pultti on nyt saatu irti ja uudet on tilalla!

Vasenkätinen poranterä on näissä hommissa sitten ihan lyömätön peli. Eli sellaisella kun poraa pulttia auki, niin poraussuunta itsessään on jo pulttia avaava ja se saattaa sieltä lähteä kierteillä tulemaan ihan ongelmitta.

Ainoa ongelma niissä on se, että terät ovat kalliita ja vähänkään halvemmissa sarjoissa ei tahdo pientä terää useinkaan olla. Eli hieman hankalia ostaa, mutta lyömätön peli näissä hommissa. Ja toki se pitää arvottaa kannattaako kolmenkympin kammelle ostaa satasen teräsarjaa, mutta se on jokaisen oma valinta - itse ostaisin, joskin tämän hetken valikoima vääränkätisistä teristä on yksi täsmäkappale tiettyyn murheeseen.

^Siis vastakierretappi... Halvimmillaan setin saa alle kahdenkympin https://www.bauhaus.fi/vastakierresa...SABEgJrBvD_BwE

Vastakierretapin suuri ystävä en ole. Sen käyttöajatushan on se, että porataan reikä, johon kierretappi sitten kierretään ja sitäkautta saadaan aikaan oikeaan suuntaan kiertävä veto. Ongelma on siinä, että kierretappi on kartio, jolla on taipumusta laajentaa irrotettavaa kappaletta ja sitäkautta se kiilaa sitä tiukemmin kiinni. Lisäksi porauksessa on jo kierretty pulttia lujempaan, jos käytössä on normipora. LIsäksi kartiomaisuus aiheuttaa isommissa pulteissa vastakierretapin katkeamisriskin ja silloin murhe on isompi. Katkennut kovametalli on pahempi pala, kuin pelkkä pultti.

Siis minun prosessi

1) Vääränkätinen pora
    2) Vastakierretappi mallia suora - ei kartio, jolloin kierretappi ei laajenna kappaletta lisää.

Usein pelkkä pora riittää ja vastakierretappiin ei tarvitse tarttua ollenkaan. Ja tämä siis kaikenlaisiin remontteihin esim. autoissa - niissä usein etuna se, että katkeilleilla pulteilla on enemmän kokoa. Pyörässä kaikki tahtoo olla turhan pientä - eivätkä ne oikeasti niin älyttömän tiukassa ole vaan enemmänkin tuollaisia normikiereydessä olevia kantavaurioisia pultteja, jotka lähtevät varsin maltillisin konstein irti.

Tosin kieltämättä seuraava hankintalistan tuote tässä teemassa on induktiokuumennin, eli kyllä tee se itse miehen suurin murhe asioiden kiinniruostuminen - ainakin siellä autopuolella

Jokaisella tietenkin oma prosessi mutta yksinkertaisissa hommissa vastakierre toimii ja kokemusta työssä ja vapaa-ajassa... Tietenkin pienemmät pultit vaatii huolellisuutta ja tarkkuutta...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Jokaisella tietenkin oma prosessi mutta yksinkertaisissa hommissa vastakierre toimii ja kokemusta työssä ja vapaa-ajassa... Tietenkin pienemmät pultit vaatii huolellisuutta ja tarkkuutta...
    Minulla vain vapaa-ajassa. Ja lähinnä siellä autopuolella, jossa ruostunutta pulttia on enemmän vastassa.

^Työelämässä usein ei voi miettiä hienouksia kuin omalla ajalla.

Kyllä meillä töissä käytetään ensin vasenkätistä poranterää ja sitten jos sillä ei irtoa niin sitten vastakierretappia. Ei se mitään hienostelua ole.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Nuo on joskus veemäisiä irrotella. Poralla vaan irti. Ja vähän asennusvaseliinia ensi kerralla.
    Ei toki vaseliinia vaan soft lock lukitetta.
    Vanha mutta lihava.

^^Kun ei tarvi hienostella niin suoraan tapilla.

Ei vasenkätinen poranterä mitään hienostelua ole vaan nykyaikaa ja fiksuutta. Tikola selitti viestissä #21 hyvin tuon perinteisen vastakierretapin suoraan sanottuna huonouden. En ole varmaan 15 vuoteen enään käyttänyt tuota. Isommat pultit jotka katkenneet, mutta ei ruostuneet lähtee monesti ihan vaan jollain meisselillä/puukonkärjellä pyörittämällä pois.
    Tuossa jo fiksumpi kuin perinteinen kartiotappi.
    https://www.biltema.fi/tyokalut/kasi...YaAtR2EALw_wcB

Ja jos ei omista nuita oikeita niin kikkakuutosena hätätilassa jos kumminkin pora löytyy niin voi koittaa napauttaa sopivan torx kärjen reikään ja sillä jämä pois...toiminut lukuisia kertoja. Lukitteena ja korroosion estäjänä terva mainio vanhankansan tuote.
    On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
    Juice

Lainaus Alkujaan tämän lähetti znood Katso viesti
    Ei toki vaseliinia vaan soft lock lukitetta.
    Onko vaseliinista jotain haittaa tms? Sitä vaan tuppaa aina löytymään ja se pierun kokoinen lukitepullo on aina tyhjä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Onko vaseliinista jotain haittaa tms? Sitä vaan tuppaa aina löytymään ja se pierun kokoinen lukitepullo on aina tyhjä.
    Kyllä ainakin alumiiniset keskirattaan pultit vaatii lukitetta pysyäkseen kiinni kunnolla, koska niitä ei voi asentaessa kiristää läheskään yhtä tiukalle. Joten ainakin siinä tapauksessa on haittaa vaseliinista.
    Itse laittaisin myös teräksiset lukitteella, koska se ehkäisee tehokkaasti tuota lopullisesti kiinni syöpymistä.
    Vanha mutta lihava.

Samanlaisia aiheita

1. Shimano E8000 eturattaan vaihtoa suunnittelilla
    By fyndi in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 29.08.2020, 18.23
  2. Shimano STEPS eturattaan irrotus?
    By Hensy in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 28.12.2018, 20.02
  3. Eturattaan vaihto vanhaan Helkamaan
    By madenhacker in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 25
    Viimeinen viesti: 23.06.2016, 07.21
  4. Eturattaan vaihto ja pultit
    By latuman in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 15
    Viimeinen viesti: 15.01.2016, 14.27
  5. Neuvoa eturattaan löytämiseen/valintaan (8-vaihdetta)
    By Mustekala in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 15
    Viimeinen viesti: 19.05.2015, 07.37

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •