Näyttää tulokset 1 - 19 / 19

Aihe: Taka-akselin irroitus fatbikestä.

Taka-akselin irroitus fatbikestä.

Noniin sain tuon akselin kannan pyöristettyä. Onko jotain pirkkaniksiä miten sais irti? Ja uusikin pitänee hommata, onko näissä fäteissä jokin yleispätevä akseli? Pyörä siis rock machine avalance e50 sähköfätti.

Hintsusti reilulla torxilla yrittäisin itse.

Onko pyöristynyt pelkästään kuusiokolon alusta vai syvemmältäkin? Jos syvällä on vielä kuuskulmaa jäljellä, koittaisin saada avaimen syvemmälle ja vääntää uudelleen. Torxi tai iso vastakierretappikin voisi toimia.

Kyllä, syvemmältä löytyi vielä ehjää kuusiokoloa. Kiitos vinkeistä. Sain akselin irti. Varmaankin tuolla akselilla vielä pärjää.
    Momenttiavain täytyy hankkia, ettei vahingossa kiristä taas yli.

Olisiko suosituksia momenttiavaimeksi sieltä edullisemmasta päästä?

Tavallaa nuo kestää vetää hyvinki tiukkaan kuhan muistaa rasvata kierteen ja käyttää kunnollista kuusiokoloavainta niin ei lipsaa ja mene kanta pilalle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JarskiAi Katso viesti
    Olisiko suosituksia momenttiavaimeksi sieltä edullisemmasta päästä?
    Mulla on tää setti, on toiminut niinkuin pitääkin

https://www.bikester.fi/bbb-torquese...a-M146062.html
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

Noissa pitää laittaa se avain aina mahdollisimman syvälle, niin ei kyllä käsivoimin kohtuullisen kokoisella avaimella saa tota kantaa pyöreeksi. Semmonen ~5cm pitkällä vipuvarrella avain riittää sopivan momentin saavuttamiseen ja sitä ei sitten saa väännettyä liikaa kun vipuvarsi niin lyhyt

Lainaus Alkujaan tämän lähetti laattamaa Katso viesti
    Tavallaa nuo kestää vetää hyvinki tiukkaan kuhan muistaa rasvata kierteen ja käyttää kunnollista kuusiokoloavainta niin ei lipsaa ja mene kanta pilalle.
    Toisaalta alumiini pultti väsyy ylikiristyksestä ja sitten kas kerran se napsahtaa poikki vaikka aikansa se kestää.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Toiseen keskusteluun laittamani työkaluvinkit noihin nylppääntyneisiin kuusiokoloihin:

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jehu Katso viesti

Onneksi omissa akseleissa on paikat työkalulle molemmissa päissä. Huolto oli viimeksi vetänyt ihan helkkurin tiukkaan. Aika hellällä kädellä tulee itse kiristeltyä.

Biltemasta löytyy myös edullisia momenttiavaimia.

Itse vedän pulttiläpiakselit valmistajan ilmoittamaan kireyteen, että kiekkoa paikallaan pitävä, päätyholkkien ja dropouttien välinen kitka olisi riittävä. Sorapyörässä takana ollut kiristyslinkullinen oli tässä suhteessa vähän ongelmallinen ja akselissa oli jälkiä mahdollisesta liikkumisesta.

Mä olen nähnyt muutamia tapauksia, missä liian tiukalle vedetty akseli on lytännyt endcapin laakeria vasten ja paskonut vaparin.

Mä olen nähnyt muutamia tapauksia, missä liian tiukalle vedetty akseli on lytännyt endcapin laakeria vasten ja paskonut vaparin.
    Omassa painui kasaan aina kivikko juurakko ajelussa. Akseli aina vain löystyi vaikka oli oikeassa momentissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Toisaalta alumiini pultti väsyy ylikiristyksestä ja sitten kas kerran se napsahtaa poikki vaikka aikansa se kestää.
    Tokkiisa kaikki pultit väsyy aikanaan ja heikkenee, nopiampaa kun vetää liian tiukkaan, eikähä se hyvästä koskaan ole jos vetää liika kiriälle, tuota näkee vaan usein että kanta nylvätään ja monasti vika on huonossa työkalussa,

^Tai siitä, ettei työnnetä työkalua pohjaan. Mikä voi johtua myös huonosta työkalusta.

Tuo kuusiokolon aukko on ilmeisesti sellainen kaks osanen, niin eipä sitä tiennyt että se jatkuu sinne syvemmällekin. Ainakin minulla sitä työkalua pitää vähän sovitella että se menee kunnolla.

Jossain jutussa oli aikanaan vinkkinä akselin kiinnityksestä & kiristyksestä, että tekee sen pyörän työkaluilla, jotta saa akselin irti metsässäkin. Nyt availin uuden pyörän takakiekkoa, joka oli tehtaan jäljiltä. Mitään saumaa ei olisi ollut saada sitä metsässä auki jollain minityökalulla. Usko meinasi loppua 30 cm varrellakin varustetulla kuusiokololla. Pariin kertaan piti raapia päätä, että onko tässä joku jippo vai mitä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    ^Tai siitä, ettei työnnetä työkalua pohjaan. Mikä voi johtua myös huonosta työkalusta.
    Jep

Samanlaisia aiheita

1. Ongelma takakiekon/akselin kanssa
    By Jagge_ in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 15
    Viimeinen viesti: 24.01.2019, 10.17
  2. Taka-akselin ja pikalukitusvivun katkeaminen
    By Jann.e in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 02.01.2018, 21.48
  3. Pedaalin akselin suoruuden toteaminen
    By das_rad in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 13
    Viimeinen viesti: 29.01.2017, 16.31
  4. Rockshox bluto keulan akselin avaustyökalu?
    By Ledi10 in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 13.12.2016, 12.30
  5. Vastaukset: 15
    Viimeinen viesti: 22.04.2015, 09.53

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •