Näyttää tulokset 1 - 19 / 19

Aihe: Taka-akselin irroitus fatbikestä.

  1. #1
    Liittynyt
    02/2021
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    86

    Taka-akselin irroitus fatbikestä.

    Noniin sain tuon akselin kannan pyöristettyä. Onko jotain pirkkaniksiä miten sais irti? Ja uusikin pitänee hommata, onko näissä fäteissä jokin yleispätevä akseli? Pyörä siis rock machine avalance e50 sähköfätti.

  2. #2
    Liittynyt
    08/2007
    Viestit
    466
    Hintsusti reilulla torxilla yrittäisin itse.

  3. #3
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.852
    Onko pyöristynyt pelkästään kuusiokolon alusta vai syvemmältäkin? Jos syvällä on vielä kuuskulmaa jäljellä, koittaisin saada avaimen syvemmälle ja vääntää uudelleen. Torxi tai iso vastakierretappikin voisi toimia.

  4. #4
    Liittynyt
    02/2021
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    86
    Kyllä, syvemmältä löytyi vielä ehjää kuusiokoloa. Kiitos vinkeistä. Sain akselin irti. Varmaankin tuolla akselilla vielä pärjää.
    Momenttiavain täytyy hankkia, ettei vahingossa kiristä taas yli.

  5. #5
    Liittynyt
    02/2021
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    86
    Olisiko suosituksia momenttiavaimeksi sieltä edullisemmasta päästä?

  6. #6
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    113
    Tavallaa nuo kestää vetää hyvinki tiukkaan kuhan muistaa rasvata kierteen ja käyttää kunnollista kuusiokoloavainta niin ei lipsaa ja mene kanta pilalle.

  7. #7
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.627
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JarskiAi Katso viesti
    Olisiko suosituksia momenttiavaimeksi sieltä edullisemmasta päästä?
    Mulla on tää setti, on toiminut niinkuin pitääkin

    https://www.bikester.fi/bbb-torquese...a-M146062.html
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  8. #8
    Noissa pitää laittaa se avain aina mahdollisimman syvälle, niin ei kyllä käsivoimin kohtuullisen kokoisella avaimella saa tota kantaa pyöreeksi. Semmonen ~5cm pitkällä vipuvarrella avain riittää sopivan momentin saavuttamiseen ja sitä ei sitten saa väännettyä liikaa kun vipuvarsi niin lyhyt

  9. #9
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.243
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti laattamaa Katso viesti
    Tavallaa nuo kestää vetää hyvinki tiukkaan kuhan muistaa rasvata kierteen ja käyttää kunnollista kuusiokoloavainta niin ei lipsaa ja mene kanta pilalle.
    Toisaalta alumiini pultti väsyy ylikiristyksestä ja sitten kas kerran se napsahtaa poikki vaikka aikansa se kestää.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  10. #10
    Liittynyt
    01/2003
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    85
    Toiseen keskusteluun laittamani työkaluvinkit noihin nylppääntyneisiin kuusiokoloihin:

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jehu Katso viesti

  11. #11
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    4.107
    Onneksi omissa akseleissa on paikat työkalulle molemmissa päissä. Huolto oli viimeksi vetänyt ihan helkkurin tiukkaan. Aika hellällä kädellä tulee itse kiristeltyä.

  12. #12
    Biltemasta löytyy myös edullisia momenttiavaimia.

    Itse vedän pulttiläpiakselit valmistajan ilmoittamaan kireyteen, että kiekkoa paikallaan pitävä, päätyholkkien ja dropouttien välinen kitka olisi riittävä. Sorapyörässä takana ollut kiristyslinkullinen oli tässä suhteessa vähän ongelmallinen ja akselissa oli jälkiä mahdollisesta liikkumisesta.

  13. #13
    Liittynyt
    05/2020
    Viestit
    280
    Mä olen nähnyt muutamia tapauksia, missä liian tiukalle vedetty akseli on lytännyt endcapin laakeria vasten ja paskonut vaparin.

  14. #14
    Mä olen nähnyt muutamia tapauksia, missä liian tiukalle vedetty akseli on lytännyt endcapin laakeria vasten ja paskonut vaparin.
    Omassa painui kasaan aina kivikko juurakko ajelussa. Akseli aina vain löystyi vaikka oli oikeassa momentissa.

  15. #15
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    113
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Toisaalta alumiini pultti väsyy ylikiristyksestä ja sitten kas kerran se napsahtaa poikki vaikka aikansa se kestää.
    Tokkiisa kaikki pultit väsyy aikanaan ja heikkenee, nopiampaa kun vetää liian tiukkaan, eikähä se hyvästä koskaan ole jos vetää liika kiriälle, tuota näkee vaan usein että kanta nylvätään ja monasti vika on huonossa työkalussa,

  16. #16
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.852
    ^Tai siitä, ettei työnnetä työkalua pohjaan. Mikä voi johtua myös huonosta työkalusta.

  17. #17
    Liittynyt
    02/2021
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    86
    Tuo kuusiokolon aukko on ilmeisesti sellainen kaks osanen, niin eipä sitä tiennyt että se jatkuu sinne syvemmällekin. Ainakin minulla sitä työkalua pitää vähän sovitella että se menee kunnolla.

  18. #18
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    9.379
    Jossain jutussa oli aikanaan vinkkinä akselin kiinnityksestä & kiristyksestä, että tekee sen pyörän työkaluilla, jotta saa akselin irti metsässäkin. Nyt availin uuden pyörän takakiekkoa, joka oli tehtaan jäljiltä. Mitään saumaa ei olisi ollut saada sitä metsässä auki jollain minityökalulla. Usko meinasi loppua 30 cm varrellakin varustetulla kuusiokololla. Pariin kertaan piti raapia päätä, että onko tässä joku jippo vai mitä.

  19. #19
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    113
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    ^Tai siitä, ettei työnnetä työkalua pohjaan. Mikä voi johtua myös huonosta työkalusta.
    Jep

Samanlaisia aiheita

  1. Ongelma takakiekon/akselin kanssa
    By Jagge_ in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 15
    Viimeinen viesti: 24.01.2019, 10.17
  2. Taka-akselin ja pikalukitusvivun katkeaminen
    By Jann.e in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 02.01.2018, 21.48
  3. Pedaalin akselin suoruuden toteaminen
    By das_rad in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 13
    Viimeinen viesti: 29.01.2017, 16.31
  4. Rockshox bluto keulan akselin avaustyökalu?
    By Ledi10 in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 13.12.2016, 12.30
  5. Vastaukset: 15
    Viimeinen viesti: 22.04.2015, 09.53

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •