Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 39

Aihe: Hiilikuitukiekot 29" MTB

Hiilikuitukiekot 29" MTB

Tarkoitus olisi rakennella viimeisestä hankinnasta, Scott Spark 940, erään sortin "dream build" itselle sellaisilla osilla mitä voi sitten siirtää seuraavaankin runkoon. Sähkövaihteet, tehomittari on jo tulossa, ohjaamo vaihtuu hiilikuituun ja myös tarkoitus olisi hankkia pitkäikäiset hiilikuitu kiekot kakkoskiekoiksi.

Mitä suosituksia olisi, budjetti pyörii tuolla 1 keur-1,5 keur huiteilla. Vai kannattaako vaan unohtaa. Kokemusta on oikeastaan pyöreät nolla MTB kiekoista. Tähän asti olen niillä ajanut mitkä alla on. Sinänsä mitään järkeä noiden hankinnassa ei ole mutta toisaalta harrastukseni taso on jo kauan sitten ohittanut järjenkäytön. Ja on tullut opittua että hankinnat yleensä pyörii käytössä monta vuotta että mieluummin hankkii jotain kunnollista jos yleensä hankkii...

Heitän tietäjille tässä heti kysymyksen myös, kattelin MBR-lehdessä kiekkotestiä ja kuitukiekkoparikin oli 2kg tuntumassa... luulin että hyvät kiekot ovat kevyempiä. Paljon tollanen OEM-kiekkopari vaikka tonnin-parin pyörässä sitten normisti painaa? Eli mitä painonsäästöä ja mihin rahaan voi kuitukiekoilla saada? Nimim. "ei sitten tule ensikesänäkään matkustettua ulkomaille ja raha polttaa taskussa"

https://www.bike-discount.de/en/buy/...heelset-987014

Tommoset ei varmaan oo hassummat, jos olen oikein ymmärtänyt niin Sparkilla tuskin mitään enskaa vedetään. RCZ on tarjoillut noita 1050 euroon muutamana päivänä tässä, mutta se on sitten sitä koodin kyttäämistä 24/7 että ehtii.

Tai sitten nää on kai vähän järeämmät

https://www.bike-discount.de/en/buy/...heelset-987076

Mulla tuli uudessa 160/50 joustavassa trailipyörässä mukana XMC kiekot. 50h jälkeen ei mitään valittamista, kuskilla painoa noin 95kg aatamin asussa. Droppailtu on ja enska henkisestikkin ajettu. Tosin 1200 versiot mulla jossa litteät pinnat ja vielä eripaksuisia, että sitten jos noita alkaa paukkua on nuo 1501 kivemmat, kun on pyöreillä pinnoilla kasattu. Tubeless sika helppoa. Uusi Ratchet EXP ei ole siinämielessä kiva, kun toinen ratchet rengas on jengalla navassa kiinni, jos onnistuu taipaleella hajottamaan ei voikkaan enään repusta kaivaa uusia tilalle. Toisin muita etuja esim navan jämäkkyyden suhteen on ilmeisesti saatu aikaan.

Pidän kyllä noita 1501 aika järki hintaisena tuolla 1300€. Bontragerin kiekkoja moni myös ostellut. Ne on ihan ok hintaisia, mutta itse en luota Bontragerin taka napoihin, siksi omat 29+ Line Prot pyörii nykyään takuuna vaihdetulla DT.n 240 navalla.

XMC=All mountain 4 ASTM ja 120kg
    ja
    XRC=Cross Country 3 ASTM ja 110kg
    Ja sitten on vielä
    EXC=Enduro 4 ASTM ja 130kg
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Hiilikuitukiekot 29" MTB

Bontrager Kovee Pro 30. Tollaset on mulla nyt ollut käytössä tän kevään. Kun ottaa huomioon Bontragerin Carbon Care -ohjelman niin minusta aika huoleton valinta, semminkin kuin nää takuuasiat vaan Suomessa hoituu mutkattomasti (ainakin hyviä kokemuksia olen muilta kuullut/lukenut).
    En ole menettänyt yöunia napojen takia, vaikuttavat ihan yhtä laadukkailta kuin muut. Samaten koko konaisuus tuntuu jopa hintaansa laadukkaammalta.

https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/p...wheel/p/23354/

Sent from my iPhone using Tapatalk
    zort muokkasi tätä : 06.05.2021 at 17.36
    ​Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
    Brian Clough: "Even educated fleas do it."

Tarjoan tähän vakiovastausta Mcarbon...

Mitä tulee painonsäästöön, niin täytyy punnita kiekot erikseen, kun pyörän pitäisi tulla tänään ja huomenna haen situmilta kiekot. Orkkikset jää sitten talveksi. Tämä on tosin mullet, mutta painoerosta saanee jonkun käsityksen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti zort Katso viesti
    Bontrager Kovee Pro 30. Tollaset on mulla nyt ollut käytössä tän kevään. Kun ottaa huomioon Bontragerin Carbon Care -ohjelman niin minusta aika huoleton valinta, semminkin kuin nää takuuasiat vaan Suomessa hoituu mutkattomasti (ainakin hyviä kokemuksia olen muilta kuullut/lukenut).
    En ole menettänyt yöunia napojen takia, vaikuttavat ihan yhtä laadukkailta kuin muut. Samaten koko konaisuus tuntuu jopa hintaansa laadukkaammalta.

https://www.trekbikes.com/us/en_US/e...wheel/p/23354/

Trekin takuut hoituu kyllä moitteetta, jos vaan myyjäliike hoitaa osuutensa, niin kuin pitää. Kokemusta on ja paljon.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Mcarbon on käynyt mielessä mutta ilmeisesti hinnat pitää aina kysyä koska nettisivuilta ei löydy mitään esimerkkejä.

Esim. Nextieltä suoraan kehät Suomeen toimitettuna ja verot maksettuna alle 500€, vaikka DT 350 navat Saksasta 200, pinnat ja nippelit päälle satasen. = 800 ja kasaus päälle jollain osaajalla. Itse kasasin krossariin tällä menetelmällä ja hienosti pelasi cx-kisoissa ja poluilla. Olivat vasta kolmannet itse tehdyt, joten hyvälaatuista kuitua oltava

Näin saa valittua leveyden ja profiilin mieleiseksi.

Säätämöstäni löytyy 3 paria DT Swiss kiekkoja 24mm, 25mm ja 30mm sis.leveydeltään. Eipä ole tarvinnut pinna-avainta kuluttaa rihtaamiseen eikä muutenkaan rassailla.
    https://www.dtswiss.com/en/wheels/wh...rc-1200-spline

Käytössä myös pyörän (Trek) mukana tulleita Bontrager kuitukiekkoja 2pr, sekä irrallisena hankittuja Sram Rise 60 kiekkoja vanhan liiton ei-boost navoilla.
    JOS tulis tarve hankkia lisää muovikiekkoja, valintaa ei tarviis edes miettiä. Noista mainitsemistani DT Swiss selvä ykkönen.

Wanha viidakon sanonta -raavassa ejjoo raha hukassa voisi muuttaa muotoon -kuitukiekoissa ei ole raha hukassa
    *keski-iän ylittänyt, putkiaivoinen plösö hiihiville*

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Trekin takuut hoituu kyllä moitteetta, jos vaan myyjäliike hoitaa osuutensa, niin kuin pitää. Kokemusta on ja paljon.
    Hieno homma. Tosin tässä tapauksessa joutuisin hoitamaan mahdollisen takuukeissin jollain toisella Trek-jälleenmyyjällä. Ostin kiekot kaverin omistamasta pyöräliikkeestä juuri ennenkuin kaveri myi liiketoiminnan toiselle pyöräliikkeelle (joka ei ole Trek-kauppa). Onhan noita Trek-kauppoja Suomi täynnä jos joku vaan viitsii ottaa asian käsittelyyn. Jos ei niin sitten varmaa pitää ottaa yhteyttä itseensä Veijo Trekkiin.
    Toivottavasti ei kuitenkaan tarvitse takuisiin turvautua.

​Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti zort Katso viesti
    Hieno homma. Tosin tässä tapauksessa joutuisin hoitamaan mahdollisen takuukeissin jollain toisella Trek-jälleenmyyjällä. Ostin kiekot kaverin omistamasta pyöräliikkeestä juuri ennenkuin kaveri myi liiketoiminnan toiselle pyöräliikkeelle (joka ei ole Trek-kauppa). Onhan noita Trek-kauppoja Suomi täynnä jos joku vaan viitsii ottaa asian käsittelyyn. Jos ei niin sitten varmaa pitää ottaa yhteyttä itseensä Veijo Trekkiin.
    Toivottavasti ei kuitenkaan tarvitse takuisiin turvautua.

Ei pitäisi olla mikään ongelma, jos hoitaa Trekin takuu-asiaa muualla kuin myyjäliikkeessä. Kokemusta on ko merkin rungon takuun kanssa. Pyörän myynyt liike lopetti toimintansa ja toinen liike hoiti homman viimesen päälle ja vähän ylikin.
    *keski-iän ylittänyt, putkiaivoinen plösö hiihiville*

Ei kai nuo kuitukiekot sen kevyempiä ole. Jos ne joustavat paremmin niin sitäkään ominaisuutta ei mun mielestä tarvita joustopyörässä. Mun korvaan kuulostaa kalliilta ja ehkä jopa riskaabelilta. Laskin tuolle mun Tune/H+Son yhdistelmälle jonkun 1470g painoa ja hintaa alle 800e, mutta takanapa oli reilussa alessa. Pinnojakin 32+28 eikä nuo kehät niitä kevyimpiä ole. Mut joo, raha on tehty tuhlattavaksi ja kaikkea voi kokeilla.

^Mielenkiintoista. Mä olen tyhmänä aina ajatellut että kuidun juttu on se keveys ja että se vasta on jäykkää... aina oppii uutta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti BB Holland Katso viesti
    Ei kai nuo kuitukiekot sen kevyempiä ole. Jos ne joustavat paremmin niin sitäkään ominaisuutta ei mun mielestä tarvita joustopyörässä. Mun korvaan kuulostaa kalliilta ja ehkä jopa riskaabelilta. Laskin tuolle mun Tune/H+Son yhdistelmälle jonkun 1470g painoa ja hintaa alle 800e, mutta takanapa oli reilussa alessa. Pinnojakin 32+28 eikä nuo kehät niitä kevyimpiä ole. Mut joo, raha on tehty tuhlattavaksi ja kaikkea voi kokeilla.
    No mun Bontragerit maksoi reilu 1200€ paikallisessa. Saako alukiekkoihin vastaavia crash replacement politiikkoja kun esim. Trekin vastaava? Se oli mulla houkutteena sekä vanteen leveys suhteessa painoon. Ja plussana 108 poe -takanapa. Mut samaa mieltä että raha on tehty tuhlattavaksi, mitäs näistä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
    Ei pitäisi olla mikään ongelma, jos hoitaa Trekin takuu-asiaa muualla kuin myyjäliikkeessä. Kokemusta on ko merkin rungon takuun kanssa. Pyörän myynyt liike lopetti toimintansa ja toinen liike hoiti homman viimesen päälle ja vähän ylikin.
    Iso peukku

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    ^Mielenkiintoista. Mä olen tyhmänä aina ajatellut että kuidun juttu on se keveys ja että se vasta on jäykkää... aina oppii uutta.
    Itse olen kyllä eri mieltä ja sitä mieltä, että ajatuksesi on ollut ihan oikea.

Mulla on alla Lightbicyclen DT240S napojen ja Recon Pro AM930 kehien ympärille kasaamat kuitukiekot. Painoa on inan vajaat 1600g ja näyttäisi, että markkinat ei ole ihan tulvillaan 30mm sisäleveydellä olevia 29er alukiekkoja, jotka olisi saman painoisia. Lisäksi oli jonkinasteinen herätys, kun nuo laittoi alle, että kuinka paljon alukiekot oikein fleksaakaan sivuttaissuunnassa. Voi olla täysin placeboa, mutta ajo tuntuu jotenkin tarkemmalta noilla. Jotain reilut 900 euroa nuo maksoi viime syksynä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Riippunee mihin tarkoitukseen ne kiekot on. Rymistely kuitukiekot ei juurikaan kevyempiä ole kuin vastaavat alukiekot. Kestävät pitäisi olla kyllä, ainaki esim santa cruzin reserve kuitukiekkoja kehuttu kestävinä, sellaset varmaa itsekin hommaisin jos olis ylimäärästä rahulia niin paljon Mutta varmaan nextien kehät tulee itsellekkin kun aika näistä Hopen ankkureista jättää.

Kai niihin kuitukiekkoihin saa myös noita ominaisuuksia eri tavalla leivottua, kuten juuri joustavuutta.

Vahva suositus Mcarbonille, itselle tuli viimeksi plussapyörään 40mm kuitukehillä ja Erasen boostinavoilla 1786g setti, erittäin kilpailukykyiseen hintaan.
    Napojen laatu yllätti positiivisesti ja kasaus tehty todella ammattimaisesti (mukana pdf:t pinnojen kireydestä ja kaikkien käytettyjen osien spekseillä)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Mcarbon on käynyt mielessä mutta ilmeisesti hinnat pitää aina kysyä koska nettisivuilta ei löydy mitään esimerkkejä.
    Ei sieltä nettikaupasta kukaan osta rohkeasti vaan suoraan yhteys. Tuolla kun teettää, saa sellaiset kuin haluaa. Mulla Ibiksessä esimerkiksi erilevyiset kehät edessä ja takana. Ja nyt sitten tulee mulletit. Ja taitaa nekin olla erilevyiset.

Nämä olisi mielenkiintoiset. 31mm sisäleveydelläkin ilmoitettu paino vain 1303g/pr. Ja hinta jää alle 1300€ parilta. Tuon merkin kiekoilla voitettu kaksi viimeistä MM-maraa, joten ei taida aivan pasketta olla. Sitä en tiedä myyvätkö Suomeen, mutta todennäköisesti raha kelpaa.

https://spacebikes.it/prodotto/space...-wshub-1289gr/

^ Noi olis. Kuituhan on periaatteessa ylivoimainen materiaali fillarissa, mutta jostain syystä vanteissa ei ole innostanut. On kai noissa aluvanteissakin eroja. Mitä olen kiekkoja rakentanut niin Velocityn vanteet eivät tunnu niin hyviltä kuin H+Sonin. Ja voi olla ihan placeboa tai joku ero jostain muualta.

^Itse samoilla linjoilla, maantiekiekkoja hakiessa tuollaisia 1500grammaisia alukiekkoja saa alle 500€ ja vastaavan hintaiset kuitukiekot huomattavasti painavampia joten jäi hankkimatta...

Jos keveyttä haetaan marakisoihin niin mahtaa olla kuituiset kehät ainoita vaihtoehtoja(?). Samoja havaintojakuin jollain aiemmin, kuitukehän jäykkyys (tuntuu) tuo(van) tarkkuutta ajoon. Jos pätäkkää riittää, niin tässä olisi i24 vanteella kiekkosettiä:

https://r2-bike.com/PI-ROPE-Wheelset...remium-Edition

Ei taida minkäänlaisia lelumiinisia saada samoilla spekseillä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Itse samoilla linjoilla, maantiekiekkoja hakiessa tuollaisia 1500grammaisia alukiekkoja saa alle 500€ ja vastaavan hintaiset kuitukiekot huomattavasti painavampia joten jäi hankkimatta...
    Maantiekiekoilla ajetaan maanteillä, maastoon on sitten ihan eri jutut. Ne puurot ja vellit.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Yritin etsiä hiilakiekkoja jotka maksaisivat tuon 500€, en löytänyt ainuttakaan. Alle puoltoistakiloiset aluvanteet alle viiteen sataan. Niitäkään en löytänyt. Oletko nure ystävällinen ja laitat vaikka linkkejä mistä noita saa.

Anteeksi tyhmyyteni, mutta... Miksi vanteiden ja renkaiden pitäisi olla kevyet? Kiihdytys ja jarrutus paranee, se on selviö. Muutenhan sillä ei käsittääkseni ole väliä, jos ei pyörän kokonaispainon vaikutusta huomioi.

^Jousittamaton massa maastovehkeessä ja en oikein ymmärrä miten onnistut jättämään pyörän kokonaispainon tässä kohden huomiotta...

Niin ja maastoajohan on yhtä kiihdyttämistä ja jarruttamista.

Föhn, oli kyse vain esimerkistä vertailukohteena ja mainitsin että kyse maantiekiekoista.

Samanlaisia aiheita

1. Vastaukset: 84
    Viimeinen viesti: 06.06.2021, 15.18
  2. Mistä "löysät" katurenkaat, vanteet on liian "isot"
    By fillaristi_saksasta in forum Renkaat
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 31.05.2020, 11.06
  3. Hiilikuitukiekot 27,5" Fatbike
    By Monroe in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 15
    Viimeinen viesti: 31.01.2020, 11.13
  4. Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 13.04.2017, 10.02
  5. ZIPP 404 Hiilikuitukiekot, (asiasta tietäville!!)
    By bucinebikers in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 14
    Viimeinen viesti: 07.12.2015, 22.14

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •