Näyttää tulokset 1 - 13 / 13

Aihe: Etunavan laakerin kanssa pulma

Etunavan laakerin kanssa pulma

Tahtotila olisi vahva osata korjata perheen kaikki kahdeksan fillaria itse. Kalustoa on laidasta laitaan, joten harjoituskohteita riittää.

Feltin maasturin etunavan laakeri pääsi löystymään. Velogin video ruudulle ja itsevarmuutta täynnä pyörän kimppuun. Tuntia myöhemmin laakeri on tiukalla. Liian tiukalla... Pyörii käsissä nätisti, mutta pyörässä kiinni ollessaan rohisee rankasti ja värinät tulee tankoa myöten käsille saakka. Yrityskertoja runsaasti ja aina se on joko liian löysällä tai liian kireällä. Jätin sinne, korjaustelineeseen roikkumaan ja lähdin nukkumaan välillä.

Tänään pitäisi ottaa revanssi.

Tällä hetkellä levyn puolella on lukitusmutteri tiukalla, toisella puolella lukitusmutteria ei tässä navassa ole. Pystyn siis kiristämään tai löysäämään pakettia "ei levyn" puolelta sormin ja ymmärtääkseni tässä on nyt se pulma.

Kuinka saan tuon "ei levyn" puolen kiristymään? Pitäisikö navassa olla jokin hahlo tms. johon tuo kartio ottaa kiinni? Painan akselia siltä puolelta samalla, kun kiristän toiselta ja kokeilen, että tuo puoli menee tiukalle? Vai miten tuo pitäisi virittää kohdalleen?
    Kun kohdallaan, kiristys työkaluilla vain levyn puolelta, jossa lukitusmutteri, ts. tuon toisen puolen pitäisi pysyä paikallaan ilman kosketusta?

Etukäteen avusta suuret kiitokset.

Jh
    Yleispyörä;
    Crescent (1987)
    Maastoon;
    Nishiki Reno (1997)
    Felt 760 (2016)
    Työmatkoille ja lenkeille;
    Focus Arriba (2012)

Kuva ois kiva. Tuossa oli vastaavankaltainen tapaus, vuodelta -59 takananapa. Toisella puolella akselin kierteet loppui mitä vasten pystyi kiristämään kartion kiinni, toiselle puolelle piti tehdä lukitusmutteri, kun olivat molemmat hävinneet vuosien saatossa. Tässäkin olisi pitänyt olla lukitusmutterit molemmin puolin.

Sitten kun säädöt ei millään onnistu, niin on hyvä tarkistaa akselin suoruus. Vinoa akselia on haastavaa säätää kuntoon.

En ole ikinä törmännyt perinteiseen irtokuulalaakeri-napaan, missä ei olisi lukitusmutteria kummallakin puolella napaa. Todennäköisesti se "ei levyn"-puolella ollut lukitusmutteri on hävinnyt eliskä tippunut jossain yhteydessä.

Eihän se kiekko edes pitäs kiristyä kunnolla haarukkaan ilman lukitusmutteria, jota vasten haarukan sisäpuoli painuu.

Tänään tulikin priorisoitua itsensä juoksentelemaan. Katson huomenissa ja otan kuvia.

Jäin miettimään olisiko toiselta puolelta voinut tippua mutteri suorilta? En sano mitään ennenkuin tsekannut telineen alla olevan harmaan maton.

Kirjoitinkin näköjään vaillinaisella kokemuksella. Googlettelin hommissa iltavuorossa ajankulukseni ja yleisestä mielenkiinnosta asian tiimoilta. Onhan noita high end-napoja näköjään sellaisella akselilla, missä lukitus tapahtuu vain toisesta päästä ja toinen pää on kiinteä akselissa kiinni. Esim. XTR ja XT-navat.

Kannattaa varmaan Googletella kuvia ja selvittää rakenne. Ei varmaan haittaa jos purkkaa osiin ja pistää uutta vaseliinia laakereihin.
    On näköjään useammanlaisia rakenteita.

Tässä esim. Shimano HB-M975 Complete Hub Axle (sjscycles.co.uk)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jari79 Katso viesti
    ...
    Kun kohdallaan, kiristys työkaluilla vain levyn puolelta, jossa lukitusmutteri, ts. tuon toisen puolen pitäisi pysyä paikallaan ilman kosketusta?
    ....
    Jh
    Yleensä akseli meinaa pyöriä mukana, kolmas käsi tai ruuvipenkki (tähän myydään pidikkeitäkin) olisi hyvä olla toisella puolella estämässä kiertymistä. Itse olen vain pitänyt ohutleukaisella avaimella kartiota paikallaan ja toisella avaimella vääntänyt lukitusmutterin tiukalle. Voi vaatia muutaman yrityksen, ennen kuin osuu kohdalleen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    Yleensä akseli meinaa pyöriä mukana, kolmas käsi tai ruuvipenkki (tähän myydään pidikkeitäkin) olisi hyvä olla toisella puolella estämässä kiertymistä. Itse olen vain pitänyt ohutleukaisella avaimella kartiota paikallaan ja toisella avaimella vääntänyt lukitusmutterin tiukalle. Voi vaatia muutaman yrityksen, ennen kuin osuu kohdalleen.
    Mistäs löytäisin ihan virallisen työkalun, jolla pitää akselia paikoillaan? Mulla on ihan tarpeeksi yrityksiä saada kireys kohdalleen

^Tämänkaltainen, jos en aivan väärin ole ymmärtänyt: https://www.bikeshop.fi/Park-AV-5-akselipuristin-ruuvi/ekauppa/pPTAV5/

Itsetehdyissä korjauksissa (tuntitaksa ei juokse) tuon voi varmaan korvata jollain muulla akselia suojaavalla materiaalilla.

Mun taktiikka on laittaa toinen puoli tiukasti lukkoon ja toinen sen verran löysästi, että pystyy vielä säätämään. Kun oikea asetus löytyy niin vähän kerrallaan kiristää ja säätää kohdalleen jos asento muuttuu. Lopulta ei tarvitse älyttömän tiukkaan saada lukitusta, jotta laakerin säätö pysyy kohdillaan.

^Tuota olen yrittänyt, että toinen puoli ensin kiinni ja sitten toinen. Mutta mun halpis-navat vissiin ovat niin kökköä tekoa, että tuo ei toimi.

Mutta olen jo mielessäni speksannut työkalun:

Jotain tämän tyyppistä pätkä: https://www.biltema.fi/rakentaminen/...BoCOwYQAvD_BwE

Ja sitten tuo akseliin mutterien väliin ja toiseen päähän kolo/hahlo, johon pinna. Pitäis varmaan ihan riittävästi akselia paikoillaan, kun äheltää toista puolta.

Itellä on riittänyt lenkkiavain roikkumaan sinne toiseen päähän ja herkillä näpeillä kiristys.

Halppisnavoista yms. vanhoja rojuja korjatessa pitää hyväksyä, että laakerin säätö asetetaan vain vähiten huonoon kohtaan. Helppoahan se olisi jos jokaisen ongelman voisi korjata uudella työkalulla, ruuvipenkki helpottaa kyllä säätöä. Kiristetyn puolen mutterista voi puristaa kevyesti paikoilleen. Lopulta olen kuitenkin navat säätänyt vapaana, kun silloin saa paremman näppituntuman säädön vaiheeseen. Loppusäädössä mutteri kääntyy vain muutamia asteita ja sen jälkeen tarkistusta.

Tänään oli se päivä, kun ehti asettua pyörän kimppuun.

Ensimmäinen kerta kun oli, niin erehdyksen ja opetuksen kautta mentiin. Päättelin ensin, että toisen puolen lukitusmutteri on lähtenyt omille teille ja löysin käypäsen. Kiinni ja nippuun, nätisti pyörii. Vaan eipä mahtunut haarukkaan enää. Lakki päästä ja raapimaan. Purin ja kurkin pidemmälle ja pölysuojan alta löytyikin laakerin mutteri ja alunperin pyörittelemäni olikin lukitusmutteri. Pientä kokeilua ja lopulta paketti ilman väljyyksiä ja rahinoita kasassa. Ainakin telineessä toimii.

Vielä kun saan vaihteet kohdalleen, niin kovaa ajoa.

Kiitos kommentoineille.

Jh

Samanlaisia aiheita

1. Praxis BF86 laakerin asennus
    By nure in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 14.09.2019, 18.35
  2. DT Swiss R32 Spline disc etunavan adaptereiden irroitus?
    By YoHannes in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 25.08.2017, 23.58
  3. Laakerin vaihto Lappeenranta ymp
    By caic in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 15
    Viimeinen viesti: 22.05.2017, 18.30
  4. Kampisarja ja laakerin vaihto
    By Lvaline in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 4
    Viimeinen viesti: 18.03.2017, 05.07
  5. Laakerin irroitus takakiekosta
    By Orca in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 03.06.2016, 12.14

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •