Näyttää tulokset 1 - 28 / 28

Aihe: Polven kulumat ja pyöräily

Polven kulumat ja pyöräily

Hakusessa olisi hieman vertaistukea ja kokemuksia, että miten on pärjätty sen kanssa jos polvessa kulumaa ja tekisi mieli vaan polkea. :-D

Omasta tilanteesta sen verran, että 20 vuotta sitten poistettiin ulompi nivelkierukka ja nyt alkaa olla takuuaika ummessa, kun jopa aiemmin kivuton pyöräily alkanut tuottaa oireita (juoksu tms. ei ole onnistunut enää 10 vuoteen). Nyt viimeisen vuoden koittanut Glokosamiinia (Comfora 595mg) ja vaikka se aluksi auttoikin selkeästi, niin nyt ei enää oikeastaan.

Seuraavaksi harkinnassa Synvisc-One- pistos, onko siitä kenelläkään kokemuksia että auttoiko oikeasti yhtään?

Ota mieluummin Ostenil Plus piikki. Sama asia kuin Synvisc One mutta paljon halvempi. Tehossa ei eroa kokemukseni mukaan. Saksalaisista nettiapteekeista hinta noin 60 eur.

Joillakin toimii hyvin, joillakin ei.

Milloinkas keinonivel tulisi kyseeseen, kun tuntuu jo haittaavan elämänlaatua melkoisesti?

Jo vuosia sitten tuli tuomio, että juoksu ja pallopelit ovat kiellettyjä, koska polvien rustopinnat ihan loppu. Toinen polvi puhdistettiin murusista ja muusta töhnästä. Urheilulääkäri totesi silloin, että ainakin tuonne 55+ pitäisi päästä ilman leikkausta, koska noin liikunnallisilla elämäntavalla keino-osatkin kuluvat, eikä niitä voi useaan kertaan vaihtaa. Hyvin olen onnistunut pärjäämään pyöräilyllä ja kävelyllä sekä satunnaisella kuntosalilla käynnillä tähän asti, mutta mutta... Viime keväänä alkoi polvet vaivaamaan enemmän ja päätin kartoittaa erilaiset polvitukiratkaisut. Muutamia teknologian huippuja sain viikon kokeiluunkin, mutta mielestäni ne eivät auttaneet. Kesällä pyöräily (varsinkin maantie) auttoi taas voitelemaan niveliä niin, että pärjäsin niiden kanssa. Maastossa toki, kun oikein kunnolla vartalon koko paino osui polkimiin tai joutui tekemään joitain sivuttaisliikkeitä, kipu oli melkoinen ja seuraavina päivinä vielä tiesi tehneensä jotakin sopimatonta. Loppusyksystä, kun pyöräilykausi oli päättymässä ja oikein mitkään liikuntalajit eivät olleet sallittuja ja kun vielä kävelykin oli alkanut olla täyttä tuskaa, vitsit alkoivat olla aika vähissä. Jotenkin pitäisi päästä talven yli niin, että pystyisi peruskuntoa pitämään yllä sellaiset 8-12 h viikossa. Synvisciä harkitsin, koska olin kuullut, että ainakin jollakin se toimii. Aktiivinen tiedon etsintä netistä tuotti sitten tuloksia ja löysin digitaalisen EMS/TENS-laitteen. Sillä annetaan sähköhoitoa kipeään kohtaan. Sillä voi myös hoitaa lihasten hierontaa/rentoutusta. Lähes päivittäisellä käytöllä 30-60 min / päivä sain lähes kokonaan kivut pois ja tein vauhdikkaita 90 min - 180 min kävelylenkkejä. Olin kyllä täysin yllättynyt laitteen tehosta. Laitteita on mm. Beurerilla ja Omronilla. Itse ostin Beurerin laitteen EM49 ja olen ollut todella tyytyväinen.

Melekonen epistola! Myös polvivammaisena.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Gr4 diagnoosi magneetilla pari vuotta sitten.
    Nesteet pois kahdesti kun oli pahin hetki.
    Ortopedi pyysi lepuuttaa 6 viikkoa.
    Parin viikon jälkeen ajoin trainerilla. Keskityin pyörittämiseen ja jalan kivuttomiin hetkiin.
    Toistin kivutonta tapaa ajaa aina kun mahdollista, sekä siirsin jalan kantapäätä klosseista siten että kanta on enemmän sisäänpäin (kivuton asento).
    Venyttelin enemmän etu ja takareittä ja pohjetta koska kivut yltyi aina kun lihakset oli väsyneet ja kipeät.
    Kisoissa sina kun tuli kipuisku väärällä hetkellä, huonossa asennossa, liian isolla vaihteella, annoin kyynelien valua ja poljin nopealla kadenssilla kivun pois.
    Näin on jatkettu ja edelleen ajan.
    En ottanut Synvisiä koska ortopedi taivutteli minut päättämään näin. Pistos oli tulossa parhaan kesän hetkellä, ja hän totesi että jos pistos haava kipeytyy/tulehtuu nii koko kesä pilalla.
    Tsemppiä kaikille, tiettyyn pisteeseen asti nivelrikon kanssa pärjää kun pitää lihakset ympäriltä kunnossa ja poistaa kipua aiheuttavat hetket.

Kyllä noita pistoksia kannattaa kokeilla. Helppo ja nopea toimenpide ja ainakin tähän mennessä ongelmitta.
    Itse olen ottanut rapiat kymmenen vuotta 2-3 piikkiä vuodessa ja siirtänyt niillä tekopolven laittamista tuonnemmaksi.

Kiitoksia kaikille vastauksista, EMS/TENS-laittetta voisi kokeilla kun ei nyt iso rahallinen sijoitus ole.

Onkos kukaan testaillut auttaako nuo
    Hyaluronan- pohjaiset tuotteet yhtään suun kautta nautittuna? Ainakin tän Japanilaisen tutkimuksen mukaan ei ihan pelkkää placeboa vaikuta olevan: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4729158/

On tietysti vaihtoehto lääkitä kipua, ja pistää voiteluainetta, ja jatkaa samalla tavalla eteenpäin millä se rikko on tullutkin...
    Jossain välissä sitten joku maksaa sen uuden nivelen...

Mutta ymmärrän, että helppo ja nopea ratkaisu on aina helppo ja nopea ja rahalla saa vaikka Saksasta asti pistoksia tai tabletteja.

Minusta on järjetöntä olla käyttämättä toimivia konsteja. Tai tuomita jotain ilman omaa kokemusta.
    Mainittakoon että pallopelit jätin nivelten takia jo kymmenen vuotta sitten ja nyt tehdään niitä lajeja mitä pystyy.

Kuka täällä tuomitsee ????????
    Kaikki tekee kuin haluaa ja pystyy kuitenkin ????

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ski Katso viesti
    On tietysti vaihtoehto lääkitä kipua, ja pistää voiteluainetta, ja jatkaa samalla tavalla eteenpäin millä se rikko on tullutkin...
    Jossain välissä sitten joku maksaa sen uuden nivelen...

Mutta ymmärrän, että helppo ja nopea ratkaisu on aina helppo ja nopea ja rahalla saa vaikka Saksasta asti pistoksia tai tabletteja.
    Mä olen jotenkin antanut ymmärtää itselleni, että Coxan jonoon ei kovin helposti pääse näin nuoret (45v.) johtuen että ei tuo tekonivelkään ikuinen ole eli sitten tarvisi potentiaalisesti tehdä uusi vanhempana ja pitäisi olla jo polvi melko käyttökelvoton eli yösärkyä jne. ?

Toki varmaan siihen tässä lopulta ollaan menossa...

Jos Coxan tarkoittaa tekonivelleikkausta, niin sama viesti oli minulle pari vuotta sitten. Ja jos kipu tai haitta on ”vain” harrastusta haittaava niin ei sitä kovin korkealle noteerata.
    Eri asia jos sillä jalalla ei tehdä töitä tai liikuta ollenkaan.
    Tämän vuoksi lähdin itse miettiin miten tämä nivel vielä kestäisi ilman lääkitystä (mahdollisesti) mahdollisimman pitkään harrastuksia suosivana. Kuten joku jo vihjaisi omakohtaisen kokemuksen puutteesta Hyalyron (tms) pistoista, niin kysyin ja kuuntelin paljon pistoksia ottaneita. Ehkä paras esimerkki oli 60v ikämies laskettelija joka ottaa pistoksen yksityisellä lääkäriasemalla joka talvi jotta voi laskea. Ja mikäs siinä, hieno homma että voi jatkaa harrastusta (nyt kyllä jo leikattu ja uusi nivel kestää hautaan asti).

Joten noista syistä itse lähin hoitaan omasta mielestä pyöräilyn/juoksun/enskan/laskettelun aiheuttamaa ongelmaa jotenkin muuten kuin lääkityksellä. Aiemmin mainitut asiat, lihashuolto, jalan asento polkiessa yms on toiminut minulle, ja voin jopa juosta sillä , ihanaa !

Aika hurjia juttuja.
    Näitä kun lukee niin ei voi kuin toivoa ettei tuommoisia tule omalle kohdalle .
    Olen näitä miettinyt ja arvuutellut että ovatkohan nämä kaikki nimimerkit sellaisia jotka ovat jo lapsesta saakka harjoitelleet kovaa ja tavoitteellisesti?
    Ski on ainoa jonka näistä tunnistan ja on kyllä kova menijä...

Kun muutaman kymmenen vuotta kuluttelee, niin alkaa varmaan jo varaosia tarvitsemaan.
    Tietenkin voi olla kyse yksilöllisistä eroista ja aikaisemmat loukkaantumiset vaikuttaa kokonaisuuteen.

Itse aloittelin "urheilemaan" oikeastaan vasta n. 35-vuotiaana ja olen aina harjoitellut fiilispohjalta.
    jos ei huvita viikkoon kajota pyörään niin sitten ei.
    Eli voisiko sanoa "vanhaa" vuosimallia mutta vähän ajettu yksilö kyseessä.
    Välillä vähän jomottaa polvea ja lonkkaa levossa, siitäköhän se "riemu" alkaa pikkuhiljaa meikäläiselläkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyhä Risti Katso viesti
    Aika hurjia juttuja.
    Näitä kun lukee niin ei voi kuin toivoa ettei tuommoisia tule omalle kohdalle .
    Olen näitä miettinyt ja arvuutellut että ovatkohan nämä kaikki nimimerkit sellaisia jotka ovat jo lapsesta saakka harjoitelleet kovaa ja tavoitteellisesti?
    Ski on ainoa jonka näistä tunnistan ja on kyllä kova menijä...

Kun muutaman kymmenen vuotta kuluttelee, niin alkaa varmaan jo varaosia tarvitsemaan.
    Tietenkin voi olla kyse yksilöllisistä eroista ja aikaisemmat loukkaantumiset vaikuttaa kokonaisuuteen.

Itse aloittelin "urheilemaan" oikeastaan vasta n. 35-vuotiaana ja olen aina harjoitellut fiilispohjalta.
    jos ei huvita viikkoon kajota pyörään niin sitten ei.
    Eli voisiko sanoa "vanhaa" vuosimallia mutta vähän ajettu yksilö kyseessä.
    Välillä vähän jomottaa polvea ja lonkkaa levossa, siitäköhän se "riemu" alkaa pikkuhiljaa meikäläiselläkin.
    Kulumathan eivät ole sinänsä mitään kulumia vaan elimistön rappeutumareaktion aiheuttamaa rustokudoksen hapertumista. Vammat poislukien. Parhaiten saa rustokudoksen tuhoutumaan viettämällä sohvaelämää. Liikunta ylläpitää rustokudoksen aineenvaihduntaa ja hidastaa vanhenemisen aiheuttamaa rustokudoksen rappeutumista. Tietyt urheilulajit tosin aiheuttavat toistuvia vammoja rustokudokseen, jolloin nivelrappeutuma nopeutuu. Summa summarum: Pyöräily lienee yksi parhaista nivelrustojen aineenvaihduntaa ylläpitävistä lajeista, koska rustoon ei tule iskuja. Oikein asennettu satula ja klossit varmistavat, että mitään ylimääräistä vammaa ei myöskään synny vääristä asennoista. Pyörä alle ja menoksi!

Appiukon kohtalo oli sellainen, että kuluma teki suunnistamisesta tms. jalkalenkkeilystä mahdotonta ja kävely oli jo aikamoista vaappumista. Tämän ollessa päällä koko ajan pystyi ajamaan pyörää ja se ei kuulemma sattunut lainkaan. Liittynee siihen, että pyöräillessä persaukset penkissä polven nivel hinkkasi eri kohtaan kuin kävellessä ja se pyöräilty kohta ei sattunut lainkaan. Tuntui ulkopuolisesta aika hurjalle se väite, että pyöräillessä ei satu, kun samaan aikaan kävely oli jo kauheaa vaappumista ja selvästi vaikeaa, mutta niin se varmaan oli.

Polven vaihto oli toukokuussa - juhannuksena pyörän päälle ja elokuussa pyöräsuunistuskisoihin kaikkien aikojen menestyksellä hänen mittapuullaan. Jälkiviisaana voisi sanoa, että hänellä polven vaihto meni liian pitkälle, eli mitä aiemmin sen tekee sen pidempään siitä uudesta nivelestä ehtii nauttimaan. Tässä tapauksessa oli kyse +70 ukkelista eli sanoisin, jos se olisi vaihdettu jo ennen seitsemääkymmentä, niin terveitä suunnistusvuosia olisi ollut useampia ilman klenkkaamista ja polvisärkyjä. Leposäryt tms. loppuivat kuin seinään kun leikkausarvet saatiin kasaan, eli hänen tapauksessaan polvenvaihto oli merkittävä elämänlaadun parannus, jota ei kannata vitkutella turhaan.

En tiedä tuliko siitä täydellinen, mutta rajusti parempi kuin alkuperäinen nivel, joten vaihtoa on sikäli turha pelätä - rutiinia tänä päivänä.
    tikola muokkasi tätä : 29.04.2021 at 08.13 Syy: Kirotusvirheitä

Polven kulumat ja pyöräily

https://www.kaleva.fi/oulun-yliopist...a-joid/1703561

https://www.oulu.fi/yliopisto/node/47668

https://www.oulu.fi/yliopisto/restore

https://yle.fi/uutiset/3-10675789

Oulussa on ollut jo vuosia kehitteillä rustoihin keskittyvää tutkimusta. Jos oikein muistelen, niin taitaa tällä hetkellä olla koirilla ja hevosilla testeissä kyseisiä nanomateriaalien solubiologian regeneratiivisen lääketieteen osatuloksia.
    Koskahan mahtaa tulla ihmisten testattavaksi?

Mulle ortopedi sanoi tuossa n. 4 vuotta sitten, että kuvien perusteella yllättävän hyvässä kunnossa oli polvi. Osittain kuulemma sen ansiosta, kun olin jo ajat sitten unohtanut kaikki jalkakyykyt, tenniksen peluut, juoksemiset jne. mitkä olisivat voineet kuormittaa polvea ja keskittynyt vaan pyöräilyyn. :-D

Toki tekonivel- operaatiokin joskus pyörinyt mielessä kun oikein tuskaista ollut. Noissa vaan taitaa olla nykyään laskennallinen "tehdastakuu" varsinkin nuoremmalla ihmisellä n.15 vuotta, joten sitten kuuskymppisenä olisi toinen kerta tiedossa ja ilmeisesti toisella kertaa ei olekaan välttämättä enää ihan niin helppo juttu.

Ehkä pitää jotenkin uskoa ja toivoa, että jos poppaskonstein kestäisi vaikka vielä 5 vuotta josko sitten nanomateriaalien tai kantasolujen avulla polvi olisi hoidettavissa jonkinlaiseen kuntoon...

Komppaan tikolaa. Omat polviongelmat alkoivat vammojen kautta ja lähes 10v klenkkasin ja valvoin kipujen kanssa. Yritin kyllä treenata, minkä pystyin hiihten ja kesällä rullilla. Yösärkyjen takia pääsin pahemman oikean polven tekonivelleikkaukseen 2007 (ikää oli 48v). Olin perehtynyt aiheeseen tein hyvän voimakuurin ennen leikkausta ja heti taas salille, kun haavat sallivat ja kuntouduin hyvin. Pyöräilyn pariin löysin kaverien kautta ja innostuin kisaamaan MTB tapahtumissa. Vasen polvi alkoi vaivata vähitellen ja se laitettiin uusiksi 2016. Aivan uskomaton muutos tulee arkeen, sillä kipujen kanssa notkumisesta tulee vähitellen "normaali" olotila.
    Ei kannata kärsiä vuosikausia, jos kipu haittaa jo normikävelyä, seisomista ja varsinkin nukkumista. Operaatioiden jälkeen pitää kyllä tehdä kunnolla töitä lihasten eteen ja jatkossakin pitää reiskat kunnossa. Tuo tehdastakuu on ollut itselläkin mielessä, mutta ainakin olen saanut kisata ja elellä muutenkin kivuitta jo 14v, eikä vielä tunnu polvet rajoittavan menoa. Ainut ongelma on, että ylämäessä hengästyttää!

Minuakin vaivaa tuo ylämäessä hengästyminen. Onkohan siihen olemassa mitään helppoa ratkaisua... ?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kaneli Katso viesti
    Minuakin vaivaa tuo ylämäessä hengästyminen. Onkohan siihen olemassa mitään helppoa ratkaisua... ?
    Monenlaista farmakologista apua siihenkin taitaa löytyä jos tarpeeksi häieitsee..

Lähetetty minun SM-A202F laitteesta Tapatalkilla
    "Yrittäminen on ensimmäinen askel kohti epäonnistumista." - Homer J. Simpson

Liityn polvivaivaisten joukkoon 62v. Tai onhan meijän kattilakunnassa kaksi samaa vaivaa potevaa. Huonekalujeni varitija hän kun pääsi eläkeelle v. 2020 lopulla niin seuraavalla viikolla alkoivat helvetilliset polvisäryt (vasen polvi)
    Työsuhteen päättyminen tietty takoitti myös työterveyshuollon piiristä tipahtamista.

Liekkö tauti tartuvaa -vaimikäkun v.2021 alkupuolella itsellä alkoi sama vaiva ja samassa vassaripolvessa. Aivan kuten jäsen isoH59:lla yöllinen särky oli pahin elämänlaatua laskeva tekijä.
    Toisekseen luisteluhiihto tuntui olevan myrkkyä polvelle. Kuitenkin sitä tuli tehtyä mitälie neopreenia- olevan polvituen avulla varmaan reilu 1000km.
    Pertsan hiihtoa ladulla ja mehtässä kans kokeilin ja ei sen helepompaa, mut sen kanssa alkoi jo loppukaudesta pärjäilemään ilman suurempaa tuskaa.
    Työteveyslääkärin & röntgen kuvien perusteella tyly tuomio: alkava nivelrikko.
    Sensijaan pyöräily on kuin parasta buranaa vaivaan. Koskaan ei pyörälenkillä ole tarvinnut tuskasta kärsiä. Samaa "hoitoa" suositteli lekuri. Koputtaa puuta. Toistaiseksi tämä riesan kanssa pystyy elämään suhtkoht normaalia elämää.
    Kuten täällä jo mainittiin -sohvaperunaksi jääminen on se pahin virhe. Samaa vannotti myös työterveyslääkäri.

En kyllä ois kyllä arvannut, että jäsen isoH59 painaa ohitseni tekonivelellä niin mtb-kisoissa (Pyssymäki, Nivala) -kuin hiihtoladullakin (Vuokatti-hiihto)
    *keski-iän ylittänyt, putkiaivoinen plösö hiihiville*

Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
    Kuten täällä jo mainittiin -sohvaperunaksi jääminen on se pahin virhe..
    Tämä!

Tämä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jouko Katso viesti
    Tämä!
    Silloin tällöin keskustelufoorumeilla vastauksena lainauksen lisäksi on pelkästään: ”Tämä”
    Voisitko ystävällisesti kertoa, mitä se yleensä tai ainakin, mitä se tässä sun viestissä tarkoittaa. Tää ei ole kritiikki, vaan haluan oppia ko. ilmaisun merkityksen, sehän on vaan hyvä että ilmaisu on tehokasta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jazka Katso viesti
    Silloin tällöin keskustelufoorumeilla vastauksena lainauksen lisäksi on pelkästään: ”Tämä”
    Voisitko ystävällisesti kertoa, mitä se yleensä tai ainakin, mitä se tässä sun viestissä tarkoittaa. Tää ei ole kritiikki, vaan haluan oppia ko. ilmaisun merkityksen, sehän on vaan hyvä että ilmaisu on tehokasta.
    Tarkoitus oli ilmaista lähes 100% samanmielisyyttä tämän lainauksen alkuperäiselle kirjoittajalle. Sinänsä aivan turha kommentti ja palstatilan hukkakäyttöä. Ei tuonut mitään lisäarvoa keskusteluun.
    Jouko muokkasi tätä : 14.05.2021 at 01.37

Hyviä neuvoja ja ohjeita on tullut jo, eli liikkeessä pysyminen, jalkojen lihakset hyvään kuntoon. Sitten jos ette ole tutustuneet, niin kannattaa tutustua ja miettiä kokeilemista. En ole mitenkään tuotteeseen sidoksissa, muuten kun maksavana asiakkaana ja olen tätä nyt jonkun aikaa käyttänyt ja tuntuisi, että on ollut apua. Onko se placeboa vai oikeaa apua, niin en osaa sanoa. Täytyy vielä jossain vaiheessa tehdä testi toisinpäin ja lopettaa syöminen.

Bioaktiivinen kollageeni https://www.facebook.com/apteekkimaa...09541012562471

Kollageenia on useampaa tyyppiä. Nivelille tulisi valita tyypin 2 kollageeni. Esim. tämä on itselläni käytössä.

https://www.amazon.de/-/en/BioCell%C...1510881&sr=8-7

Onko linkittää tutkimuksia kollageenin hyödyistä? Itse löysin hiukan kriittisemmän artikkelin, joka tosin koskee terveysväittämiä kollageenin vaikutuksista ihon elinvoimaisuuteen: https://www.apteekkari.fi/uutiset/kenelle-kollageenia
    EDIT: löytyyhän tuosta useampiakin tutkimuksia, mutta asiaa tuntemattoman eli minun on vaikea päätellä miten sovellettavissa tulokset ovat, jos tutkimuskohteet ovat eläinlääketieteestä tai jos erityyppisiä hyaluronihappoja annetaan pistoksina vs. keski-ikäinen liikunnan harrastaja ja suun kautta otettavat valmisteet.
    fiber muokkasi tätä : 21.05.2021 at 10.38

Samanlaisia aiheita

1. Polven paukkuminen
    By sisse in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 08.01.2018, 10.46
  2. Polven eturistiside
    By kaierkki in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 100
    Viimeinen viesti: 13.03.2017, 19.30
  3. Vertaistukea polven rustovaurio
    By Paakku in forum Kuntoilu ja ajotekniikka